waneer is de merrie opgedroocht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

herbey

waneer is de merrie opgedroocht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 09:14

Het is zo ver!
Het veulen is gisteren van de moeder af gegaan.
Nu is mijn vraag: hoelang duurd het dat de merrie opgedroocht is?
Waneer kan het veulen weer bij de groep?
Ik dacht zelf na ongv 6 weken.

Zag net dat de uier erg vol zit heb er niets aan gedaan.
Denk zelf dat ik haar beter een paar dagen rust kan geven.
Of zouden jullie wel rijden?

Anoniem

Re: waneer is de merrie opgedroocht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 11:27

Geen brok geven en hooi met weinig voedingswaarde. Je kan het water opnemen ook nog beperken(niet weglaten) door uit een emmer te geven. Beweging helpt wel, maar rustig aan want het zal niet prettig lopen, dus een staprit ofzo.
Ik vind zelf 6 weken nogal kort. Je hebt kans dat het veulen weer bij de moeder gaat drinken. Kan het veulen niet in de groep en de merrie apart?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:05

Het is opdroogd.

Je weet wel bij de Nederlandse les:

Ik droog op, hij droogt op, wij drogen op...
Ik ben opgedroogd, hij/zij is opgedroogd, wij zijn opgedroogd...

6 weken is te kort, zeker 3 a 4 maanden apart zetten en de merrie flink terugnemen in het krachtvoer. (zelfs daarna heb je nog kans dat de merrie nog wel wat melk kan geven, zeker als het veulen er weer onder gaat hangen.)
Ikzelf houd ze minimaal 6 maanden van elkaar weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:10

niet opdroochen? Knipoog

Nog geen antwoord op de vraag gegeven, maar binnen een week moet een merrie wel opgedroogd zijn.
Ik doe altijd geleidelijk spenen, terugnemen in het voer, veulen juist meer brokjes en dan een middag met een draadje ertussen, een nacht en dan helemaal erbij weg.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 12:25

We hebben toch andere ervaringen. Twee weken de veulens weg naar een ander adres, merrie een weekje wat terug in voer en beperkt water uit een emmer voeren. Na twee weken is de band tussen veulen en merrie al weg.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 13:01

Excuseme schreef:
We hebben toch andere ervaringen. Twee weken de veulens weg naar een ander adres, merrie een weekje wat terug in voer en beperkt water uit een emmer voeren. Na twee weken is de band tussen veulen en merrie al weg.

Zozo, das wel heel snel!
Die van mij gaf na 3 maanden nog melk! Zelfs toen het veulen terugkwam na een half jaar was het nog uitgebreid hinneken enzo. Heb ze niet meer bij elkaar gedaan dus ik weet niet of de moeder het veulen nog had laten drinken.

herbey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 13:03

Suzanne F. schreef:
Het is opdroogd.

Je weet wel bij de Nederlandse les:

Ik droog op, hij droogt op, wij drogen op...
Ik ben opgedroogd, hij/zij is opgedroogd, wij zijn opgedroogd...

6 weken is te kort, zeker 3 a 4 maanden apart zetten en de merrie flink terugnemen in het krachtvoer. (zelfs daarna heb je nog kans dat de merrie nog wel wat melk kan geven, zeker als het veulen er weer onder gaat hangen.)
Ikzelf houd ze minimaal 6 maanden van elkaar weg.

sorry maar, ben woord blind en ach iedereen heeft wel wat toch!?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 14:00

Excuseme schreef:

En staan ze dan ook weer bij elkaar in de wei? Dikke kans als ze zo kort bij elkaar weg zijn dat ze weer gaan drinken.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 14:16

Die van mij heb ik er een 3 dagen bij weggehaald, de eerste dag spoot het er uit! Na die 3 dagen is de merrie een week weggeweest om weer gereden te worden en na die week was de melk weg en ik heb merrie en veulen wel apart, maar staan wel op hetzelfde land. Het veulen kan dus niet drinken, de uier van mijn merrie is nu nog wel dikker als normaal, een beetje slap, zeg maar. En het veulen is er nu 4 weken bij weg.

herbey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 14:44

Bij de merrie is de uier nu erg dik en warm.
Heb het een beetje gekoeld met water (vond ze wel erg lekker)
Hoe werkt dat eigenlijk dat opdroogen?
De melk die nu in de uier zit word dat weer op genomen in het lichaam? Ik heb eigenlijk geen iedee.

En zou ik straks met haar aan de hand kunnen stappen? Of heeft dat geen zin? (heb wel een beetje met haar te doen!)

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 15:32

Beweging is altijd goed. Je kunt rustig gaan rijden, met de nadruk op rustig. Dan vloeit de melk lekker weg en gaat de spanning er een beetje af.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 16:40

Uitkijken voor uierontsteking, hierdoor kan er een gaatje dicht gaan groeien waardoor bij een volgend veulen de melkgift niet alleen pijnlijk maar ook niet optimaal kan zijn.
Gebruikt er iemand standaard een droogzetter na het afspenen ??

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 17:58

DubbelDun schreef:
Uitkijken voor uierontsteking, hierdoor kan er een gaatje dicht gaan groeien waardoor bij een volgend veulen de melkgift niet alleen pijnlijk maar ook niet optimaal kan zijn.
Gebruikt er iemand standaard een droogzetter na het afspenen ??

Nee ik bouw het eigenlijk zelf al wat af, eerst zet ik moeder en veulen ´s nachts apart en overdag bij elkaar en als het veulen er echt af gaat, melk ik nog een weekje steeds kleine beetjes eruit en dat bouw ik af.

blacklight

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 18:06

na 2 weken gaat het veulen niet meer drinken

knollebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 18:07

mijn paard geeft ja 2,5 jaar nogsteeds een beetje melk,,,

valori

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 08:48

Geleidelijk afbouwen is heel goed als dat lukt.
Ik geef de merrie altijd gewoon weidegang en het rijden gaat ook door, als ze niet helemaal lekker loopt hou ik daar rekening mee. Juist de beweging houdt de uier wat soepel. In de wei tussen de andere paarden, vergeet ze haar veulen ook sneller. Het is volgens mij een kwestie van vraag en aanbod, geen vraag meer naar de melk, dan houdt het aanbod ook al snel op.
Binnen een week is de uier altijd weer flink in omvang afgenomen. Krachtvoer geef ik wel minder.