welk zadel hebben jullie voor een Welsh Cob?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Evenaar

welk zadel hebben jullie voor een Welsh Cob?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-06 22:34

Al sinds ik Fenna heb ingereden hebben we zadel-issues, ze groeide en veranderde nog erg lang door en inmiddels ben ik nu aan mijn derde zadel in 3 jaar :'(

Het eerste was ze al heel snel uitgegroeid, het 2e had ik als tijdelijk zadel maar lag best heel goed (tot op het laatst, dus verkocht). Nu dacht ik het perfecte zadel te hebben gevonden, maar de twijfel slat alweer toe....

Het punt is dat ze een schuine schouder, korte rug (draagvlak is kort), weinig maar brede schoft en haar rug loopt vrij hol omhoog. Daarbij komt ook nog dat ze een nogal beweeglijke rug heeft en dat zadels snel schuren.
Maar goed, dan zouden meer Welsh Cobs toch last moeten hebben???? Met wat voor zadel rijden jullie? Of waar hebben jullie goede ervaringen mee?

Even wat foto's ter verduidelijking:
http://s59.photobucket.com/albums/g319/ ... =imgAnch29

Huidige zadel met flex panels
http://s59.photobucket.com/albums/g319/ ... =imgAnch12

Ik wil vooral recreatief rijden, lange tochten maken en bepakking mee kunnen nemen.... Any suggestions?

vuurneon

Re: welk zadel hebben jullie voor een Welsh Cob?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 23:44

Wintec zadel lag erg goed op die van mij! Heb nu een zadel van imperial riding, bevalt ook goed. Mooie brede boom, en dat is ook zeker nodig!

marloesg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 08:54

ik heb voor mijn welsh cob een dressuurzadel van kn. maar mijn pony is wel wat lichter gebouwd.

groetjes marloes

marloesg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 08:57

wanneer je paard vrij rond is heb je al snel last van dat je zadel gaat schuiven. ik heb een tijd in een ruitersportzaak gewerkt en wij verkochten meestal westernzadels op paarden met een ronde borstkas.

Korleon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 09:00

Ik had een kiefer (maar een gewone welsh) deze vond ik heel fijn... maar ja het is een dressuurzadel dus daar heb je niets aan want hij is wel te koop haha Tong uitsteken

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 10:32

Ik had een JC zadel die perfect lag, helaas was mijn kont iets te dik en was ik op zoek gegaan naar iets anders.
Nu heb ik een Ainsley Ranger met verstelbare boom die ook erg goed ligt.
Hij is alleen te koop omdat ik over wil gaan op dressuur.

Sensi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 16:54

Ik heb ook zo een bredere cob en ik heb een wintec dressur zadel en een Stubben veelzijdigheids en die liggen allebei super, op mn 3 cobs eigenlijk. Ik heb wel een speciale gel zodat mn zadels wat hoger gelegd worden achteraan onder de kussen maar ik heb nog nooit problemen gehad ermee.

groetjes

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-08-06 18:02

Dus wintec blijkt het wel goed te doen op een brede cob? Jammer alleen dat ik toch wel graag een endurance-achtig zadel wil en wintec heeft dat wel, maar die is gelijk ook een stuk langer...

Een westernzadel is al snel te lang en ligt te ver over de schouders, ik wil graag schoudervrijheid en een zadel wat niet op haar lendenen ligt.
Lastig is dat!
Misschien moet ik toch maar aan een dressuur zadel met ruime zit en ringen voor bagage gaan denken ofzo....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 23:05

T is altijd lastig bij een welsh cob, mijn zadel wil nog wel eens gaan schuiven doordat hij zo rond is Clown (naja schuift meer als hij juist slanker is, zadel heeft een brede boom aangezien hij sneller dikker is dan slank)

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 00:32

mijn cob is ook niet lang in de rug maar draagt al 12 jaar een westernzadel met veel plezier
een westernzadel is kwa leer wel langer maar de boom in het zadel is vaak een stuk korter en die bepaald of een paard er last van heeft
verder moet een westernzadel ook passen, je heeft veel soorten en maten en goede westernzadels zijn een stuk duurder
misschien is een BM wat voor je, een boomloos westernzadel
Afbeelding
een hilason

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 09:13

Ik rijd ook met westernzadels op al mijn cobs .
Ik heb hele goede ervaringen met de Continental equiflex, deze heeft een flexibele boom.
Je kunt deze zadels in verschillende modellen kopen , voor jou pony zou ik dan gaan voor een equiflex met een roundskirt, dwz dat het zadel aan de achterkant kort en rond is.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 14:09

Op mijn welsh cob ligt een JC zadel. Deze is mooi passend en hier heeft ze nog genoeg bewegingsvrijheid in. Het was wel moeilijk om bij haar iets te vinden.
Hiervoor heb ik een wintec gehad en die lag ook prima. Dit zadel heb ik nog steeds en hoop ik over paar jaar voor mijn veulen te kunnen gebruiken. Mits dit zadel past.

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-06 20:47

@darwin, ik heb een continental equiflex endurance gehad voor Fenna die een hele tijd heel goed lag. Op een gegeven moment was ze eruit en lag het niet meer goed. Ze is nu inmiddels 6 en hopelijk een beetje uitgegroeid, alhoewel er vast wel wat spieren bij zullen komen in de loop der jaren... Tong uitsteken

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 21:09

Ik heb ook een extra full quarter, want een full quarter past al niet eens, dus ik ben benieuwd of hij daar nog uit gaat groeien want een grotere maat is er niet dus dan heb ik een probleem.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 21:15

Ik zit nu met hetzelfde probleem. Alleen mag er van mij gerust een dressuurzadel op.
Maar goed. Wintec met een rode boom was echt veels te smal. Heb de witte niet eens geprobeerd, denk dat wordt toch geen succes.
Mijn pony is maar klein, maar heeft een hele vlakke rug, en zeer weinig schoft.
Ik ben dus nog zoekend naar iets.
Sinds kort heb ik een boomloos zadel, en wil dat ook nog eens goed op haar passen. Maar ze is nog niet zadelmak, dus moet nog wat leren, voor ik rijden kan.

keresa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-06 21:48

ik heb er een hubertus zadel op liggen
bevalt mijn prima

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 20:47

Boomloos Ja

Ik rijd mijn Welsh C met boomlooszadel na ongeveer 5 zadels geprobeerd te hebben. Was een drama, maar we hebben nu beide meer comfort. Pony loopt er veel fijner onder en ik zit er veel fijner op (zeker met lange ritten is dat wel erg belangrijk).
Mijn pony is er veel vrolijker door geworden...

Kijk eens op www.boomloosrijden.nl

_yvonne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 12:25

een KN dressuurzadel of een kieffer springzadel, past allebei op mijn cob.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 10:15

Een stubben dressuur en een stubben springzadel. Die lagen goed op Barley Julius en nu Karan.

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 11:06

Ik rijd een Welsh NWR, een brede (buik) Tong uitsteken.
Heb bij haar een Veelzijdigheids zadel, een Kieffer Aachen. Heel fijn zadel.

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 00:03

Oh god, dit herken ik zo goed...
Ik merk dat mijn VZ Cob niet goed loopt onder een oud VZH zadel.
Het schuift erg, en ligt zo hoog op d'r rug, dat ik bang ben dat ze drukplekken krijgt.
Haar eigenaresse rijdt nogal fanatiek met r in de endurance en heeft dus ook een poepieduur
endurance zadel voor dr, die wel goed past. Maar op een endurance zadel kan ik weer niet
dressuren..
Dus ik ga es kijken naar een tweedehands Wintec, om te kijken hoe het past.
Nog meer ervaringen??

idje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 00:37

Op de onze (groot, breed en ook korte rug) hebben we 2 Passier dressuurzadels. Een Lennox voor mijn dochter en een Grand Gilbert voor mij. (Wegens formaatverschillen passen we nu eenmaal niet in het zelfde zadel Haha! )
Beide zadels liggen prima, geen enkel probleem. Een kennis van ons rijdt met veel plezier boomloos op haar Cob. Gaat ook prima.

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 13:28

@Puchje, wat voor endurance zadel heeft de eigenaresse voor haar paard? Juist naar dat soort zadels gaat mijn interesse uit Lachen

Puchje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 18:56

Ik zal morgen even voor je kijken, ben t vandaag helemaal vergeten!! Haha!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 22:18

Zo, ik ben die eigenaresse met een poepieduur endurancezadel! (Overigens past mijn veelzijdigheidszadel prima, Puck...; dit is een zadel dat op een brede Groninger merrie heeft gelegen.)

Dit dure zadel is echt een super zadel voor brede ponies met schuine schouder (want vooral dat laatste gaf altijd problemen, daar drukten zadels altijd). Het is een Crates Endurance travel light (zie op de site van Way out West of bij de Horseman outfitter). Groot draagvlak, laat ruggegraat vrij, is niet zwaar en zit ook nog eens lekker. Maar je moet er wel heel lang voor sparen...