Nu nog dekken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anneliesdj

Nu nog dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-06 11:02

Mijn merrie is dit voorjaar al enkele keren gedekt maar nog niet drachtig geworden, nu vraag ik me af of het verstandig is om het toch nog een keer te proberen of dat het daar al te laat voor is. Wat denken jullie daarover, kan ik haar nu nog laten dekken (zodat ze dus eind Juli begin Augustus een veulen krijgt) of kan ik beter wachten tot volgend jaar?

petraaken

Re: Nu nog dekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:32

anneliesdj schreef:
Mijn merrie is dit voorjaar al enkele keren gedekt maar nog niet drachtig geworden, nu vraag ik me af of het verstandig is om het toch nog een keer te proberen of dat het daar al te laat voor is. Wat denken jullie daarover, kan ik haar nu nog laten dekken (zodat ze dus eind Juli begin Augustus een veulen krijgt) of kan ik beter wachten tot volgend jaar?

ik heb nu zelf een veulen van rond 15 juli en ik vind het niet aan te raden. merrie had veel last van de hitte. Door de vele vliegen en dazen in Juli kon dat beestje niet veel buiten lopen. Door de dazen heeft ze onbedoeld een trap gekregen van moeder waardoor ik haar bijna kwijt was. Gelukkig liep het met een sisser af. haar veulenhaar komt maar slecht los en zal ze ook niet meer kwijtraken voor de winter. Ik ondervind alleen maar nadelen aan zo'n laat veulen. Gelukkig was het een merrietje. hengstjes kan ik niet houden en zie ze dan maar verkocht te krijgen zo'n laat veulen.

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:35

Ik zou persoonlijk ook wachten tot volgend jaar, dan kun je eventueel ook met een DA uitzoeken waarom je merrie niet drachtig is geworden en dit oplossen.
Onze tweede merrie was op het nippertje toch drachtig, was ze het niet dan had ik haar ook niet meer opnieuw laten dekken. Ik vind het weide seizoen tekort voor zo'n laat veulen en idd zoals hierboven al gezegt hebben die laten veulen veel meer moeite om uit het veulenhaar te komen, dat heb ik al ondervonden met een juni-veulen.
Succes ermee!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 12:13

Mijn begin mei veulen van vorig jaar heeft nooit de veulenvacht verloren, is ook direct overgegaan in wintervacht, geen problemen mee gehad, dus daar zou ik het niet om doen.
Mijn merrie is vorig jaar 22 augustus voor het laatst gedekt, ook problemen gehad. Ik heb bewust ervoor gekozen om tot het einde door te gaan, mede voor mijn portemonee, ik had er al behoorlijk in geinvesteerd. 17 juli is het veulen geboren, precies in de hittegolf, maar ik geloof niet dat zo'n veulen meer problemen daarmee heeft dan een vroeg veulen. Verder kon hij inderdaad niet buiten met de dazen, maar dat is standaard bij ons. Ze gaan altijd alleen 's nachts de weide op.
Verder heb ik de mogelijkheid op weidegang tot wanneer ik wil, dus het veulen kan zonder problemen totdat het afgespeend is iedere dag in de wei. Enog nadeel is inderdaad de verkoop, ik heb een hengstveulen en hij zal weg moeten, en ik ben nu dus al begonnen met adverteren daarvoor.

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 12:18

jullie spreken over het voorjaar welke maand is dan het beste om je paard te laten dekken aangezien ik zelf mijn fjord wil laten dekken voor het eerst ergens in het voorjaar.
zelf denk ik maart ,april ??

nadezda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 15:42

Maart/April is super om te beginnen met dekken, mooiste maand vind ik zelf is juni, dan heb je volgend jaar mei een veulen.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 16:53

Je kan nu nog 1x proberen, en als ze dan gust is ben je wel mooi al een deel van je geld kwijt. Dus of goede afspraken maken met de hengstenboer, zoals nu 1x en dan volgend jaar door mogen proberen voor zelfde geld, of wachten tot volgend jaar.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 11:07

Als je je geld al kwijt bent zou ik doorgaan met proberen totdat het echt niet meer kan (einde dekperiode, of merrie niet meer hengstig)

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 17:05

Ik zou wachten tot volgend jaar... wel zorgen dat je merrie 'schoon' de winter in gaat anders heb je er volgend jaar misschien meer problemen mee... dus misschien nog een keer spoelen als je da kan zien dat ze 'vies' is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 16:29

Ik vind een laat veulen ook niks, die van mij kwam dit jaar begin juni en dat gaat net nog. Persoonlijk vind ik dekken in april/mei de beste periode.

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 09:21

Onze haflingermerrie is dit jaar ook niet drachtig geworden, ze is eind juli voor het laatst gedekt, half augustus laten scannen en helaas niet drachtig. Ook al moeten we gewoon het dekgeld betalen, hebben we haar niet meer laten dekken (ook omdat zij tot nu toe beide keren bijna 12 maanden drachtig is geweest) omdat je dan zo laat met een veulen zit.
Volgend jaar maar weer proberen, maar ook dan wil ik niet te vroeg beginnen. Stel dat ze in een keer drachtig is, dan zit ik weer met een te vroeg veulen. Een veulen in mei is inderdaad het mooiste...

Jurjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 09:31

Ik zou de merrie niet meer laten dekken. Merries die in juli drachtig zijn, hebben vaak erg veel last van de hitte.
Late veulens verkoop je vaak ook moeilijker. Persoonlijk zou ik wachten tot volgend jaar en dan in april/mei beginnen met dekken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 10:29

Mijn veulen is in de laatste week van de hittegolf geboren, merrie en veulen hebben er niet echt last van gehad, de merrie had het ook niks zwaarder hoogdrachtig in de hittegolf.
@silkie: de meeste merries dragen korter zo laat in het seizoen, er zijn nog maar weinig merries die de 34o dagen dan halen. Knipoog

haffie_ladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 20:40

ik zou het niet doen.dan is het veulen zo klein als de winter komt.
ik zou in maart beginnen dekken.dan kan hij mooi groeien en heb je de tijd om vaker te dekken

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 21:10

haffie_ladie schreef:
ik zou het niet doen.dan is het veulen zo klein als de winter komt.
ik zou in maart beginnen dekken.dan kan hij mooi groeien en heb je de tijd om vaker te dekken

Maar als je in maart begint te dekken en het slaat direct aan heb je in februari een veulen, weerstechnisch een veel beroerdere tijd.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 07:30

Daarom is mei/juni ook de beste tijd om te dekken Lachen

draf

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-06 19:40

Eén merrie gaan we nog dekken dit jaar. Ze is niet de gemakkelijkste en werd dit jaar al gespoeld (met een gelukte embryo).
Is al heel laat natuurlijk...

gwen9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 19:39

Ik zou wachten tot volgend jaar en dan rond half mei laten dekkken.
ik ga mijn pony volgend jaar in mei ook laten dekken!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 10:01

wacht maar een jaar anders word het veulen laat gebeuren en moet het de grootste tijd binnen staan omdat het buiten te nat is.... een veulen in mei/april/juni is het mooiste!!

gr colette

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 18:54

DubbelDun schreef:
Daarom is mei/juni ook de beste tijd om te dekken Lachen

Dat is zeker waar, en als je merrie nu nog niet drachtig is na diverse pogingen, dan raad ik je aan om te wachten tot volgend voorjaar vanaf half april.
Veel succes ermee! Cool

vanini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 21:58

zijn er uberhaupt nog hengstenstations die dekken? Die van mij stopt 1 september

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-06 10:47

vanini schreef:
zijn er uberhaupt nog hengstenstations die dekken? Die van mij stopt 1 september

Sommige tot eind september of misschien iets later nog, maar je hebt gelijk het seizoen is eigenlijk wel afgelopen! Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-06 14:07

Ik heb ook al besloten om maar tot volgend jaar te wachten, dan begin ik lekker vroeg, eind maart, begin april en laat ik haar eerst een paar keer spoelen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 14:28

kleppie schreef:
vanini schreef:

Sommige tot eind september of misschien iets later nog, maar je hebt gelijk het seizoen is eigenlijk wel afgelopen! Knipoog

velen stoppen al op 15 augustus.