Hoe en vanaf welke leeftijd rijden jullie je hafje?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

domegra

Hoe en vanaf welke leeftijd rijden jullie je hafje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 20:39

Zoals jullie misschien wel weten is het vorige topic met dit onderwerp gesloten. Ik heb echter aan Maya toestemming gevraagd (en gekregen) om dit topic opnieuw aan te maken en met een schone lei te beginnen. Dit omdat de discussie op zich erg interessant is, maar de wijze van discussiëren enigszins onbeleefd (understatement) was.

Hier even de herhaling van mijn verhaal:

Ikzelf ben momenteel bezig met het zadelmak maken van ons haflingertje van bijna 3,5 jaar. Ik ben eerlijk gezegd enigszins verbaasd over een aantal reacties hier. Het lijkt haast alsof je met vier jaar pas voor het eerst iets met zo'n diertje mag doen. Vinden jullie dat dit enkel geldt voor rassen als haflingers (heb zelf niet eerder met haflingers gereden) of in het algemeen? Ik stap en draaf sinds vorige week los door de bak (rijd in totaal minuutje of 10) en moet zeggen dat ik nog niet eerder op een net zadelmak paard (ook wel van een jaar of 5-7) heb gezeten wat al zo vast en zeker loopt. Vaak hebben ze moeite met balans, zijn ze nog vreselijk met zichzelf aan het zoeken, eigenlijk lijken ze dan juist nog 'te jong' om een ruiter te dragen. Wat vinden jullie ervan dat ik op deze manier een keer of 2, soms 3 in de week rij en binnenkort een keer een rondje galop wil proberen?

@Karim, dank je voor je antwoord, heldere en duidelijke uitleg

En nu verder, wie heeft ervaring, tips, hoe gaan jullie ermee om?

schatjuhh

Re: Hoe en vanaf welke leeftijd rijden jullie je hafje?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:10

Mijn verzorghafje is nu 3jaar en 2maanden oud..
zit er nu 2 / 3 keer per week op.. veel stappen en af en toe een drafje..
rij veel figuren met der..
ze is heel erg leergierig.. en wil ook heel graag voor je lopen..
de rest van de week longeer ik der meestal.. of we gaan samen langs de weg lopen..
ze vind het allemaal prachtig..
ze wil zelf heel graag dus waarom niet ?

Haffie2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 21:39

De haflinger van mijn vriendin was een droompaard zo braaf. OK dan!
Met alles was het braaf hoofstel zadel geen probleem.
Voor het eerst erop het leek wel of we der al jaren op reden.
Eerst natuurlijk aan de longe na 3x konden we al los en sturen ging gewoon weg SUPER. Nagelbijten / Gniffelen
Het was bijna 4 dat vond ze een mooie leeftijd.
We hebbe ook al veel bos en strandritte erop zitte.
Het gaat gewoon super. Haha!

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 07:47

Ik vind 4 een mooie leeftijd om te beginnen. Hebben ze een mooie jeugd gehad. En dan 2 tot 3 keer per week een minuut of 20. Naarmate ze ouder worden bouw je het geleidelijk op. Al vind ik dat ze regelmatig een dagje rij-vrij moeten zijn, ongeacht de leeftijd.
Afwisseling is erg belangrijk en de spieren krijgen de kans om zich te herstellen.

Haffie2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 09:16

Sluit ik me bij aan

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 11:06

Mijn Haflinger is ingereden toen ze 3,5 was. Ze was er echt klaar voor en heeft geen enkele moeite gehad met het dragen van de ruiter (ook zij liep al heel zelfverzekerd door de bak). Ik heb haar na het beleerproces een beetje doorgereden, dwz gewoon in de bak rondjes rijden in stap en draf. Ik zat er dan hooguit 20 minuten op. In de winter heeft ze stilgestaan (3 mnd) en in maart hebben we haar opgepakt. Nu rijd ik haar hooguit 3 a 4x per week. Wat ik dan doe is gewoon zorgen dat ze ontspant, verder niets. Galopperen doen we weinig Lachen Dat komt later.
Tot nu toe blijkt dit een goede methode te zijn.

Haffie2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 11:11

Sterkte ermee Maartjee !!

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 11:13

Ik reed de haflingers op Cornerhoeve altijd in op 3/3½-jarige leefdtijd.
De meeste paarden liepen zelfverzekerd door de bak en hadden ook niet echt moeite als er geen bakrand was, want dat hoor je heel vaak dat de paarden afhankelijk zijn van de bakrand.
In de meeste gevallen is dat met 3 jaar, denk ik zo. Lachen

ChingYi_Dino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 16:20

de een heb ik met 5 en de ander met 4 ingereden.
Dat ligt er maar aan of je paardje er klaar voor is.
En ik vind idd ook 4 een mooie leeftijd! Knipoog

amber_steph

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 16:22

ik volg dit nog even

Gillian1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 16:30

Hoi,
Ik heb mijn haflinger gekocht toen hij 3 was. we hebben eerst een half jaar rustig gelongeerd (eerst zonder zadel, en op laatste met) We zijn dus toen hij 3 1/2 was begonnen rustig 2x per week 10 - 20 minuutjes te rijden, Hij deed het super, hij is nu 4 en we zijn het nog steeds rustig aan t opbouwen. Hij is al mee naar buiten geweest, hij pakt het allemaal makkelijk op. maar ik denk dat je het per paard moet bekijken.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 16:40

Mijn haflinger is 3,5 en ben nu sinds een maand echt bezig met het inrijden. Ze heeft tot haar 3 e niks gedaan,toen ben ik begonnen met wat longeren,en nu rijd ik 2 keer in de week op haar,stap en beetje draf.Ik wil het zeker tot haar 5 e gewoon heel rustig aan doen.

Haffie2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 16:41

Iedereen begint 3 31/2 vind ook een mooie leeftijd !!
Al nijg ik toch iets naar de 4 maar alles beter dan 2 21/2 !!

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 20:33

Haffie2006 schreef:
Sterkte ermee Maartjee !!

Huh, dit snap ik niet? Haha!

leonie_1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 21:37

ik vind persoonlijk dat het heel erg van het paard afhangt.
Ik heb nu een haflinger van anderhalf jaar.
Tegen de tijd dat ik hem ga inrijden (ik heb geen leeftijd, ik kijk wanneer hij eraan toe is.. kan vroeg zijn kan laat zijn),
moet het leuk blijven voor ons allebei.
Van de week heb ik hem met een dekje en een elastische dekensingel in de bak gezet, niets aan het handje.
Hier zal ik wel reacties op krijgen, maar ik weet wat mijn paard aankan.
Zie hem bijna elke dag, dus ken hem het beste.
Dus voor mijn geen leeftijdsgrens, maar een grens of ik denk dat hij het aankan en er aan toe is.

MyWup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 00:16

ik heb mijn haflinger gekocht toen ze 4,5 jaar oud was, ik heb haar na een week bij ons op stal voor het eerst gelongeerd, na een week ben ik erop gegaan.
ze is erg temperamentvol maar eerlijk, ook heeft zij direct vanaf het begin een goede balans gehad.
sommige rassen zijn laatbloeiers en moet je dus iid wat later beginnen met inrijden.
3,5 tot 4 jaar is een mooie leeftijd.

shavanah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 00:46

Mijn haffie ,wordt in januarie 4 jaar en ik heb hem nu 2 weken en hij wordt nu ongeveer 4 dagen per dagen rustig bereden....

Dineoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 08:06

laquintatje schreef:
ik vind persoonlijk dat het heel erg van het paard afhangt.
Ik heb nu een haflinger van anderhalf jaar.
Tegen de tijd dat ik hem ga inrijden (ik heb geen leeftijd, ik kijk wanneer hij eraan toe is.. kan vroeg zijn kan laat zijn),
moet het leuk blijven voor ons allebei.
Van de week heb ik hem met een dekje en een elastische dekensingel in de bak gezet, niets aan het handje.
Hier zal ik wel reacties op krijgen, maar ik weet wat mijn paard aankan.
Zie hem bijna elke dag, dus ken hem het beste.
Dus voor mijn geen leeftijdsgrens, maar een grens of ik denk dat hij het aankan en er aan toe is.

ik ben het met jou eens je kent je eigen pony het beste en dan weet je wanneer je kan beginnen

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 09:13

mijn verzorghaf is nu 3 jaar en 5 maanden en ik rij er sinds kort ook op, en rij hem meestal 1 keer per week en dan gewoon stappen, draven, figuren rijden, overgangen rijden enz.
galop nog nooit gedaan, en meestal rijden we ongeveer een halfuurtje, hij doet het verder super Ja. De rest van de week loopt hij óf voor de kar of hij heeft lekker rust.

voor degene...: heb hem zelf niet ingereden hoor Knipoog

silkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:02

Isis is net beleerd, met 3,5 jaar. De belangrijkste reden om haar te laten beleren was dat ze ontzettend brutaal en onhandelbaar was. Er werd toen geadviseerd om haar te laten beleren door professionele mensen Het resultaat is echt geweldig, Isis is drie maanden op "opvoedcursus" geweest en het is een heel ander dier geworden. Heel braaf (nog wel erg ongedurig) en ze wil ontzettend graag wat voor je doen (zowel rijden als grondwerk). Ze word nu 3 keer per week bereden door haar "verzorgmeiden".
Na alle reakties op het vroeg inrijden van haflingers, ben ik toch wel een beetje geschrokken en vraag ik me wekl af of we haar niet teveel hebben belast......
Maar gezien de situatie waarin ze zo onhandelbaar was, denk ik toch dat we een goede keus hebben gemaakt. Daarbij lijkt ze er ook erg veel plezier in te hebben.

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 11:59

Dat hangt af van paard tot paard.
Als het je eigen paardje is, kan je wel zien of hij/zij er klaar voor is.
Lisanne is voor het eerst "bereden" geweest op 4,5j... En dat was blijkbaar een beetje te vroeg.
We zijn er terug mee begonnen na de misval van haar veulen, op 5jarige leeftijd. Nu neemt ze alles veel beter op.

Dit wil niet zeggen dat je helemaal niets met haar moet doen. Stemcommando's aanleren en licht longeren en dergelijke kan nooit slecht zijn.

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 14:33

Ik ben 3 maanden geleden begonnen, daarvoor al in het tuig geoefend. Hij is nu 3 jaar en 3 maanden, maar de DA dacht dat hij 4 was toen ze kwam castreren (na tandencheck bleek dat hij idd bijna 3 was). Ik heb alles heel rustig aan gedaan, met als gevolg dat het inrijden heel goed ging. Na een paar keer ben ik ook al gaan galopperen omdat hij dat uit zichzelf toch al aanbood. Nu 3 maanden later rijd ik ongeveer 3 keer per week buiten, veel stappen maar ook wel draf en galop, als hij een zadel ziet aankomen staat hij gelijk voor het hek van de wei dus ik neem aan dat hij het wel leuk vind allemaal.

Voordat ik op Bokt kwam had ik nooit gehoord van paarden die ouder dan 3 zijn als ze worden ingereden (behalve bij friezen of paarden met medische problemen). Ik ken heel veel oude paarden die jong zijn ingereden, dus ik zie het nut er niet van in om lang te wachten, behalve als het paard er echt niet aan toe is. Als je de paarden heel langzaamaan went aan het werk, past het lichaam zich toch ook aan? Zolang je niet overvraagt lijkt dat me geen probleem.

Taron

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-06 16:52

Tosca was bijna 3 toen ze zadelmak gemaakt is, ze was een maand 3 toen ik dr kocht, ze kon toen draven, stappen en galloperen met stemcommando's. maar had nog totaal geen balans.
toen heb ik een half jaar met dr gelest. en toen was Axel er opeens. toen heb ik 8 maanden heel weinig met dr gedaan omdat ze dr energie nodig had voor het veulen. en nu ben ik al weer een jaar bezig, het gaat nu ook de goede kant op!!
ik vind 3,5 een hele mooie leeftijd om te beginnen. maar het ligt helemaal aan je paard, de ene heeft dan echt nog een veulenbouw. de andere is al heel stevig.

_anton_love_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 09:28

Je hoort een haflinger eigenlijk pas interijden als ze 4 jaar zijn omdat ze laat rijp zijn, ze zien er van buiten erg strek uit, maar van binnen niet.

Me vriendin zit naast me:
Ik heb me haflinger al van af zijn geboren af aan, en is nu 5 jaar, ik heb hem beleert toen hij 4 en 4 maanden oud was.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-06 10:01

ik vind persoonlijk dat als je een pony/paard na z'n 4e of nog later beleerd dat het dan alleen maar lastiger word, want dan begint de puberteit al een beetje.

Het handigst/fijnst vind IK dat als je rond 3.5 begint en dat je ze dan leert luisteren naar de stemcommando's en naar het sturen en de beenhulpen en een beetje stappen en draven (maar niet langer dan een halfuurtje ongeveer gaan rijden) zodat ze rond hun 4e iets meer aan het werk kunnen. (dus galoperen, en bijv. steeds wat langer rijden).