Wanneer beginnen met dekens?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maaik

Wanneer beginnen met dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 16:42

Hallo,

Ik wil Jolly van de winter met dekens op hebben, ivm met zo'n dikke vacht. Ik heb 2 dekens die ik uiteindelijk over elkaar heel wil hebben waardoor die 300 grams is.
Ik heb een deken van 100 grams & 1 van 200 grams. Ik begin natuurlijk eerst wel met die 100 alleen wanneer moet ik met die deken beginnen?
Naar mijn idee is zijn vacht nu al weer dikker/langer aan het worden..

Alvast bedankt!

bontegevaar

Re: Wanneer beginnen met dekens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 21:06

Zit zelf ook met die vraag. Wil het dit winter eerst proberen met dekens, lukt dat niet > gaat
het scheerapparaat er (weer) in. Zit zelf te denken aan eind september. (Heb ze vorig jaar in
september geschoren, maar dat was net iets te vroeg > de vacht kwam later nog door.)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 21:10

Een shetlander heeft eigenlijk geen deken nodig! Mits je hem gaat scheren natuurlijk!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 21:11

zolang de shet niet in de sport loopt, zou ik het dier geen deken op doen...........

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 21:11

Ik ben eigenlijk ook wel van plan om Maya een deken om te doen . Maar ik ben nog niet zeker . Ook vanwege die dikke beharing .
Ze is nu in de winter dat ze 2 is . Dit jaar was ze pas heeeeeeel laat al haar haren kwijt , wat erg irritant is .
Maar als je ze een deken omdoet , maak je ze dan niet vatbaarder voor verkoudheden ? (Ze krijgt dan enkel een deken om als het vriest) Maar tegen dan is ze toch dik behaart ?
En als ik het s'nachts op zal ik haar zeker te vatbaarder maken ..

_Maggy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 21:12

ik heb gehoord als de R in maand komt dat je dan de dekens weer op moet doen en als de R uit de maand is dat je ze dan weer af kunt halen Lachen

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 21:14

dus van september beginnen en stoppen in mei ?
Mei lijkt me heeeeeel erg laat als je pony niet geschoren is

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 21:24

KiWiKo schreef:
zolang de shet niet in de sport loopt, zou ik het dier geen deken op doen...........

Jolly moet wel 6 dagen in de week werken, en dat gaat niet met die vacht..
Maar ik scheer hem liever niet.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 21:24

Miss_Maya schreef:
dus van september beginnen en stoppen in mei ?
Mei lijkt me heeeeeel erg laat als je pony niet geschoren is

Dat ben ik met je eens Scheve mond

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 21:30

ik heb ook geprobeerd bij mijn shet een deken om te doen, om de haren tegen te houden, maar dat lukte dus echt niet!
ze kreeg het alleen maar wamer, heb toenuiteindelijk 3 maanden gewacht en gewoon geschoren.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 21:48

Owja, daar zat ik dus ookal mee..
Maar eigenlijk wil ik het zelf eerst een keer proberen en als dat niet gaat kan ik me moeder ook duidelijk maken dat dat zo niet gaat, en dus geschoren moet worden het jaar daarop.

Michelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 07:59

Ik ben er van overtuigd dat ze een dikke vacht krijgen om hun warm te houden, maar die regen die er valt en vast nog gaat vallen brengt mij aan het twijfelen.....

Ik weet wel dat ze er best stegen kunnen, maar ik heb altijd het idee dat ze door die regen koud worden.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 08:00

Een jonge pony is inderdaad onzin om die en deken op te doen.
Ik heb nu een gevoerde regendeken opliggen sinds gisteren, hij was bijna klaar met verharen en dus komt de wintervacht eraan een goed moment om te beginnen met dekens anders hou je straks de vacht echt neit goed meer tegen. de andere krijgt geen dekens op en gaat ook gewoon aan het werk, gewoon een goede zweetdeken opgooien na het werk en dan is er niks aan de hand en kan dat prima.

cavaljolit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 08:41

ik vind dat als je pony werk gewon een deken op kan. mijn pony krijgt nu alleen voor s'nachts een dekentje op. en overdag weer af. als het zometeen weer onder de 5 graden is blijft i de hele dag op. die andere pony is meer een wei ponytje dus die krijgt het niet ze heeft het ok niet echt nodig... ze doet bijna niks aan werken en kan heel goed tegen dit weer. mijn pony niet die word er elke keer zo verkoude en zo van en hele vieze ogen

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:09

Die van jou werkt toch ook nog niet? Dan heeft een deken toch ook geen meerwaarde

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:26

Michelle schreef:
Ik ben er van overtuigd dat ze een dikke vacht krijgen om hun warm te houden, maar die regen die er valt en vast nog gaat vallen brengt mij aan het twijfelen.....

Ik weet wel dat ze er best stegen kunnen, maar ik heb altijd het idee dat ze door die regen koud worden.

Hier in belgie heeft het 3 dagen achter mekaar geregend en m'n shettie had een zomervachtje en alleen een boom om onder te schuilen (wat doorlekte) en ze voelde lekker warm aan . Dus ze kan der wel tegen .
Maar in de winter word het wel een heel deel kouder maar dan hebben ze hun dikke vacht op , dus denk maar niet dat ze koud zullen hebben !!

En eigenlijk ze zullen niets voor niets zo een dikke vacht krijgen dus ik denk dat ik de natuur gewoon zijn gang ga laten gaan en geen deken op doen !
Nu heeft ze toch een schuilstal . En s'nachts gaan ze op stal .
Moest ze verkouden worden leg ik er wel een op , maar dat denk ik niet .

Michelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 07:27

ja punt is dat emmy geen schuilstal heeft en s'nachts ook buiten blijft.

Is een deken dan nog steeds niet nodig?

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 09:47

ik ga zodra bento weer uit de kliniek is wel zn regendeken op doen met dagen als dit. als het zoveel regent, hij heeft wel een schuilstal maar gaat vaak gewoon buiten staan.
en de deken doe ik eigelijk op omdat hij net een longontsteking achter de rug heeft, ben gewoon een beetje bang dat dat zo weer terugkomt Scheve mond en tis maar een ongevoerde regendeken dus veel kwaad kan het ook niet

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 10:56

dan is een deken nog steds neit nodig hoor, Vincent staat bijna nooit in de schuilstal, als het hagelt of onweer en er ligt hooi gaat hij gewoon in het slechte weer staan eten.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:34

Kijk even naar waar ze vandaan komen, en kijk dan even naar het verschil tussen hier en daar. Daarom doe je een shet geen plezier met een deken.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:36

Michelle schreef:
ja punt is dat emmy geen schuilstal heeft en s'nachts ook buiten blijft.

Is een deken dan nog steeds niet nodig?

Had ze vorig jaar een deken op ?
Maar bij ons in België zijn schuilstallen verplicht ?

Michelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:37

vorig jaar stond ze binnen.

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:37

karoliena schreef:
dan is een deken nog steds neit nodig hoor, Vincent staat bijna nooit in de schuilstal, als het hagelt of onweer en er ligt hooi gaat hij gewoon in het slechte weer staan eten.

Dát ken ik . Behalve als het echt begint te gieten komt ze op haar gemakje de schuilstal in

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 16:25

fjordnina schreef:
Kijk even naar waar ze vandaan komen, en kijk dan even naar het verschil tussen hier en daar. Daarom doe je een shet geen plezier met een deken.

Hun vacht past zich ook aan aan de tempratuur, ze hebben hier in de Nederland echt niet dezelfde vacht in de winter als op de Shetland eilanden.

2 jaar terug hebben we 2 ijslanders uit IJsland naar Nederland laten vliegen, de eerste winter hadden ze idd een te dikke vacht voor deze omstandigheden, maar vorig jaar hadden ze hun wintervacht deels aangepast naar deze tempratuur hoor Knipoog

Geen enkel paard doe je plezier met een deken, dat kan je mij niet wijsmaken, zo beesje rolt veel liever zonder deken en loopt lekker de ravotten in de wei met andere vriendjes zonder dat zo'n deken hem in de beweging hinderd.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:31

Behalve dat je shet het wrs niet leuk vindt heb je ook nog kans dat het hartstikke gaat broeien onder die deken omdat ie gaat zweten. Dan krijg je last van allerlei irritaties en een prima broedplek voor schimmels. Echt, als je je shet niet scheert zou ik 'm geen deken op doen. Ik zou dan het werk aanpassen naar wat wel kan.
edit: de vacht past zich aan, aan de lengte van de dagen, hoe minder lang het licht is, hoe sneller de wintervacht er zal zijn.
Een regendeken wil af en toe vanaf de voorkant ook nog wel eens wat inregenen (de regen loopt dan wat in via de hals en vervolgens wil de deken wel eens volzuigen). Je zal dus van alle soorten dekens 2 moeten hebben om deze zo nodig te laten drogen. Knipoog