hengsten met sabino gen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flore

hengsten met sabino gen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 18:00

Heeft het KWPN, NRPS etc. eigenlijk ook goedgekeurde hengsten die het sabino gen dragen?
Puur uit nieuwsgierigheid omdat ik op internet eigenlijk niks kan vinden.
Dus graag met een linkje erbij.

Anoniem

Re: hengsten met sabino gen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 19:18

Bij het KWPN volgens mij alleen tuigpaarden met sabino gen en groninger hengsten.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 21:34

De tuigpaardhengst Alchimist was zelf bruinsabino. Ik weet niet wat de bedoeling is , maar als je wilt fokken met een sabinofactor zou je een merrie van hem te pakken zien te krijgen die ook de sabinofactor draagt. Alchimist is zelf al afgekeurd.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 12:26

Nee ik was alleen nieuwsgierig of die er waren, ik fok het liefst met zo min mogelijk wit!

Meavey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 12:27

Alles wat een kol of bles heeft is al sabino dus zo´n 85% van alle wpn-ers?
De kans op een fel getekende sabino bonte (wat jij denk ik wilt?) is echter erg klein, normaal geeft sabino dus alleen witte benen, kolletje, bles, of zelfs alleen stekelharigheid, dat is allemaal al een teken van sabino.
Sabino bestaat vermoedelijk uit meerdere genen en pas als het veulen dus net van pa en ma meerdere erft heb je kans op iets aparts, met andere woorden reken er maar niet op. Knipoog
Zelf maximum white sabino´s (die dus vermoedelijk bijna alle genen van het sabino-complex hebben geërft) hebben vaak alleen nakomelingen met witte beentjes en blesjes, dus je moet echt heel erg mazzel hebben.

De tuigers hebben het dus waarschijnlijk wat sterker in de genen zitten al vandaar vaker een buik-vlek en hoge witte benen.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 12:32

Zie mijn bericht hierboven, ik wil er geen proberen te fokken, was alleen benieuwd of die er waren.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 19:55

Van de hengst Alchimist is in 1989 een witgeboren veulen geboren en hij werd Hermelijn genoemd. Hij is nog op de hengstenkeuring geweest maar ze wilden hem niet hebben.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 20:00

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-06 20:04

Die is idd wel apart ja

Nog iemand die aparte hengsten weet? Hoeven niet persee sabino's te zijn

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 20:20

Neonlight schreef:
Het hackney stamboek heeft er eentje. Plain's Splendid, hij geeft nog wel eens nakomelingen met extreme aftekeningen.http://www.fam-bosma.nl/hengsten.html

Hey grappig. DIk lees dat deze Plain's Splendid van Brown's Liberty Light weer afstamt. Ik heb een merrie gehad met als MV Brown's Liberty Light en die had 4 hoge witte benen en een behoorlijke witte vlek onder de buik.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 17:01

Afbeelding

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 17:26

Was hij echt spierwit? Of een hele lichte palomino?

Hij was dus eigenlijk gewoon 1 grote aftekening Clown

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 18:04

Nee , hij was beslist geen palomino . Hij was of is nog steeds (als hij nog leeft ) spierwit. Ergens op zijn lichaam heeft hij een heel klein vosvlekje gahad omdat hij als vos-sabino op papier staat.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 18:07

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 19:05

Misschien heel dom, maar Recruut heeft ook van die buik-vlekkies Haha! Dan ook Sabino gen of niet?

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 19:35

Ik heb op de veulenkeuring in Nw-Weerdinge een Sydney nakomeling gezien met een witte vlek op de buik. Nou weet ik alleen niet meer wat de afstamming van moeders was.

Mick_G

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 19:41

Larix geeft ook van die vlekken op de buik door..

Viennanova

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:11

Purioso staat er ook om bekend dat nakomelingen van hem (soms generaties later) een witte vlek onder de buik hebben.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 15:15

Das niet gek, hij had er zelf ook 1. Sabino valt niet onder 'bont' dus om van een gen te spreken?? Ik weet het niet.

Ken d'r ook 1 van Parcival die een witte vlek op z'n buik heeft, maar dit kan ook van moeders vandaan komen (Wouter). Een andere dochter heeft nl. bij de buikwand ook witte streepjes.

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:47

Mijn merrie heeft ook een witte vlek op de zijkant van dr buik.

flyfly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:41

Wij hadden een merrie van Renovo x Unitas , die had ook een witte vlek aan de zijkant.

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:50

Ik ken een wouter nakomeling met een witte vlek onder de buik en ik heb een ponymerrie met een witte vlek onder de buik, haar veulen ook, weet alleen niet meer uit mijn hoofd wat de vader van de merrie is Bloos hebben 20 ponies Clown

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 10:37

Meavey schreef:
Alles wat een kol of bles heeft is al sabino dus zo´n 85% van alle wpn-ers?
De kans op een fel getekende sabino bonte (wat jij denk ik wilt?) is echter erg klein, normaal geeft sabino dus alleen witte benen, kolletje, bles, of zelfs alleen stekelharigheid, dat is allemaal al een teken van sabino.
Sabino bestaat vermoedelijk uit meerdere genen en pas als het veulen dus net van pa en ma meerdere erft heb je kans op iets aparts, met andere woorden reken er maar niet op. Knipoog
Zelf maximum white sabino´s (die dus vermoedelijk bijna alle genen van het sabino-complex hebben geërft) hebben vaak alleen nakomelingen met witte beentjes en blesjes, dus je moet echt heel erg mazzel hebben.

De tuigers hebben het dus waarschijnlijk wat sterker in de genen zitten al vandaar vaker een buik-vlek en hoge witte benen.

Idd. alle aftekening op hoofd en benen wordt veroorzaakt door het Sabino-gen. Bij WPN-ers schijnt het dermate er uit zijn gefokt dat witte buikvlekker praktisch niet voorkomen (groningers en tuigpaarden even buiten beschouwing gelaten Knipoog ).
Mijn Tinkerveulen heeft zelf ook het Sabino-gen. Gefokt uit 2 bonte ouders (beiden met Tobiano en Sabino-gen) maar toch een effen veulen gekregen met blesje, 4 witte voetjes en een buikvlek:
http://www.mijnalbum.nl/Foto=Z3I37CKC
http://www.mijnalbum.nl/Foto=VXYPRO7B