[TI] kent iemand het probleem: agressieve tinker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aedan

kent iemand het probleem: agressieve tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 12:05

Mijn tinker is op transport mishandeld geweest en toen hij bij de vorige eigenaren stond hadden ze hem als enige ruin tussen de hengsten gezet. Hij stond stijf van de stress toen ik hem kocht. Maar met de nodige dosis geduld en rust is dat volledig in orde gekomen. Hij voelt zich nu enorm goed in zijn vel.

Iets té goed in zijn vel! Hij laat zich namelijk niet doen door andere paarden. Hij moet nog maar denken dat een paard naar hem trapt en hij valt dat andere paard al aan. Op zich is dat niet zo'n ramp, ik zorg er gewoon voor dat hij steeds alleen op een weide staat, maar het zou voor hem toch ook leuker zijn moest hij met anderen op de weide kunnen staan.

Het grote probleem situeert zich eigenlijk op stal. Hij kan absoluut niet opschieten met zijn buurman en buurvrouw. Waardoor hij constant tegen zijn stal wand ligt te stampen en met zijn oren in zijn nek zijn buurman probeert te bijten. Het is niet zo dat hij dit enkel doet met eten, maar hij doet het praktisch heel de dag.
In het begin stond hij aan een zijkant met een kleine rustige merrie in de stal naast hem. Die was zo klein dat die niet aan de opening in de bovenkant kon en dat ging perfect. Maar nu is hij verhuist naar een stal buiten, wat ik dacht dat enorm leuk voor hem ging zijn aangezien hij daar constant andere paarden zag voorbij komen en hij ook kon kijken naar wat er allemaal op straat gebeurd.

Ik weet echt niet wat ik momenteel met hem moet aanvangen. Vragen om terug van stal te wisselen is misschien een optie, maar de stal waar hij vroeger stond daar staat nu een ruin in van 1, 84 dus daar gaat hij het ook bij hebben. Ik kan hem ook naast een hengst zetten die hem misschien eens terug op zijn plaats kan zetten, maar dat gaat ook niets uithalen, daar gaan ook alleen maar brokken van komen.
Nu is het gewoon voor niemand leuk, niet voor de buurpaarden, niet voor de buren want hij maakt enorm veel lawaai, maar het is ook niet leuk voor hem want hij is super slecht gezind de laatste tijd.

Heeft iemand tips? Of komt dit iemand bekend voor?
want ik weet echt niet meer wat ik er met moet aanvangen.

Cars

Re: kent iemand het probleem: agressieve tinker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:19

Ik zou hem niet naast een hengst gaan zetten....in een afgesloten gebied als een stal kunnen paarden elkaar niet corrigeren..dat is enkel frustratie.

Kun je hem niet weet terug zetten naast die kleine merrie????
En hoeveel uur per dag staat Aeden eigenlijk op stal??

Aedan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 12:25

Aedan staat wel veel op stal, zeker met het slechte weer. Als het mooi weer is zet ik hem vaak 's morgends op de weide en haal ik hem er 's avonds weer af. Maar nu staat hij eigenlijk constant op stal. Er wordt elke dag wel met gereden. Dus hij komt er wel elke dag uit.

Naast de kleine merrie zetten vrees ik dat moeilijk is, want alle paarden zijn van stal verwisseld. Dan zouden er terug een hele hoop moeten wisselen. Want de kleine merrie staat ook niet naast een hoek stal en dus zou hij aan de andere kant een ruin naast zich hebben die zich ook niet laat doen.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:30

Waarom staat hij met slecht weer binnen? Ben je bang dat hij smelt?

Aedan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 12:35

dat niet, maar de weides die bij de manege horen zijn niet super groot, bestaan uit niet veel meer dan zand en hebben totaal geen mogenlijkheid om te schuilen.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:38

Mag je hem wel buiten zetten of wil de staleigenaar dat liever niet met slecht weer?

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:40

mm zo probleem had een vriendin van mij ook,
ze moest telkens achter mij rijden in de les omdat hij er anders echt vandoor ging om de andere paarden aan tevallen.
ik had mijn paard geleerd om er dan voor de gaan staan zodat hij niks kon doen.
probeer ook zo iets, en laat hem vriendjes worden met 1 paard.
suc6

Aedan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 12:47

Het lukt niet om hem bevriend te krijgen met een ander paard, het kan even goed gaan en door iets stom helemaal verkeerd gaan. Vorige keer was ik gaan wandelen met een fries en Aedan vond hem wel vrij leuk, tot die fries naar een vlieg trapt terwijl Aedan er vlak achter stond. Het was absoluut niet raak, maar voor Aedan wel de reden om elke keer als de fries in de buurt kwam aan te vallen.

Eejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 12:51

Mischien kan je voorlopig de stal aan de zeikanten ( waar die contact kan hebben met de buren ) afplakken met een zeil ofzo. Mischien voelt die zich al wat beter als die zijn buren niet kan zien. Scheve mond wat een lastig probleem ! Succes Lachen

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 13:02

Oei....die staat wel erg veel op stal.
Ik denk dat je daar een groot deel van het probleem te pakken hebt...
Waarom niet meer weidegang of in ieder geval buiten???
Schuilen is geen reden...zo slecht is het hier in de buurt nog niet geweest(woon nml. niet zo ver van Braschaat).
En van wat regen gaan ze niet dood want mijn tink staat 24/7 buiten.

Ik ken meerdere tinks die ontzettend knorrig worden van veel op stal staan.
Het aanval probleem kun je niet aanpakken voordat je zijn leefomstandigheden aanpakt(=mijn mening).

ik heb zelf ook een tink die niet makkelijk bij anderen kan(maar die is het tegengestelde laat zich halfdoodmeppen) en ook die was dermate angstig toen ik hem kreeg dat het een lange weg was.

Door je stalling aan te passen enz. verplaats je het probleem.

Je merkt nu dat je paard zich niet goed voelt door zoveel op stal te staan naast paarden waar hij zich niet veilig voelt..zijn reactie is dreigen,aanvallen...

Zorg voor ervoor dat hij meer buiten kan komen,vraag om meer weidegang..kan dat niet zoek een andere stalling.
want het is absurd om nu de paarden al op te stallen....zeker in de omgeving waar jij woont is het niet nodig om nu de paarden al van de wei te halen....

*edit*
Vind het nooit nodig om paarden in de winter niet buiten te laten komen maar je hebt plaatsen/gebieden waar het niet anders kan(men het niet wil) maar hier in de buurt heb je nog zoveel pensionstalling/weides dat er noooit een reden is om je paard binnen te houden ivm de weides....

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 15:21

Probleem is hier wel duidelijk, dier komt echt te weinig buiten, ik zou daar ook sjaggie van worden, rijden is niet genoeg om hem tevreden te stellen hoor. dat uurtje uit de box.

Nee en regen daar kunnen ze echt heel goed tegen.

Aedan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 15:33

Hij wordt elke dag gereden en staat dan meestal nog anderhalf uur op de weide terwijl ik zijn stal mest, eten klaar leg enzo. zodat hij nog lekker kan rollen.

Ik weet dat hij iets te weinig buiten komt, maar een stalling waar weidegang wordt aangeboden hier in de omgeving is echt te duur voor mij. Momenteel staan de weides gewoon onder water en om hem daar een hele dag op te zetten....
Moest hier in de buurt een stalling zijn waar hij lekker veel weidegang had onder de 200€ dan verhuisde hij vandaag nog...

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 16:12

1 uur rijden + 1,5 uur in de wei = 2,5 uur beweging en 21,5 uur stilstaan in box per etmaal en dat jaar in jaar uit! Lijkt mij niet heel erg fijn en ook niet erg gezond. Zou ik ook agressief van worden.

schattebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 16:59

Spijtig dat we zo ver van elkaar wonen, he anders zetten je hem dicht bij mij voor 100 € / maand enkel weidegang en extra eten, groot schuilhok en genoeg kamerraadjes Knipoog
Want eigenlijk aanvallen op de wei ( zijn buren dan) heb ik toch nog niet gemerkt?

Ja, eigenlijk was het me wel al opgevallen dat hij vreselijk irritant reageert tegenover de buur ( rechts als je ervoor staat). Tegen Red wel minder, he? heb ik de indruk.

Nu te weinig weidegang, ja ik geloof dit wel. een paard hoort zo veel mogelijk op de wei, maar als daar geen mogelijkheid toe is... ( die manege staat vol met paarden die amper buiten komen, Aedan komt dan nog veel buiten, vind ik persoonlijk). Maar waarom doet hij het nu dan, nu hij verhuist is en vroeger nie?Terwijl deze stal ook groter is dan de vorige. Enkel omdat hij zijn buurvrouw niet kon zien?

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 17:34

Ik denk ook dat als je hem wat vaker buiten kan zetten, dat hij ontzettend veranderd....

Aedan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-06 17:37

Als ik hem vaker buiten kan zetten, dan zal hij minder tijd hebben om irritant te doen naar zijn buren, maar het is vooral 's avonds dat hij het doet en dan staat hij binnen. Ook zijn agressief gedrag naar andere paarden zal daardoor waarschijnlijk niet veranderen.
Maar ik ga proberen om hem in ieder geval meer buiten te kunnen zetten. Desnoods door verandering van stalling.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 19:12

Mijn tinker was in het begin ook erg asociaal, had nooit bij andere paarden gestaan omdat hij lang hengst was geweest. Hij is nu nog altijd erg opgefokt als hij vreemde paarden ziet, maar in het begin was hij ook veel aan t etteren. Hij heeft een aantal dekens van andere paarden aan flarden getrokken.. Gelukkig nooit echt heel erg aggressief tegen de paarden zelf. Hij was meestal de enige die met bijtwonden van de wei kwam. Het was ook meer spelen dan vechten, meestal gewoon steigeren tegen elkaar en wat trappen, maar sommige paarden vonden dat 'spelen' dus niet zo leuk..
Na een tijdje werden alle weides bij elkaar gevoegd en moesten ze dus een grote kudde vormen, en toen kwamen er een paar heel erg dominante paarden bij. Die hebben hem toen eens goed op zijn plaats gewezen. Hij is heel erg eigenwijs en hardleers en heeft toen een paar hoeven bovenop zijn rug gekregen, met als gevolg grote schaafwonden op zn rug en een paar weken flink pijn.. Maar hij heeft er wel heel veel van geleerd! Hij kan nu eigenlijk bij bijna elk paard in de wei, doet nooit meer vervelend ofzo.

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 21:56

ZEEER bekend probleem. Bonita had zo'n ontzettende hekel aan andere paarden en ook nog eens behebd met een flinke dosis voernijd, dat ze zelfs probeerde dwars door de betonnen stalmuren heen te denderen als haar buren eten kregen of aandacht kregen van hun baas. En dat terwijl ze ze niet eens kon zien, alleen maar horen. Ze staat nu sinds april op de weidegang, 24/7 en haar voernijd is als sneeuw voor de zon verdwenen. De hekel is beperkt gebleven aan vossen, haflingers en fjorden. Bonita kon naar mij toe ook erg agressief zijn en ze was in het begin ook gevaarlijk om te rijden. Omdat ze energie teveel had, 1.5 kilo sportbrok, 2 keer kuil per dag en 20 uur stal deden daar dus geen goed aan. Ze kreeg er tevens ernstige mok van. 1/2 kilo tinkerbrok en arm hooi deden daar al heel veel goed aan, ondanks dat ze ook gewoon op stal stond.

Zet hem eens naast een bont maatje, liefst in de wei, misschien dat dat al scheelt, dat kennen ze van "vroeger". Op de weide kunnen ze elkaar ontlopen als er herrie in de tent is.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 23:10

idd meer buiten!!! (al is het maar een zandpaddock of zo, wei hoeft t nog niet eens persé te zijn, zeker met dit weer trappen ze alleen maar alles kapot) maak je maar geen zorgen over geen schuilstal/ slechtweer. Wij hadden een mooie schuilstal maar daar gingen ze dus alleen hartje zomer (vanaf boven ca 25 graden en dus in dazengebied ...) met z'n allen s morgens al in staan en kwamen er pas uit als de zon bijna onder was. Verder werd die stal dus NOOIT gebruikt en stonden 365 dgn per jaar 24/7 buiten Knipoog

Maar ik zou dus ook kijken of ie weer naar een hoekstal zou kunnen Ja (in ieder geval al 1 paard minder waartegen ie z'n stal moet beschermen Knipoog ) en dan aan de andere kant 1 waar ie geen "gevaar" in ziet zoals bv dat kleine ponietje zou natuurlijk helemaal top zijn en als t zou kunnen dus ook aan een eind waar niet veel/ geen paarden door komen.

Ken dus een KWPNer die ook zo op stal was Ja, maar die was dus in de wei juist zeer onderdanig Knipoog (bijna niemand die dat in 1ste instantie geloofden als ze hem kenden als ie op stal stond maar was echt zo!)
Die sloeg/ beet in de stal om zich heen om zich te weren tegen al t "gevaar" van buiten... in een ruime wei koos hij altijd het hazepad en had je er dus geen kind aan Knipoog (hadden er ook wel geen agressief dominante tussen die ze op z'n plek zou wijzen maar alleen 1 wijze waarvoor iedereen respect had zonder ruzie)

Die KWPNer is als veulen tussen een grote groep volwassen manegepaarden gedumpt en toen dus letterlijk meerdere keren de wei uitgetrapt voor ze bedachten dat t misschien toch niet zo'n goed idee was Rolleyes heeft daar dus altijd vergelijkbaar gedrag (als wat jij omschrijft) aan overgehouden Ja

Die stond dus ook altijd in hoekstal (waar dus ook niemand langs/door de gang hoefde met paard Knipoog ), eerst met niemand ernaast - later een ruin ernaast, maar die ruin was best dominant (ook voernijd) dus dat ging niet zo goed (de KWPNers werd steeds stressiger en chagerijniger enzo Ach gut )
Daarna een lieve ponie die dus totaal niet op KWPNer reageerde en er was weer rust OK dan! ... kon nog wel eens chago kijken maar dat was t dan ...

Kan ook snappen dat ie nu fries niet meer zo aardig vind Ja --> hij liep er achter en fries gaf teken tot meppen (weet hij veel dat t naar vlieg was en weten jullie dat ook wel zeker, kan ook best dreigen zijn geweest Knipoog ) Ken meerdere paarden die door zo'n scheinbeweging liever niet meer erachter lopen (vaak zijn die ooit al eens echt goed gemept door een ander) --> liever dus goed/ nog meer afstand houden of naast elkaar rijden
--> denk eerder dat ie zo vervelend doet omdat ie énorm bang is, dan dat het echt agressiviteit is Knipoog

VEEL SUCCES !!!

Aedan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 11:01

Dank je wel voor alle tips.
Ik ga zeker proberen hem terug op een hoekstal te zetten en ben ook al aan het uitkijken naar een weide.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 11:35

Jordy kan op stal ook heel agressief zijn naar andere paarden toe. Niet naar alle paarden, wel vrijwel altijd naar 'nieuwe' paarden en vooral naar ruinen/hengsten. Dan valt hij ook aan, van die hele snelle bliksemaanvallen, oren in de nek, tanden bloot en aanvallen. Als hij er niet bij kan bijt hij zichzelf in zijn borst en voorbenen, en hard ook Scheve mond
Maar met andere paarden kan het ook gewoon goed gaan, met zijn vaste maatje heeft hij bijvoorbeeld nooit problemen gehad. Maar die is ook niet zo dominant. Paarden die een keer naar hem dreigen valt hij aan.
Hij valt buiten ook paarden aan, maar bijna alleen als ze aan de andere kant van het draad staan, in de wei naast hem bijvoorbeeld. Of op onze vorige stal, waar de paddock aan de bak grensde, als hij in de paddock stond en een ander paard in de bak was, dan vloog hij die ook aan. Meppen met de achterbenen doet hij praktisch niet, Jordy vecht liever met zijn voorbenen en tanden....
In de wei tussen de andere paarden is hij juist heel sociaal Knipoog Hij is wel dominant en staat eigenlijk altijd bovenaan in de rangorde, maar is absoluut niet vals tegenover anderen. Hij zet ze op hun plek door zich op te blazen en te imponeren en te dreigen (grappig gezicht, aangezien hij met alleen maar KWPN'ers op de wei staat, en hij is echt de Calimero van de groep Haha! ). Maar hij speelt ook heel veel met de andere paarden. Vooral met de jonge KWPN hengst die bij hem op de wei staat speelt hij graag.
Ik heb hem maar 1x echt zien vechten met een ander paard, en dat was geen prettig gezicht. Dat was een grote schimmel van tegen de 1.80 die nogal dominant was en andere paarden lastig viel. Die is toen bij Jordy in de wei gegaan onder het mom van Jordy zet hem wel op zijn plek. Dat paard bleef hem aanvallen en naar hem uithalen, en toen greep hij hem. Hij heeft hem dwars door het draad heen gejaagd nadat hij hem bij zijn nek had gegrepen en tegen de grond had geworsteld.
Nadat dat paard het hazenpad koos was Jordy echter gelijk weer rustig, hij bleef niet gaan.

Maar over het algemeen is hij dus, hoewel hij op stal en tegenover paarden 'buiten' zijn groep heel agressief kan zijn, heel sociaal. Afgelopen week is er in de wei een nieuw paard in de groep gekomen, alle paarden helemaal maf natuurlijk. Maar Jordy ging naar het paard toe, even stoer doen, nek erop en een paar keer omhoog komen voor zijn neus en daarna snuffelen. Vervolgens ging hij middenin de groep staan, zichzelf groot maken en even maaien met een voorbeen en de rust was weer terug in de groep Lachen
Jordy was vroeger echt altijd het pispaaltje, werd weg gejaagd door de andere paarden en stond altijd een beetje buiten de groep. Waarom dat ineens zo omgeslagen is weet ik niet precies, maar ik denk dat zijn gedrag tegenover paarden waar hij niet bij kan is overgebleven van de tijd dat hij juist het pispaaltje was.

Sinada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 10:36

Je hebt nog geluk dat ie dit gedrag gaat vertonen . Wellicht dat ie binnenkort echt onhandelbaar wordt. Dan wel dat ie een gedragstoornis krijgt.
Een paard is er niet voor gemaakt om zo lang stil te staan . Is slecht voor zijn bloedsomloop en voor zijn darmen.

Naar buiten .....eerst een draadje ertussen met een ander paardje.....gaat dat goed dan uitbreiden.

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 14:40

Het is moeilijk te oordelen zo over internet, maar wat je schrijft over zijn verleden werkt blijkbaar nog door. Ik denk niet dat je tinker aggressief is, hij bijt van zich af uit angst. Hij is immers vroeger steeds gedomineerd door andere paarden? Jou liefde en geduld heeft hem in rang doen stijgen en waarschijnlijk heb je hem ( in zijn ogen) beschermt voor andere paarden. Die nieuwe rang verdedigd hij ernstig.

Zo te horen begint hij ook stalondeugden te ontwikkelen en ja het enige wat helpt daartegen is de stal weg te halen.
Ik zou gaan kijken naar een paard wat hem gezelschap kan houden, het liefst geen merrie die hij moet verdedigen, maar een leuke ruin die goedgemaniert is ( tegen paarden) en hem met rust laat als hij aangeeft dat hij ruimte nodig heeft. Later misschein een tweede leuke ruine erbij en een vierde zodat hij kan leren dat een kudde ook leuk kan zijn en hij zijn eigen plek daarin kan vinden zonder meteen iedereen aan te vallen. Het liefst zet je ze 24/7 ( zomers, nazomer) buiten en bemoei je je er even niet mee. Dat kan lastig zijn, niet iedereen wil zijn paarden zoveel buiten ( tssk) en `alleen maar`laten staan. Maar je paard moet denk ik zo opnieuw gesocialiseerd worden. Als je zijn nieuwe kudde verhoudingen tussendoor wijzigt lukt dat je niet.

Ik vrees dat dit iets is wat niet over één nacht ijs gaat.. succes in elk geval en zo te horen ben je al een heel eind met hem gekomen!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:15

't is niet een totaal-oplossing maar mentaal kan je een paard heel goed ondersteunen met bach-bloesemtherapie.
Mijn paardje was nogal depri en is er ongelooflijk van opgeknapt. Daarvoor geloofde ik er absoluut niet in maar toch gedaan " ''t was gratis" maar nu ben ik helemaal om.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-06 07:14

ja je kan tegenwoordig verschillende soorten 'therapieën' (om het zo maar ff te noemen Clown ) met je paard volgen waardoor hij uiteindelijk weer wat socialer wordt. er moet bij jou in de buurt vast wel iets zijn wat bij jullie past.