Ik heb nog geen fokplannen, maar ik heb toen ik een paard zocht wel expliciet naar merries gezocht omdat ik er wel een keer een veulen bij wil fokken.
Mijn merrie ( Lennard X Zeoliet X Pele) is een fijn paard in de omgang, goed karakter, niet kijkerig, wil graag werken. Haar beweging is gewoon goed. Dit is iets wat ik bij nakomelingen ook echt zo wil houden. De hengst moet dus beweging doorgeven, hier wil ik absoluut niet op toegeven. Ik vind het belangrijk dat een paard 3 goede gangen heeft.
Verder wil ik een hengst die springgenen doorgeeft. Aan een dressuurpaard dat struikelt over een balk heb ik niets. Het liefst heb ik een allrounder. Mijn paard is ook een allrounder. Een 100% engels volbloed zou ik absoluut niet willen.
Aan de ene kant zegt mijn gevoel dat je een 'gewone' kwpn-er moet uitzoeken. Maar aan de andere kant voel ik er ook wel wat voor om terug te fokken naar het Gelders. Pele was tenslotte ook half gelders (van Georgsie, dit was een gelderse).
Wat zouden jullie doen? Is terugfokken richting Gelders aan te raden?
Wat ik graag zou zien is dat de hals wat langer is. Verder hou ik van fijne hoofdjes. Niet dat mijn paard een groot hoofd heeft (ze heeft maat cob van halster), maar persoonlijk mag het nog wel wat fijner.
Haar model vind ik ook iets aan de korte kant, maar dat mag wel zo blijven, ik vind het wel mooi zo.
Op deze foto's is ze net 3. Ze groeit nog behoorlijk. Als je haar nu weer ziet is ze veel voller, de hals heeft meer bespiering gekregen.