paard op pony, groot verschil?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marlo

paard op pony, groot verschil?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 22:39

hoe groot mag/kan maximaal de hengst zijn als hij een 1.45m grote merrie moet dekken?
ga waarschijnlijk een merrie van 1.45m kopen, en wil daar dan (later) een veulen bij fokken, maar ik zou graag een wat groter veulen erbij willen hebbe. ronde de 1.55/1.60m. is dat haalbaar?
ik heb al een leuke hengst gezien, maar die is dus 1.67m
Hoe zit dat met het dekken, moet dat dan via KI, en wordt het veulen dan niet te groot voor de merrie zeg maar?
beetje rare vraag misschien, maar vroeg me dat dus even af

wednesday

Re: paard op pony, groot verschil?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 22:43

dit wil ik ook wel eens weten. Ik hb die vraag al eens gesteld aan mensen die er iets meer van kennen en zij zeiden dat een veulen niet groter kan worden dan de baarmoeder is. Dus dat het geen gevaar voor de merrie is. Maar volgens mij klopt dit toch niet helemaal

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 22:44

Wij hebben ooit een pony gehad, en haar moeder was 1.56m ongeveer en papa 1.70m maar of een pony een groot paardenveulen kan dragen weet ik niet.. lijkt me misschien beter een kleiner paard te zoeken.En dit eventueel met het dekstation te overleggen!! Succes ermee!

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 07:07

Als je een paard wilt fokken, kun je nu beter een paard kopen. Je kunt de merrie rustig door een paard dekken maar veel groter zal het veulen waarschijnlijk toch niet worden. Ik ken een pony van 1,40m die met een rijpaard van 1,70m gedekt was, het veulen werd niet groter dan 1,45m...

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 07:13

Ik wilde ook ooit (jaren geleden) zoiets doen, met het verschil dat ik mijn pony al had. Mij werd bij de kliniek verteld dat het goed mogelijk is, maar dat de merrie in principe de grootte van het veulen bepaald. Doordat zij gewoon niet meer ruimte heeft zal het veulen niet zo veel groter worden. Misschien wel een stukje, maar zeker geen 20cm. Als dat waar is lijkt het mij ook verstandiger om een paard te kopen...

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:53

Het is verstandig om even naar de voorouders van de merrie te kijken. De moeder van mijn verzorgpony's (Welsh-K) meet zelf 1.50 m. maar heeft een mix van allerlei Welshpony's in haar stamboom, waaronder zelfs een paar Welsh-B'tjes. Deze merrie heeft 3 veulens gehad van 3 verschillende hengsten (1x1.64, 1x1.58 en nog een keer in die richting) en die zijn allemaal 1.45 m. geworden. Vaak krijg je in dit soort gevallen merrie's die heel erg strooien in de maat, maar deze merrie fokt blijkbaar consequent klein. Haha! Kun je dus beter wel even rekening mee houden.

Marsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 15:59

En als je nou een paard hebt die je door een ponyhengst (cat. D/E) laat dekken Tong uitsteken ? Word dat een paard?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 18:44

Ik zou het niet doen, je kunt beter dan een paardenveulen kopen. Niet alleen de grootte is een risico (je weet immers nooit welke maat het daadwerkelijk zal krijgen), een pony en een paard zijn ook een groot verschil qua bouw.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 19:33

Ik heb een kruising haflinger x tuipaard op stal. Dit veulen is geboren als een normale haflingermaat, maar groeide sneller dan een haflingerveulen. Ook is hij groffer en heeft in verhouding al een groot hoofd. Ook zuipt hij zijn moeder helemaal leeg omdat hij zo snel groeit en daardoor moet ik de haflinger 3 kilo merriebrok bijvoeren om haar nog een beetje redelijk te houden. Het veulen wordt geen paard, want ik heb zelf een paardenveulen en die was met die leeftijd al veel groter. De moeder is 1.45m en de vader dus paard, maar het veulen wordt misschien net een E-pony denk ik. Dus als je een paard wilt, gewoon kopen. Ook ken ik nog een geval waarbij iemand een merrie van 1.62m liet dekken door een hengst van 1.75m omdat hij dacht dat hij dan een groot paard kon fokken. Het veulen wordt niet veel groter dan zijn moeder. Dus dat zegt niets.

marlo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-06 21:03

nou ja ik hoef er ook geen groot paard uit te fokken hoor, maar een leuek E pony vind ik mooi, zo tegen de 1.55m aan misschien.
ik ben zelf niet groot, dus wil ook geen groot paard, maar ik zou later nog wel wedstrijden willen starten, en dat is wat makkelijker met een grote E pony, dan met een D pony, ik ben al 24, dus moet wel tussen de paarden dan.