Dracht en rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kim_S

Dracht en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 20:22

Vepja is nu 44 dagen drachtig en wordt momenteel niet bereden. Nu was mijn vraag of jullie je merrie bereden tijdens de dracht en vanaf en tot wanneer. Pastten jullie het rijden aan, bijvoorbeeld minder intensief, geen wedstrijden enz?

Dreeke

Re: Dracht en rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 20:38

Mijn merrie zit vandaag op 97 dagen dracht. Ik heb haar al die tijd gewoon gereden, ik rijd haar zo lang ze het aankan, dat is voor de merrie het beste, zo is ze goed in conditie om het veulen op de wereld te zetten. Wedstrijden rijden wij niet, we zijn wel weer net begonnen met 1x per week intensief lessen. Ik heb wel wat rustiger aan gedaan tot de 40e dag van de dracht omdat dan in die periode het vruchtje nog af kan komen. Nu rijden we weer op volle kracht.

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 20:40

Tot precies 2 maanden voor de bevalling heb ik nog redelijk intensief gereden. Toen ben ik gestopt met lessen en reed ik haar nog 2x per week ofzo, maar ik kon gewoon merken dat ze het zelf niet zo leuk meer vond en zelf zat ik ook nogal wijdbeens erop Haha! Beweging geven is juist goed, maar vaak geeft de merrie zelf aan wat nog wel en wat niet meer lukt.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 22:30

Ik heb tot de laatste maand nog gewoon wedstrijden met mijn merrie kunnen rijden. De laatste keer liep ze M1. Thuis kon ik haar gewoon doorrijden. Dit is natuurlijk per paard verschillend, mijn merrie droeg absoluut niet zwaar.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 22:38

Na de inseminatie een dag niet gereden, daarna twee weekjes rustig aan gedaan. Tot drie maanden dracht geen nieuwe vreemde dingen gedaan.

Ze is nu ruim 4,5 maand drachtig en begint het al mooi te tonen. Dat kan nog wat worden, nog ruim 6 maanden te gaan.

Ik zie wel waar het schip strandt wat rijden betreft.
Ze loopt ook voor de wagen en sleept de bak, dus beweging krijgt ze wel.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 22:57

Ik volg dit topic even. Mijn merrie is nou 9 weken drachtig. Dus ik ben benieuwd hoe anderen dat doen. Hopelijk zie/merk ik het wel aan mijn merrie!

Zijn er ook mensen die niet meer reden maar wel longeerden?

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 23:30

Monchique is nu 33 dagen drachtig Lachen
Mon wordt bijna iederdag licht in training gereden door mij met ok longeeer werk erbij,plaats van 1 x per week heeft ze nu 2 x per week rust(molen knippen knuffelen en dat soort dingen)
Monchique is wel uit de wedstrijden gehaald vanwege stress paard en zal na haar dracht weer wedstrijden gaan rijden Lachen
Wat men al zegt het ligt aan het inderlijk van je paard,mon is een stress paard dus die hou ik liever op stal met training en longeerwerk en daarna zien we wel verder!

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 08:31

Sjanty is tot 13 juli (toen was ze 7 weken drachtig) gewoon gereden Ja . Toen viel ik eraf en sinds een week ben ik weer begonnen met longeren. Zo gauw ik weer kan rijden stap ik er weer op! Dat wordt alleen steeds weer uitgesteld. Soms gaat het een dagje aardig goed met mij en dan weer een paar dagen minder, lijkt me dus niet goed om al weer te gaan rijden Verdrietig .
Het ligt dus niet aan de dracht dat we niet rijden!

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 09:05

de mijne worden op de dag van inseminatie niet gereden en daarna gewoon doorgereden. zodra ik merk dat ze bepaalde dingen niet meer aankunnen verlicht ik de trainingen. maar worden nog gereden tot een maand voor de bevalling. Je moet het ook wel een beetje bekijken van merrie tot merrie. Hoe beter de conditie, hoe beter ze de bevalling doorstaan. Al is de ene merrie van mij nu ook wel puur fokmerrie en wordt niet meer gereden.

Vajramani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 09:45

Ik heb mijn merrie ook direkt na de inseminatie gereden, niks veranderd, gewoon door getraind.

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 17:48

Ik ken merries waarvan ze nog niet eens wisten dat ze drachtig waren. Dus gewoon op doorgereden (zelfs nog lichte sprongetjes) en opeens lagen er veulentjes naast.... Maar naruulijk is het beter om het langzaam af te bouwen. Hoe, dat ligt aan de merrie en hoe intensief je normaal traint

Kim_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 17:27

Bedankt voor jullie reacties!!

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 20:33

Ik heb momenteel mijn beide merries drachtig en doe met beide rustiger aan. Tijdens inseminatie/dekking deden ze even helemaal niks, maar dit had niks met de dracht te maken. En momenteel pak ik ze allebei weer rustig aan op, echter geen wedstrijden en buitenritten meer. De een is 3 maanden heen en die rijden we weer en de ander is ruim een maand en die begin ik nu weer te longeren, verder lopen ze dag en nacht op de wei dus houden ze zichzelf ook wel lekker in beweging.
Ik kijk tot hoelang ik ze daarna door kan rijden, hoop ze tegen de tijd dat ze hoogdrachtig zijn ook weer lekker in de wei lopen. Bij de vorige dracht werd het op 9 maanden toch een stuk moeilijker, dus dan laat ik ze liever zelf lopen in de wei. Maar dat is per merrie natuurlijk verschillend, ik vind het wel goed om ze in conditie te houden zeker als ze op stal staan.

gr. dor

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 19:55

Mijn merrie heb ik vorig jaar tijdens de dracht gewoon gereden, nou rijd ik nog geen wedstrijden met haar, dus was het niveau ook nog niet zo hoog en ik reed ongeveer 4 x per week 3 kwartier. Ik ben gestopt met 8 maanden dracht, omdat ik toen vond dat ze snel kortademig werd en die buik zat echt in de weg. En nou heb ik geen paard wat je een keer per week even kan rijden, dus ben ik maar helemaal gestopt en heb het net weer een paar weken geleden opgepakt.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 20:24

Mijn merries worden gewoon door gereden. Of ze rond het dekken gereden worden hangt er vanaf waar ze gedekt worden. Ze gaan iig een week(de week dat ze hengstig zijn) naar de hengstenhouder. Is het een hengst in de buurt haal ik ze na een week weer op, is het een hengst ver weg haal ik ze pas op als ze drachtig gescand zijn. Als ze bij de hengst staan worden ze dus niet gereden. Dat kan een week zijn, maar dus ook 2 maanden(als het niet in 1x pakt).

Ik blijf ze rijden tot ze zelf aan geven het niet meer te willen. Eerst bouwen we het wat af. Mijn pony's zijn allemaal braaf en lopen ook kinderlesjes. Lopen ze echt op het eind lopen ze nog met wat kinderen die alleen stappen en heel soms 1 lange zijde draven. Dan doen ze toch nog wat en worden ze niet moe.

Unesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 19:11

Ook ik rijd gewoon door met mijn merrie. Wel de eerste 6 weken beetje rustig aan gedaan, maar nu loopt ze weer als een zonnetje. Ook heeft ze haar eerste wedstrijd weer in de benen. Ze is inmiddels 3 maanden drachtig. Ik kijk hoe ze het houdt en de bedoeling ligt haar lekker te blijven trainen, zodat ik na het veulenen de overstap naar Z2 kan maken.
Maar moet het allemaal maar bekijken hoe ze het aan kan. Zodra het te zwaar voor haar wordt stoppen we met intensieve trainingen, wel houd ik haar tot het laatst in beweging.

gr. M

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 07:53

Mijn merrie wordt de eerste 2 a 3 maanden na de inseminatie niet gereden, maar dat komt meer door het veulen aan de voet. Daarna wordt ze gereden totdat ze aangeeft dat ze het niet prettig meer vindt. Bij haar eerste dracht was dit na 5 maanden dracht al (overigens is ze toen wel vanaf het dekken gereden), bij haar vorige vanaf 8 maanden.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 10:57

Volgens mij is het voor de bevalling voordelig als ze in een goede conditie verkeren.(dat is altijd beter)Als een mens zwanger is gaat die toch ook niet direct op zn kont zitten.Zwangerschapsverlof krig je pas 6 tot 8 weken voor de bevalling en je merkt vanzelf wat wel en wat niet kan.Dat geld voor een dier net zo.Van werken is nog nooit iemand dood gegaan...Stress is wat anders.