geen uitgezochte veulens afstammelingenkeuring?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole288

geen uitgezochte veulens afstammelingenkeuring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 14:34

Edward en Hans peter waren aan het rondrijden om Lingh veulens te bekijken en die vertelden hier op de stoeterij dat er voortaan alleen maar geprikte veulens op de afstammelingenkeuring komen? De hengstenhouder zou er geen meer mogen uitzoeken?

Dat is toch wel jammer, daar kon je juist aan zien bij wat voor merries een hengst de beste veulens had gegeven. Of vinden jullie uitgezochte veulens wel overbodig?

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Re: geen uitgezochte veulens afstammelingenkeuring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 14:55

Een hengstenhouder kan beslissen om geen uitgezochte veulens aan de collectie toe te voegen als die veulens niets aan het beeld veranderen. Dat is hier ook het geval.
Van Rubels werden er destijds ook geen uitgezochte veulens getoond.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 15:00

Ja, dat was al zo, maar zij zeiden juist dat ze dat bepaalde veulen graag hadden laten zien, maar dat dat niet meer mocht.
Ben dus benieuwd of het echt zo is, zijn er mensen die met een veulen gaan dat is uitgezocht door de hengstenhouder?

voyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 15:22

Mag wel, is aan de hengstenhouder zelf om dat te beslissen. Natuurlijk kun je je afvragen of het politiek slim is om het te doen. Zijn voordelen en nadelen bij te verzinnen.

Micha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 13:24

Ik vind uitgezochte veulens niet overbodig, vaak zijn dit veulens van de toch wel betere merries die goed door fokken. Als je zelf een goed fokkende merrie hebt kan je op basis van wat je bij de andere 'betere' merries misschien toch beslissen om met de des betreffende hengst te fokken. De hengst kan bij verschillende merries toch wel een heel ander beeld geven

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 22:54

Ik sprak laatst Mieke van de Maat en die had het over drukke weken, omdat ze de nakomelingen van Plain's Liberator af moesten gaan voor de afstammelingenkeuring, om nog een aantal niet geprikte veulens te tonen.....

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 10:05

Ja, ik vind er ook wel wat voor te zeggen om veulens te selecteren. Zo krijg je inderdaad een completer beeld. Ik heb van Uptown beeldschone veulens gezien, maar hij past zeker niet bij alle merries. Ik heb er ook gezien die echt niets bijzonders hadden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 10:15

Ik kan me in de redenatie van Neonlight goed vinden, de hengstenhouder is bijna verplicht alle veulens te gaan bekijken.
Vooral nu tegenwoordig zoveel "verschillende" mensen fokken die direkt na de geboorte bellen van ik heb toch zoooooon aparte.
Al dat gereis voor niets in het dekseizoen kost veel te veel tijd.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 13:27

Neonlight schreef:
Ik sprak laatst Mieke van de Maat en die had het over drukke weken, omdat ze de nakomelingen van Plain's Liberator af moesten gaan voor de afstammelingenkeuring, om nog een aantal niet geprikte veulens te tonen.....

Mooi, dan is dat gerucht ook weer weerlegd Lachen

sarabande: Maar het is toch in hun voordeel om een paar extra goede veulens te laten zien?

voyou: wat zouden dan nadelen zijn volgens jou?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 13:48

Ik denk dat Sarabande wat anders bedoelt? Dat de fokker belt met de opmerking: ik heb zo'n aparte, wilt niet zeggen dat het ook echt een aparte is.

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 14:04

Nee oke, dat weet je pas als je ze gezien hebt. Maar ik denk dat ze het toch zullen doen, want het is uiteindelijk in hun voordeel. Ik denk niet dat er veel hengstenhouders zullen zijn die zeggen: doe maar geen uitgezochte veulens, is mij te veel werk? Het lijkt mij zelf dat je ze er graag bij hebt Ja (en dan zou het dus jammer zijn als het kwpn het zou afschaffen)

Kadanzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 14:22

Ik vind het op zich geen verkeerde ontwikkeling, denk dat er zo een realistischer beeld ontstaat en idd is het werkbaarder voor de hengstenhouder