[TI] Wie rijdt er boomloos?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

grrr

Wie rijdt er boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 07:16

Hallo allemaal,

Ik ben (redelijk) nieuw bij bokt. Heb al wel een tijdje tinkers, krijg binnenkort een nieuwe. Nu zou ik hier heel graag boomloos op gaan rijden, maar ik krijg van alle kanten te horen dat dit niet goed is voor mijn paard. In verschillende countryshops zeiden ze mij dat het niet goed is om altijd boomloos te rijden voor de rug. TOch lees ik dat heel veel tinkereigenaren dit wel doen. Wat is jullie ervaring hiermee? Ik reed eerst een westernzadel, maar dat is zo zwaar. En ik rijd vaak op eenboomloos zadel van de buren, dat zit gewoon heel lekker.

KootMiraDrum

Re: Wie rijdt er boomloos?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 07:42

Mijn fjord en mijn tinker hebben beiden een boomloos zadel, de Barefoot Trailrider, dus western, zonder knop. Na het rijden zijn de ruggen helemaal nat, behalve de ruggegraat.
Afbeelding

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 09:13

Ik heb ook een boomloos zadel, een Randolls en ik ben er heel erg tevreden over. Vaak zijn de ontevreden mensen, diegenen die nog nooit op een boomloos zadel gezeten hebben..
Ik merk ook dat mijn Tinkers er veel beter onder lopen!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 09:15

Ik heb ook een barefoot op mn tinker.
Ik heb vroeger een dressuur zadel gehad (kreeg ik erbij, was op maat gemaakt) maar ik merkte heel goed aan mn paard dat t dressuurzadel veel slechter was voor zn rug, hij was zelf nog flink in de groei dus het zadel zat na een tijdje niet meer goed. De barefoot blijft lekker meegroeien, daar loopt hij veel beter mee!
Je moet eens vragen waarom ze boomloos niet goed vinden voor de rug.. Waarschijnlijk omdat ze vinden dat de druk niet goed wordt verdeeld.. Maar daar is juist de speciale pas voor nodig.
Ik kan me voorstellen dat als je meer dan 100 kilo weegt, dat er dan teveel gewicht op een punt komt, met een western zadel wordt dat nog net iets meer verspreid door het grotere oppervlak.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 09:26

Inderdaad omdat de rug dan teveel belast zou worden. De tinker die ik nu krijg is 3,3 jaar oud, dus ook nog jong. Daarom zou het dus ook handig zijn om een zadel te kopen wat een beetje meegroeit. Ik weeg 90 kilo, het is wel een flinke tinker breed en 1,56 hoog, dus wat denken jullie zou dat kunnen?

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 09:28

Een barefoot met pads verdeelt de druk toch ook over de hele oppervlakte van het zadel, behalve de ruggegraat? Lijkt me niet dat een Western beter verdeelt dan... Plus dat een Western stug is en niet meegaat in de beweging...
Ik zou zowiezo wachten met rijden tot 4 jaar, maar dat schrijf ik niet om je gewicht, maar omdat Tinkers zo lang doorgroeien.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 09:45

De tinker wordt nu ingereden bij de stal waar ik haar gekocht heb. Dit doen we heel rustig aan hoor. TInkers groeien idd lang door, en daarom ga ik ook zeker nog maar kort en rustig rijden het eerste jaar. En mij lijkt ook dat een barefoot met een goede pad het gewicht ook wel iets verdeeld. Maarja, het werd me zo stellig afgeraden?...

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 09:53

ik heb nu 2 modellen boomloze zadels (barefoot) geprobeerd maar nog niet een geschikte gevonden voor Gam. in Engelse maten heeft hij boommaat 35/36 omdat hij zo vreselijk rond is van boven. de zadels schuiven hierdoor op/over zijn schouder. de twee boomloze pads die ik heb geprobeerd lagen wel stabiel op zijn rug, maar daar zat ik weer niet lekker op.
op naturals, zag ik dit merk/model Ghost van Buitenzinnig. Volgende week ga ik dit testzadel bestellen, misschien kunnen we hier wat mee. Lachen

hier een graadmeter qua lichaamsgewicht en boomloos klik

elk paard groeit door tot en met zijn 7e, alleen bij tinkers zie je vaak vanaf een jaar of nog een explosieve verandering.

grrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 10:20

Volgens het tabelletje zou ik dus wel boomloos kunnen rijden. Ben trouwens ook aan het afvallen (hihi)
Succes met jouw zoektocht naar het ideale zadel!

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 10:55

ja ik heb op zich wel een goed dressuurzadel, maar ook hierbij moet hij niet te rond worden van hooi of gras, want dan heb ik ook weer een probleem. Haha!

maar boomloos trekt me toch erg aan. ik zal steeds de heather moffett testen bij het balingehof, maar dat komt er maar niet van (vervelende auto-onkosten enzo Nagelbijten / Gniffelen ) maar die Gohst lijkt me ook erg gaaf, en betaalbaarder Haha!

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:23

Pellie: ik heb heel veel positiefs over de heather moffett gehoord Knipoog dus ik zou hem toch maar eens testen als ik jou was Knipoog

Ik rijd nog niet boomloos, maar hopelijk binnenkort wel Haha!
Sta op de lijst voor een testzadel: mijn kont bevalt het, moet nu alleen zien of het mijn tinks ook bevalt Knipoog
Ik hoorde laatst ook kritiek over boomloos en slecht voor de rug... Heb er een topic over geopend:
viewtopic.php?f=99&t=635436

ps: volgens die tabel zou ik helemaal niet met mijn paarden mogen rijden Clown

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:27

ja ik ken de kritieken maar ik denk dat je het per paard en ruiter moet bekijken.

frenia, het komt er ooit wel eens van, straks eerst de ghost. ik blijf iedere keer aanhikken tegen gam zijn spekrandjes op zijn schouders, die fungeren als een soort glijbaan Haha!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 17:24

Als mijn boomloosjes slecht zouden zijn voor mijn paarden dan zouden mijn paarden dat wel aangeven. Ik heb Kootje nog nooit zo los door zijn lijf gehad als sinds afgelopen september, sinds hij zijn boomloosje heeft. 't Valt meerdere mensen op.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 17:37

Grrr, ik heb de Barefoot Cheyenne op mijn tinker en die bevalt prima. Verschuift geen centimeter. Er zijn meerdere topics over boomloos rijden op o.a. Naturals. Ook met een goede uitleg van pmarena (dealer in Nederland) over de drukverdeling.

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 17:57

Sinds ik een boomloos zadel heb is mijn tink veel makkelijker te rijden.
Galloperen in de bak is geen probleem meer, voorheen wel.
Daarnaast loopt ze ruimer.
Het zadel schuift na het opzadelen een betje naar voren, maar niet zo ver dat het hinderlijk is voor haar.
Het schuift niet naar opzij met opstijgen overigens.
Jammer is wel dat er mensen zijn die boomloos rijden met een gewoon sjabrakje er onder. Dat is juist zo belangrijk, een goede pad die de druk verdeelt. Dat is een essentieel onderdeel van je zadel.

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 18:05

Ik heb ook een Randoll's en ben er ook heel erg tevreden over. Ik heb t zadel nu al bijna anderhalf jaar en wil echt niks anders meer dan boomloos.

Rianne_kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 19:56

Ja, ik ga mijn Tinkie ook met een barefoot cheyenne rijden...

Ik gebruik het zadel nu af en toe op een andere Tinker, omdat ik hem zoooo heerlijk vind ! Echt een aanrader!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 15:11

Ik heb een barefoot Nevada en die gebruik ik zowel voor Bonita als voor Kato (trekpaard). Ben er zeer tevreden mee. Bonita heeft nog nooit zo lekker gelopen als onder dit zadel en door de beschadiging aan mijn rug is het voor mij ook het enige zadel waar ik pijnloos langere ritten mee kan maken. Kato heb ik nog nooit anders gereden als met dit zadel. Voordeel is dat het op beide paarden goed ligt en ik dus niet hoef te kiezen Lachen

leintje24

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 16:32

ik rij mijn tinker ook boomloos met de cheyenne maat 1. Ik rij alleen wel met dubbele inlages omdat ik anders de ruggegraat voel, maar ik vind het een heerlijk zadel!! Ook voor je eigen houding is het veel beter vind ik!

Volgens mij rijden veel mensen hun tinker met een barefoot (of de barefoot wordt steeds bekender Lachen )
groetjes Marjolein

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 18:06

Over de inlages gesproken...ik heb een zadeldekje dat ik niet meer gebruikte in de vorm van de inlages geknipt (de originele er bovenop gelegd) en nu heb ik in feite ook dubbele inlages voor weinig geld Knipoog
Ik voelde geen ruggegraat maar je schijnt een betere beenaansluiting te krijgen (nog niet echt veel van gemerkt maar het zat ook niet verkeerd Lachen ) doordat je wat hoger zit.

xsiroccox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 20:37

Quinzy schreef:
Ik heb ook een Randoll's en ben er ook heel erg tevreden over. Ik heb t zadel nu al bijna anderhalf jaar en wil echt niks anders meer dan boomloos.

Sluit ik me volledig bij aan! Ja

traveller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:11

Ik rijd op een Barefoot Nevada trail rider (western zonder knop). De Barefoot is ontworpen door een fysiotherapeute, dat kan dus never de nooit slecht zijn. Je moet wel even wennen als je overstapt van een boomzadel. Het zit en rijdt anders. Geef het de tijd en je wilt niet anders meer.
Je voelt je paard veel beter aan. Maar ook hier, niet iedere ruiter en/of paard zijn geschikt voor een boomloos zadel. Bij Barefoot kun je een testzadel bestellen om het boomloos rijden uit te proberen.

www.boomloosrijden.nl