[TI] Hoe kan ik Amy leren rustig te zijn op vreemd terrein..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sita_

Hoe kan ik Amy leren rustig te zijn op vreemd terrein..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 09:48

Mijn weekend begon zo geweldig.
Samen met Maya en de paardjes richting Nieuwvliet gehobbeld voor een weekendje strand.
Alles ging perfect, op een 'val' tijdens de rit na en niet op kop willen lopen, we kwamen rustig aan op de manege. Alles was perfect.

Totdat Amy in haar logeerbox moest.
De eerste 5 minuten is het normaal dat ze onrustig is.. Maar ineens deed ze poging om door het luik naar buiten te springen. Luik dicht gedaan.
Even aankijken en toen ging ze helemaal uit haar naadje..
Hysterisch hinniken, steigeren, met de voorbenen kapen tot boven de bokxwand uit.
Ik zag dr al helemaal omslaan tegen de wand.
Toen een andere box geregeld, weer hetzelfde liedje.
Dan zijn we tot mijn grote spijt maar naar huis gegaan..

Nu zie ik dus even alles in elkaar vallen..
Mijn boktrit dinsdag in Koudekerke, mijn vakantie naar mijn oom en tante, vakantie naar de Veluwe, zelfs naar de hengst brengen word een probleem.
Ze kan gewoon niet van huis weg, heeft ze een soort van heimwee?
Of is het echt drammen.. Als ik haar uit de stal haalde was ze weer zo mak als een lammetje..

Ik weet ook niet of er vroeger wat met haar gebeurt is. Ik weet alleen dat ze ook op een soort manege heeft gestaan en dat ze daar wel eens 'opgejaagd' werd in de lessen omdat ze niet in galop wilde. Maar ze kan toch geen manege trauma hebben ofzo?

Hoe leer ik haar rustig zijn op vreemd terrein?
Zolang ik bij dr ben is er niks aan het handje, maar als ik weg ben gaat ze los..

Wat zijn jullie ideeen?

Flurk

Re: Hoe kan ik Amy leren rustig te zijn op vreemd terrein..

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 09:58

veel plekken laten zien dan gaat het vanzelf beter

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 10:00

Ik denk oefening baart kunst. Misschien het maatje wat bij hem/haar op stal thuis staat een keer proberen.
Ik zou het anders niet weten. Wel erg vervelend. Heel veel succes.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 10:03

Flurk schreef:
veel plekken laten zien dan gaat het vanzelf beter

Plekken laten zien is geen probleem.
Het probleem is puur haar 'alleen' in een box laten dan flipt ze.
Ze kan makkelijk ergens gewoon zijn daar heeft ze geen problemen mee..

Een maatje meenemen zou kunnen.
Maar haar maatje is een jaarling Fjord en een 2 jarige Fries..
Die kunnen nog niet mee op strandrit of wat dan ook.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 10:07

Misschien ook handig om erbij te vermelden.
Amy is zonder mij echt alleen, tenminste dat denk ik..
Ze hangt ontzettend aan me dus misschien ook een reden dat ze me niet kan missen ofzo..
Er werd daar op de manege gezegt dat onze band te goed is en abnormaal is..

Overlaatst stonden we op een fokveedag en ze werd beslagen.
Ik ging even overleggen of ik haar achteraf nog voor mocht brengen in de ring.
En toen vroeg de hoefsmid ook of ik alsjeblieft terug wilde komen omdat ze onrustig werd.

Verward

Heranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 10:44

Ik zou gewoon op 't gemakje met haar gaan oefenen! Meenemen naar de manege, daar rondjes laten lopen door de stallen en tegen d'r praten dat er niks aan de hand is etc. en dat opbouwen o.i.d... Ik zou 't anders ook niet weten

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 11:35

Zorg voor een box die veilig is, hoog is en die helemaal dicht is. Tralies mag (graag zelfs, zodat ze andere paarden kan zien).
Eventueel voerbak er even uithalen zodat ze zich daar ook niet aan kan verwonden.

Eerst een poosje rustig longeren op het terrein. Dan op stal zetten. Deuren dicht, andere paarden naast haar of in de buurt. En met rust laten de boel. Geen mensen langs de stal(len) laten lopen, dus zelf ook niet. Zorg dat je buiten gehoorafstand bent, en als je het lastig vind om je paardje zo gek te zien doen misschien maar even helemaal weggaan.
Laat een iemand (die allesbehalve onder de indruk is) af en toe een blik in de stal werpen om te kijken hoe ze is en of ze niet lelijk is gevallen of verwond. Paar schrammetjes is logisch trouwens.

En geef het dan de rest van de dag en liefst ook een nacht de tijd. Ik denk zomaar dat het dan al een stuk beter gaat.

Lotje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 15:34

Zoals Kelly verteld heb ik het ook gedaan met Deen. Toen we aankwamen ging ze ook para doen in der nieuwe box en klom ze ook bijna uit het luikje. Pas als ik bij der in stal ging staan bleef ze rustig. Toen ben ik gewoon maar een paar uur in de kantine gaan zitten en voila toen ik terugkwam was ze al een stuk rustiger (omstanders zeiden achteraf wel tegen me dat ze flink tekeer is gegaan). Toen heb ik der vervolgens op het rustigst van de dag een half uurtje gelongeerd, in der box wat te eten gegeven en vervolgens kon ik gewoon weggaan zonder dat ze boel ging afbreken of ging panieken (wel bleef ze rondjes lopen en hinniken). Iedereen vond ook dat Deen heel erg op mij gericht is, maar op deze manier was ze binnen 3 dagen op der gemak... Gewoon de boel even de boel durven laten en een 'veilige' box uitkiezen waar ze zichzelf niet al te veel pijn kan doen. Tralies lijkt me ook het handigst en er moeten wel andere paarden in beeld zijn.

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 15:36

Dat tegen de tralies omhoog klimmen ken ik wel van Romy die toen ze als veulen van Nikita werd gescheiden, recht omhoog stond als ze alleen in stal achterbleef. Was dus schijnbaar echt een drama voor haar. Gelukkig stond ze toen op stal bij iemand die al jarenlang in de paarden zat en wel erger had meegemaakt. Wij bleven zelf dus rustig en gingen af en toe kijken of ze zich niet bezeerde en keken soms om een hoekje. Ik denk als wij eraan toegegeven hadden dat het nu nog net z'on dramapaard was als topicstarster.

Je moet er even doorheen met zulk gedrag, gaat echt over. Ik liet vaak wat krachtvoer achter als ik Nikita weghaalde bij haar. Vanzelf is ze steeds rustiger geworden. En nu gaat het super met Romy, kan goed alleen zijn overal.

Met bovenstaande 2 postsers ben ik het dus helemaal eens......

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 19:04

kan ze wel de wei op zonder in paniek te raken? of een paddock? ik neem aan dat amanda er dan ook bij had kunnen staan?

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 19:46

Ach gut zoveel paniek bij je paardje ...

Pellie schreef:
kan ze wel de wei op zonder in paniek te raken?

idd dat was ook mijn gedachte/ vraag ... als buiten geen problemen oplevert dan hoeven je plannen nog niet in duigen te vallen Knipoog

Sayla vond in het begin een stal ook maar raar (denk omdat ze er gewoonweg nog nooit in had gestaan Knipoog ), maar ze hoefde er maar even in bv om uit te zweten en om haar ook meteen even bij te voeren (was toen ze kwam heel schraal).

Ik liet de deur gewoon open en bleef in de buurt (mij vertrouwde ze al heel snel)
--> door t eten en dat ik erbij bleef werd ze al snel rustig Ja en na een paar keer kon ik de deur sluiten zonder dat ze het eng vond en kon toen ook ff weglopen enzo --> dan werd ze wel even beetje onrustig, maar t eten in haar voerbak overwon Haha!
Dus na een paar keer zag ze er al geen "gevaar" meer in en liep ze er al zelf heen als ik de draad vd bak/ paddock of wei open deed Knipoog

Verder kon ze 24/7 buiten ... dus t was geen plicht om haar in de stal te houden Knipoog dus kon t rustig oefenen ...

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 20:29

Pellie schreef:
kan ze wel de wei op zonder in paniek te raken? of een paddock? ik neem aan dat amanda er dan ook bij had kunnen staan?

Dat had gekund.. Buiten was ze rustig..
Alleen 1 minpunt.. Daar mogen vakantie paarden pas na een week op de wei..
En dan nog maar 2 uurtjes per dag..

Maar misschien wel een idee voor een volgende keer..
Al is ze wel een uitbreker..
Waar ze vandaan kwam brak ze ook uit daarom moest ze daar ook weg.

Amanda en Dewi waren er ook bij.
Maar ze zijn nog niet zulke dikke maatjes..

Maar bedankt voor de tips Lachen

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 00:36

Ligt waarschijnlijk aan jezelf!

Ze plakt aan je, kan niet zonder je. Is dan dus alleen rustig op vreemd terrein als ze jou bij zich heeft.
Waarschijnlijk, ik zeg niet dat het zo is hoor Knipoog , plak jij ook aan haar. En kun je haar ook niet alleen laten. Je bent dan waarschijnlijk beetje die overbezorgde moeder, die haar niet zo in paniek kan zien.
Je moet haar loslaten, uit laten blazen. Een paard moet ook leren dat hij soms niets vertrouwds om zich heen heeft.

Wij mensen vinden het toch ook moeilijk om op een nieuwe plek te zijn, zonder ook maar iemand die je kent of vertrouwd? Vind je het gek dat ze dan in paniek raakt in haar eentje in die stal. Ze moet het ook leren!

En ja, ik praat heel wijs. Maar ik ben waarschijnlijk nog erger. Duncan kan ook niet op vreemd terrein op stal staan, of alleen in de trailer. Of wat dan ook. Hij kleeft aan me. Zonder mij is hij nergens.
Hij is het moederskindje, ik zijn overbezorgde mama. Alhoewel hij de laatste tijd steeds beter op eigen voeten gaat staan. Dat probeer ik ook voor elkaar te krijgen, maar vergt veel moeite en tijd.

Succes iig Lachen Ik hoop dat je haar rustig krijgt op vreemd terrein Lachen

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 08:13

Dankje Christah..
Je hebt inderdaad gelijk.. Ik hang ook heel erg aan haar..
Beetje overbezorgde moeder inderdaad Clown

Misschien toch maar leren om los te laten inderdaad.. Ik ga iig erg mijn best doen.. Ik wist niet dat we zo aan elkaar hingen..

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 10:16

je herkent het dus heel goed christa, wat fijn dat je dit dan kan doorgeven zeg?! Ja

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:25

heb er eentje met precies zulk gedrag...ben benieuwd naar oplossingen voor deze halsbrekende toeren uithalende vlekkies...
Hij heeft al diverse deuken in het stalplafond gestoten met zijn hoofd. Lampen van het plafond geramd, muren met zijn hoeftekening gekenmerkt..

Ik zelf liep altijd gewoon weg nadat ik er een zak hooi in had gehangen, met een brok in mijn keel..

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 17:50

En? Hielp het?

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 20:16

Soms wel soms niet, hij heeft het met name als hij denkt helemaal alleen achter te blijven. Ook als de meiden eerder naar de paddock gaan dan hij (dus langs zijn onderstaldeur). Vroeg sowieso als ik van stal wegging (maar op die stal heeft hij zich nooit helemaal thuis gevoeld).