Vereisten vd wei voor een veulen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liene

Vereisten vd wei voor een veulen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 17:53

Hoi,

Als je een wei hebt en je wilt daar je merrie laten veulenen en het veulen er houden , aan welke vereisten moet die wei voldoen ? Wat moet er zeker in de wei staan , zijn ?

RUBYWHITE

Re: Vereisten vd wei voor een veulen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 11:47

Gras Haha! Tong uitsteken

Wij hebben de wei goed omheind, zodat het veulen er zeker niet onderdoor kan. Verder zijn er altijd schone volle drinkbakken aanwezig waar een veulen ook bij kan. Merrie`s die bij ons dag en nacht (zomerdag) buiten lopen worden wel bijgevoerd en met die warmte is er voldoende schaduw. Verder maken weidemaatjes een hoop goed.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 13:59

Ik zou er gaas omheen zetten, tot het onderste draadje, zodat het veulen er niet onderdoor kan rollen, verder geen uitstekende voorwerpen, geen prikkeldraad! En je kunt wat rood/wint lint tussen het draad hangen, zodat het veulen het draad beter kan zien, maar meestal loopt de merrie tussen het draad en het veulen in de eerste paar dagen. Verder de draden niet te ver boven elkaar, zodat hij er niet tussendoor kan stappen, wij hebben ook drie draadjes boven elkaar en daar tussen in rood/wit lint.

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 23:01

Oei,... geen gaas om een paardenlandje hoor. Wist je hoeveel paarden/pony's er al met hun hoefjes in vast zijn blijven zitten?. De hoefballen trekken ze helemaal stuk. Paarden met hoefijzers zijn helemaal de pineut. De takken blijven vastzitten aan het gaas.Gebruik stevige palen met verschillende draden schrikdraad boven elkaar. Een keer een schok...is een leer voor altijd!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 05:52

Ik ben ook geen voorstander van gaas, bovendien is het niet te onderhouden met onkruid, grasgroei etc. Bij mij heeft er nog nooit een veulen onder het draad door gelegen, kwestie van het juist ophangen van de linten etc.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 10:12

Ik vind het de eerste tijd altijd wel heel fijn als ze een beetje in het zicht staan, zodat je gewoon vanaf stal/huis/pad even gauw een blik in de wei kunt werpen zonder er telkens naar toe te hoeven. Als ze wat ouder zijn heb ik dat minder, zéker in het begin erg fijn om een oogje in het zeil te kunnen houden.

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 16:18

Genoeg ruimte in de wei als eerste verreiste. Genoeg gras en water als tweede. En goed omheind, liefst verschillende lagen breed lint boven elkaar waar voldoende stroom opzit. Absoluut geen gaas gebruiken, echte rommel is dat en levensgevaarlijk!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 23:16

Zijn twee dikke linten genoeg?? Wij hebben ook een grote wei. Of is het een vereisten om nog een lage draad te maken zodat hij er niet onderdoor kan of kan je dan zeggen ertussen zodat hij er niet overheen kan stappen?

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 17:51

Ik ben eerlijk gezegt niet zo van de linten. Meer van hout, omdat ik al eens eerder een veulen van schrik door het lint heen heb zien rennen. Mocht je toch lint/schrikdraad hebben, loop dan eerst een rondje met de merrie en veulen door de wei, zodat het veulen door heeft wat het lint is.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 17:53

nicci88 schreef:
Ik ben eerlijk gezegt niet zo van de linten. Meer van hout, omdat ik al eens eerder een veulen van schrik door het lint heen heb zien rennen. Mocht je toch lint/schrikdraad hebben, loop dan eerst een rondje met de merrie en veulen door de wei, zodat het veulen door heeft wat het lint is.

Lijkt me logisch of niet?? Daarbij hebben wij van dat hele brede lint dus dat moet ie toch wel zien.....

nicci88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 18:20

Ja als je de merrie buiten laat veulenen wel ja. Anders kan het veulen teveel last hebben van het licht. En wat veulens allemaal in paniek kunnen doen.......

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 18:57

nicci88 schreef:

Hout kan levensgevaarlijk zijn. Ik zou liever mijn veulen door het draad zien rennen als gespietst aan een grote splinter van een houten afrastering. Ik heb al zoveel gevallen in de praktijk meegemaakt die ernstige wonden hadden van een houten afrastering. De meeste merrie's laten hun kleine zelf de afrastering zien. Ze "leiden" ze keurig langs de draden. Ik heb bijna 100 veulentjes gefokt en zelden problemen meegemaakt. Als mama netjes rustig in de wei loopt gebeurd er bijna nooit wat. Mama moet natuurlijk zelf wel ontzag hebben voor schrikdraad, als zij er doorheen gaat volgt de kleine spruit ook!

Dribbel_24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 19:02

Onze merrie is ook in de wei bevallen, de afrastering bestaat gewoon uit palen met 3 dunne stroomdraden, de merrie maakt het veulen wel wijs door de wei tot hoever die kan gaan en ze komen er vanzelf wel achter dat er stroom op staat en blijven er dan vanzelf wel bij het draad uit de buurt

Kadanzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 14:27

Breed lint is inderdaad een goede optie, verder vind ik het zelf ook prettig om een stalling dichtbij te hebben om direct het veulen te leren even alleen zijn en vast staan en dergelijk

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 08:38

Breed lint is de beste optie, hout is ook super (maar duur). StroomDRAAD niet gebruiken, dit is te dun en kan lelijke snijwonden geven.