[TI] Hoefsmid in ziekenhuis door Duncan!!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kiara04

Hoefsmid in ziekenhuis door Duncan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 09:37

Mijn hoefsmid is in het ziekenhuis beland door mijn tweejarige ruin Duncan!!!
Hij had hem de ze week gepakt voor gekapt te worden,maar hij had hem in de stal bij de andere kudde vastgezet en Duncan werd daar heel nerveus,daarbij donderde en bliksemde het ook nog,dus toen de hoefsmid Duncan zijn voorbeen tussen zijn benen klemde is hij schijnbaar in paniek geraakt,normaal krijgt Duncan een beetje pasta(voor te verdoven)maar dat had de hoefsmid niet nodig geacht,had hij het maar wel gedaan!!!
Nu ligt hij dus in het ziekenhuis en hebben ze hem maandag direct geopereerd en pinnen in zijn been gezet.
Dat aan zijn been kwam omdat hij zich weg wou draaien van Duncan en toen viel en verkeerd terecht kwam,dus niet doordat Duncan hem geraakt heeft,die had hem wel geraakt aan zijn arm,maar dat viel wel mee,is een flinke blauwe plek geworden.
Maar bij mij zit de schrik er goed in,niet te geloven wat er allemaal kan gebeuren doordat de omstandigheden gewoon niet goed zijn.
Zaterdag gaan we bij hem op ziekenbezoek,met een fruitmandje,hopelijk gooit hij me niet ermee na hahaha.

Groetjes Cindy,Kiara en Duncan

Milly_

Re: Hoefsmid in ziekenhuis door Duncan!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 09:43

ojéé, niet leuk Boos!
Maar voel je niet schuldig hoor, het is eigenlijk een beetje zijn eigen schuld..
En ik hop voor jou dat je geen fruit naar je hoofd krijgt *LOL*

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 10:50

Dat hij zo slaat is niet goed te praten..

Maar een paard verdoven voor de smid gaat er hier niet in Verward

Ik heb heel wat jonge hengsten gehad. en paarden die ik opgeleerd heb.
Bono bij mij is er 1 van. Die kwam als 2 jarige hengst. En nooit echt aangepakt what ever.
Met rust bereik je een hoop. Ok hij heeft echt wel wat scchoppen gekregen als hij echt te ver ging. Maar daarna in alle rust verder gaan.

Zo verleg je toch alleen maar het probleem?? bedoel het paard voelt zich high en niet echt lekker door verdovende pasta.
Dus hij assioceert hoefsmid is niet lekker gevoel

ik vind het neit gek dat hij nu zo is eigelijk.

Sorry.. ik wil je zzeker niet aanvallen.. Maar denk wel bij je zelf.. is dit de goede manier??
en dan in een stal.. snap de smid zelf ookj niet..
IK zet ze buiten neer. Met 1 longeerlijn door het oog van de muur.
Zo kunnen ze als ze in paniek raken zich zelf niet wat aan doen..

EDIT: even een misverstand weggehaald Lachen en typo
Laatst bijgewerkt door Caye op 10-08-06 10:58, in het totaal 2 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 10:56

Volgens mij was t niet de smid die de pasta wou gebruiken. Anders had ie t nu niet zonder gedaan Knipoog

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 10:57

Nee klopt,ik was ook niet echt voordat verdoven,want hij is bij mij met hoevenkrabben enzo echt heel braaf,ook laatst toen de veearts naar zijn hoeven moest kijken deed hij niks,maar hij staat dan altijd aan zijn eigen kant van de stal,maar de hoefsmid zet hem altijd in de andere stal ,omdat hij daar beter licht heeft.
ik denk ook dat hij(de hoefsmid)nog niet zoveel ervaring heeft met jonge paarden,hij heeft pas zijn certificaat een half jaar geleden gehaald.
Begrijp me niet verkeerd,het is echt wel een goede man,hij is heel geduldig met de andere paardjes ook,maar ik heb hem inderdaad al een paar keer gezegd,dat het met Duncan misschien beter is een andere hoefsmid,met meer ervaring te nemen,maar hij zei maar steeds,het komt wel goed,we doen het gewoon rustig!!
Nou dit is nu het resultaat.
En ik voel me niet aangevallen hoor,ik plaats het tenslotte om reacties te krijgen,en van alle reacties kan ik mijn licht opsteken,er kunnen nuttige tips tussen zitten he.
Het is alleen jammer dat hier aan onze kant,niet zoveel goede betrouwbare hoefsmeden zijn.
Maar volgende week komt die van mijn vriendin,en laat ik die kijken,hij heeft zelf Tinkers dus ben benieuwd.
Nogmaals ,ik heb nooit problemen met Duncan,het is en blijft natuurlijk een jong paard,maar hij zal je nooit moedwillig pijn doen.
Groetjes Kiara

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 11:01

Needje schreef:
Volgens mij was t niet de smid die de pasta wou gebruiken. Anders had ie t nu niet zonder gedaan Knipoog

Jawel,maar ik had de vorige keer gezegd dat als de omstandigheden goed waren of hij het dan ook eens zonder wou proberen,maar als het onweert vind ik het geen goede omstandigheden,vooral omdat hij ook weer in die vreemde stal stond.
Toen ik aankwam was het trouwens al gebeurd,hij had niet op mij gewacht,maar was alvast begonnen!
Hij vond altijd dat met pasta minder stress was voor hem en Duncan.
En we hadden afgesproken dat we het in elk geval wilden afbouwen,omdat geen van mijn paarden met pasta gekapt worden.
Geloof me als ik zelf kon bekappen deed ik het het liefste zelf,maar helaas dat kan ik niet.

Groetjes Kiara

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 22:02

nou sneu zat voor hem, beroepsrisico maar leuk is anders!!

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 05:51

vervelend voor de smid, maar jij een paardje kunnen er niets aan doen, slechte omstandigheden en ook wel een beetje risico v/h beroep

tis jammer dat er niet zo heel veel smeden zijn, je bent afhankelijk van degene die je kunt krijgen,
heb zelf een vrouwelijke smid waar ik enorm blij mee ben, Chuck is best bang voor mannen en bij deze smid gaat het super terwijl hij bij de vorige mannelijke smid nog wel eens bang wilde doen.

MirZam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 06:24

Jeetje das minder zeg!

Hopen dat het de volgendekeer beter gaat en dat de hoefsmid goed geneest!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 09:24

Ja ik zou me ook niet echt schuldig voelen, het is de smid zijn eigen schuld, als hij even nagedacht had dat hij een 2 jarige niet vast moet zetten en dan ook nog op een vreemde plek,

Als ik bekap doe ik het buiten in de ruimte dat het dier idd ook de ruimte ziet om te vluchten en als het ze echt moeilijk zijn laat ik ze ook vluchten niet heel de wei door , maar aan een lijn van 3 meter b.v , op den duur zul je merken dat ze daar dan rustiger van worden, vergt even wat tijd en geduld, maar het legt wel een basis voor de volgende keer,heb er ook hulp bij om hem vast te houden, ook is een 2 jarige vaak niet gewend om het been ergens tussen geklemt te hebben en kan dat heel bedreigend zijn zeker als er allemaal enge dingen om hem heen gebeuren , andere paarden onwwer enz,
Dus je paardje heeft gewoon zijn instinct gevolgd en je hoefsmid moet nog enorm veel leren, en hopen dat hij van deze actie heeft geleerd,

Ja en een andere optie is het gewoon zelf leren.

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-06 10:04

Ja zelf leren zou ik heel graag willen,maar gaat door gezondheidsomstandigheden helaas niet.
Maar nu komt volgende week een natuurlijk bekapper,die doet het werk al lang,dus hopelijk gaat het bij hem beter.
Ik zet hem inderdaad ook nooit vast,waarschijnlijk dat ik daarom gewoon zijn hoeven kan krabben,en toen de veearts vorige week zijn hoeven aan het nakijken was,stonden we inderdaad buiten en had ik hem vast.
Maar ik vind het toch heel rot wat er gebeurd is,toevallig bij een paardje van mij,maar gelukkig gaat het alweer betre met hem.

Groetjes kiara

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 11:32

Ja zeker zul je je rot voelen, zou ik ook wle een beetje hebben hoor, maar het is toch zijn eigen schuld en dat geeft hij toch wel toe hoop ik, maar geo ddat je niet in Amerika woont , anders had je nu een dik probleem gehad Knipoog

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 13:49

Mijn paarden worden niet bekapt of wat dan ook zonder dat ik er bij ben, precies om redenen als deze.

Lisje is nooit de makkelijkste geweest met de hoefsmid, maar zolang ik er zelf bij sta is er geen enkel probleem. Gelukkig heb ik ook een hoefsmid die heel verstandig en geduldig is...

Wel een heel vervelende situatie, ik kan me voorstellen dat je je rot voelt, al is het jouw schuld niet...

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 14:09

Pasta vind ik niet z'on goede oplossing. Ik laat er de praam opzetten als ze moeilijk zijn. Zojuist zijn ook weer 3 merries bekapt, waarvan Romy erg moeilijk is, ze is nu 2 jaar oud. Ze bleef aan het stuiteren, heb gezegd dat ze de praam erbij moesten pakken. Toen ging alles in 1 keer goed. Dus hoefsmid kon zonder kleerscheuren aan het volgende paard beginnen.

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 17:30

Dienie schreef:
Pasta vind ik niet z'on goede oplossing. Ik laat er de praam opzetten als ze moeilijk zijn. .

Ik ben voor geen van beide een voorstander...zijn plenty mogelijkheden om een paard zich te leren te gedragen bij diegene die de hoeven doet.
Kan wat tijd kosten(mijn tinks bijvoorbeeld Bloos ) maar met oefening,geduld kom je een heel eind.
Ik heb ook nooit een paard laten bekappen zonder er zelf bij te zijn om de reden dat mijn paard geen vreemden vertrouwd en zeker zijn poten niet lang genoeg tilt voor een buitenstaander(is enorm verbeterd overigens,ik kap ze nu zelf terwijl hij losstaat).

Maar het is nu eenmaal gebeurt en kan me goed voorstellen dat je ervan baalt Knipoog

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 22:09

Als het te gevaarlijk wordt voor de hoefsmid laat ik er rustig de praam opzetten. Volgende keer eerst weer zonder proberen en als het echt niet meer gaat dan de praam er weer bij, totdat het op een gegeven moment helemaal zonder kan....

Meningen zijn nogal verschillend hierover, maar ik heb niet graag dat mijn hoefsmid door een paard van mij het zkh in getrapt wordt, ook al is de hoefsmid nog zo eigenwijs en al is het dan zijn eigen schuld.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 22:25

Ik ben ook niet voor de praam of verdoving,
Ik heb pas een tinkertje gedaan , heb er ongeveer 2 1/2 over gedaan en de keer daarop was ik zo klaar , omdat hij me vertrouwde , ik had er zeker de praam op kunnen zetten , maar ik doe er liever wat langer over zodat het de volgende keer voor hem ook wat minder stres is en het dus steeds beter gaat.
Nou hebben de meeste smeden daar geen geduld of tijd voor, maar het is wel de manier om vertrouwen de winnen,

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 14:31

midgie schreef:
Ik ben ook niet voor de praam of verdoving,
Ik heb pas een tinkertje gedaan , heb er ongeveer 2 1/2 over gedaan en de keer daarop was ik zo klaar , omdat hij me vertrouwde , ik had er zeker de praam op kunnen zetten , maar ik doe er liever wat langer over zodat het de volgende keer voor hem ook wat minder stres is en het dus steeds beter gaat.
Nou hebben de meeste smeden daar geen geduld of tijd voor, maar het is wel de manier om vertrouwen de winnen,

Daar heb je dus wel helemaal gelijk in, zou wel de beste manier zijn, maar soms moet je weleens schipperen......

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 09:32

Ja en dat is nou het jammere van de meeste smeden, ze hebben geen geduld om eerst even op het gemak kennis te maken met het paardje , ik heb altijd een smid gehad die daar dus wel de tijd voor nam , helaas is hij gestopt en ben ik het ook zelf gaan leren.

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 09:48

De hoefsmid is inmiddels thuis,en vind inderdaad dat het zijn eigen fout was,maar dat neemt niet weg dat ik me schuldig blijf voelen,niet alleen naar de smid toe maar ook naar Duncan,want voor hem was dit toch ook een nare ervaring,gelukkig geeft hij mij zijn voetjes nog steeds goed,dus wat dat betrefd is er nog steeds vertrouwen,ben blij toe.
Maandag komt de nieuwe smid ben eens benieuwd,

Groetjes Kiara

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 09:52

sterkte maandag met je nieuwe smid

Nikita_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 15:17

Ben benieuwd met wat voor oplossing je nieuwe hoefsmid komt......

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 20:01

Onze smid zet dus nooit een paard vast als die niet super super betrouwbaar is met bekappen en idd zoals anderen ook al zeggen altijd op een open stuk/ buiten zodat het paard weg kan als ie wil Ja.

Paard wordt dus bijna altijd vastgehouden door eigenaar/ evt pensionhouder of hulpje v smid, slechts een enkeling zet ie vast Ja

Ach gut fijn dat de smid weer thuis is en wellicht een goede leerschool geweest, maar dat gun je natuurlijk niemand en je hoeft ook echt geen schuld te voelen ... en fijn dat ie bij jou nog goed voetjes geeft OK dan!

Gelukkig zien steeds meer smeden in dat je met geduld het verst komt (hier in de omgeving tenminste Ja)

Ben ook ontzettend blij met onze smid *LOL*, die heeft samen met mij Say over haar angst heengeholpen Ach gut --> heb al heel veel meegemaakt met moeilijke/ angstige paarden e.d. , maar zó'n angst als Say voor aanraking aan benen had dus nog nooit Verdrietig maar met geduld is t dus goedgekomen OK dan!

elsie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 14:49

mijn heeft bij de vorige eigenaars een gebroken voet bezorgd door het omhoog gaan wanneer er rook was voor warmbeslag. Inmiddels is hij het gewoon. Ja

Kiara04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-06 16:56

Gisteren is de nieuwe smid geweest en het ging goed !!!
Mijn vriendin heeft hem gewoon aan het halstertouw vasteghouden buiten en ik heb hem geknuffeld en gesteund,en het ging op zijn rechterachterbeen na ,helemaal goed.
Rechtsachter gaf hij op een gegeven moment ook ,maar hij raakte daar snel uit balans,maar dat is ook het been ,waar het bij de laatste smid dus zo totaal misging!!!:S

Maar nu komt deze volgende week woensdag weer om Kiara opnieuw te beslaan en dan doet hij Duncan ook weer even nemen,zodat deze vertrouwen gaat krijgen.
Ben echt wel blij nu.Haha!

Groetjes Kiara