embryotransplantatie (ET)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cvdw

embryotransplantatie (ET)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 11:50

Hallo,
Ik vroeg me af hoe het staat met embryotransplantatie bij paarden. Of IVF (in vitro fertilisatie) ookal gebeurd of dat de bevruchting nog altijd in de (donor) merrie plaatsvindt? En wat zouden de kosten eventueel zijn van zoiets. Wie weet hier iets meer van? Alvast bedankt.
Laatst bijgewerkt door Karin op 10-08-06 12:49, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: titel duidelijker gemaakt om verwarring te voorkomen

SuperMinx

Re: et

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 18:46

Op de lingehoeve doen ze dat (ET).. wat het kost gewoon even bellen...

voyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 21:11

Ik heb een veulen met Embryotransplantatie gefokt. Is inmiddels 4 jaar:
Afbeelding
Omdat haar moeder door een foute behandeling bij een hengstenhouder een infectie heeft gehad aan haar baarmoeder kon zij geen eitje meer ingenesteld krijgen in haar baarmoeder. ET was nog de enige mogelijkheid. Was duur, eigenlijk te. Is gedaan op de Waiboerhoeve toen ze daar praktijkmerries zochten. Wel heel goed gedaan, maar dat was een eenmalig project daar. Ik weet niet wat het tegenwoordig kost.

cvdw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 12:48

Wel de moeite waard geweest dus als ik de foto bekijk!
Leuk beest hoor! Als er nog meer mensen zijn met informatie hierover hoor ik het graag. Bedankt in ieder geval voor jullie reactie.

Hypo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 12:48

Wij hebben dit jaar bij twee merries ET toegepast. Uit 4 pogingen (2 bij elke merrie) hebben we nu 2 drachten gekregen, een Briar x De Niro x Inspecteur en een De Niro x Junior x Havidoff. We hebben dus een hoge score van 50% terwijl de algemene prognose 30% is. We hebben het laten doen door Myrthe Wessel van De Graafschap dierenartsen (http://www.dgdierenartsen.nl). Op onze eigen site staat bij nieuws ook een en ander (http://www.stoeterijhyperion.nl/nieuws.htm).

De kosten zijn moeilijk aan te geven omdat het sterk afhangt hoe je het doet en wie het doet. De Graafschap rekent per handeling, dus als het goed gaat kost het minder, lukt het echter moeizaam dan betaal je meer. Op een voorlichtingsavond noemden zij een bedrag van ca. € 1.500 gemiddeld per dracht. Anderen zoals de ET-kliniek in Mariahoop (http://www.animalembryocentre.com) rekenen een vast bedrag.
Maar daar komt dan nog wel het nodige bij: dekgeld en kosten draagmoeder. Wij hebben er voor gekozen om zelf een paar draagmoeders te kopen (per donor merrie heb je er zeker 2 nodig) dan heb je de aanschafkosten en de kosten van stalling, voer etc. Het is ook mogelijk om een draagmoeder te huren, dan ben je al snel € 2.500 tot € 3.500 kwijt voor een dracht en zoogperiode.

Al met al heb je zo € 5.000 tot € 7.000 (of nog veel meer) uitgegeven voor er een veulen naast de draagmoeder loopt. Je moet dus wel heel zeker weten dat er iets interessants uit komt voor je er aan begint.

Anoniem

Re: embryotransplantatie (ET)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 19:30

Hay, ik ben op het moment dus ook aan het bekijken of ik door middel van ET een veulen kan fokken bij mijn merrie.
Mijn merrie heeft een verhard uier waardoor ze niet instaat is om een veulen te zogen.
Door mijn veearts is ook afgeraden om haar het veulen te laten dragen omdat er dan problemen kunnen optreden bij het uier.
Ik heb al een beetje verdiept in het ET-gebeuren maar meer info is altijd handig daarom zal ik dit topic ook even volgen.