Welk bit? Ik weet het niet meer!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Barbara_

Welk bit? Ik weet het niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 19:38

Mijn haflinger en ik zitten de laatste tijd echt in een dipje wat het rijden betreft!
Ze wil niet meer aan de teugel en loopt enorm te trekken. Alleen wanneer ik constant druk geeft op de teugel loopt ze netjes, als ik ontspan vliegt ze meteen weer met haar hoofd om hoog. Dit laatste gebeurt vooral in de draf, om van de galop maar niet te spreken want dan lijkt ze net een kameel!
Maar ik had het idee dat het misschien aan het bit lag. Eerst reed ik haar altijd op enkel gebroken bustrens, hier liep ze enorm op te klooien.
Toen ben ik overgestapt (in overleg met instructrice) op ongebroken trensbit. Dit ging heel goed, ze pakte het bit goed aan (ongeveer 1 jaar geleden). Omdat ze zo lekker liep ben ik overgegaan op een enkelgebroken watertrens van rubber met appelsmaak, hier liep ze eerst heel fijn op.
Maar de laatste tijd werd het knauwen op het bit steeds minder, totdat het helemaal weg was (eerst deed ze dit heel veel, vooral wanneer ze ontspannen was). Ze ging enorm trekken en was erg stug met rijden.
Ik ben toen weer terug gegaan naar het ongebroken trensbit, maar dat wilde ze echt niet aannemen, ze liep er gewoon doorheen en als ik een rukje gaf gooide ze dr hoofd helemaal omhoog. Toen weer met appelbit geprobeerd, ze bleef erg stug en weigerde aan de teugel te lopen!
Nu heb ik een ander bit gekocht, enkelgebroken watertrens van aurigan. Nog steeds loopt ze erg moeizaam aan de teugel (alleen wanneer ik een slof eraan doe gaat het goed, terwijl ik de slof bijna niet hoef te gebruiken)... Wel begint ze wat meer te knauwen op het bit.
Ik longeer haar 1 keer in de week met touwtjes. Vandaag kon ze op het eind wel redelijk ontspannen en knauwde ze op haar bit, maar er is geen schuimvorming.
Ik vind het zelf erg vervelend waarom ze zo moeilijk doet, vooral omdat ik qua rijden ook alles probeer, veel overgangen en proberen ontspanning te krijgen. Of gewoon eens flink doorpakken, maar beide dingen werken niet!
Ook heb ik het idee dat ze wat korter loopt, vooral in draf. Dit komt waarschijnlijk ook doordat ik geen ontspanning kan krijgen!

Maar ik heb de volgende bitten:
- Dubbel gebroken watertrens
- Enkel gebroken bustrens
- Enkel gebroken watertrens van rubber met appelsmaak
- Enkel gebroken watertrens van aurigan
- Ongebroken bustrens

Kunnen jullie mij helpen?

Neroo

Re: Welk bit? Ik weet het niet meer!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 19:44

Mijn pony reageerde ook niet goed op een enkelgebroken bit,
daarom ben ik overgegaan op een dubbelgebroken,

Dit bit breekt veel fijner in de mond van de pony, waar door de ontspanning veel sneller kwam..

allegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 19:48

Ik denk eerlijk gezegd niet dat het aan het bit ligt. Misschien moet je haar tanden eens na laten kijken, of haar rug. Het lijkt erop dat ze ergens pijn heeft.

Fiebie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 19:54

dit probleem had ik ook,ik had eerst enkel gebroken, nu een dubbel gebroken bustrens... Volgens mijn instructeur was ze gewoon stout en was ze me aan het uitproberen Haha! , ik zeg niet dat het bij jou ook zo is hoor..
toen ze maar niet wilde ontspannen moest ik in stilstand weerstand bieden, maar net zo lang totdat ze der hoofd naar beneden ging doen en ging knabbelen op het bitje. En als ze dan in stap weer der hoofd de lucht in gooide, moest ik weer terug en overnieuw, en zo ook met de draf en de galop...
nou heb ik niet zo heel erg veel geduld, dus bij mij duurde het even, maar misschien dat je er wat aan hebt... Ach gut

succes!

Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 20:27

Ze is in januari naar de tandarts geweest en het zadel ligt ook goed, dus ik denk niet dat het daaraan ligt...

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 08:43

ik rij Ushara met een dubbelgebroken bit, daar loopt ze erg fijn op.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 10:46

heey

wat ook wel eens wilt helpen is afventoe van bit veranderen. Neem gewoon de bitten waar ze ooit het lekkerst mee heeft gereden. En probeer ze opnieuw uit. Mij is verteld dat het voor een paard ook wel eens lekker is.

Ik zelf heb ook 3 bitten. vraag me niet wat voor., 1 diervriendleijk daar liep hij eerst super op nu loopt hij dwars door me heen. Met me bustrens (volgens mij) presies het zelfde. mu heb ik een engeklgroken watertrens volgens mij. ik ga even een foto zoeken.

Afbeelding Deze heb ik nu.

ook heb ik dit bit, Hiermee liep hij eerst super maar nu dwars door mij heen
Afbeelding

van die andere kan ik geen foto vinden.

BeLoVeD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 11:46

allegro schreef:
Ik denk eerlijk gezegd niet dat het aan het bit ligt. Misschien moet je haar tanden eens na laten kijken, of haar rug. Het lijkt erop dat ze ergens pijn heeft.

Hier ben ik het compleet mee eens. Mijn haflinger kauwde ook altij gigantisch op het bit, tot hij last van zijn gebit kreeg..Tandarts erbij en klaar was het weer.

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 20:22

Je denkt dat het probleem voor zit maar dat is niet het geval.
Je moet kijken wat er mis gaat in het rijtechnische gedeelte.
Het fijn over de rug gaan,voorwaarts,neerwaarts,met een goed ondertredende achterhand heeft met achter te maken en daar moet aangewerkt worden.
Er moet kritisch gekeken worden naar veranderingen.Ben jezelf meer gaan trekken?Levert het bij jouw spanning op dat het plaatje er niet meer mooi uit ziet?
Knelt er misschien iets,is er pijn?

Gewoon weer terug naar de basis,neem een zo zacht mogelijk bit en ga werken aan voorwaarts,licht op je hulp,correct figuren rijden,goed gymnasticeren van je paard.
Zogauw ie achter weer lekker stamp,loslaat,ontspannen aan de hulp staat,komt vanzelf het hoofd weer naar beneden.

Je mag je dus overal op fixeren behalve op het bit.

Succes,dagmach

Barbara_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 22:51

Thnx voor jullie tips!

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 23:17

Barbie1986 schreef:
Alleen wanneer ik constant druk geeft op de teugel loopt ze netjes, als ik ontspan vliegt ze meteen weer met haar hoofd om hoog.

Hierbij dacht ik meteen: hangt het bit niet te laag??

Verder ga ik met allegro en dagmach mee.

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 23:19

misschien eens vragen aan je instructeur? die zal er wel meer ervaring mee hebben en kan het probleem ook van nader bij bekijken

kzie net dat je de eerste keer wel in overleg hebt gedaan met je instructrice. Wat zegt zij er nu van??
Vanuit je verhaal heb ik het gevoel dat het niet aan het bit ligt...