wat is een redelijke prijs voor een fjord?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tip

wat is een redelijke prijs voor een fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 18:11

Hoi,

ik ben me aan het orienteren op de aanschaf van een fjord, dat zal dan mijn 1e echte eigen paardje zijn. Maar goed, ik vraag me dus af wat een redelijke prijs is.

Ik zal vooral recreatief gaan rijden en liefst ook gaan mennen, dus het is handig als het paardje beleerd en verkeersmak is. Verder lijkt het me handig om een niet te oud of te jong paard te nemen.

Wat zou ik voor zo'n paardje ongeveer moeten betalen?

izabella

Re: wat is een redelijke prijs voor een fjord?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 21:32

Merries zijn iets duurder dan ruinen.
Afhankelijk van de kwaliteit van het dier zal je gemiddeld voor een volwassen fjord (5/6 jaar) tussen de 1300 en de 1700 kwijt zijn.

Erika83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 07:35

Als je zoveel voor een fjord betaald moeten er wel papieren bij zijn en moet het paard wel beleerd zijn (zadel of wagen ofzo). Anders moet de prijs niet hoger liggen dan een goede 1200 vind ik persoonlijk. En dan uiteraard zonder gebreken en zeker zonder exceem. En die zijn er echt wel hoor. Ik zou niet te snel eentje kopen, even goed rondkijken en alles goed in de gaten houden.

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 08:28

Ja, papieren en geen gebreken daar ging ik al vanuit. En ze schreef dat ze een beleerd paard wilde. Dan zit je al snel aan de 1300 euro...

Erika83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 08:30

Heb je helemaal gelijk in, sorry had niet goed gelezen Bloos

ikbenfilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 08:32

ik heb sinds oktober een fjord
een merrie van net 4 jaar 1juli is ze 4 jaar geworden
met papieren betaalde ik 1300 euro
wilje meer weten over fjorden lees mijn onderschrift en word ook lid van de fjordengekte

furora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 13:28

Ik vind dat jullie allemaal aan de lage kant zitten hoor !

Erika83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 13:59

Ze zijn er inderdaad wel duurder, tis maar net wat je wilt. In de prijsklasse die genoemd is zijn er ook genoeg goede fjorden. Ik heb zelf ook veel prijzen gehoord die veel hoger lagen (ben zelf namelijk ook op zoek, heb er waarschijnlijk een, in lagere prijsklasse) maar persoonlijk vindt ik dat echt te gek. Er wordt dan ook bijgenoemd dat ze een goede afstamming hebben enzo, maar ja er zijn heel veel met een goede afstamming, een paard zal zich zelf dan altijd nog moeten bewijzen denk ik. Een dochter hoeft echt niet zo goed te zijn als haar moeder. Dus dan betaal je meer voor de naam. Maar dit is alleen mijn mening hoor. Iedereen moet zelf zn keuze maken en afwegen wat hij/zij belangrijk vindt.

Daphne18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 13:59

@ furora Wat vindt jij dan een goede prijs? Ik vind het namelijk wel normale prijzen die hierboven genoemd worden. Hoger dan €2000 zou ik iig nooit gaan.

furora

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 14:28

Daphne18 schreef:
@ furora Wat vindt jij dan een goede prijs? Ik vind het namelijk wel normale prijzen die hierboven genoemd worden. Hoger dan €2000 zou ik iig nooit gaan.

Afgelopen vrijdag heb ik een mooie grote fjordenruin verkocht van 5 jr, kerngezond, mooi hoeven etc, gechipt, dna onderzocht met eerste premie en B diploma fjordsport en dressuurmatig aangereden voor 1750€
2 jaar geleden een sterruin van 6 jaar, dressurmatig gereden en betuigd en kuikenmaken kerngezond, gechipt dna onderzocht voor 2250 €
Allemaal uit een goede lijn.
3 jaar geleden, sterruin 5 jr , eerste prijs bestgaand Dordecht, gechipt, dna onderzocht, gezond voor 1750 €
Schoonheid,uitstraling, gezondheid, en werklust en goede afkomst vind ik als fokker zeer belangrijk. Daar mag ook wel voor betaald worden...
Ik verkoop zelf ook niet zo maar. Ik wil de mensen die belangstelling hebben ook echt zien rijden, en zeg gewoon nee als het me niet aanstaat wat ik zie.
Ik geef mensen die belangstelling hebben ook het advies om flink wat fjorden te gaan bekijken en berijden...
Laat je niet opjagen door de verkoperr.

Erika83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 14:50

Ik heb zelf een 6 jarige merrie verkocht. Modelmerrie, uiteraard ook dna en gechipt (chippen is voor elk paard verplicht, dna hebben de meeste stamboekpaarden ook). Ze was ook onder het zadel en werd dressuurmatig gereden, ook in het tuig geweest en ook kerngezond. Is reservekampioen geweest op 2 jarige leeftijd in Roden, goede afstamming (moeder en grootmoeder vele malen kampioen geweest, allebei stermerrie). Voor haar heb ik € 1500 gevraagd. Persoonlijk zou ik voor een ruin nooit meer dan € 1500 geven, een merrie kun je altijd nog mee fokken, dat heeft toch een meerwaarde.

Er is veel verschil dat zie je wel.

Succes met het zoeken van een paardje!

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 15:57

Ik denk dat je voor een goed ingereden merrie, met papieren natuurlijk, van een jaar of 6, toch al gauw moet denken tussen de 1500 euro en de 2000 euro.
Ik zou voor meer info ook eens op www.fjordenwereld.nl kijken, daar zijn genoeg kenners van dit ras.
Succes met uitkiezen van je paardje.

Groetjes Thessa en Aike Doei!

tip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 16:13

ok, dank jullie wel. Gezond moet het beestje natuurlijk wel zijn ja. Afstamming is voor mij niet belangrijk, dus daar wil ik ook niet nog meer voor betalen.

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 11:33

Sorry maar even een vraag wat bedoelen ze met dna onderzocht Haha!

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 12:07

Meissie17 schreef:
Sorry maar even een vraag wat bedoelen ze met dna onderzocht Haha!
Bij de fjordenpaarden is het voor opnamen in het stamboek verplicht dat je paard DNA getest is. Dus dat de ouders die in het paspoort staan ook daadwerkelijk de ouders zijn.

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 16:31

tip schreef:
ok, dank jullie wel. Gezond moet het beestje natuurlijk wel zijn ja. Afstamming is voor mij niet belangrijk, dus daar wil ik ook niet nog meer voor betalen.

Toch weet je dan wel vaak de sterke en minder sterke kanten van zowel de hengst als merrie, dus ook wat ze evt door kunnen geven aan hun nakomelingen, dus is denk ik toch best van belang, tis toch een groot bedrag wat je uit gaat geven, ik ben toch meer iemand dat ik graag weet wat er aan vooraf is gegaan. Hoeft natuurlijk niet altijd wat te zeggen en ik neem aan dat je hem veterinair laat nakijken? Maar goed succes in ieder geval met het zoeken van de juiste fjord voor jou.

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 16:39

Om je een indruk te geven.. Mijn fjordenruin staat te koop voor 1500 euro, wat een vraagprijs is. Hij is in de koets beleerd-en dus ook verkeersmak, gechipt, papieren, 4 jaar oud en ook een paar keer onder zadel geweest. Dit neemt hij allemaal braaf op. Wij hebben destijds zijn moeder voor 1550 euro gekocht (toen nog belgische frank) en zij was zowel in de koets als onder het zadel geleerd en ik geloof 10 jaar oud toen we haar kochten. De fjorden zijn qua prijs zeker omhoog gegaan en je ziet ze hier in België ook heel weinig te koop staan. Haflingers daarentegen zijn dan weer goedkoper en staan er verschrikkelijk veel van te koop de laatste maanden.

tip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 18:45

ThessaKeizer schreef:
tip schreef:

Toch weet je dan wel vaak de sterke en minder sterke kanten van zowel de hengst als merrie, dus ook wat ze evt door kunnen geven aan hun nakomelingen, dus is denk ik toch best van belang, tis toch een groot bedrag wat je uit gaat geven, ik ben toch meer iemand dat ik graag weet wat er aan vooraf is gegaan. Hoeft natuurlijk niet altijd wat te zeggen en ik neem aan dat je hem veterinair laat nakijken? Maar goed succes in ieder geval met het zoeken van de juiste fjord voor jou.

tja, daar heb je gelijk in, maar meestal zie ik beschrjivingen staan van welke pijzen de ouders hebben gewonnen qua uiterlijk en ik vind het uiterlijk niet zo belangrijk, ik geef meer om het karakter en dat zie ik nooit in die beschriijvingen staan.
veterinair nakijken is inderdaad wel slim. Ik hoorde toevallig gisteren een verhaal over iemands oom die dat niet had gedaan en zijn pony bleek uiteindelijk 12 jaar ouder dan hem bij aankoop verteld was.

izabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 23:57

Dat is wel heel dom. Kun je zelf toch ook zien???
En ouders kunnen soms ook veel zeggen over het karakter van hun kinderen hoor.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 04:23

Het is ook wat jij over hebt voor het paard in kwestie.

De merrie waar Erika83 het over heeft heb ik gekocht, nu zo'n 2,5 maand geleden (en ik ben helemaal weg van haar Haha! ). Op het moment dat ik haar ging uitproberen heb ik geen minuut de twijfel gehad of het paard die 1500 euro wel waard zou zijn. Dit is gewoon de merrie voor mij. Terwijl ik eerder bij een ander paard ben wezen kijken, ook een goede merrie (maar geen model, nog geen veulens gehad en nog nooit naar een keuring geweest) waar ze 1750 voor vroegen, en ik had toen al besloten dat ik dat teveel geld vond....

Maar goed over het algemeen:
Een beleerde merrie,
Niet te oud (dus niet ouder dan 10, vind ik persoonlijk)
Niet te jong (dus zeker niet jonger dan 4)
Verkeersmak
Goed beleerd
Eventueel voor de wagen
DNA getest en papieren in orde
Ik denk dat je dan in een prijsklasse van 1500 tot 2250 euro zit.
De varriatie in de prijs zit hem in de bloedlijn, keuringsresultaten, niveau waartot ze is gereden, trailermak of niet, veulens gehad (en de resultaten daarvan).

Voor een ruin zou ik 200 euro minder betalen van wat ik neer zou leggen voor een merrie. Dit omdat je met een merrie de fokwaarde hebt.

Dit is ongeveer wat ik persoonlijk heb gezien, en wat ik ook netjes vind...

Maar ik denk dat als je ergends gaat kijken en jij hebt de klik met dat paard, je hem niet voor 200 euro moet laten staan, beter wat meer betalen en je droompaardje hebben dan zuinig doen en jaren spijt hebben...

furora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 10:58

Ik sluit me aan bij Vjestagirl.
Haha!

Opie1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 11:27

Ik heb nog in het gulden tijdperk mijn fjordenruin van toen net 8 jaar gekocht met papier en dressuurmatig en western (doe ik niks mee) aangereden voor 3500 gulden. Ik vind die premiekeuringen en fjordsport allemaal niet belangrijk. Het is maar wat je met je paard wil doen. Ik rij lekker buiten en dressuur en spring met hem. Wil je verder met de keuringen dan zou ik ook een fjord nemen met goede prestaties maar voor mij is dat niet nodig.

Meissie17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 21:08

Wie kent de fokker b van den berg eigenlijk ? en weet iemand hoeveel hij ongever voor zijn fjoden vraagt?

Erika83

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 08:19

http://www.bvandenberg.nl

Je kunt hem bellen voor meer info. Het is een fokker, dus ga eens van prijzen uit tussen de 1500 en 2000. Hangt natuurlijk wel van af wat je wilt. Hij heeft ze in verschillende leeftijden ook wel. Dus, kijk eens op de site en bel hem zou ik zeggen.

netam12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 09:30

Uhm ik denk tussen de 1300 en 1800 .