Fokken met klophengst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mayla

Fokken met klophengst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 19:13

Ik weet dat een klophengst niet gebruikt mag worden voor de fok, maar kan iemand mij vertellen wat daar precies de reden voor is?

ponymens

Re: Fokken met klophengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 22:12

Verminderde vruchtbaarheid, dus de hengst zal (waarschijnlijk) niet aan de sperma-eisen voldoen en het schijnt erfelijk te zijn.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 07:59

Kans dat een hele klophengst bevrucht is nihil, ballen produceren alleen levend zaad als ze luchtkoeling hebben. Fokken daarmee lukt dus niet. Bovendien schijnen niet ingedaalde ballen erfelijk te zijn en klophengsten zijn lastig in gedrag en moeilijk te castreren.

mayla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 09:46

Bedankt voor jullie reactie.
Op wat voor leeftijd treedt dat lastige gedrag op? Dus wanneer kun je de hengst het beste laten castreren?

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 21:27

Albert schreef:
Kans dat een hele klophengst bevrucht is nihil, ballen produceren alleen levend zaad als ze luchtkoeling hebben. Fokken daarmee lukt dus niet. Bovendien schijnen niet ingedaalde ballen erfelijk te zijn en klophengsten zijn lastig in gedrag en moeilijk te castreren.

Lang niet iedere klophengst is lastig hoor. Dat ze lastig zijn heeft er meestal mee te maken dat ze een slag in het bloedvat hebben van de bal die nog in de lies zit.Daarom is die ook niet ingedaald, die is niet ontwikkeld. Ik heb ooit eens een klophengst gehad, een prachtbeest, super braaf en nog vruchtbaar ook. Maar fok er aub niet mee want de nakomelingen KUNNEN het zelfde erven. Hoeft niet ,kan wel Een brave klophengst KAN van het ene op het andere moment veranderen in een monster, die niet meer te hanteren is. Een operatie om de bal uit het lieskanaal te halen is kostbaarder als een castratie. Maar tegenwoordig een routine klus in Utrecht.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 08:06

Ze zijn minder (tot niet) vruchtbaar en het is erfelijk. Dus imo 2 goede redenen om er niet mee te fokken.

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 09:21

naja je antwoord heb je gehad Lachen
Ik sluit me aan bij de rest