wat is het beste???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nightlover

wat is het beste???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 18:23

Met mijn stalbaas ben ik het niet eens maar goed....

Ik heb een veulentje van 5 mnd die samen met 2 andere paarden op stal staat!!
Natuurlijk komen ze buiten maar de stalbaas ziet mijn veulen liever wat makker zodat ze niet door hekken/draad heenloopt!!
Ben bezig met een andere stal maar zolang ik die niet heb,moet ik me maar even aan die regels houden...

Ik ga zovaak als ik kan naar haar toe,
dat is meestal elke dag..maar er kan weleens een dag tussen zitten[probeer dit te voorkomen]

nu komen mn vragen :

ik doe haar het halster om en neem haar mee naar het weitje,
ze begint dan gras te eten en als ze wat hapjes opheeft begint ze als een gek[wat logisch is] te rennen en te bokken!!
wat kan ik het beste roepen dan gewoon hooooooo??
ze snapt natuurlijk niks en moet alles langzaam aan oppakken.

als ze iets goed doet hou ik uiteraard : braaaf aan [met beloning]
wat zouden jullie aanhouden voor iets fouts??

Het is de bedoeling dat ze de wei opgaat maar dat ze wel een beetje snapt wat goed en fout is?? dus niet dat ze op de dijk loopt omdat ze ontsnapt is!!

weet dat het klinkt als waanzin, maar een opfok vind ik ook niks!!
dat is vrij ver bij mij vandaan en dan bouw ik geen band op met haar.
een andere stal ziet er spoedig aan te komen!!

iemand antwoordt op mijn vraag??

TheSam

Re: wat is het beste???

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 18:54

Heeft ze met haar moeder dan niet in het land gelopen? En hoe lang is ze afgespeend? Staat haar moeder ook op die stal? Wat voor omheining zit er om dat land?

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 19:17

TheSam schreef:
Heeft ze met haar moeder dan niet in het land gelopen? En hoe lang is ze afgespeend? Staat haar moeder ook op die stal? Wat voor omheining zit er om dat land?

Met haar moeder heeft ze wel op de wei gelopen..
hier krijgen ze ieder een apart stuk weide!!
ze is al ong 1 maand bij mij,die week daarvoor afgespeent...
haar moeder staat niet op die stal!!
en de omheinig ja Vork geen omheinig maar slootje en op andere plaatsen schrikdraad

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 21:22

dat is gevaarlijk... het gevaarlijkste wat je kan doen, sloot en prikkeldraad. vooral bij een veulen meid... echt houd haar daar weg

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 21:52

Hollybolly schreef:
dat is gevaarlijk... het gevaarlijkste wat je kan doen, sloot en prikkeldraad. vooral bij een veulen meid... echt houd haar daar weg

het is geen -prikkeldraad- maar -schikdraad-!!
alsnog is het gevaarlijk omdat de slootjes niet omheind zijn!!
daarom neem ik haar mee aan het halster zodat ze toch went aan die wei!
ze gaat ergens anders heen maar waneer hoop zsm...

Hollybolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 22:04

sorry ik kan niet lezen, je hebt gelijk... maar die sloot blijft gevaarlijk.. Knipoog goed dat ze ergens anders heen gaat.... nog veel plezier ermee trouwens

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 23:44

Als ik het goed begrijp heb je haar nog niet los op de wei gehad of misschien wel maar dan ging ze door de omheining? je houd haar nu aan de lijn als ze naar buiten gaat?

Een paard maakt in het hoofd een plattegrond aan van de omgeving, loop met haar rustig in stap langs de omheining, laat haar die goed in zich opnemen. Duw haar eens een stukje richting de sloot zodat ze doorheeft dat ze daar naar beneden kan glijden, duw haar een keer tegen het schrikdraad zodat ze doorheeft dat er stroom opstaat (neem een lange lijn als ze sterk is zodat je haar niet los hoeft te laten Vork ) En dan met wat mensen langs alle kanten van het land en lekker los laten... Een keer door de draad heen of de sloot in kunnen ze ook als ze al 10 jaar in hetzelfde weiland staan, dat kun je niet voorkomen dus maak je er niet te druk om, als het gebeurt kun je het niet tegenhouden en dan moet je gewoon gelijk reageren, maar vooraf druk maken kost alleen een boel spanningen. Misschien blijft ze wel gelijk keurig netjes binnen de omheining. Hoe langer je wacht hoe gekker ze vaak worden, dus zorg dat ze lekker die energie kwijt kan! Heb je geen mogelijkheid in de buurt om haar in een goed (stevig) omheinde omgeving of een leegstaande loods desnoods los te gooien zodat ze eerst veilig haar energie kwijt kan?
Zou ze in haar uppie op dat stuk land moeten staan of met een ander paard? Een ouder ervaren paardje wat haar wil beschermen en die niet jaagt maar haar juist laat benaderen kan een boel schelen.

nightlover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-06 09:45

ShamalArabs schreef:
Als ik het goed begrijp heb je haar nog niet los op de wei gehad of misschien wel maar dan ging ze door de omheining? je houd haar nu aan de lijn als ze naar buiten gaat?

Een paard maakt in het hoofd een plattegrond aan van de omgeving, loop met haar rustig in stap langs de omheining, laat haar die goed in zich opnemen. Duw haar eens een stukje richting de sloot zodat ze doorheeft dat ze daar naar beneden kan glijden, duw haar een keer tegen het schrikdraad zodat ze doorheeft dat er stroom opstaat (neem een lange lijn als ze sterk is zodat je haar niet los hoeft te laten Vork ) En dan met wat mensen langs alle kanten van het land en lekker los laten... Een keer door de draad heen of de sloot in kunnen ze ook als ze al 10 jaar in hetzelfde weiland staan, dat kun je niet voorkomen dus maak je er niet te druk om, als het gebeurt kun je het niet tegenhouden en dan moet je gewoon gelijk reageren, maar vooraf druk maken kost alleen een boel spanningen. Misschien blijft ze wel gelijk keurig netjes binnen de omheining. Hoe langer je wacht hoe gekker ze vaak worden, dus zorg dat ze lekker die energie kwijt kan! Heb je geen mogelijkheid in de buurt om haar in een goed (stevig) omheinde omgeving of een leegstaande loods desnoods los te gooien zodat ze eerst veilig haar energie kwijt kan?
Zou ze in haar uppie op dat stuk land moeten staan of met een ander paard? Een ouder ervaren paardje wat haar wil beschermen en die niet jaagt maar haar juist laat benaderen kan een boel schelen.

bedankt voor je reactie....

ik neem haar indd altijd mee de wei op, aan het halster-touw!
Ze is dus wel in de wei geweest maar alleen vast.
Ik vind de wei ook niet echt veulen-vriendelijk, de oude paardjes kunnen wat hebben
maar alles is afgezet met touwtjes enz....
In het begin nam ik haar mee de bak in waar ze een klap kreeg van de stroom!
Ze was er gelijk heel bang voor en durfde de bak absoluut niet meer uit!!!
Na meerdere keren achterover te klappen is ze er toch uitgekomen,
vandaar dat ik haar liever in de wei heb!
Natuurlijk kan ik met haar een paar uur in de wei lopen,maar kan moeilijk heel de dag [dus 8/9uur] met haar bezig zijn!!

Gelukkig heeft ze een buurvrouw van al in de 30, ook een welsh-merrie!
Normaal mag het oudje andere paarden niet zo,maar geloof dat dit goede vriendinnen van elkaar zijn Haha!
Weet natuurlijk niet hoe het in de wei is maar dat moet je meemaken!!

bedankt voor je advies!!!!!!
ik ga m zeker opvolgen,en loop vanavond met haar aan de slootkant.

greetzz