[E] Letlander ruin van 8 jaar

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Michelle_

[E] Letlander ruin van 8 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 18:50

Ik heb er echt totaaaaaaaal geen verstand van dus daarom zou ik wel eens van een ander willen horen hoe zijn exterieur is. Als je beoordeelt zou je er dan ook een beetje uitleg bij willen geven? Wat het betekend en of het bijv. concequenties heeft voor zijn bewegingen ofzo. Hij kan namelijk heel moeilijk ruim bewegen, zie je dat in zijn bouw terug?

Het is dus een ruin uit Letland van 8 jaar, loopt aangespannen en onder de man. Afstamming weet ik wel maar heeft geen nut om hier neer te zetten omdat ik denk dat niemand dat kent.

Let niet op hoe hij er hier uitziet Clown foto is van 1 jaar en ongeveer 3 maanden terug
Afbeelding

Deze is van 2 jaar terug
Afbeelding

Weet niet of het erg is dat de foto's al wat ouder zijn? Foto's van voor en achter heb ik niet, zou ze wel kunnen maken als het vanaf deze foto's niet te beoordelen is.

_Michelle_

Re: [E] Letlander ruin van 8 jaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-06 11:04

Niemand die het wil doen?

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-06 19:27

Hoi, ik wil wel een poging wagen! Toegegeven: nooit een Letlander beoordeeld, dus ik weet niet goed welke eigenschappen karakteristiek zijn voor zijn ras....

Maar goed:

Ik vindt het een erg mooi paard. Opvallend is de vrij zware kaak-halsverbinding. Dit kan resulteren in moeite hebben met het nageven. Ws. zal hij in zijn ideale hoofdhouding wat meer vóór de loodlijn lopen, ipv. erachter. Mogelijk is hij wat zwaar in je hand/sterk met rijden...?
Ook oogt de halsaanzet, op het punt waar de hals uit de borst komt vrij zwaar/laag. Kan dit resulteren in moeite met oprichting? Dan loopt hij ws. liever wat lager ingesteld.
Tevens lijkt zijn linkervoorvoet iets naar buiten gedraaid. Dit kan mogelijk de beweging/gangen van het paard beinvloeden, hoeft niet.
Tot slot (ik denk dat dit bij het ras hoort???): ik vind dat hij een grof hoofd heeft, met een brave, maar weinig expressieve uitdrukking.

Terwijl ik dit schrijf, kom ik tot de conclusie dat eigenlijk de gehele voorhand iets zwaar op me overkomt. Niet in zo'n mate dat het storend is overigens. Ik vind het een mooi, harmonieus paard. Het enige dat mij persoonlijk minder aanspreekt, is het hoofd zelf.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt....

Groetjes, Irma

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-06 21:25

Bedankt Lachen Letlanders zijn over het algemeen wel wat grover gebouwd dus dat klopt allemaal wel wat je zegt Knipoog Hij heeft idd wat moeite met nageven en loopt heel snel te diep en kan zich af en toe aardig opkroppen. Sterk is hij eigenlijk niet. Hij is idd braaf en het is ook wel een beetje een eigenschap van letlanders dat ze een koele/rustige blik in hun ogen hebben. Leuk dat je zulk soort dingen allemaal kan zien!

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-06 09:38

Ik ga mee met Irma,en wil er nog aan toe voegen dat ik het een erg mooi paard vind met vooral een hele mooie rug en achterhand.Heb je ook foto's van onder het zadel,deze zijn wel goed voor het beoordelen hoor maar ik ben wel nieuwsgierig eigenlijk.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 16:30

Ik vind de twee foto's een wereld van verschil. Mijn eerste gedachte bij de eerste foto was: flinke schoft, korte rug, te kort in verhouding, en vooral linksvoor bokbenig gesteld. De tweede foto is weer heel anders, omdat hij zijn hals naar voren heeft, lijkt zijn rug ineens langer. Voorbenen lijken nog steeds lichtelijk bokbenig. Achterhand vind ik mager bespierd in verhouding tot de voorhand. Ik denk dat als hij van achteren mee spieren heeft, de verhoudingen veel beter zijn. Die vriendelijke blik staat me wel erg aan. Ik houd daar wel van.

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 09:35

Wat is bokbenig? Nu je het zegt van die 2 foto's zie ik idd ook wel het verschil ja in zijn rug. Bedankt verder!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 09:38

Bokbenig is door de knieen gebogen.