Veulen weghalen = Wat met de merrie ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liene

Veulen weghalen = Wat met de merrie ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 10:54

Hoi,

Ik vroeg me af of als je het veulen weghaalt of dat iets met de merrie doet ?

Ja, ze zal even verdrietig zijn denk ik maar hoe lang duurt dat ? Kan dat nog gevolgen op lange termijn hebben ?

Dankje wel !

Mimoso

Re: Veulen weghalen = Wat met de merrie ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 10:58

Toen mij veulen werd weggehaald van de moeder, was het veulen meer overstuur dan de moeder. Bij de opfok hoorde ik verschillende verhalen, dus het zal per paard verschillen. Als het maar veilig gebeurd.

Excuseme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 13:10

Epona_ schreef:
Hoi,

Ik vroeg me af of als je het veulen weghaalt of dat iets met de merrie doet ?

Ja, ze zal even verdrietig zijn denk ik maar hoe lang duurt dat ? Kan dat nog gevolgen op lange termijn hebben ?

Dankje wel !

Laat anders je mobieltje met het nummer van korrelatie achter bij de merrie Lachen

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 13:13

Mijn vorige pony heeft ook een veulen gehad, omdat ze al vaak genoeg gescheiden waren geweest omdat ik de merrie gewoon reed en het veulen in de boks bleef wat het niet heel erg.

Ook hebben wij altijd een oude merrie bij veulen en moeder lopen, als het veulen bij de moeder weg gaat blijft die merrie er bij lopen zodat het wat minder heftig voor het veulen is.

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 13:14

ik heb ze gister bij elkaar vandaan gehaald, hoe het met het veulen gaat weet ik niet,. maar de merrie staat relaxed in het land te eten.....
wel even het uier in de gaten houden....

xCarlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 13:15

bij mijn merrie duurde t 3 dagen. haha, het veulen was ook meteen gewend. ligt er maar net aan.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 13:20

Excuseme schreef:
Laat anders je mobieltje met het nummer van korrelatie achter bij de merrie Lachen

Haha! Haha!

Toen mijn veulen (nu jaarling) nog bij de merrie liep, heb ik ze al meerdere keren van elkaar gescheiden. Dat was ook vanaf begin af aan een heel zelfstandig veulen dus het afspenen ging heel makkelijk. Merrie stond bij andere paarden in de wei dus dat ging allemaal van een leien dakje.

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 13:28

Hangt af van paard tot paard denk ik. Het is wel zo dat wanneer je merrie en veulen van elkaar scheidt en ze nog nooit gescheiden geweest zijn (bv om te rijden) dit veel zwaarder en moeilijker is. De merrie treurt dan enkele dagen, men moet de uier van de merrie in de gaten houden,... Ook voor het veulen is het vaak een traumatische ervaring.
Ik vind het belangrijk dat het veulen vanaf maand 1 leert in groep leven (zodat hij niet enkel zijn moeder ziet, en ook niet enkel merries met andere veulen, maar ook gewoon ruinen of een oudere merrie zonder veulen = sociale opvoeding zoals in de kudde). het is ook niet slecht om het veulen op jonge leeftijd al nu en dan eens te scheiden van de merrie op jonge leeftijd. Laat hem dan bij de kudde.
Allerlei voorzorgen zijn mogelijk om de scheiding zachter te maken, maar ik denk dat het altijd wel een moeilijk moment is voor beide.

+ scheiden op 6 maand vind ik te vroeg en onnatuurlijk.

MissHIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 13:47

Jenka schreef:

6 maand vind ik nogal laat... Tussen de 4 en 5 maand is gebruikelijk en kan prima!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 13:51

Hangt er maar van af hoe de merrie er bij loopt... bij ons hebben we net een veulen van februari gespeent... er is weinig van die merrie over... ik had dat veulen op 4 maanden oud er bij weg gehaald. Zoals MissHIS zegt dat kan prima. Het is aan jezelf hoe je het proces aanpakt.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 14:11

sommige merrie kunnen er geestelijk echt (even) een klap van krijgen
ik heb er 1 gezien die er een paar dagen deprie van was
zelf ben ik van plan om gewoon door te rijden vanaf 2 weken na de bevalling,
en het veulen er zo lang mogelijk erbij te laten lopen als mogelijk is
paarden schijnen een stuk zelfverzekerder te worden, als ze als veulen lang bij de moeder mogen blijven lopen
het veulen van vorig jaar heb ik met 14 maanden gescheiden...
nu ja ze lopen gescheiden maar ze kunnen elkaar nog wel zien en aanraken
moeder vond het prima zo
veulen was pislink dat ze geen melk meer mocht drinken, hoezo zelfverzekerd Haha!
ik heb alle leeftijden, maten en geslachten door elkaar
als ik ga rijden blijft het veulen gewoon in het land bij de andere ..nooit problemen mee gehad

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 14:15

Ja, uiteraard lukt dat prima dat bedoel ik ook niet. Het is ook zeer courant dat men merrie en veulen op 4 tot 6 maanden scheidt. En ik begrijp goed dat mensen dit doen.
Maar persoonlijk doen wij dit niet, wij laten merrie en veulen 10 tot 11 maanden bij elkaar lopen, daarna komt ongeveer het volgende veulen, net zoals dat in de natuur gebeurt. Het veulen is dan al veel zelfstandige en er groeit al een grotere afstand tussen merrie en veulen door de tijd heen. We plaatsen het veulen dan in een kudde met andere veulens maar ook met oudere paarden. De merrie blijft in de kudde waar ze bij zat.

We hebben hier zeer goede ervaringen mee en daarom gebruiken wij deze methode.

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 14:18

unamie schreef:
zelf ben ik van plan om gewoon door te rijden vanaf 2 weken na de bevalling

2 weken, is dit niet een beetje vroeg? Wij wachten altijd 3 tot 4 weken. Dit is ons aangeraden door de dierenarts.

Verder vind ik je methode van werken wel goed klinken, wij doen het ongeveer op dezelfde manier. Ook met een kudde van verschillende leeftijden en zo lang mogelijk bij de merrie blijven.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 15:07

Jenka schreef:
2 weken, is dit niet een beetje vroeg? Wij wachten altijd 3 tot 4 weken. Dit is ons aangeraden door de dierenarts.

als de merrie er gewoon goed aan is, begin ik met rijden
natuurlijk niet meteen er vol tegenaan ,maar gewoon eerst (korte) stappritjes en dat langszaam uitbouwen

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 15:14

MissHIS schreef:
Jenka schreef:

6 maand vind ik nogal laat... Tussen de 4 en 5 maand is gebruikelijk en kan prima!

ik heb het nu op 4 maanden gedaan, en mooi op tijd,even langer gewacht en de merrie had hem hoogstpersoonlijk weggetrapt....

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 19:09

[/quote]
ik heb het nu op 4 maanden gedaan, en mooi op tijd,even langer gewacht en de merrie had hem hoogstpersoonlijk weggetrapt....
[/quote]

Wanneer de merrie het veulen zelf niet meer toelaat is dat natuurlijk een andere zaak en kan je wel niet anders dan ze te scheiden. Daar hebben we eigenlijk nog nooit problemen mee gehad.

Liselot11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 17:24

Wij hebben er nooit problemen mee. Meestal gaan ze er rond de 6 maanden vanaf en dan gaan de veulentjes bij elkaar, zodat ze afleiding aan elkaar hebben. Die veulentjes lopen dan ook al bij elkaar als ze nog bij de mama lopen, ze kennen elkaar. Ze mogen dan 3 dagen smorgens en savonds even drinken bij de moeder.
De moeders hinniken meestal een half dagje, en na 2 dagen willen ze eigenlijk al niets meer weten van hun kind.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 18:38

MissHIS schreef:

Hoefijzers zijn ook tradioneel, maar daar zie je nu ook steeds meer alternatieven voor verschijnen omdat de paardeneigenaren niet meer blindelings volgen wat gebruikelijk is, maar kijken waarom iets wordt gedaan en zich in de materie gaan verdiepen. Knipoog

Het gebruik van spenen op een leeftijd van 4-5 maand komt voort uit de tijd dat de paarden nog als werkdier werden gebruikt. Zomers was het niet erg wanneer het veulen bij de merrie in de wei liep. Maar in het najaar, als er geen werk meer was op het land, kwam de merrie op stand te staan. Het was dan lastig om het veulen bij de merrie te laten lopen. Dus werd het gespeend.

Zes maand is een raadzame leeftijd om te spenen. Maar daarbij moet je natuurlijk wel kijken naar de situatie. Is het een belasting voor de merrie ('trekt' het veulen de merrie 'leeg') en het veulen is met 4,5 maanden leeftijd vrij zelfstandig (kan goed ruw- en krachtvoer tot zich nemen), dan is het verstandiger om het veulen te spenen.
Maar als het niet een al te grote belasting is voor de merrie, en het veulen geniet nog van alle veiligheid, eten, gezelschap, opvoeding, etc. van de merrie, waarom zou je ze dan uit elkaar trekken (vanuit het veulen bekeken)?

Een paard krijgt in zijn jonge leventje al behoorlijk wat voor de kiezen, denk aan halsteren/hanteren, enten, ontwormen, bekappen. Hoe je het wend of keert, het brengt enige mate van stress met zich mee. Neem daarbij ook nog eens het spenen, is ook een stressfactor.
Stress heeft altijd effect op een dier/mens, zolang het maar bij acute stress blijft is het niet zo erg. Maar voor een optimale situatie is het beter om de stressfactoren zoveel mogelijk te spreiden.

Daarnaast is die leeftijd van 4-5 maanden voor het veulen zelf ook een vrij moeilijke leeftijd. Wat je vaak op die leeftijd ziet dat de merrie wat agressiever naar het veulen toe is. Vaak is dit een correctie, het veulen wordt geleerd dat ie tot een bepaalde grens kan gaan.
Maar ook binnenin het veulen veranderd er vanalles. Rond die leeftijd van 4-5 maanden is de immuniteit, die het veulen via de biest van de merrie binnen heeft gekregen, vrijwel helemaal afgenomen. Het veulen zal vanaf dat moment zijn eigen immuniteit moeten gaan opbouwen. Lichamelijk gezien is dit een stressfactor. Speen je 'm op dat moment (=stressfactor - wordt bij ma weggehaald en vaak in een groep met andere, net gespeende veulens gezet) dan krijgt hij weer een 'klap'. Vreemde omgeving vaak, veelal vreemde groepsgenoten dus vreemde ziektekiemen. Allemaal een aanval op z'n lichaampje. En het klinkt ernstiger dan het is. Een goed gezond veulen zal er met goede voeding weinig last van hebben, maar het is toch een stressfactor.

Voor een optimale (op)groei is het raadzaam om het veulen stressfactoren zoveel mogelijk gespreid te laten ondergaan. Het kost misschien wat meer moeite, maar voor je veulen is het effect des te groter.

Dan de merrie: net als het veulen heeft de merrie ook baat bij soortgenoten. Sluit de merrie dus niet alleen op in de stal, maar zet haar bij voorkeur op een afgegraasd stuk land met andere dieren/merries. Zo heeft ze gezelschap en ruimte om de uier eraf te lopen. Uierontsteking is één van de grootste bedreigingen voor een merrie na het spenen. Dus daarom is beweging toch wel heel belangrijk voor merries waarvan het veulen net gespeend is.

Het effect op de merrie is moeilijk in te schatten voor een vreemde. De ene merrie kijkt niet op of om en de andere merrie is een week overstuur. De eigenaar/houder kent de merrie het beste en kan haar 't beste inschatten.

Jenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 13:50

@ porscherider: Heel mooi gezegt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 14:26

Mijn veulen heeft bijna nog een jaar bij de merrie gelopen. 's Nachts wel zelfstandig in haar eigen stal, maar overdag gewoon bij de merrie op de wei. Ze heeft ook nog tot een week of 3 voordat het volgende veulen kwam gedronken bij de merrie.
Normaal gesproken doen we het zeker zo niet, dit was door medische omstandigheden, maar het is me al met al zeker niet slecht bevallen. Het spenen is zo als vanzelf gegaan eigenlijk.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 12:32

Ik bekijk het per merrie/veulen/keer... Houd de merrie zich goed, groeit het veulen goed dan zo lang mogelijk bij elkaar.
Vermagerd de merrie, is futloos, geirriteerd dan spenen we eerder. Uiteraard wordt er ook naar het veulen gekeken.. is het veulen zelfstandig genoeg om te spenen etc.

Onze merrie had al een slechte conditie toen we har drachtig gekocht hebben, kwam redelijk bij maar het veulen groeide ontzettend hard ten koste van de merrie.
We hebben het veulen op 3 maand gespeend, en het gaat perfect, mer zowel de merrie als het veulen.. De uier droogde zeer snel op, geen geschreeuw en eerder een vrolijker paard dan voor het spenen.
Het veulen treurde wel een beetje de eerste dag maar is weer als vanouds super ondernemend, goed etend en vrolijk.
Het veulen komt over een paar weken weer naar huis en komt dan weer in de kudde te lopen Haha!
Maar we hebben ze ook gehad die we op bijna 6 maand gespeend hebben en die gewoon 3 maand hebben lopen treuren en maar weer naar huis hebben gehaalt.. veulen blij, merrie blij...

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 13:54

Mijn veulen heb ik afgespeent bij 4 1/2 maand. Wel was het veulen gewend een uurtje bij mama weg te zijn, ik zette de merrie dan in een ander weitje. Ze lopen hier dag en nacht op de wei tussen verschillende rassen, leeftijden en geslacht. Ik heb de merrie bij 2 ruinen in gezet en het veulen bij een oude merrie die haar nu verder opvoed. Ze kunnen elkaar dus wel zien en horen, maar eigenlijk hebben ze alleen de eerste dag enorm lopen hinniken. Het veulen blijft dus gewoon in haar vertrouwde omgeving met paarden die ze al kent en ze eet en groeit goed en krijgt de opvoeding van een oude merrie.