Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
vanda's schreef:nee, er zijn geen ernstige nadelen, alleen vaak kunnen ze niet veel naar buiten vanwege het weer, beweging is erg goed voor ze, maar verder zijn er geen nadelen!
Cassidy schreef:Nadeel van vroeg spenen: je hebt geen leeftijdsgenootjes waar het veulen mee op kan trekken.
Nadeel van lang bij de moeder laten lopen zodat je ze toch met andere veulens kunt spenen: de veulens willen de merrie dan soms wel eens aardig uitputten. Sommige merries zijn de veulens na 4 maanden ook flink zat en willen liever met rust gelaten worden.
Als ik zou moeten kiezen voor het welzijn van de merrie of het veulen kies ik in alle gevallen toch voor de merrie. Of het nu met problemen is bij de geboorte, of gedurende de zoogtijd. De merrie gaat altijd voor.
Cassidy schreef:Het enige nadeel is, als je merrie te vroeg (lees December) het veulen de wereld op schopt, dat je met sommige stamboeken met een jaarling zit van een paar dagen oud. Je kunt natuurlijk sjoemelen en zeggen dat het veulen pas na 1 Januari is geboren. Wordt vaak genoeg gedaan in Amerika.
Manda schreef:De merrie is vorig jaar na 5 x insimineren gust gebeleven. Dit jaar heb ik het niet geprobeerd. Dus dat is ook een reden waarom ik dan al februari zou willen beginnen.
grassie"]
[quote="Cassidy schreef:Het enige nadeel is, als je merrie te vroeg (lees December) het veulen de wereld op schopt, dat je met sommige stamboeken met een jaarling zit van een paar dagen oud. Je kunt natuurlijk sjoemelen en zeggen dat het veulen pas na 1 Januari is geboren. Wordt vaak genoeg gedaan in Amerika.
Troef schreef:Citaat:dat is ook een reden waarom ik dan al februari zou willen beginnen
Begin dan half December met de lamp.
Is ie eind januari mooi door de haren.
Vaak een voorwaarde om goed hengstig te worden.
Voor de lezers: "Uitzonderingen altijd mogelijk"
Citaat:Nou ben ik verder geen DA, maar het zou best kunnen zijn dat je merrie beter reageert op natuurlijk dekken. Wordt dit het eerste veulen? Soms wordt de cyclus gestimuleerd omdat er een hengst in de buurt komt. Je moet niet denken dat hormonen aan het werk gaan van een inseminatiespuitHet beste is altijd loslaten bij de hengst in de wei. In ieder geval is in februari beginnen zeker geen garantie voor meer sukses. Ik zou eerst maar eens onderzoeken waarom die 5 inseminaties niet werken..