Hoeveel dagen duurt het tot de merrie opnieuw hengstig is???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

indriss

Hoeveel dagen duurt het tot de merrie opnieuw hengstig is???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 15:59

Hallo,

Rafaelle is donderdag de 13 de opnieuw geinsemineerd met diepvries sperma van SANDRO HIT. Het was de 4de keer. Deze keer hebben ze vers sperma kunnen krijgen omdat in duitsland het deksezoen al is afgelopen. Ze beginnen daar blijkbaar eerder.
Maar ze was vandaag nog steeds niet hengstig. Is ze nu drachtig? ik wil nog vene wachten met een scan maken, want het is al zo"n duur grapje en als ze hengstig wordt, dan heb ik geld weggegooid voor niks. Want bij de Ijzeren Man scannen ze toch weer opnieuw.
Ze heeft een normale eisprong gehad en geen dubbele ovulatie.
Dus ze zou nu toch hengstig moeten worden. na hoeveel dagen is dat precies? Weet iemand dat?

ceasario

Re: Hoeveel dagen duurt het tot de merrie opnieuw hengstig is???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 18:33

indriss schreef:
Hallo,

Rafaelle is donderdag de 13 de opnieuw geinsemineerd met diepvries sperma van SANDRO HIT. Het was de 4de keer. Deze keer hebben ze vers sperma kunnen krijgen omdat in duitsland het deksezoen al is afgelopen. Ze beginnen daar blijkbaar eerder.
Maar ze was vandaag nog steeds niet hengstig. Is ze nu drachtig? ik wil nog vene wachten met een scan maken, want het is al zo"n duur grapje en als ze hengstig wordt, dan heb ik geld weggegooid voor niks. Want bij de Ijzeren Man scannen ze toch weer opnieuw.
Ze heeft een normale eisprong gehad en geen dubbele ovulatie.
Dus ze zou nu toch hengstig moeten worden. na hoeveel dagen is dat precies? Weet iemand dat?

Ze nu aan 3 weken. Als ze hengstig zou moeten worden had je dat voor 3 dagen al aan zien komen.

nl. een nieuwe hengstigheid zet in bij niet drachtig 16-17 dagen na de ovulatie van de laatste hengstigheid.

Wanneer je merrie normaal hengstigheid vertoont en nu niet, durf ik voor 90 % yes te zeggen, vooral nu je ook nog in de vruchtbaarste tijd van het jaar en veel licht(zon) gedekt hebt.
En............. vers. Knipoog

Wat was het nu Vers.. Diepvries of Diepvries-vers. Haha! Ach gut

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 09:27

Merrie heeft ook een cyclus van 21 dagen, daar ben je nu dus overheen. Scannen zou ik nu dus zeker wel doen, dan weet je het zeker. Je zegt het zelf al duur is het toch al. Die paar tientjes maken dan ook geen verschil meer gok ik zo Knipoog

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 22:29

youngster schreef:
Merrie heeft ook een cyclus van 21 dagen,

Ploep de ovulatie en wat daar voor dan ? Haha!

Op die basis gaan er veel de mist in. Ach gut Haha!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 07:24

Waneer word jou merrie normaal hengstig?

Mijn eigen merrie die ik dit jaar heb laten dekken is altijd exact 14 dagen na de laatste dag van de hengstigheid weer hengstig(of liever niet Knipoog ). Ze is dit jaar 3x gedekt en het is 1x voor gekomen dat ze op 15 dagen hengstig werd.

Mijn andere merries zitten ook allemaal rond de 14/15 dagen. Het is echt af en toe feest op het land met al die hengstige merries die allemaal tegelijk hengstig worden (zeker als je thuis ook een hengst heb lopen).

Maar een merrie die hier op stal staat om gedekt te worden door mijn hengst zit rond de 18/19 dagen. De eerste keer zelfs op 21 dagen. Die zit vandaag weer op 14 dagen dus ik ben erg benieuwd.

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 10:27

Het was echt vers sperma.
Ik zit nu vandaag dus op 22 dagen, de vorige keer was ze met 18 dagen hengstig.
Nu ben ik vandaag naar een shetlanderhengst gelopen twee straten verder en heb haar laten ruiken. Ze deed heel gemeen tegen hem en beet hem in de neus.
Even verderop staat ook een ruin die normaal erg veel indruk maakt, ze deed wel met de mond zo kauwen (onderdanig, wat veulentjes ook vaker doen) en dat doet ze ook altijd als ze hengstig is. alleen komt er achter niks uit. Normaal zeikt ze de hele straat onder als ze hengstig is. Ze doet wel net of ze hengstig moet worden, maar er komt niks.Zo doet ze al drie dagen.
Bij de ijzeren man zeiden ze dat het wel vaker voorkomt dat de merrie tijdens de dracht ook wel eens hengstigheid kan tonen. dat het dan lijkt dat ze merrie hengstig is.Heeft iemand hier ervaring mee?

Als ze maandag nog niet hensgtig is,dan ga ik de DA bellen voor een scan. Dus hopen dat ze niet hengstig is en eindelijk dragend is...
Wel doet ze heel vreemd in de wei. erg veel bokken en rond galopperen. de hele tijd hinneken naar de paarden van de buurman. terwijl ze normaal heel rustig staat te eten tussen mijn andere paarden.
Of zou het door de hormonen komen, als een merrie dragend is...verandert ze dan ook???

Haha dit is de eerste keer dan we gaan fokken met een van onze merries en ik heb er ook de ballen verstand van.we zijn meer sportmensen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 10:48

Er zijn zelfs merries die nog pissen als ze drachtig zijn. Ik heb er ook 2 staan, maar onder het pissen trappen ze wel mijn hengst flink.

Ik kijk vaak meer naar de reactie van mijn hengst(die ik goed ken) dan naar die van de merrie. Mijn hengst zal nl nooit een poging doen bij een merrie die niet goed hengstig is(mocht hij wel een poging doen is hij braaf genoeg om hem weer mee te nemen).

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 11:10

Oh bedankt,
Ik dacht al dat ze me voor de gek aan het houden was, net als of ik een leek ben en niet zie wanneer een merrie hengstig is. Maar ik zie dat wel duidelijk!!!

Gelukkig...is er nog hoop!

indriss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-06 09:16

Ja Jammer dan,
Ze is gisteren hengstig geworden. We gaan haar morgen naar de ijzeren man brengen.
is dat ff balen.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-06 10:07

ceasario schreef:
youngster schreef:
Merrie heeft ook een cyclus van 21 dagen,

Ploep de ovulatie en wat daar voor dan ? Haha!

Op die basis gaan er veel de mist in. Ach gut Haha!

Normale merrie heeft dat wel Ja
Tuurlijk zijn er uitzonderingen, en je moet idd wel goed opletten Nagelbijten / Gniffelen