Wel of geen eigen veulen fokken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Naatje80

Wel of geen eigen veulen fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 15:36

Ik heb een merrie van 1.48 zonder papier van 14 jaar oud.
Volgens de DA wel al eens een veulen gehad in haar leventje.
Nu zit ik eraan te denken om misschien een veulen voor mezelf te fokken.
Voor als zij met pensioen gaat, ik verder kan gaan met haar dochter/zoon.
Nu vraag ik me af of dit verstandig is met een 14 jarige, zitten er risico's aan?
Ik wil het mijn merrie niet onnodig moeilijk maken, maar een eigen gefokt veulen lijkt me erg leuk.
Met welke aspecten moet ik rekening houden.

En heeft er iemand tips voor een leuke hengst (mocht ik een veulen gaan fokken).
Ik rijdt dressuurmatig, maar voornamelijk op een recreatieve manier.
Wel zou ik graag zien dat het veulen iets grroter zou worden dan de moeder, een E maat zeg maar.

Alle reacties zijn welkom!

smurf1988

Re: Wel of geen eigen veulen fokken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 15:39

Ik zou er wel goed over nadenken. De leeftijd zou geen probleem moeten zijn (mits ze gezond is) Maar je merrie is papierloos en dat is vaak geen goede start voor een pony veulen. En als je haar zou laten dekken zou je pas over 4 jaar er op kunnen klimmen, pas je dan ook nog op een E maat? (ik weet niet hoe oud je bent Bloos )

Ik weet nog wel een leuke hengst, Prins Alfred. NRPS E pony hengst, 1.54 groot (heb zelf ook met hem gefokt, zie profiel)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 15:48

En past hijwel bij deze merrie Verward

Gebruik de zoekfunctie eens (FA en FA-K) er zijn er heel veel van dit soort topic's geweest.

Naatje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 15:52

knolliepower schreef:
Ik zou er wel goed over nadenken. De leeftijd zou geen probleem moeten zijn (mits ze gezond is) Maar je merrie is papierloos en dat is vaak geen goede start voor een pony veulen. En als je haar zou laten dekken zou je pas over 4 jaar er op kunnen klimmen, pas je dan ook nog op een E maat? (ik weet niet hoe oud je bent Bloos )

Ik weet nog wel een leuke hengst, Prins Alfred. NRPS E pony hengst, 1.54 groot (heb zelf ook met hem gefokt, zie profiel)

Ik ben 25, ben maar een mini 1.63. Vandaar een E maat is een prima maat voor mij!
En ja pas over vier jaar rijden dat weet ik, maar ik heb de merrie ook nog.....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 16:42

Ik heb voor mezelf een veulen gefokt, omdat het een droom van me was. Uiteindelijk een schat van een veulen, maar niet helemaal het character wat ik had verwacht, ze is ook groter dan ik had verwacht. Dus wil je zeker zijn van maat, en van character, moet je een paard kopen en niet zelf gaan fokken. Hoe leuk het ook lijkt om met een kind van je merrie door te gaan, je kon weleens uitkomen op een paard waar je de klik niet mee hebt en ook niet mee gaat krijgen ook.