Beste fokmerrie verkopen, wat doet dat met je als fokker?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

poppetje

Beste fokmerrie verkopen, wat doet dat met je als fokker?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 00:49

Even mijn hart luchten hoor Scheve mond

Ik heb jaren gereden voor een fokker. Paarden waren geheel mijn zorg. Verzorging. trainen, uitbrengen enz.
Er was wel een aantal keer laten vallen, ik wil niemand anders, maar wanneer je stopt wegens tijdgebrek en mee wil denken naar een nieuwe ruiter, verwacht je niet dat dit serieus gemeent was zo. Het werd dus idd niemand anders als ik.
Nu 2 jaar later schrik ik ervan dat de paarden verkocht zijn.
Een opgebouwde lijn. Een hele goede fokmerrie, waar zo'n band mee was dat ik niet anders verwachte dan dat deze tot haar dood zou blijven. Ook deze is verkocht Verdrietig
Daar hebben ze het dan ook wel erg moeilijk mee.
Maar om mij?........Ik voel me aardig schuldig, ook al weet ik wel dat ik mezelf nu eenmaal niet in 2 kan delen.

Een vraag die in mij rondspookt, aan de fokkers op bokt,
wat doet het met je als fokker zijnde, wanneer je je paarden verkoopt en dan met name je allerbeste fokmerrie die zowat bij het meubilair hoorde, zo dol op haar?

Dennis

Re: Beste fokmerrie verkopen, wat doet dat met je als fokker?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 05:55

Tja, de merrie waarvan ik denk dat ze de beste is moet dat nog gaan bewijzen(tis een 3 jarige). Ik weet nog niet of die echt altijd zal blijven, ik heb haar net en met haar heb ik (nog niet helemaal, kwa karakter begin ik haar wel almeer te waarderen) de klik die er moet zijn.
De gene waarvan ik nu zeker weet dat ze goed is gaat zeker niet weg, dat is mijn oog appeltje, maar ook mijn wedstrijdpony en fokmerrie.

Het is een keuze die je maakt. Ik heb (van mijn 5 pony's) er dus 2 die zeker niet weg gaan. De genoemde merrie en mijn hengst (dekhengst, maar goedgekeurd voor een ander stamboek dan waarmee ik zelf fok, maar hij was mijn eerste pony).

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 07:54

mijn 14 jarige (mini) fokmerrie mag tot haar dood bij me blijven Ja
ik fok er sinds vorig jaar niet meer mee
haar 1 jarige dochter neemt (als het goed is) het vaandel (over 2 jaar) over

veel fokker zijn toch wel hard op dit gebied vind ik
onlangs zag ik 16 jarige guste (ex) fokmerrie te koop staan op marktplaats die volgens de eigenaar ook prima geschikt was voor manegewerk Boos!
dat is dan je dank als jarenlange fokmerrie Huilen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 08:28

Mijn fokmerrie zal als laatste bij mij vertrekken als het echt niet anders kan. Zeg met opzet niet mijn beste merrie, want dat is ze niet, de verwachting van haar 2 dochters waarmee we ook verder fokken ligt wel wat hoger. Als er echter wat verkocht moet gaan worden, dan worden dat zeker de dochters en mams mag bij ons blijven. Haha! Aan de andere kant kan ik haar ook geen lifetime verzekering bieden, ze is pas 8 tenslotte en ik kan de situatie over jaaaaaaren ook niet inschatten natuurlijk.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 08:40

misschien waren financiële overwegingen of familiale problemen de reden van verkoop van de paarden. Niemand kan in de toekomst kijken hoe je er over 2 jaar voor staat. Misschien is er iemand zwaar ziek in dat gezin.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 12:05

Misschien omdat de fokker in kwestie al jaaaaarenlang merries heeft gehad waar anderen op reden, en geloof me, niet iedereen die voor je rijd is een even groot plezier Knipoog
Ik kan me goed voorstellen dat zo'n merriehouder na de net vertrokken wel plezierige ruiter, het wel welletjes vind.
En paarden die stilstaan, gaan achteruit kwa gezondheid. dat is ook zonde.

Ja, ik kan me heel goed voorstellen dat het op een gegeven moment echt mooi is geweest. Weg ermee, nu eens wat anders in het leven. Zie het om me heen ook af en toe gebeuren, ook bij échte paardenmensen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 13:21

Misschien ,Misschien,Misschien Haha!

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 15:20

Tot nu toe hebben wij alle goede fokmerries gehouden tot de dood ons scheidde.
Sommigen helaas veel te jong of die we dan nog niet zo lang hadden , maar al wat ouder waren.

Vorige week is mijn keur preferente merrie ingeslapen op 19 jarige leeftijd, nog met een veulen aan de voet, maar zij had al maanden last van haar voorbeen en nu bleek het , na veel dokteren, een botinfectie te zijn, die behoorlijk veel last veroorzakte, merrie had na 2 maanden veulen verworpen en ze was heel mager, dus dan is de keus op 19 jaar snel gemaakt, helaas.

Dit doet denk ik nog meer pijn dan verkopen, maar zeker weten doe ik het niet, omdat ik de goede fokmerries eigenlijk nooit verkoop.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 15:31

Mijn beste merrie verkoop ik niet. Ze mag blijven tot ze komt te overlijden of ingeslapen moet worden. Ik hoop in die jaren dat ze bij me is een goede vervanger voor haar te fokken, eentje die de stam waardig kan voortzetten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 17:14

unamie schreef:
onlangs zag ik 16 jarige guste (ex) fokmerrie te koop staan op marktplaats die volgens de eigenaar ook prima geschikt was voor manegewerk Boos!

Ach dat was vroegâh veel erger. Ach ga je kreupelen? Niet meer drachtig worden? Hup, naar de slager. Hoe ze het voor zichzelf 'goed' praten, snap ik niet. Zal wel een centen kwestie zijn.

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 18:38

Sammie schreef:
unamie schreef:

Ach dat was vroegâh veel erger. Ach ga je kreupelen? Niet meer drachtig worden? Hup, naar de slager. Hoe ze het voor zichzelf 'goed' praten, snap ik niet. Zal wel een centen kwestie zijn.

Ruimtegebrek misschien?

En dan nog, mijn fokmerries lopen allemaal mee in manegelessen, hebben een superconditie en bevallen daardoor gemakkelijk.

De lesklanten hebben vaak niet eens door op wat voor luxe ze zitten.

Albert

Re: Beste fokmerrie verkopen, wat doet dat met je als fokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 19:05

Ik heb mijn beste fokmerrie moeten verkopen en wat doe je dan?
Dan jank je je ogen uit je kop, ook al komt ze nog zo goed terecht. Vervolgens ga je nog een of twee keer kijken, maar daar word je ook niet echt vrolijker van.

Beber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 19:19

Albert schreef:
Ik heb mijn beste fokmerrie moeten verkopen en wat doe je dan?
Dan jank je je ogen uit je kop, ook al komt ze nog zo goed terecht. Vervolgens ga je nog een of twee keer kijken, maar daar word je ook niet echt vrolijker van.

Nee, dat zou ik ook niet meer doen, gaan kijken.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 20:47

Idd, hoog uit wat contact per e-mail of telefoon. Ik heb tot nu toe nog maar 1 pony hoeven verkopen(een veulentje, vorig jaar) en die is gelukkig super terecht gekomen (hij heeft het daar volgens mij zelfs beter dan dat ik hem zou kunnen geven kwa aandacht enzo).

poppetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-06 00:08

Geen ruimte gebrek, geen geld probleem, niks behalve geen andere ruiter willen.
Er is 1 ruiter geweest die het heeft mogen proberen onder mijn begeleiding. Die is met 2 paarden begonnen. Een z-licht merrie en een 4 jarige. In overleg met de fokker hebben ik besloten dat dat geen succes was, want het was altijd maar half werk wat er geleverd werd en daarbij zagen de paarden en steeds minder happy uit.
Ik heb een aantal goede ruiters voorgesteld(beter als mijzelf, want ik ben ook totaal geen superster), maar werd nooit geaccepteerd. Was niet goed genoeg, ik moest het doen, anders niemand.
Nou ja goed, ik heb ook dingen te doen en ook mijn eigen paarden nog, dat werkte gewoon niet.
Geen ruiter hebben is dan een keus die gemaakt werd, want gegadigde genoeg, het waren naast fokmerries ook erg goede sportpaarden. Ik heb niks met fokkerij, maar qua sport heb ik er altijd enorm veel plezier van gehad en ben ik dankbaar dat ik de mogelijkheid heb gehad zulke goede paarden onder mijn kont te hebben gehad, ik zelf heb minder goede paarden hoor, dat kan ik je wel vertellen.
De beste merrie van stal(keur/prest/sport, geloof ik) was als een kind, tot de dood ons scheidt, ik begrijp het daarom ook niet.
Ergens is dat toch wel iets heel erg raars hoor, dat iemand zijn paarden verkoopt vanwege mij Verward
Iemand zei al tegen me, het is toch een complement dat ze zo tevreden over je zijn geweest. Tja raar complement zeg Bloos
Het geeft gewoon een heel raar gevoel.

Mijn gedachten is toch dat je als fokker, die iets opgebouwd heeft, anders met je lieverds omgaat dan een handelsstal of particuliere hobbyaar. Zodoende dat ik me echt afvroeg, wat doet het met je om je stapel ineens weg te doen?

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 11:31

Tja dubbel...daar waar ik rondloop nu heeft ook zijn beste elitefokmerrie staan en die zegt ook geregeld: ALS ik iemand vind die echt helemaal voor deze merrie wil gaan, dan is ze best te koop. Maar hij zou haar niet 'zomaar' verkopen. Dus alleen aan iemand die of leuk met r blijft fokken of die haar rijtechnisch/mentechnisch mee aan de slag wil.

Waarom hij haar niet wil houden? Hij heeft bereikt wat hij wou bereiken met haar (eliteschap) en vind dat geen punt waarvoor ze zal en moet blijven. (onder het motto: Indien het op haar pad komt, gun ik haar ook wel een ander goed plekje, maar enkel en alleen als het werkelijk goed is). Mocht het zover komen dat ze ooit verkocht wordt, dan blijft hij haar overigens wel in de gaten houden!!

Vorige fokmerrie is overigens wel tot haar dood gebleven, maar dat was ook zijn allereerste elite-fokmerrie! Deze zou hij ook niet zomaar weg gedaan hebben...echt niet.
Hoe verder je uitbreid qua fokken, des te oppervlakkiger ga je denk ik nadenken over verkopen.

Maargoed...verkopen omdat je niet de ruiter vind die je wil hebben...tja vind ik ver gaan, maar geen punt die jij jezelf moet verwijten!!! Absoluut niet...
Hij verkoopt die merrie, niet jij?! Komt hier beetje over alsof hij meer om de ruiter geeft dan om het paard...zo zou ik als fokker niet kunnen leven, maar misschien ziet hij het anders, als: Ik kan de merrie niet meer de correcte beweging geven die noodzakelijk is. Al is verkopen dan ook wel een aparte oplossing, want dan weet je alsnog niet hoe ze gereden gaat worden. (dan wordt het een: uit het oog, uit het hart-verhaal)

Niek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 11:46

mijn opa van 85jaar gaat straks zijn allerbeste friese fokmerrie verkopen, zij staat hier vanaf 1995 op stal en heeft 5 1e premie veulens. Ik denk dat het hem een groot verdriet doet.

Maar hij heeft een 4 jarige dochter van deze merrie die hij nog gaat houden.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 11:46

Je kunt nu eenmaal niet alles houden.Je kunt wel zeggen dat je de luxe hebt dat je tot nu toe niets hebt hoeven verkopen ,mar dan heb je waarschijnlijk niet 10 fokmerries op stal staan die elk jaar een veulen krijgen.Zou me een zooitje worden.Ik heb voor mezelf ook 1 die niet weggaat ,maar de rest is te koop.

Je kunt je merrie wel verkopen en haar in de gaten houden ,maar eenmaal verkocht kun je er toch niks meer tegen doen als het wat minder met haar gaat.Dan had je haar maar niet moeten verkopen!Wat zou je daar nu tegen willen doen???

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 12:19

poppetje schreef:
Mijn gedachten is toch dat je als fokker, die iets opgebouwd heeft, anders met je lieverds omgaat dan een handelsstal of particuliere hobbyaar. Zodoende dat ik me echt afvroeg, wat doet het met je om je stapel ineens weg te doen?

Als ik je verhaal zo lees, ik begrijp het wel.
Voor die fokker was het allang niet meer 'om de paarden' maar om het plezier wat hij aan zijn hobby had omdat jij er zo leuk mee omging/presteerde.
Toen jij wegging omdat je geen tijd meer had, verloor hij ook de lol in wat eens wel zijn pure interesse had, maar na al die tijd gewoon tijdverdrijf was geworden.

Afscheid van de activiteiten met jou was gelijk een mooi moment om afscheid te nemen van de hobby. En aan het eind van de rekening is een paard een paard en geen echtgenoot, zoon of dochter.

Ik ben dus niet zozeer benieuwd naar hoeveel verdriet de man ervan heeft gehad, maar meer op welke manier hij zijn dagen nu vult - misschien is hij wel hartstikke gelukkig met een andere hobby!

poppetje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 13:33

Dees schreef:
Ik ben dus niet zozeer benieuwd naar hoeveel verdriet de man ervan heeft gehad, maar meer op welke manier hij zijn dagen nu vult - misschien is hij wel hartstikke gelukkig met een andere hobby!

Nou dat is het geinige. De hele stappel was verkocht, konden toch niet zonder en hebben nu een jong drachtig paard, eigen fok toevallig, terug gekocht. Nog steeds geen ruiter Knipoog
Dus toch stiekem wel, hoeveel verdriet........

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 20:01

Heb niet alles gelezen....

Je moet het denk ik andersom zien. Zoals ik het lees heb jij bergen werk verzet, de verzorging van de fokmerrie ook op je genomen.
Als geld, ouderdom, etc., geen reden is tot verkoop, dan is kennelijk het werk dat er bij kwam kijken de reden. Tja...heb je het werk er niet voor over...en wil je niemand anders...dan kun je idd beter een paard weg doen. Zou er niet wakker van liggen als ik jou was....
Bekijk het zo: door jou hebben ze het een hele tijd aan kunnen houden...was jij er niet geweest...dan was het al weg geweest...

Ik heb zelf 15 jaar voor dezelfde fokker gereden. Toen ik ging verhuizen was de man op leeftijd. Hij wilde ook niet meer aan iemand anders beginnen, omdat wij zowat met elkaar vergroeid waren. Ook met het zadelmak maken, we hadden geen woorden meer nodig, we waren daarin een geweldig team.
Dus toen ik ging verhuizen naar de andere kant van het land heeft hij alles weggedaan op 1 fokmerrie na, omdat hij het werk zelf niet meer aan kon. Hij koos er voor om die merrie niet meer te laten berijden....en 1 stal kon hij nog net doen. De buurman (ook een oudje) had zijn merrie er bij lopen, zodat het paard gezelschap had...
Nu...tien jaar later is ook deze merrie verkocht. de goede man is nu 91 namelijk.
Ook ik vond het rot dat de hele boel te koop kwam toen ik weg ging. Maar hij zei dat hij het anders al 10 jaar eerder had moeten doen, dus dat hij dankzij mij juist uitstel had gekregen en dat hij het heel fijn vond dat ik zo veel werk had verzet.
Dus..bekijk het eens van die kant!