Het Veulen, Niet het papier :?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sunset

Het Veulen, Niet het papier :?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 21:17

Vraag me af waar ieder een veulen op beoordeeld??
exterieur?
papier?
beide??
wat is nu het grootste belang? lijkt mij nog altijd het beestje zelf!!! Verward

Helaas heb ik het idee dat ik dit toch bar-weinig tegen kom... bij een goed papier beginnen de mensen al te kwijlen, dan hebben ze het beestje nog niet gezien...
een mindere hengst op een toch wel goede merrie, wordt ook al op voorhand regelmatig neg. beoordeeld, beestje heeft toch nog altijd een moeder???
een commerciele hengst is ook nie goed, te veel in de omloop...

9 van de 10 mensen lijken meer op SHOPPERS... " zo noem ik het " dus, kijken, kijken, kijken niet kopen... hihi... ik laat ieder in zn waarde...
maar ben toch benieuwd hoe anderen het zien!

Als ik een veulen ga bekijken, wil ikhet LIEFST eerst de moeder zien, natuurlijk selecteer ik op Vader-lijn ook... ligisch toch... maar soms is de moederlijn zo interessant, dat de vader op dat moment iets minder belangrijk is!!! Is de vader-lijn interessant, maar moeders heeft zelf niets gepresteerd (om welke reden dan ook) dan is het veulen daar voor MIJ niet minder om... de moeder immers ook niet, zeker als ze met haar exterieur lekker naar voren komt!!

Ik ben dus benieuwd naar jullie bevindingen en meningen!!

Brand maar los... Knipoog

luxje

Re: Het Veulen, Niet het papier :?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 01:11

Het ligt er, in mijn ogen, helemaal aan wat je met het veulen van plan bent.
Wil je een hengst, om er eventueel mee naar de keuring te gaan, dan is een goed papier belangrijk.
Wil je een merrie, om er serieus mee te gaan fokken en er ook de eventuele predicaten bij te halen, ook dan is een goede afstamming van belang.
In beide gevallen is het exterieur en de beweging van het veulen belangrijk.
Maar ook het exterieur en de sportprestaties van beide ouders.
Wil je, zoals ik, een paardje voor de toekomst, om fijn mee te rijden. Dan vind ik het papier ineens minder van belang (hoewel ik het wel interessant vind Bloos ) en kijk ik meer naar het exterieur en de beweging van het veulen en dat van de moeder.

jacco_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 05:20

ik kijk allereerst of er spring of dressuurbloed in zit. Dan kijk ik naar de kleur en bouw. Ga ik voor dressuur dan vind ik het ook wel prettig als ze 3 mooie gangen hebben. Ik wil er wel papieren bij hebben maar wat nou de vader is maakt me op dit moment nog niets uit.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 08:24

Over een paar jaar wil ik een merrieveulen kopen met de bedoeling om daar wedstrijden op te rijden en mee te gaan fokken. Ik ga dan dus naar beiden kijken en vind beiden heel belangrijk. Het veulen moet mij aanspreken en natuurlijk heel correct zijn en goede bewegingen hebben. Maar er moeten ook goede papieren bij zitten. En dan kijk ik met name naar een goede moederlijn waar sportpaarden uitkomen. Welke vader vind ik minder belangrijk, al heb ik natuurlijk ook een voorkeur voor bepaald bloed.
Voor een paard waar niet mee gefokt zal worden vind ik papieren minder belangrijk.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 10:57

dat van die shoppers kan ik van mee spreken. tig telefoontjes gehad voor mijn hengstveulen totdat ze de prijs horen. (ook al stond dat iedere keer vermeld in de advertentie). Zijn nieuw uiteindelijke nieuwe eigenaars waren eigenlijk de eerste die serieuze vragen stelden en zowel moeder, halfzus en 3/4 zus in beweging wilden zien. Evenals heb ik foto's en beeldmateriaal laten zien van zijn volle broer die gekeurd is als dekhengst.

Nu hoor ik niets dan lovende verhalen van hoe lief en braaf hij wel niet is.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 14:33

Eerst kijken naar het veulen en dan naar het papier. Het papier kan namelijk niet lopen, het veulen wel Knipoog

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 14:38

Ik fok, dus ik kijk eerst naar het papier of ik dat interessant vind. Vind ik dat niet vervallen alle volgende stappen Haha! .

JW18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 17:12

Wanneer ik van plan ben om het veulen voor de fokkerij te houden dan zoek ik zowel een goed papier (zowel vader als moeder lijn en of er veel sport uit komt etc.) daarnaast een correct gebouwd veulen met een goede beweging.
Deze veulens komt je ook lange niet elke dag tegen, maar ze zijn er wel!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 17:23

Ik blijf het moeilijk vinden om een veulen te beoordelen, maar een papier zit ook zo beroerd.
Ik kijk of het veulen me aanspreekt, dat papier komt later wel.

mienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 17:06

ik kijk eerst naar het papier, veulen kan nog zo goed zijn, als jij met een pietje x jantje gaat fokken ( als het een merrieveulen is) zul je zien dat wanneer je het wil verkopen, je niet echt veel reactie's krijgt.

met papier bedoel ik: vader maar ook vooral de moederlijn wat die al heeft gepresteerd en wat er al uit deze lijn is gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 17:32

Ik kijk naar beide. Als een veulen uit een sterke vader- en vooral moederlijn komt is de kans veel groter dat het veulen een goed genenpakketje heeft en dat ook waar maakt(karakter) dan een veulen waar je niks van weet of dat niet heeft. Maar uit zo'n stam komt ook wel eens een slechte dus het veulen zelf telt ook mee. Het lijkt me voor de fokkerij helemaal nodig dat een veulen en mooi is en superpapieren, er lopen al zat gewone.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-06 01:16

Richtlijn:
ik kijk ook naar papier en behaalde veulenpremie.
Verder valt er bij de aankoop van een veulen nog weinig te zeggen hoe het zich zal ontwikkelen. Verder moet het veulen mij aanspreken, je koopt (ik tenminste) een paard voor vele jaren.