probleem met beleren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fairytale

probleem met beleren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 22:45

Hai,

Ik heb een probleem bij het beleren van mijn verzorgshet.
Ik ben al een tijdje met hem bezig maar hij snapt 't nog niet erg goed.
Dat is ook als ik op 'm ga zitten, dan vertikt hij het om vooruit te gaan en blijft maar mooi voor zich uit turen.
Stemhulpen, beenhulpen, niets lijkt te helpen.
Hoe pak ik dit nu aan? Nagelbijten / Gniffelen
Alleen serieuze reacties. Alvast bedankt.

staldo

Re: probleem met beleren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 22:54

je zou kunnen proberen om met een ander paard/pony voor op te gaan en dan kijken of hij er achter aan gaat, en dan kun je het langzaam afbouwen als hij dit doet......verder zou ik het ook niet weten!?
veel succes!

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 23:00

Ik denk dat je eerst moet zorgen dat hij beter naar je stemhulpen luistert dmv longeren.
Doet hij dit goed, en luistert hij met het longeren goed, vraag je of iemand anders de longe vasthoud terwijl jij er op ziet.
Als het goed is luistert hij vanzelf al naar je stem..
Maar goed even verder..
Jij zit er op en terwijl je vriendin met haar zweepje drijft, drijf jij met je benen.
Laat hem/haar steeds minder met de zweep doen en doe zelf steed meer met je benen/stem/zit..

Verder zou ik het ook niet weten, van staldo is misschien een oplossing maar zou ook kunnen lijden tot een pony die alleen maar achter een ander aanhobbelt, en die dus niet meer de andere kant op wilt dan zijn maatje gaat..
Ik zou zorgen dat hij naar jou luistert en niet zomaar achter een paard aanloopt..

Succes!;)

Fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 23:04

Bedankt voor de tips. Lachen
Het is zo vervelend als ik er net op zit en dan stap.. en vervolgens stopt hij in ene uit het niets en is 'ie niet vooruit te branden. Dan lijkt werkelijk niks te helpen.
Moet ik er weer af enz..
Hoe moet ik ervoor zorgen dat hij luistert naar mij en doet wat ik zeg?
Ook begrijpt hij de hulpen als 'draf' enzo nog niet, terwijl ik al heel lang met 'm ben bezig geweest. Scheve mond

miss_piggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 11:12

Ach dat gaat ongeveer met iedere shet zo. Je moet vooral veel geduld hebben en niet in je eentje gaan rijden. Laat iemand ernaast lopen en hem meenemen aan de teugels (reageert ie wel al op sturen als je ernaast loopt?? Anders moet je hem dat eerst leren). Drijf rustig en zachtjes en praat duidelijk tegen hem. Hij krijgt het vanzelf door. Stop ook op tijd. Als hij een of twee keer vooruit is gegaan (al is het maar een stapje) op jouw hulp, kan je stoppen en hem belonen. Dit kan je opbouwen, je pony gaat vanzelf meer naar je luisteren. Als zij goed op je hulpen reageert kan je het alleen proberen.
Tijdens het rijden, blijf rustig tegen hem praten (al is het maar een sprookje), en stel hem gerust. Hij begrijpt ook niet wat hem overkomt Tong uitsteken

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:11

je kunt ook te groot of te zwaar zijn. zo hadden wij een pony op stal die niet vooruit ging, tot we er een kind opzetten... het was zowiezo belachelijk, een kerel van 70 kilo ging erop, terwijl ik met mijn 50 kilo nog flink te zwaar zou zijn geweest...

Fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 16:35

merrieveulen schreef:
je kunt ook te groot of te zwaar zijn. zo hadden wij een pony op stal die niet vooruit ging, tot we er een kind opzetten... het was zowiezo belachelijk, een kerel van 70 kilo ging erop, terwijl ik met mijn 50 kilo nog flink te zwaar zou zijn geweest...

Nee, dat is echt te gek dat die man er zomaar op gaat zitten.
Maar Billie is groter dan een meter en ik pas er nog goed op. Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 17:01

Toen ik je vraag om hulp las, kwam gelijk longeren bij me op! ben het dan ook helemaal met jasia eens; of ik nou een pony, paard of shet beleer, ik begin altijd geruime tijd van te voren met het longeren (ook wel eens met dubbele lijnen) om zo alvast wat conditie op te bouwen, beweging te geven en het belangrijkste; het wennen en het aanleren van de stemcommando's Lachen succes!

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 17:25

Dat klinkt alsof de basis er nog neit in zit. Als je hem longeert veranderd hij dan van gang op je stemhulpen of ook niet?

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 17:26

miss_piggy: Dat klopt dus totaal niet dat het bij elke shet zo gaat ik snap neit hoe je daar bij komt.

Fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 18:00

@ Karoliena: Ik heb 'm nu wel zo ver dat als hij aan de longeerlijn stapt, ik klik en drrraf roep hij wel gaat draven.
Maar dat is bij het rijden nog niet het geval.

Simone_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 18:30

Inderdaad gewoon lekker door blijven trainen aan de longe, en heel veel overgangen laten maken, door middel van steeds dezelfde stemhulpen gebruiken bij bijvoorbeeld een overgang naar stap, of een overgang naar draf. Probeer er ook voor te zorgen dat de stemhulpen niet te veel op elkaar gaan lijken.

Verder weet ik het met het rijden ook niet echt, misschien een idee dat jij erop gaat zitten, en dat je vriendin er naast blijft lopen, hem vast houd, en heeeel zachtje aan zijn teugeltjes trekt, en jij ook meedrijft, en dat ze hem dan steeds minder vast gaat houden, en allee blijft reageren op jou beenhulpen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 18:44

Dan zit dat met longeren er toch nog neit helemaal in denk ik. Als ze aan de longeerlijn op stemcommando alle overgangen maken dan is het tijd om het onder het zadel te gaan doen. Ze kunnen neit de been hulpen leren begrijpen als de stemhulpen nog niet duidelijk zijn. Ik zou er dus neit meer op stappen en even weer terug naar de basis gaan

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 23:16

inderdaad, eerst goed leren longeren, dat dat ruggebruik er goed in zit, en hij soepel en gespierd wordt op BEIDE KANTEN! (rechtrichten) ook voor de stemhulpen is het makkelijk, dankzij die oefening reed ik zó weg met mijn paard toen ik er voor het eerst op ging.
daarnaast kan je oefenen aan de lange lijnen, met name voor het remmen en sturen. dat lijkt toch al meer op rijden dan longeren...

Fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 14:58

karoliena schreef:
Dan zit dat met longeren er toch nog neit helemaal in denk ik. Als ze aan de longeerlijn op stemcommando alle overgangen maken dan is het tijd om het onder het zadel te gaan doen. Ze kunnen neit de been hulpen leren begrijpen als de stemhulpen nog niet duidelijk zijn. Ik zou er dus neit meer op stappen en even weer terug naar de basis gaan.

Ik ben nu weer met de basis aan het aan oefenen en dat heeft hij al wel goed onder de knie.
Maar met rijden reageert hij er idd niet op..

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 15:09

Goed dat je wer terug gaat maar als hij alle stemcommando's voor gangen harder en zachter en halthouden kent dan is het een eitje om de hulpen aan de leren onder het zadel. Gewoon een kwestie van op stem rijden en daar gewoon langzaam de beenhulpen aan toevoegen, na een tijdje hebben ze eht dan vanzelf door en dan kan je de stemhulpen weg laten als je wilt.

Fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-06 16:44

Bedankt Karoliena. Zal het vanavond eens proberen, dan ga ik weer naar Bill toe. Lachen

MarEst

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 18:15

Ik ben het met Karoliena eens, succes met de basis!
ik keek net in je profiel, maar op die fries pas je precies op maar op die shet lijkt me dan niet? Hoe lang ben je en hoegroot is de shet? Want misschien wil die idd niet vooruit omdat je te zwaar en te groot bent voor het inrijden.. veel succes nog!

Fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-06 20:13

De eigenaar heeft gezegd dat ik er prima op pas.
Dus daar zal het dan wel niet aan liggen. Knipoog

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 20:56

Iedereen kan zich natuurlijk vergissen ook een eigenaar Knipoog Maar als jij er nog op past en neit te zwaar bent dan is het inderdaad gewoon een beleer en/of opvoed probleem

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-06 21:49

ik ken een shet eigenaar (volwassen man, minstens 70 kilo) die zelf nog op zijn shetten gaat zitten, dus er zijn er genoeg die fouten maken daarin. shetten worden te vaak overschat wat dat betreft.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 09:21

Dan vraag ik me inderdaad af of de TS er wel op past, anders zou een te hoog gewicht inderdaad wel verklaren waarom de pony staakt, rijd de eigenaar ook op deze pony? anders komt het misschien wel door hem dat de pony staakt.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-06 21:55

karoliena schreef:
Dan vraag ik me inderdaad af of de TS er wel op past, anders zou een te hoog gewicht inderdaad wel verklaren waarom de pony staakt, rijd de eigenaar ook op deze pony? anders komt het misschien wel door hem dat de pony staakt.

zou kunnen, het komt maar al te vaak voor. let wel, iedereen kan een pony kopen, of je er nou verstand van hebt of niet. en dat er te grote/ zware mensen op shetten rijden ('de eigenaar vindt het goed'), zie je maar al te vaak. dus ik zou er zelf even goed naar afwegen, en de mening van de eigenaar er even buiten laten. als ik op (een groot deel van) de adviezen uit de buurt af moet gaan, kan ik ook met Flicka rijden...

Fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 16:08

Nee, de eigenaar rijdt er zelf niet op.

xlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 17:01

Ierepier schreef:
Hai,

Ik heb een probleem bij het beleren van mijn verzorgshet.
Ik ben al een tijdje met hem bezig maar hij snapt 't nog niet erg goed.
Dat is ook als ik op 'm ga zitten, dan vertikt hij het om vooruit te gaan en blijft maar mooi voor zich uit turen.
Stemhulpen, beenhulpen, niets lijkt te helpen.
Hoe pak ik dit nu aan? Nagelbijten / Gniffelen
Alleen serieuze reacties. Alvast bedankt.

ik heb het zelfde probleem. mijn pony luistert ook niet als ik op haar ga zitten . ze blijft dan ook gewoon staan en doet dan niks. maar als er iemand naast loopt dan gaat het wel goed maar als diegene stopt , stopt zij ook.
gr melissa