Nakomelingen van Amor?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SplashIsLief

Nakomelingen van Amor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 17:01

Ik ben benieuwt of er nog meer mensen zijn met een nakomeling van Amor. Zelf heb ik een 6 jarige merrie, Obelisk x Amor x Cartoonist XX. Ik ben nieuwsgierig naar hun karakter en naar meer info over Amor!

En zijn er veel Amor nakomelingen die in de topsport uitkomen?

weule

Re: Nakomelingen van Amor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:07

er zullen weinig directe Amor's meer zijn. De hengst is al enige tijd dood(ergens rond 1985??). Ik ken enkele oudere fokmerries van rond de 20 van hem. Hij stond wel bekend om de karakters die hij doorgaf... (en dan niet omdat ze zo super braaf waren), zelf hebben we hem in de 2de generatie (nimmerdor X amor). Ikzelf ben wel gek op zijn bloed, niet direct, maar in de 2de/3de generatie.

aur0ra_h0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:08

idd ik ken heel veel amor's ,,,welk ras is het Bloos

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:13

Amor was een hengst die heeft geholpen om het ouderwetse landpouwpaard om te vormen naar het sportpaard wat we nu kennen bij het KWPN. Hij heeft een groot deel van z'n leven zo in Gelderland en in de Achterhoek gedekt en met name in die gebieden komt nog veel Amor bloed voor. Amor stond bekend om de moeilijke, eigenwijze karakters van z'n kinderen. Ik heb maar 2 directe Amor-merries gekend, en beide waren inderdaad strontververlend (niet laten pakken in de wei, links willen als de ruiter rechts wil enz.). Maar ik vraag me af of dat ook niet zo is omdat men tot dan toe alleen de makke landbouwpaarden gewend was, en Amor nu eenmaal veel meer bloed gaf, ook in de karakters.
Amor-bloed is erg waardevol, het meest terug te vinden via de moederlijnen tegenwoordig. Amor was van oorsprong een Duits paard.

aur0ra_h0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:31

heeft jou pony veel weg van amor Bloos

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 18:58

Mijn vader heeft 21 jaar een Amor-merrie gehad. Is gebruikt als fokmerrie, maar had ook een goed sportpaard kunnen zijn. Mijn paard is nog een kind van haar.
Amor gaf wel aparte karakters, maar ik denk dat het er zeker ook scheelde dat men nog niet zo goed wist met zulke paarden om te gaan, dat is hier al eerder gezegd. Het waren vaak hele slimme paarden, die nooit iets vergaten (in ieder geval die van ons). Als ze het gevoel hadden onterecht te worden behandeld konden het inderdaad krengen worden. En het werd je waarschijnlijk nooit meer vergeven. Ik denk ook dat als ons paard ergens terecht was gekomen waar ze niet met haar om konden gaan, dat het echt een kreng was. Wij hebben er altijd een heel fijn paard aan gehad, maar altijd met respect behandeld, en dan kreeg je dat terug. Ze was ook wel stout hoor af en toe.
Amor heeft in zijn beginjaren in Noordholland gestaan. De eerse generatie Amorpaarden kwamen hier vandaan.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 20:41

Amor is in 1989 gestorven op 31 jarige leeftijd. Amor heeft heel veel invloed gehad op de Nederlandse warmbloedfokkerij. In zowel de mannelijke als vrouwelijke lijn. Heel veel fokmerries heeft hij nagelaten. Maar heeft ook een hengstenlijn opgebouwd. Zuidpool (vm Persian Path) en Witmar Alazan zijn directe nakomelingen van hem. Hij heeft ook een zoon gehad die volgens de beproefde Amor x Doruto formule gefokt was nl El Corona. Deze laatste hengst heeft ondanks dat hij maar een paar jaar gedekt heeft een heleboel topdressuurpaarden gelevert. Hij is onder andere de vader van Koss en Montecristo. En vader van de moeder van Olright.
(er zijn door de tijd heen nog veel meer Amor zonen ggk maar die staan niet meer ter dekking, Witmar Alazan staat geloof ik in duitsland)

Ik heb een Montecristo en hij heeft een heel goed karakter ondanks dat hij Amor 3 x in ijn afstamming heeft.

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 20:45

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 19:23

mijn oude paard was een Amor-afstammeling. Amor was zijn opa van vaderskant, vader was Ivanhoe (als je die niet kent: dat kan. gaf nare karakters door, en is uit fokkerij gehaald Knipoog ).
mijn paard was moeilijk, maar goudeerlijk, en super naar mij toe. heb echt rare dingen met 'm uitgehaald (zonder zadel in rengalop door 't bos heen, tsja ik was 14 ofzo, dan zie je geen gevaar...). maar er nooit afgevallen! hij is 23 geworden, mis 'm nog steeds wel. wat een gaaf paard was dat!
heb nu een ander toppertje, dat wel gelukkig Lachen

Odin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 09:39

Ik heb een Amor-afstammeling gehad, het paard dat je in mijn profiel kunt vinden onder de naam Odin.
Hij was een Calvados x Amor x Wagner, een paard met een behoorlijk gecompliceerd karakter, maar ik heb gehoord dat de meeste Amor's niet de gemakkelijkste zijn.

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-06 10:22

Dat 'moeilijke' karakter herken ik zeker terug in mijn merrie. Ik heb heel wat problemen gehad met der in het begin, maar zodra je er door heen bent heb je er een goeden paard aan Lachen

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 12:02

Mijn nieuwe merrie heeft langs vaderszijde Amor en langs moederszijde ook zit ook nog ergens Doruto in. In omgang vind ik haar best wel meevallen, het is natuurlijk een merrie die wel is koppig durft te zijn en als ze iets echt niet wil (gelukkig nog niet veel voorgehad) laat ze dat meestal merken door te steigeren. Voor de rest is ze wel cool in nieuwe dingen ze wordt niet hypernerveus blijft eerder wat loom Knipoog

Jodievanmij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 17:07

De mijne is een zandman x utrecht dus amor erachter.. je merkt het wel hoor!!..
Heb voor paar jaartjes terug ook 2 paarjdes gereden waar amor achter zat.. ook daar merkte je het meteen. De moeder was datrichta, neurzeus x amor.. dus bij dr nakomelingen wel ver weg maar toch..

melody83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 18:05

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-06 09:48

Rowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 11:42

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 11:45

Mijn paard zijn opa is Amor. En vader is Belisar...ook lastige karakters haha. Maar ik ben superblij met hem. Alleen wel kijkerig en schrikkerig en zo nu en dan rillerig. Hij is in ieder geval niet altijd ff makkelijk.

larrylurex

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 12:01

SisLeone schreef:
Mijn paard zijn opa is Amor. En vader is Belisar...ook lastige karakters haha. Maar ik ben superblij met hem. Alleen wel kijkerig en schrikkerig en zo nu en dan rillerig. Hij is in ieder geval niet altijd ff makkelijk.

Is jouw paard ook zo lastig met buitenrijden???
Dat schrikkerige herken ik wel in mijn paard.

Groetjes Lisette

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 12:11

In de lijn van mijn paard zit ook Amor, maar wel heel ver weg ( Gribalid x Sultan x Raimond x Amor ). De fokker waar ik nu sta, wil alleen maar paarden waar ergens Amor in zit. Het zijn vaak niet de makkelijkste karakters, maar wel hele goede paarden.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 13:52

larrylurex schreef:
SisLeone schreef:

Is jouw paard ook zo lastig met buitenrijden???
Dat schrikkerige herken ik wel in mijn paard.

Groetjes Lisette

Bij tijd en wijle wel ja. Buitenritten zijn over het algemeen niet saai. Ploeg wel eens een maisveld om met jong aanplant. Pas geleden ben ik nog bijna met paard en al op een auto beland maar ging nog net goed. Maar ook tijden dat het wel heel goed gaat. Maar je moet wel je aandacht erbij houden anders pakt ie je. Is ook met dressuur rijden of springen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 14:07

Die van mij is juist helemaal niet schrikkerig. Hij is eigenlijk nergens bang van. Hij is wel heel attent en ziet alles, maar springt niet weg of zo.
Hij heeft wel een heel dominant karakter. Als jij de leiding niet neemt dan doet hij het en dan is het dolle pret.

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 14:09

Mijn paard heeft Amor aan vaderskant zitten: OO Seven = Rubinstein x Doruto x Amor. Dus Amor zit een eind weg. Ik herken hem ook niet hier in de verhalen. hij heeft een heel fijn karakter, echt een allemansvriend. je moet hem wel goed behandelen natuurlijk, dan is hij super cool qua karakter, ben je onredelijk, dan gaat hij over de zeik.

Ik herken me wel in Tolstoj; Met buitenrijden ook een super relaxed paard, wel eens schrikken, maar dat is 1 pas opzij, en als ik dan aangeef dat het goed is dan durft hij er wel langs.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 14:12

Ik heb een Corland * Nimmerdor * Frostwind * Amor, merrie van 6
Dat lastige karakter zal ondertussen toch niet meer van Amor komen?

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-06 14:14

Ik herken mijn paard in heel veel verhalen eigenlijk gedeeltelijk terug. Het kan echt een koele kikker zijn en geen kik geven. Zoals gezegd alleen een pas opzij en het is klaar, maar ze heeft ook dat dominante karakter en gaat met je aan de haal als je niet op let. Het is echt een knuffelkont, maar zal je altijd uit blijven proberen. Als je daar door heen prikt heb je een gouden paard die alles voor je doet.

melody83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 16:48

Die van mij is heel lief in de omgang...maar onder het zadel kan het een draak wezen...als we buiten rijden de heletijd willen omdraaien en dan ook gewoon niet meer luisteren..
Zo heeft die van mij wel een enorme hekel om aan het touw vast te staan,
hangt om het minste of geringste aan het touw te hangen..