Wanneer dalen de ballen in (3 maanden oud veulen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Quinzy

Wanneer dalen de ballen in (3 maanden oud veulen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 16:09

Ja ik Schrok van de week wel even toen ik Déclan aan't poetsen was. Hij had al vrij snel 1 bal maar nu zag ik dat meneer al alle 2 zijn balletjes zijn ingedaald ! Is dit niet heel erg snel?
Déclan is van 7mei hij word dus vogende week 3maanden !
Dyco mijn hengst van 2 jaar daar is pas een maandje geleden zijn 2de bal van ingedaald die was dus ruim 2 jaar. Bij een andere vriendin van me haar hengst was bijna 1 jaar.
Heeft dit ook gevolgens voor snelvruchtbaar zijn dan? Ik wilde hem as na 6 maanden misschien zelf langer bij Sweety weghalen. Maar als dit ongewoon is moet ik toch opassen vrees ik.
Wat zijn jullie ervaringen kwa leeftijd?

anneM_Ajax

Re: Wanneer dalen de ballen in (3 maanden oud veulen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:22

euhmm hengsten zijn zelfs vlak voordat hun ballen indalen al vruchtbaar. Maar je hebt kans dat hij ze ook weer gaat optrekken.
Ajax heeft er nu 1 maar vorige week nog 2, en pas geleden nog geen, terwijl hij er op 7 maanden oud ook al 2 had.
Ballen kunnen indalen tot een leeftijd van ongeveer 3,5-4 jaar en vanaf heel jong.
Die van jou is dus duidelijk heel jong. Gewoon goed opletten of hij niet zn moeder (en eventuele andere merries/merrieveulens) echt gaat dekken, maar meestal duurt het wel ff voordat ze dat ontdekken.

paramejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 17:55

ooh oke dit wist ik ook niet

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 20:11

gemiddeld rond 8 maand

maar...
Chenoa heeft ze toch ook al alletwee hangen nu Rolleyes
(en was compleet geflipt op de keuring, was het liefst bovenop alle merries gesprongen Gestoord )

beetje uitkijken en zo nodig sneller van zn moeder scheiden...

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-06 09:38

Bedankt voor julie uitleg. Hij is dus gewoon erg vroeg erbij. Hij heeft ze in een hele week nog niet terug opgetrokken. Dus op 10 weken was meneer al voorzien hihi ! Hij springt vaak op zijn moeder dat heeft hij van int begin gedaan. Maar tot nu toe lijkt t toch zonder bijbedoelingen. Andere paardjes zijn er niet op de wei.
Dan was die van jouw er ook erg snel bij Frenia

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 09:59

ja Gestoord

gelukkig kan hij hier niet veel kwaad aanrichten mócht hij al vruchtbaar zijn Knipoog mijn beide merries zijn gedekt en drachtig bevonden. Enige merrie die hij nog zou kunnen een cadeautje geven is de volbloed van mn moeder, maar ze staan gescheiden, dus zou al erg moeten lukken Lachen

Mijn vorige hengstveulen van Tinkerbell sprong trouwens pas rond zn 4 maand voor het eerst op moeders, terwijl Chenoa dat op 1 week al deed Rolleyes
Argon had ook nog geen ingedaalde ballen tegen de tijd dat hij 5 maand oud was...

Ook hier geen terugtrekkers meer eerste dag nog wel, maar sinds westdorpe zie ik steeds keurig twee balletjes bengelen...

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 13:07

Mijn veulen van 2,5 maand heangt er ook al een tijdje iets onder Ja
De ene dag hangen er 2, de andere dag heeft hij er maar 1 meer en dan weer 2 Clown

Ik heb 'm wel nog niet op de merrie zien springen gelukkig