[TI] Anouk (tinker) kruisen met een Lusitano?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Angeliekje

Anouk (tinker) kruisen met een Lusitano?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 21:15

Ik ben al zolang "verliefd" op Lusitano's, dat ik eraan zit te DENKEN om Anouk (over een paar jaar) te laten dekken door een Lusitano hengst.

De uitstraling die die paarden hebben vind ik echt om te Kwijl ! Anouk is nu nog (als het nog allemaal goed is) drachtig van Boy, maar ik heb nu al wel stiekem de wens om haar te laten dekken door een Lusitano hengst. Anouk is natuurlijk een slanker type tinker, dus er zou misschien wel een mooi veulen uit kunnen komen. Of dit gaat gebeuren dat is natuurlijk niet zeker, en als ik het zou doen, dan zou ik het veulen zelf houden.

Foto van een Lusitanohengst:
Afbeelding
Foto afkomstig van http://www.josefonteslusitanos.com

Foto van Anouk:
Afbeelding

Maar nu is mijn vraag hoe jullie denken over dit soort kruisingen? Zou je het zelf doen als je een ander ras helemaal geweldig vind?

Lucy_1

Re: Anouk (tinker) kruisen met een Lusitano?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 21:25

Op zich ben ik niet tegen kruisingen... kunnen leuke paarden door ontstaan... maar besef wel goed dat als je weg bent van een Lusitano, een kruising daar dus helemaal niet op hoeft te lijken he? Ik zou zelf dan veel liever een raszuiver Lusitano veulen erbij kopen... Zou zelf niet zo gauw kruissen denk ik... Maar dat is puur persoonlijk....

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 21:34

Ik zou dan eerder voor een Andalusiër kiezen. Mijn zegen heb je hoor, lijkt me een erg leuke kruising.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 21:40

Indezz schreef:
Op zich ben ik niet tegen kruisingen... kunnen leuke paarden door ontstaan... maar besef wel goed dat als je weg bent van een Lusitano, een kruising daar dus helemaal niet op hoeft te lijken he? Ik zou zelf dan veel liever een raszuiver Lusitano veulen erbij kopen... Zou zelf niet zo gauw kruissen denk ik... Maar dat is puur persoonlijk....

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, maar het idee dat zo'n veulen uit mijn eigen merrie komt maakt het voor mij een stuk leuker. En het kan inderdaad zijn dat het veulen niet op een Lusitano lijkt, maar misschien ook wel. Het blijft zoiezo altijd gokken met hoe het veulen eruit zal komen te zien.

Maar misschien dat het ook nooit zal gebeuren, omdat mijn merrie nu ook al drachtig is (van een tinker). Ik ken mezelf en hecht me al heel snel aan dieren, dus misschien dat dit veulen blijft en dan kan ik niet nóg een veulen voor mezelf houden. Drie paarden houden word wel een beetje erg duur Tong uitsteken .

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 21:43

fjordkootje schreef:
Ik zou dan eerder voor een Andalusiër kiezen. Mijn zegen heb je hoor, lijkt me een erg leuke kruising.

Lusitano's zijn familie van de Andalusiërs (als ik het goed begrepen heb). En het liefst heb ik dan een bruine hengst met ontiegelijke lange en volle zwarte manen en staart Kwijl , en die heb je volgens mij niet tussen Andalusiërs, die zijn bijna alleen schimmel of zwart, misschien een enkele bruine.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 01:18

Angeliekje schreef:
fjordkootje schreef:

Lusitano's zijn familie van de Andalusiërs (als ik het goed begrepen heb). En het liefst heb ik dan een bruine hengst met ontiegelijke lange en volle zwarte manen en staart Kwijl , en die heb je volgens mij niet tussen Andalusiërs, die zijn bijna alleen schimmel of zwart, misschien een enkele bruine.

Nope.
Anda's heb je vollop in het bruin.
Ik zou persoonlijk ook voor een anda gaan,omdat die bekent staan om het barokke uiterlijk dat ze doorgeven.
Dus wil je die trotse brute uitstraling,maak je denk ik het meest kans met een anda.
Sterker nog,de zwarte anda's die jij noemt zijn als dekhengsten op 1 hand te tellen (nouja..bijna dan Knipoog )
Zwarte anda's zijn de meest dure en zeldzame in hun soort qua kleur.
Als je écht geïntressert bent ken ik nog wel een bruine hengst die je misschien wel aanspreekt.
Hij woont in nederland en is GGK 1e premie.

Verder ken ik twee tinker x anda kruisingen en die zijn echt om te kwijlen!!!
1 is een zwarte hengst geworden,hoog op de benen,en een heerlijke barokke bouw.
En dan het behang erbij maakt het helemaal af!
De ander is een ruintje nu,met een kleine tinkermoeder is hij zelf maar 1.49 maar ook om te kwijlen!
Hij is geheel bruin met zwarte manen en staart.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 08:25

@turbotinker: Andalusiërs vind ik ook wel om te kwijlen, net zoals bijv de Lippizaners. Anda's zijn inderdaad wel meer barokker gebouwd, maar ik had juist het idee dat die vaker schimmel zijn (niet dus Tong uitsteken ). Heb je toevallig een link naar een site of een foto van die bruine hengst? Als het dan misschien echt dé hengst is die ik zoek, dan kan ik misschien alvast gaan sparen voor het dekkingsgeld Tong uitsteken .

En heb je toevallig foto's van die tinker x anda kruisingen? Dan kan ik alvast een beetje zien hoe het er nu precies uitziet, ik ben namelijk nog geen kruisingen tegengekomen van die twee rassen.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 10:44

ik pm wel even Lachen

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 10:44

Idra hier op bokt heeft een bruine PRE-hengst, Licor. Kijk maar in haar profiel. Lachen

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 10:50

jokari schreef:
Idra hier op bokt heeft een bruine PRE-hengst, Licor. Kijk maar in haar profiel. Lachen

Is dat ook een dekhengst dan?
Kan makkelijk zijn namelijk Knipoog

Fiorile

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 12:18

turbotinker schreef:
Nope.
Anda's heb je vollop in het bruin.
Ik zou persoonlijk ook voor een anda gaan,omdat die bekent staan om het barokke uiterlijk dat ze doorgeven.
Dus wil je die trotse brute uitstraling,maak je denk ik het meest kans met een anda.
Sterker nog,de zwarte anda's die jij noemt zijn als dekhengsten op 1 hand te tellen (nouja..bijna dan Knipoog )
Zwarte anda's zijn de meest dure en zeldzame in hun soort qua kleur.
Als je écht geïntressert bent ken ik nog wel een bruine hengst die je misschien wel aanspreekt.
Hij woont in nederland en is GGK 1e premie.

Verder ken ik twee tinker x anda kruisingen en die zijn echt om te kwijlen!!!
1 is een zwarte hengst geworden,hoog op de benen,en een heerlijke barokke bouw.
En dan het behang erbij maakt het helemaal af!
De ander is een ruintje nu,met een kleine tinkermoeder is hij zelf maar 1.49 maar ook om te kwijlen!
Hij is geheel bruin met zwarte manen en staart.

Foto's foto's foto's!!!!!!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 12:48

Ik ben er persoonlijk niet echt voor...

ik denk dat je altijd moet fokken richting verbetering. Bij zo'n kruising verbeter je niks... het is net niks wat eruit komt. Net geen tinker, net geen lusitano...

Maar... als jij het veulen voor jezelf wilt fokken... tja dat moet je helemaal zelf weten.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 13:40

Esme_27 schreef:

ik denk dat je altijd moet fokken richting verbetering. Bij zo'n kruising verbeter je niks... het is net niks wat eruit komt. Net geen tinker, net geen lusitano...

Maar... als jij het veulen voor jezelf wilt fokken... tja dat moet je helemaal zelf weten.

Dit veulen zou dan inderdaad eventueel voor mezelf zijn. Ik ben gek op tinkers én op Lusitano's, Andalusiërs en Lippizaners, wat is er dan mooier (voor mezelf) om die twee te "mixen".

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-06 13:43

jokari schreef:

Dat soort hengst zoek ik! Echt een plaatje om te zien Kwijl

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 13:44

Mij lijkt het best een leuke kruising, maar ik weet niet of het echt wat oplevert. Wil je er gewoon recreatief mee rijden? Hartstikke leuk, misschien doet hij het ook nog wel leuk in de dressuur Tong uitsteken maar voor fok of verkoop denk ik niet dat je er wat aan hebt.
Ik ben wél benieuwd naar de foto's! Eens kijken wat eruit kan komen

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 13:59

Esme_27 schreef:

ach, aan de andere kant worden er door alle stamboeken wel eens invloeden van buitenaf getolereerd.... je moet die verbetering toch ergens vandaan halen Haha! Haha! Haha!

maar goed, of de kruizing leuk uitpakt....dat weet je niet. Het blijft een gok. Misschien komt er een soort muilezel uit. Misschien komt er wel een prachtige bonte lusitano/anda uit. Ik ben niet tegen kruizen. Zeker niet als het om een paardje voor jezelf gaat. Anders moet je goed nadenken over de marktwaarde van het dier. Het is ook sneu om het op de wereld te zetten voor een enkeltje Italië.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 16:40

Als je nou een enorm grove merrie zou hebben zou ik zeggen niet doen. Maar met Anouk kan ik me er best iets bij voorstellen. Anouk is heel luxe, rijtypisch gebouwd en ook als je haar ziet als rijpaard is ze heel correct gebouwd.
De types liggen wel een eindje uit elkaar, maar niet zóver dat je je er echt niets bij voor kunt stellen wat eruit zou kunnen komen.
Neem je een enorm grove merrie en zet je daar zo'n hengst op dan is het 'gat' tussen die 2 types gewoon te groot, dat kan dan overal eindigen. Met Anouk is dat gat lang niet zo groot.
Qua marktwaarde, daar moet je inderdaad ook naar kijken, ook al is het de bedoeling dat je het zelf houdt, niemand kan in de toekomst kijken.... Ik denk zelf dat er voor zo'n soort paard best een markt is, aangezien het om een kruising tussen 2 vrij populaire rassen zal gaan.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 08:50

Ben het helemaal eens met Supertje!
Anouk is inderdaad een hele luxe merrie, dat kan best heel leuk uitpakken denk ik!
Zelf ben ik helemaal niet tegen kruisen, ik vind het altijd wel leuk, altijd een verrassing wat er uit komt.
Zeker als je het zelf wilt houden, zou ik er gewoon voor gaan Ja