Vraag over eigen gefokt veulen!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FlynnlOver

Vraag over eigen gefokt veulen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 15:53

Hallo,

ik heb sinds 2,5 jaar een eigen pony. een welsh merie van 1.42 (maar groeit nog) Lachen
Ze is nu 3,5 jaar en ze is ingereden.
Ik pas er nu goed op, maar ik ben bang dat ik in de toekomst te groot word.
Ik ben nu 1.66 14 jaar, en weeg 50 kilo. ik word ongeveer 1.70
Het zal dan misschien nog wel kunnen, maar het oogt niet meer mooi voor wedstrijden ben ik bang.
Ik zat met me moeder te denken over een zelf gefokt veulen (volgend jaar). Lachen
Het is maar een idee, het is nog lang niet zeker.
Als ik het doe, wil ik het ook meteen goed doen.
Ik wil er dus een paard uit laten komen.. Haha!
Maar kan dat?
hoe groot paard zou ik dan moeten nemen, want het veulenmoet dan wel ongeveer 1.60 zijn.
En waar kan ik zo'n dekhengst vinden?

Ik weet niet of dit hier goed staat.

FlynnlOver

saska

Re: Vraag over eigen gefokt veulen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 15:55

ik denk als je een hengst zoekt die groot fokt dat het geen probleem moet zijn om er een paard uit te fokken, maar 1m60 Verward dat betwijfel ik ...

FlynnlOver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 16:08

Zou het veulen nooit een paard kunnen worden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 16:11

Arme merrie, krijgt een enorm veulen in haar buik.
Denk niet dat je de 1.60 kan halen, maar waarom zou je niet gewoon blijven rijden op je welsh Verward Wat maakt het uit als het er niet helemaal geweldig uitziet?

FlynnlOver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 16:17

Omdat ik graag wedstrijdjes enz. wil gaan rijden.
Ik zei al eerder het was maar een idee.
Ik hou zielsveel van mijn pony en als het kon zou ik er altijd op willen blijven rijden.
Maar ze is ook maar heel iel gebouwd, misschien word ik er ook nog wel te zwaar voor.. dat wil ik haar niet aandoen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 16:20

1.60 uit een merie van 1.45 is erg zeldzaam. Dan had je beter gelijk een grotere merrie moeten kopen. Ik denk dat je beter af bent om tegen die tijd een leuk paardje te kopen, dan kun je precies de stokmaat, geslacht, kleur .e.d. helemaal zelf bepalen. bij fokken (zeker met zulke variabelen) is het maar afwachten wat je krijgt.

_MV_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 16:27

Ik denk niet dat je een groot paard uit deze merrie kan fokken.

Bij ons is per ongeluk een merrie gedekt van ongeveer 1.40 door een hengst van ruim 1.70. Het veulen in groot, dat wel, maar het wordt waarschijnlijk een e-pony, als het de 160 haalt vind ik het knap.

Dit is wel een redelijk stevige merrie. Aangezien die van jou vrij iel is, zou ik het haar niet aandoen om er een grote hengst op te zetten om zo een joekel van een veulen te krijgen. Het veulen groeit in de baarmoeder en moet er ook nog uit. De merrie bij ons had best een zware bevalling omdat het veulen al zo groot was.

Ik vind jou gewicht reuze meevallen en ik zie vaak 'lange' meiden op 'kleine' pony's rijden tijdens wedstrijden. Ik weet niet hoe oud je bent maar als je een paard fokt moet je ook tussen de 'volwassenen' wedstrijd rijden. Persoonlijk vind ik het bij de pony's leuker, zeker als je zelf nog jong bent.

Misschien is het een idee om ergens, bij een fokker oid, een leuk paardveulen of grote e-ponyveulen weg te halen in plaats van een paardveulen uit je pony te fokken.
Een veulen is natuurlijk altijd hardstikke schattig en leuk!

Veel succes!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 16:28

Gaat niet lukken. Je zal echt een ander paard moeten kopen tegen die tijd.

FlynnlOver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 16:31

Ik heb die pony gekregen van me opa/oma en ik heb haar niet uitgezocht.
Als ik zelf mocht uitzoeken had ik natuurlijk ook een groter paard genomen.
Maar dan weet ik genoeg.. Lachen
Bedankt voor jullie reacties!

p.s. Pruttel@ in jou verhaal zit wel wat in Lachen
Ik ga waarschijnlijk over een half jaartje starten bij de pony's!
En als de tijd is aangebroken dat ik een groter paard nodig heb dan zullen we eens verder kijken.
Bedankt hier kan ik echt wat mee!! Lachen

Kimberley84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 16:46

Wij dekken bij onze pony's altijd met kwpn hengsten, van een c-pony is het grootste wat we hebben gehad ongeveer 1.52m met een vader van 1.76m, het is in prinicipe mogelijk maar wel moeilijk behaalbaar, je weet zelf namelijk niet of de merrie groot of klein fokt, dan praat ik nog niet eens over de hengst.
Ik rijd zelf op een D-pony van 1.48m ben 1.72m en bijna 70 kilo en ze heeft totaal geen problemen met mijn gewicht.

gedupeerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 01:19

Het lijkt mij ook moeilijk, zo niet onmogelijk.
Maar als je het echt wil, zul je je moeten verdiepen in de hengsten.
Allereerst, wil je dressuur of springbloed, vervolgens kijken naar de eigenschappen die je wilt verbeteren aan je merrie en dan nog een hengst die formaat geeft.
En dan nog blijft het afwachten of het lukt.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 09:53

Ik heb een ongelukje op stal staan, een kruising tuigpaard x haflinger. Deze mensen hebben de haflinger drachtig gekocht, wisten ze niet, bleek bij de vorige eigenaar gedekt door een tuigpaard. Het veulen is heel grof, maar een paard wordt het echt niet hoor, ze passen zich namelijk aan aan de merrie, bij de geboorte was hij namelijk net zo groot als een haflingerveulen en ging daarna pas groeien. Hij wordt wel groffer dan zijn moeder, maar een paard wordt het niet. Zou dus gewoon over een paar jaar een leuk paard erbij kopen.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:56

Er staat bij mij op stal een 'ongelukje', van vader weet ik niks maar de merrie is 1,45 ofzo en het veulen (nu 4 jaar) is rond de 1,65....maar is een uitzondering denk ik

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:00

ik zou er dan verkopen. maar de keus is aan jou .

Manon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 16:22

Jolandaa_ schreef:
ik zou er dan verkopen. maar de keus is aan jou .

Of 1 erbij kopen als je daar de mogelijkheden voor hebt.

woldhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 19:39

een veulen past zich aan, aan de baarmoeder van de merrie. Dus je kan nooit een paard uit zo'n pony fokken. Ik zou opzoek gaan naar een groter paard en die erbij kopen.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 20:25

Waarom koop je geen paard dat bij je past ipv op de gok (want dat wordt het wel) een veulen fokken uit je merrie? Als je een veulen gaat fokken, dan heb je ook het geld (en de ruimte) voor een tweede paard lijkt me...

Bucephalus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 09:41

De kans is erg klein dat je een paard fokt uit je merrie. Uiteindelijk zul je van je pony afgroeien, bij onze meiden is dat ook gebeurd. Ze waren zo gehecht aan het dier dat we een goede verzorger hebben gezocht en deze heeft ook bijgedragen in de kosten. Het komt allemaal goed. Voorlopig eerst maar eens gewoon verderrijden. Komt tijd, komt raad.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 12:06

Als je zeker wilt zijn van de maat, de bewegingen, het character en eventueel de kleur en aftekeningen, moet je en paard kopen. Fokken is gokken, en er kon bij een zelf gefokt veulen weleens wat uitkomen wat niet helemaal naar je zin is.

Ik snap ook het probleem niet dat je je nu al zorgen maakt over hoe het plaatje er later uit gaat zien? Ik zou zeggen: begin gewoon, en zie waar het schip strand.

Overigens, als je nu een veulen gaat fokken, kun je er over 4 jaar pas op. Als er niet intussen wat met het veulen gebeurt waardoor je helemaal niet kunt rijden (of het veulen het niet overleefd, want ook die kans is aanwezig).