hoe duur is een veulen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

loverani

hoe duur is een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 16:26

hoi,

de titel zegt het al. hoe duur is een veulen.

ik heb een paar vragen over een veulen.

ik heb een merrie van 12 jaar die nog nooit een veulen gehad heeft, kan ze dan alsnog een veulen kregen , ik wil namelijk heel graag een veulen van haar.

hoeveel kost gemiddeld het dekken, van een goede hengt.

hoeveel geld kost het om elke keer naar de dierenarts te gaan om te controleren enzo.

ik hoop dat iemand dat weet.

groetjes kelly

karinna

Re: hoe duur is een veulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 16:32

Gemiddeld zul je aan dekgeld en dierenartskosten tussen de €1000,00 en € 1500,00 kwijt zijn.
Let wel, dan heb je nog geen veulen...

En nee ik persoonlijk vind 12 jaar niet te oud om een eerste veulen te krijgen, mits ze in goede gezondheid en conditie verkeerd.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 20:36

Ik ga mee met de reactie hier boven....
Mijn merrie is dit jaar 10 geworden en heeft ook haar eerste veulen gekregen, de bevalling liep perfect!!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 20:40

ho even, heb je het wel over een paard?
of heb je het over een pony.
want het scheelt per ras nogal wat een dekking kost!

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 20:55

het hangt idd af van de hengst hoeveel het dekgeld is
mijn veulen kostte niet veel omdat ik niet wist dat ik een drachtig paard had gekocht.
zoveel kost een veulen niet hoor
alleen als het is geboren de DA en daarna een halstertje kopen

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 20:58

Over een paard, een doorsnee hengst kost zo tussen de € 850,00 en € 1200,00.
Tel er dan nog dierenartskosten, registratie dekking en registratie veulen kosten (paspoort + chippen) en je zit dan in de buurt van de prijzen die ik hierboven noemde.

Ja het kan nog duurder, dat is een keuze die je maakt ... maar dus niet noodzakelijk!

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 21:19

Verschild denk ik ook nog per ras...

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 21:20

DunDijk schreef:
Verschild denk ik ook nog per ras...

idd Ja

een schetlander is veel goedkoper dan een andalusier ofzo

loverani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-06 22:40

bedankt voor de reacties, en ja ik heb een paard van 1.70.
het is een belgisch warmbloed.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 09:50

Da kosten vallen over het algemeen wel mee..... Ik heb voor de Dekking aan DA kosten totaal zo'n €80,- betaald....
Daarna moet het veulen natuurlijk nog gechipped en geschetsd etc.....

Dreeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 10:08

karinna schreef:
Over een paard, een doorsnee hengst kost zo tussen de € 850,00 en € 1200,00.
Tel er dan nog dierenartskosten, registratie dekking en registratie veulen kosten (paspoort + chippen) en je zit dan in de buurt van de prijzen die ik hierboven noemde.

Ja het kan nog duurder, dat is een keuze die je maakt ... maar dus niet noodzakelijk!

Het kan ook goedkoper hoor, er zijn zat hengsten (warmbloed) waarvan het dekgeld 500 euro is.
Ik heb voor 2 echo's aan huis 120 euro betaald. Je moet gewoon even goed rond kijken en informeren. Dekgelden zit zo veel verschil in Ja

karinna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 13:43

dreeke schreef:
Citaat:
er zijn zat hengsten (warmbloed) waarvan het dekgeld 500 euro is

Heb jij het dan over KWPN-ers of over andere stamboeken?
Geef mij eens een aantal 'goede hengsten' die € 500,00 kosten, want dan kan ik het misschien volgend jaar ook goedkoper af! Tong uitsteken

xxalishakexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 09:28

mijn kosten lagen superlaag , heb ze zwanger gekocht zonder dat er iemand van wist en heb ze daarom ook nooit laten scannen ofzo...Wel bij de geboorte dierenarts=80 euro en wormenspuit geven=20 euro , inenten etc gaan we binnen een maand pas doen
dus bij mij 100 euro voor de dierenarts , maar wel heel veel tijd , geduld enzo Haha!
karinna schreef:
dreeke schreef:
Citaat:
er zijn zat hengsten (warmbloed) waarvan het dekgeld 500 euro is

Heb jij het dan over KWPN-ers of over andere stamboeken?
Geef mij eens een aantal 'goede hengsten' die € 500,00 kosten, want dan kan ik het misschien volgend jaar ook goedkoper af! Tong uitsteken

Omar (zoon van Darco) zijn dekgeld is 500 euro...

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 11:42

Mijn kwpn/nrps rijpaard veulen had me toen het een week oud was, inmiddels al 1.500 euro gekost.
Hengst was een 900 euro
Merrie begeleiden kostte een 300 euro
Geboorte-enting en een beetje pech maakte dat het veulen ook al in zijn eerste week 300 euro kostte.

Het veulen is nu 3 jaar oud, en hoewel een plaatje van een beestje, helaas de kostprijs van fokken en 3 jaar opfokken niet waard. Voor mij wel, het is mijn beestje en ik heb er plezier aan, maar reeel gezien, ze zal bij verkoop het geld niet opleveren.

Dure hobby dus, paardjes fokken.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 14:25

Idd, als het echt geld op moet brengen, dan moet je niet gaan fokken geloof ik Clown . Bij mij is het het geld ook wel waard geweest, maar omdat mijn merrie niet drachtig wilde worden, was ik van tevoren al veel geld kwijt aan DA-kosten. Toen het veulen er eenmaal in zat, was ik al 1100 euro kwijt en dan had ik nog een hengst met een laag dekgeld (!!).
Na de geboorte ook pech gehad en toen zat ik alweer aan de 1500 euro. Inmiddels is het veulen een jaarling, en staat in de opfok; in de zomer 70 euro per maand, in de winterperiode 100 euro per maand.

En dan komen er nog de kosten bij van chippen, paspoort, inentingen, wormenkuren, hoefsmid en in mijn geval ook de verzekering (het laatste kun je natuurlijk zelf voor kiezen).

Hij gaat ook zeer zeker niet de verkoop in, maar ik denk niet dat ik nogmaals ga fokken met mijn merrie. Het is ook een risico wat je neemt met je merrie, dat moet je ook goed in je achterhoofd houden. Mijn merrie ben ik bijna kwijt geweest en nee, lang over nagedacht, maar het is het niet nog een keer waard... Hoeveel geluk ik ook heb van mijn veulen (hij blijft mijn veulen, ook al is hij een jaarling Clown ).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 15:47

tessyke schreef:
alleen als het is geboren de DA en daarna een halstertje kopen

zo toe maar. Dat is wel erg optimistsch. Heeft de merrie geen extra voer nodig, exctra zorg, meer ruimte. Moet het veulen niet ontwormt, opgevoed, met de tijd naar de hoefsmid, gespeend worden. Veulens kosten bijna net zoveel als een volwassen paard, je kan er alleen niks mee doen. Vanaf dat een veulen 5 maanden is tot zijn 3de, zal hij ong. 75 tot 100%kosten van de kosten van een volwassen paard. En dan ga je er nog vanuit dat hij gezond zal opgegroeien! Een veulen moet je niet voor de leuk fokken (al kan en is het wel heel leuk om mee te maken), maar je moet er wel een doel voor hebben en het kan ook nog eens vies tegen vallen! Wie denkt 'ik fok er een veulentje uit en daarna verkoop ik het wel even snel en/óf voor veel geld' komt van een koude kermis thuis.

edit: woordje toegevoegd wat ontbrak.
Laatst bijgewerkt door Sammie op 01-08-06 16:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 16:13

Dat is idd wel erg optimistisch Sammie *LOL* .

En je moet er ook niet vanuit gaan dat het goed gaat tijdens de bevalling, er gaat ontzettend veel fout. En wat wil je met het veulen gaan doen? Voor jezelf houden of voor de verkoop?

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 16:46

Wat mij altijd wat stoort is dat velen denken dat als een paard op jonge leeftijd 50% groot is van wat het zal gaan worden, het dan ook met 50% van het voer toekan.

DAt is dus echt niet waar!
Een 2 jarige hoort meer voedingsstof tot zich te kunnen nemen dan een 6 jarige m/z-sportpaard! Pas op 3/3,5 jarige leeftijd kan je de ogenschijnlijk hoge voergift gaan afbouwen naar 'normaal' niveau...
VOEREN die jonge dingen. Groei is niet gratis, en een pak kuil in de winter is niet voldoende. Vitamines en mineralen moeten absoluut worden bijgevoerd.

Liselot11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 15:56

Er gaat gewoon veel voer inzitten en kosten als smid (valt opzich mee) en inenten enz. Wil je een beetje een goede 3 jarige, moet je gewoon goed voeren.
Maar op zich kun je met een goede dierenarts ook al een heel eind komen. Is je merrie gezond en heb je goed sperma, dan moet het op zich snel lukken en zit je niet zo hoog in de kosten.
En 12 jaar is niet te oud om te laten dekken.