[TI] Hoeveel hooi/kuil voeren jullie bij nu er geen gras groeit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vasthi

Hoeveel hooi/kuil voeren jullie bij nu er geen gras groeit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 07:02

Sinds een paar dagen moet ik mijn volwassen tinkermerrie en 2 tinkerjaarlingen bijvoeren omdat er alleen nog maar "stro" op het land staat.
Momenteel zijn dat in de avond 3 volle kruiwagens kuil en dat gaat er goed in. De grote krijgt ook een halve kilo brok en de kleintjes een halve pavokoek per dag.

Hoe veel voeren jullie bij nu er niets meer groeit?

Ariebren

Re: Hoeveel hooi/kuil voeren jullie bij nu er geen gras groeit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 08:05

Ik zet nu gewoon kuilbalen in de wei neer.
Dan kunnen ze onbeperkt eten.

Afbeelding

Ook de 4 jaarling hengsten te Zuid-Beijerland zijn sinds zaterdag voorzien van twee smakelijke kuilbalen.
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 27-07-06 08:38, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 08:09

Connor krijgt nu ook erg veel hooi ondanks dat ze nog wel wat te knabbelen hebben op hun erg grote stuk land. S ochtends en s avonds krijgt hij een aangestampte vouwemmer vol met hooi. Die emmers zijn ongeveer een meter hoog en 60 cm rond. Ik denk dat het ongeveer 3 plakken per keer is. En hij blijft er mooi van op gewicht

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 09:49

Niks... er staat nog genoeg (lang) gras in het overgrote deel van de wei en de paarden zijn alle 3 nog tonnetje rond.
's Avonds krijgt Fayette nog wel een 0.5 kilo brok + wat muesli, Dunla 2 handjes van Fayette d'r eten en Hercje 2 handjes muesli maar verder moeten ze het maar doen met het gras wat er nog staat.

mieky18

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 09:51

bij mij op de stal worden de pony's en paarden savonds gevoerd...de pony's krijgen een hele kruiwagen per avond..dat is meer als voldoende omdat er veel eiwit in het hooi zit..sommige paarden en pony's krijgen bij ons savonds ook nog beetje biks maar dat is all1 als ze gelopen hebben...hoop dat je iets aan de info hebt..

greetz

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 09:52

Mijn pony krijgt gewoon de hele dag door hooi, hij kan er altijd bij. Ja

Marigold

Re: Hoeveel hooi/kuil voeren jullie bij nu er geen gras groe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 09:53

drie keer per dag een plak hooi, en elke dag een klein stukje gras erbij, voor mijn fjord met veulen.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 09:57

Ik gooi per dag 5 balen hooi van 20 kg op het land.
Om 09.00, 12.00, 15.00 één en om 19.00 twee.
Dat is voor 4 grote KWPNers (1.63/1.68), een veulen een b-pony van 2 en twee mini shetjes van 2.
Verder brood, appelen en wortelen. Maar dat is gewoon voor het lekkere.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 10:32

Wij geven 's morgens een baal hooi en 's avonds een baal hooi.
Daar eet mijn paard van en een kwpn'er en overdag nog twee pony's.
En mijn paard staat bijna altijd in de stal waar t hooi ligt, de rest eet van buitenaf, dus die van mij eet denk ik ongeveer een baal per dag.
's morgens en 's avonds krijgt ie nog een handje tinkerbrok voor t idee, en na t rijden wat kruidenmusli.. Maar dat krijgt ie zowiezo ook als er wel gras groeit.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 13:43

Pfff, niks! Ook niet toen ze op een kaal stuk land stonden, ze zijn vet zat! Nu is er weer een flink stuk land bij aan, maar Jessie krijgt niks bijgevoerd. Ze mag van mij wel wat spek kwijt raken Bloos Knipoog

Christah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 13:44

Geen gras? Nagelbijten / Gniffelen

Ik heb genoeg gras. Maar het grote weiland wil ik hem niet opzetten omdat dat voor de winter is. Dan groeit er helemaal geen gras en kan ik hem in de herfst, winter lente toch gras laten eten. Verder heb ik nog genoeg gras, maar ik geef Duncan er niet teveel van. Want vorig jaar heeft hij echt veel te veel gehad, was echt veel te dik en had daardoor veel jeuk en gescheurde hoeven.

Hij krijgt nu per dag 1 baal hooi (zijn op zich kleine baaltjes hoor). Wat ik over de dag verdeeld geef. Verder gewoon handje brokjes voor de voedingsstoffen enzo. En hij heeft een liksteen.
En een heel klein beetje gras. Zodat hij wat kan knabbelen.
Dat krijgt hij meestal 'savonds. Want dan staat hij vaak toch al buiten. Overdag blijft hij liever binnenstaan. (Kan hij zelf bepalen Lachen )

Lachen

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 16:09

Tommie staat van 14.00 uur tot (meestal) 21.00 uur op het gras.
daarna geef ik hem in zijn box 2 dikke plakken graszaadhooi en een dik strobed.
naast zijn zemelen/pulp/haver/biks mengsel moet ie het daar mee doen tot de volgende dag 14.00 uur....

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 17:29

onbeperkt diny Ja

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 17:31

Berdien schreef:
Pfff, niks! Ook niet toen ze op een kaal stuk land stonden, ze zijn vet zat! Nu is er weer een flink stuk land bij aan, maar Jessie krijgt niks bijgevoerd. Ze mag van mij wel wat spek kwijt raken Bloos Knipoog

het is niet eerlijk om je paard dan hoogst waarschijnlijk honger te laten leiden. geen eten betekent toch ook geen energie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 17:36

1 baal hooi per dag, maar das wel verdeeld over 5 paarden.

ingdong

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 17:39

voorlopig hebben ze nog zat te knabbelen.. Beetje meer moeite doen voor eten is niet erg!! Mijn merrie eet ook van de bomen (oh, wat zijn die toch mooi op gelijke hoogte gekapt aan de onderkant!! Knipoog ) en de staat graag in de sloot van het riet te eten (met als gevolg: BAGGERPOTEN!!!! Frusty ik heb t r nog zo uitgelegd...) Dus voorlopig redden die het wel... In de winter krijgt ze op het land wat brood en een plak hooi of kuil...

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 18:18

Ik voer niks bij, er staat nog gras zat. Maar zie om me heen wel veel paarden die op kaal land staan en ongetwijfeld bijgevoerd zullen moeten worden.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 21:39

Pellie schreef:
Berdien schreef:

het is niet eerlijk om je paard dan hoogst waarschijnlijk honger te laten leiden. geen eten betekent toch ook geen energie?

Energie genoeg hoor, en er was nog wel wat te knabbelen. Maar een weekje ontslakken kan niks geen kwaad, ze is echt vet. Maar toen het te erg werd (dat merk je vanzelf aan hoe erg de boel dramt om mee te komen) kregen ze er weer een flink stuk bij aan.

octavodia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 10:13

Als paarden op een kaal stuk land, echt kaal bedoel ik dan, niks bijgevoerd krijgen kunnen ze last krijgen van een verstoorde stofwisseling, en insuline resistentie ontwikkelen, of hoefbevangen raken omdat ze hun reserves gaan aanspreken, en door het te snelle afvallen(dat is soms nog niet zichtbaar) de gifstoffen die daarbij vrijkomen niet zo snel kunnen afbreken, dus pas hiermee op,. Een paard dat vettig blijft ondanks zijn schamele rantsoen daar is al iets niet helemaal goed mee wat betreft de stofwisseling, hij zou al een verstoring kunen hebben in zijn suikerhuishouding.Oud hooi bijvoeren op een schraal stuk land is wel een must, hier worden ze niet dik van, wel kunnen ze rond lijken omdat hun darmen vol zitten als ze bv het onbeperkt aangereikt krijgen,zorg ook voor een goede mineralenliksteen als het land helemaal kaal is...want zeker met het warme weer drinken ze veel meer, en raken ze zo meer zouten en mineralen kwijt omdat ze meer plassen, en zweten. Dus echt niet bijvoeren als het land kaal is is echt erg slecht voor de gezondheid van je paard op..problemen beginnen misschien niet metteen, maar ze sluimeren, en komen opeens aan de oppervlakte. Een paard in de vrije natuur kan verder trekken om voedsel te zoeken he, al zijn het maar houtige takken, boomschors,droog gras..het is voedsel...een kale wei heeft die gelegenheid niet, plus dat ze door de knagende honger veel te veel zand binnen gaan krijgen..niet doen dus...

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 10:55

Ik hoef ook nog niet bij te voeren. Ik dacht eerst dat het nodig was maar ze laten het liggen hahaha dus zal wel niet.
Maar zodra het nodig is gooi ik gewoon een baal hooi in de wei per dag (voor 2 volwassen merries dus) daar zitten 8 plakken in.

Ze krijgen wel biks bijgevoerd zo nu en dan

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 13:34

ik voer in totaal nu een baal hooi per dag bij voor 3 tinks. waarvan ongeveer 1/3 naar viane gaat. licht er ook aan wie waar staan. we hebben een kale wei en een wei waar nog iets staad. degenen op de lekkerste wei krijgen iets minder dan de andere in verhouding.
ze krijgen ook 1 kilo bix gemengd met muslie bijgevoerd dagelijks. en na het rijden een halve pavo koek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 14:15

ik voer nog niet bij. Flint zit nog goed in het vlees, gelukkig is er regen voorspeld, kan het land weer een beetje bij trekken.

Vasthi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 10:24

Bedankt voor jullie reacties Pling

Hamer Hier hebben we nog steeds geen regen gezien.......het trekt steeds aan ons voorbij.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 14:07

Ook hier gras te kort.
Ik geef ze standaart 2 plakken hooi in de wei.
Sommige dagen is het hooi meteen op,
andere dagen kijken ze er niet eens naar om.
Maar ik vind het wel een fijn idee dat áls ze dan 'honger' hebben,dat ze hun buikje kunnen vullen met hooi.

Overigens:
Hooi kun je rustig bijvoeren,ookal is je tinker wat te dik.
Van hooi worden ze niet dik.
Een dikke tinker kan net zo goed honger hebben als een niet-dikke tink.
Mijn beest is ook niet de magerste,maar ik zou het niet eerlijk vinden als hij moet rondlopen met een honger gevoel terwijl ik genoeg hooi heb liggen.
Dikke mensen geef je ook niet twee maanden geen eten omdat ze dik zijn Verward

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 21:31

Bij mij is het ook vrij kort , ik geef ze verde rgeen brok bij , maar in de avond krijgen ze een dikken plak hooi, ik hou ze wel in de gaten , maar ze zijn allemaal nog tonnetje rond alleen mij veulen en merrie krijgen een schep tinkerbrok in de avond en ochtend,maar heb weer hoop dat het gras gaat groeien nu, want het heeft heerlijk geregend vandaag en je ziet het gelijk groener worden.