[TI] ontwormen bij zwaardere tinker

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Spetter

ontwormen bij zwaardere tinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 19:31

Spetter weegt zo'n 660 kg. Ik gebruik altijd equest ontwormingsmiddel. Hij heeft ook nooit wormen of zo. Maar equest gaat maar tot 570 kg. Kun je een aangebroken verpakking 3 maanden bewaren tot de volgende ontworming? Zodat ik bijv. 1,5 spuit kan gebruiken?

Ariebren

Re: ontwormen bij zwaardere tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 19:51

waarom koop je niet gewoon de 700 kg spuiten.
Bevat yvermectine, en je houd geen restjes over.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 20:23

die gebruik ik ook altijd die van 600 of 700 kilo. licht er aan voor wie. restjes zou ik niet bewaren.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 20:35

Iig moet je ervoor zorgen dat je zijn/haar volledige gewicht pakt. Ik koop voor mijn KWPN (720 kilo) altijd 2 spuiten, en geef hem ff ruim anderhalf. Vaak kan ik met de rest van de overgebleven spuit iemand met een shetje of klein ponietje blij maken.

Lucy_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 20:46

Ik heb voor Lucy ook wel eens voor 800 kg ontwormd... op advies van de DA.... niks geen problemen gehad...
In de koelkast kan je ze volgens mij wel 3 maanden bewaren hoor! Aangebroken verpakkingen... Maar wel alleen in de koelkast...

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 21:31

ik gebruik ook anderhalve spuit voor Toomie,de andere halve bewaar ik idd in de koelkast.....

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 22:05

Bij ons worden de ontwormingen door de stalbaas gedaan.
Maar heb idd ook gehoord van mensen die in de koelkast bewaarden. Is t restant niets voor de shetjes?

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 22:09

Bedankt voor jullie reacties. De shetjes delen een wormspuit samen, dus dan blijft er niks over. Voorheen hadden we wel wat restjes van de veulens, maar nu niet meer. Ik ga dus die halve maar in de koelkast bewaren.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 08:41

Je hebt gelukkig steeds meer spuiten van 700 en 800 kg en zag er laatst zelfs 1 voor 1200 kg (2 kleine paarden of 1 bel).

Neem er dus 1 van 700 of 800 en die gaat er helemaal in Knipoog

(weet trouwens niet zeker of say wel of niet boven 600 kg komt ? met zo'n speciaal meetlint kwam ze op ca 580 kg)

idd zou anders ook zeggen in koelkast bewaren, ze mogen in ieder geval niet boven de 25 graden komen ( kan een paard ernstig ziek van worden dan)
Denk trouwens dat de houdbaarheid (na opening) ook op de bijsluiter staat Knipoog

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 08:52

Wat is de werkzame stof in de equest ??

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 08:52

De hele stal wordt met equest ontwormt. Dus wil ik geen andere gebruiken. We hebben eigenlijk nooit wormen op stal, dus hij bevalt goed. Ook is er geen resistentie tegen equest bekend, dus vandaar equest.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 08:55

Ariebren schreef:
Wat is de werkzame stof in de equest ??

moxidectine. De enige wormspuit die ik ken die deze stof heeft.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 09:04

Is wel het beste ontwormings middel, maar hoeft niet het hele jaar door gebruikt te worden.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 09:08

waar we eerder op stal stonden werden onze paarden altijd met Equest behandeld. Toen we zelf met onze knollies naar onze "eigen gehuurde" Knipoog stal gingen zijn we gewoon doorgegaan met Equest. Volgend de dierenarts ook het beste middel zo'n beetje.
Cindy...we kunnen wel een extra spuit kopen en die delen. Of verdelen over Indy, Sjakie en Spetter. Da's niet zo'n probleem, doen we dat wel.

Is het erg als ze ietsie te veel krijgen??? (Weet namelijk niet precies wat Indy weegt)

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 09:35

Oooow, probleem opgelost dan, hahaha. Denk dat Indy ook wel rond de 600 kg zit hoor!

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 11:36

grid schreef:

(weet trouwens niet zeker of say wel of niet boven 600 kg komt ? met zo'n speciaal meetlint kwam ze op ca 580 kg)

Jeetje, zoveel nog? Jordy is een stukje groter dan Sayla en weegt nog geen 500 kg Bloos! Gewogen op een weegschaal.
IndianaJones schreef:
Is het erg als ze ietsie te veel krijgen??? (Weet namelijk niet precies wat Indy weegt)

Nee, dat is niet erg. Je kunt bij een volwassen paard tot 2x veilig overdoseren. Jordy krijg ook een spuit voor 600 of soms 700kg.
Liever overdoseren dan onderdoseren, door onderdoseren werkt je resistentie in de hand. Als je onderdoseert gaan niet alle wormen dood, en de wormen die het overleven kunnen resistent worden tegen de werkzame stof in het ontwormingsmiddel.
Equest werkt overigens niet tegen alle wormen, moxidectine werkt niet tegen lintworm, alleen praziquantel (bijvoorbeeld Equimax, daar zit ivermectine en praziquantel in) werkt daartegen, dus eigenlijk zou je 1x per jaar daarmee moeten ontwormen. De eieren van de lintworm ontpoppen na zo'n 3 maanden, dus iets voor de kerst geef ik Equimax.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 11:38

ow goeie tip Supertje!!!! Dank je!

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 12:30

Supertje schreef:
grid schreef:

Jeetje, zoveel nog? Jordy is een stukje groter dan Sayla en weegt nog geen 500 kg Bloos! Gewogen op een weegschaal.
IndianaJones schreef:

Nee, dat is niet erg. Je kunt bij een volwassen paard tot 2x veilig overdoseren. Jordy krijg ook een spuit voor 600 of soms 700kg.
Liever overdoseren dan onderdoseren, door onderdoseren werkt je resistentie in de hand. Als je onderdoseert gaan niet alle wormen dood, en de wormen die het overleven kunnen resistent worden tegen de werkzame stof in het ontwormingsmiddel.
Equest werkt overigens niet tegen alle wormen, moxidectine werkt niet tegen lintworm, alleen praziquantel (bijvoorbeeld Equimax, daar zit ivermectine en praziquantel in) werkt daartegen, dus eigenlijk zou je 1x per jaar daarmee moeten ontwormen. De eieren van de lintworm ontpoppen na zo'n 3 maanden, dus iets voor de kerst geef ik Equimax.

Clown ja maar was met zo'n MEETLINT Knipoog en ze heeft in verhouding een grotere buikomvan dus wellicht klopt ie dan niet Knipoog, maar is wel een beetje een indicatie --> moet nog steeds eens op de weegschaal met haar maar dat is zo'n eind rijden Scheve mond

idd equimax en nu de nieuwe equivalan duo hebben praziquantel Ja een van die 2 komen ook bij ons standaard een keer aan de beurt voor lintworm Ja

Ik dacht zelfs tot 3x overdoseren (staat trouwens ook op de meeste bijsluiters Knipoog )

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 15:28

Dat is trouwens waar ook, mijn stalhouder had Jordy pas ook gemeten met zo'n lint omdat hij benieuwd was wat Jordy nou woog. En dat kwam ook een stukje hoger uit dan de weegschaal, ik geloof dat hij op 540kg uit kwam o.i.d. Maar Jordy heeft 2x op de weegschaal gestaan, 1e keer 495 kg, 2e keer woog hij 470 kg. Nu is hij in vergelijkbare conditie als de 1e keer dat hij op de weegschaal stond, dus ik neem aan dat hij nu ook weer rond de 500kg zit.
Jordy heeft een in verhouding zware voorhand, zijn borstkas is breed en erg rond, maar hij heeft absoluut geen buik, beetje zandlopermodelletje dus Clown Vandaar dat het bij hem waarschijnlijk ook hoger uitkomt met zo'n lint.
Er heeft eens zo'n rekensommetje op bokt gestaan waarmee je ook het gewicht kon berekenen met de borstomvang en de lengte, ik kan hem helaas niet zo snel vinden. Maar iig kwam dat ook een stuk hoger uit dan wat hij eigenlijk weegt.

Dat overdoseren moet idd 3x zijn, tiepvaut.... Clown

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 15:47

Die rekenformule kwam van Maya af....

Idd kan je beter overdoseren, dan onderdoseren en kan je 3x overdoseren eer het schadelijk word Ja
En 1x per jaar een andere werkzame stof ter afwisseling heeft zeker zo zn voordelen Ja

Hoe duur is Equest eigenlijk en heeft de paardendrogist die?

Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 19:16

Ik koop tegenwoordig zo'n spuit van Hypomax (heet het geloof ik) daar zit 700 kilo in, daar ontworm ik Lizzy mee. Angel deel ik met de shet, dus wel zo makkelijk *LOL* Zij krijgt nu voor 300 kilo.

Verder doen we het altijd met zijn allen op stal, het jaar door met Hypomax of een ander merk en 2x per jaar (als ze de wei op gaan en als ze eraf komen) dan met Equimax. De mijne blijven nu dan wel het hele jaar buiten, maar ik blijf wel volgens dat schema ontwormen.

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 19:30

ik heb die formule van maya ook eens gebruikt en kwam ook op 580 kg.

Spetter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-06 19:34

Ik heb Spet op de weegbrug gehad en daar was hij 660 kg. Vandaar dat ik het vrij nauwkeurig weet. Allemaal bedankt voor de tips! Dacht nog wel dat het een nutteloos topic zou worden hahaha.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 21:30

nee niet nutteloos dus spetter.

Is er niemand meer die de formule weet. Bij Lonan klopte hij vrij aardig.
Dan kan ik Viane ook nog eens doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 21:35