Wat vinden jullie van Volbloed x Gelders? Warmbloed x Gelder

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Xox

Wat vinden jullie van Volbloed x Gelders? Warmbloed x Gelder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 16:29

Wat zouden jullie doen als jullie een leuke Gelderse merrie hadden en daar voor een hengst zoeken.

1) Volbloed x Gelderlander
2) Warmbloed x Gelderlander
3) Gelderlander x Gelderlander

en waarom of juist waarom niet? Ik twijfel zelf best wel. Ik vind Gelderlanders mooie paarden maar of het commercieel handig te verkopen is? Volbloed x Gelders heeft zich vroeger wel bewezen goede sportpaarden te zijn. Warmbloed op zo'n merrie heeft me al een leuk veulen op gebracht.

Het gaat overigens om de volgende merrie
viewtopic.php?f=159&t=624668

Desiree

Re: Wat vinden jullie van Volbloed x Gelders? Warmbloed x Gelder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 17:36

Echte gelderse paarden zijn er anders neit zo heel veel hoor. Dus het kan best commercieel zijn om te verkopen.

Gelders x volbloed geeft F1 produkt. Voorbeelden zijn er te over, waaronder NAturel (keur), Zuidhorn, Dutchboy etc.
Het geeft goede sportpaarden.
Laatst bijgewerkt door Desiree op 25-07-06 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

leonora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 17:39

We hebben een omgekeerde F1, een jaarling van Laurentz uit een irish taxi x flugel de la roche x ox-merrie. Ziet er leuk uit!
Wij hebben behoorlijk wat Gelderse paarden, die ook in de sport goed kunnen meekomen, maar om nu te zeggen dat je er rijk van wordt ..........

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 17:54

Rijk hoef ik ook niet te worden hoor. Zo bedoelde ik het niet. Ik fok eigenlijk eerst voor een opvolger van mijn paard. Maar wil graag en merrie. Dus als het een hengst wordt zal die verkocht moeten worden. Dus moet ook verkoopbaar zijn

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 18:27

Ik denk dat een gelders veulen net zo goed verkoopbaar is. Vooral omdat geldersen steeds meer in de minderheid lijken te gaan. Oudehinken hier op bokt zocht naar een braaf gereden gelders paard. KOn er geen vinden. Is uiteindelijk een tuiger geworden.

leonora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 19:18

Liefhebbers van Gelderse paarden behoren nog steeds tot een select groepje. In een ander topic werd Darwin-bloed zojuist genoemd als oplossing voor de hoogbenige dressuurduivels. Gaat misschien voor een aantal Gelderse hengsten ook wel op. Zou rustig bijvoorbeeld Ahoy durven gebruiken op een lastige ferro-merrie. Heeft zijn kleur, karakter en uitstraling mee!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 20:46

leonora2 schreef:
Liefhebbers van Gelderse paarden behoren nog steeds tot een select groepje. In een ander topic werd Darwin-bloed zojuist genoemd als oplossing voor de hoogbenige dressuurduivels. Gaat misschien voor een aantal Gelderse hengsten ook wel op. Zou rustig bijvoorbeeld Ahoy durven gebruiken op een lastige ferro-merrie. Heeft zijn kleur, karakter en uitstraling mee!

En dan wil ik best het veulen kopen Knipoog

Kan waarschijnlijk de wereld lopen...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 21:02

Kan best, de fokker van Lotje heeft al een paar jaar gefokt met Koss op verschillende merries, o.a de Pion x Amor, de Gribaldi x Pion en de Gribaldi x Amor.

Daar zijn best leuke dieren van gekomen en het Vivaldi veulen uit de Koss x Pion is nog leuker geworden.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 21:19

Koss is dan wel gelders maar qua type zo veredeld dat hij hele mooie rijpaarden geeft. En goede ook, maar dat is gezien zijn bloedlijnen niet zo heel gek.... El Corona, zijn vader is Amor x Doruto. Beroemde namen. VAder is Goudsmid.

LOCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 21:33

100% gelderse zijn best zeldzaam, en daarom ook wel goed te verkopen, maar ik zie dat jpuw paard 75% (?) gelders is. Dan is het voor een echte liefhebber misschien minder interessant en dan zou ik als ik in jouw schoenen stond voor een volbloed gaan. Ik heb zelf beschikking over een Laurentz (V. Bazuin) X Elegant. Zie foto's in mn profiel. Hij is 100% gelders. Ik Vindt Laurentz een erg leuke hengst, mooi rijtypisch. MAar dat zal voor jouw merrie helaas niet gaan van dan krijgt ze een kind van haar halfbroer Lachen

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 22:33

Ze is eigenlijk wel vooledig Gelders maar Zep voert en deel Trakehner bloed en een deel Holsteins via Goudsmid

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 08:16

Ze is gelders genoeg qua afstamming en qua type. Interessant ook omdat ze geen Koss bloed voert.
Dus ik zou voor gelders gaan. Zeker als je het veulen zelf wilt houden voor evt fokkerij. Voor de verkoop kan je ook gelders kiezen of een warmbloed, dan zou ik geen volbloed kiezen want ook al doen ze het later goed in de sport qua exterieur zijn het niet de mooiste paarden en dat ziet een koper toch het eerst.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 08:33

Ik denk dat Zep en Goudsmid interessant Gelders bloed is. Er zijn nog best veel mensen op zoek naar gelderse paarden. Ikzelf samen met mijn vriend bijvoorbeeld. Dus ik denk dat als je een goede Gelderse merrie hebt dat er nu nog best een boel leuke Gelderse hengsten zijn om uit te kiezen. Ik denk dat het zonde is als er geen Gelderse paarden meer bij komen of steeds minder. Het zijn sterke, slimme, gemotiveerde, mooie paarden!

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 09:24

Ik zou zeker voor een Gelderse hengst gaan Xox, zonde om het niet te doen. Ook zul je het veulen best kwijt kunnen, liefhebbers genoeg.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 10:11

Hmmm. Begin nu echt te twijfelen. Vindt Koss een mooi hengst. Wat vinden jullie trouwens van Creool op deze merrie? Iemand ga me die tip.

leonora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 10:22

De mooiste Gelderse hengst staat bij nienke noordergraaf en dat is Ilex, een schilderij. Op de hengstenkeuring met luid applaus onthaald, maar in Ermelo ging iets mis en kwam hij naar huis. het volgende jaar weer voorgesteld en toen hij opnieuw werd aangewezen, trok zijn eigenaresse hem lachend terug en zei dat hij van haar nooit meer naar ermelo mocht. Nu loopt hij daar nog; het is net een koning!

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 10:42

Heb je daar een foto van Leonora? Wat voor afstamming heeft die hengst?

@ Xox: Creool zou natuurlijk kunnen maar dan heb je het wel weer over een RP-hengst. Je hebt ook nog de hengst Upperville, is een Cabochon x Creool. Is mijn merrie nu drachtig van. Een moderne Gelderse hengst met een zeer Gelders karakter: braaf, vriendelijk, werklustig.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 11:00

Ik zou dan wel voor een goedgekeurde gelderse hengst gaan anders wordt het waarschijnlijk weer moeilijker om het veulen kwijt te kunnen als mensen er evt weer verder mee willen fokken oid.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 11:47

Creool voert natuurlijk wel veel Gelders bloed. Super karakter enz.

Eliene. wat voor een merrie (afstamming) heb jij laten dekken door Upperville?

leonora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:00

moest er een keer zijn voor mijn werk, maar kon geen foto's maken toen. Ilex is een Zep (eigenaresse ilex was ook de eigenaresse zep) uit een hele goede merrie van stal hekkert. Als driejarige op de HK zijn er meer dan genoeg foto's van gemaakt. Misschien heeft iemand nog zo'n groot archief. Wij hebben bij een Elegant-merrie nu een veulen van Vitens. Ben namelijk nogal gek van Zep-bloed, natuurlijk wel altijd even op het AB letten van de merrie! Na een aantal Parcival-veulens uit dezelfde Elegant, is dit weer een echt Gelders veulen. Veel front, robuust met een echte kont, ben heel benieuwd hoe ze uitgroeit.

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:06

Xox, mijn merrie is een elite sport (dres.) merrie v. Ureterp x keur v. Folio pref. x pref. van Oregon pref. Een echte klassieke Gelder dus. Zie mijn profiel voor foto's.

Ik had ook geen problemen met Creool-bloed, wilde ook graag iets van Akteur dus dat kwam mooi uit met Upperville. Cabochon aan vaderskant vond ik ook prima. Ik vind het echt een hele lieve vriendelijke hengst. Ik heb vorig jaar een Koss-veulen uit Evita gefokt en dat is ook goed bevallen maar ik wilde nu graag ander bloed gebruiken. Als het weer een merrie wordt kan ik met de dames tzt nog wat kanten op met fokken ivm bloedvoering.

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:09

OK Leonora, bedankt voor de info!
Ik vind Vitens ook een leuke hengst maar wilde voor C'tje geen Koss-bloed gebruiken dus viel er gelijk een aantal hengsten af.

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-06 12:11

Heeft iemand foto's van Uuperville? Bij Tewis staat er maar ''een op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:02

Creool en superkarakter is mij nieuw. Volgens mij zijn het super sportpaarden maar met nogal een gebruiksaanwijzing!

Als je een allround gelders paard wilt fokken (en dat zou ik zeker doen met de afstamming van je merrie) zou ik eerlijk gezegd niet voor Upperville gaan. Qua springen vind ik dat zonde. Dus ik vind Koss wel een goede optie!

Een springhengst die ook veel gelders bloed voert en écht brave paarden geeft is Ginus, kan je mss ook eens naar kijken.

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 13:16

Upperville had ook weer geen hele slechte cijfers voor het springen, alleen voor afdruk had hij een 5. Er werd ook in zijn verrichtingsverslag gezegd dat hij wat sterker in het achterbeen mocht zijn. Ik heb de hengst zowel aan de hand als onder het zadel gezien en moet zeggen dat ik het achterbeen niks slap vond, eerder juist krachtig. Hij brengt het ook goed ruim naar voren en onder. Sowieso is het AB-gebruik van Evita zo sterk dat ik wat dat betreft wel een klein gokje kon nemen. Maar ik ga ook niet 100% op de cijfers van de verrichtingsrapportage af; Koss had ook niet zulke hoge punten en die vererft toch ook niet verkeerd, hij is ook niet voor niets keur geworden. En zelf heeft hij het in de sport ook heel netjes gedaan met Z2+ dressuur en Z-startgerechtigd voor springen. Ik bedoel niet dat ik de verslagen complete onzin vind maar het is niet het enige waar ik op af ga.

Ik ben trouwens benieuwd naar de bevindingen over de veulens van o.a. Upperville en Vitens die binnenkort geïnspecteerd worden maar ook dan staar ik me daar niet helemaal blind op. De veulens hebben tenslotte ook een moeder.