Darwin onderschat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

gomir

Darwin onderschat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 23:25

Darwin-kleinzoon Paddox won dit weekend goud op het EK junioren en ook zijn zoon Inspekteur presteerde op dit EK naar behoren. viewtopic.php?sid=&f=11&t=627329

Toeval of zit hier meer achter?
Heeft Darwin zijn kansen in de fokkerij gehad en zijn dit toevalstreffers of is deze hengst in het verleden onderschat en valt dit nu pas op.

Ik ben benieuwd naar jullie mening!

sarabande

Re: Darwin onderschat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 23:34

Vorige week had ik een discussie met de trainer van Saar over Darwin. Hij heeft hele beste paarden uit Darwin dochters gehaald.
Buiten Inspecteur en Paddox komt het bloed niet voor in de hengstenstapel.
Misschien toch interessant om eens in de merrielijnen te gaan zoeken, het bloed zal goed passen op al die hoogbenige dressuurtypjes die op dit moment zoveel furore in de keuringsringen maken, maar geen enkele overeenkomst hebben met de vrij zware paarden die de dienst uitmaken in de topsport.
En daar wil men toch voor fokken Verward

Lida

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 07:45

Gomir, vergeet de goede prestaties niet van Inspecteur zijn dochter.

Dus 1 zoon en 2 kleinkinderen.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 08:05

Darwin gaf paarden van het model "teckel". Korte pootjes dus.
En dat past niet echt in de hedendaagse (KWPN) fokkerij.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 08:52

De nafok van Darwin, vooral via dochters, blijkt dus fijn bewegende en goed presterende paarden te geven met een werkwillig karakter.
Lijkt me toch een goede combinatie met de huidige hoogbenige rillerige bloedkikkers, of moet je die maar met elkaar blijven kruisen zoals dat nu gepropagandeerd wordt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 09:35

Ferrero is een goedgekeurde hengst bij het NRPS van Ferro x Darwin x J.Amagun.

Ik denk zelf dat je voor de ware kwaliteit een stapje hoger in de pedigree moet kijken - Darwin = Roemer x Pion.
Zowel Roemer als Pion hebben meer gegeven dan Darwin zelf. Dat zijn imo de hengsten om op terug te fokken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:06

Dat staat je vrij om dat te denken Dees, maar het gaat hier om Darwin, zelf en zijn mogelijke invloed op de KWPN fokkerij
Hoe hij gefokt is was trouwens bekend, het gaat om de nafok.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:37

sarabande schreef:
....en zijn mogelijke invloed op de KWPN fokkerij

Wie heeft het in dit topic uitsluitend over kwpn-fokkerij?
Fokkerij omvat meer dan KWPN.
Ik weet, het is vast moeilijk voor je te bevatten, maar er is meer Haha!

arie53

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:41

sarabande schreef:
Vorige week had ik een discussie met de trainer van Saar over Darwin. Hij heeft hele beste paarden uit Darwin dochters gehaald.
Misschien toch interessant om eens in de merrielijnen te gaan zoeken, het bloed zal goed passen op al die hoogbenige dressuurtypjes die op dit moment zoveel furore in de keuringsringen maken, maar geen enkele overeenkomst hebben met de vrij zware paarden die de dienst uitmaken in de topsport.

Helemaal eens. Haha!

Citaat:
Darwin gaf paarden van het model "teckel". Korte pootjes dus.
En dat past niet echt in de hedendaagse (KWPN) fokkerij.

Zijn vader Roemer nog altijd in de top van de hedendaagse (KWPN) fokkerij. Die vermeende korte pootjes valt mee. Beter een paar goede stevige poten dan een paar lange wiebelende stelten.

Afbeelding

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:43

arie53 schreef:
sarabande schreef:

Helemaal eens. Haha!

Ohhhh Arie hier moet ik even van bijkomen, ik ga mijn pc maar eens uitzetten Haha!

hananya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:02

sarabande schreef:
arie53 schreef:

Helemaal eens. Haha!

Ohhhh Arie hier moet ik even van bijkomen, ik ga mijn pc maar eens uitzetten Haha!

Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:11

arie53 schreef:
Die vermeende korte pootjes valt mee. Beter een paar goede stevige poten dan een paar lange wiebelende stelten.

Loek........... Nagelbijten / Gniffelen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:09

Waarom zou het aan Darwin liggen en niet aan zijn vader Roemer??

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:19

Sammie schreef:
Waarom zou het aan Darwin liggen en niet aan zijn vader Roemer??

omdat zijn halfzus, dus uit dezelfde moeder dit ook vererft. Het zit dus in de moederlijn van Darwin verankert als je het mij vraagt. Bij deze merrie moet je ook altijd naar hoogbenige hengsten zoeken en dan nog is de vraag of het wel vererft.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:21

Wat vererft zijn (of heeft vereft) zus dan?

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:23

korte pootjes en een super karakter Haha!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:28

Clown *LOL* Maar dat bedoelde ik niet. De overwinningen van Paddox en inspecteur worden toegeschreven aan Darwin en ik vraag me dan af waarom Darwin en niet aan Roemer. Roemer in de 2de of 3de generatie zorgt doorgaans nog steeds voor goede paarden en het is algemeen bekend dat dochters van Roemer 'beter' waren dan zijn zoons.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:54

Waar staat dat de overwinningen aan Darwin worden toegeschreven?????
Er wordt alleen gezegd dat Darwin speciale eigenschappen doorgaf, en de vraag is in welke meriestammen dit nog aanwezig is.
Darwin had ook een heel goede moeder en fokken is altijd combineren.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:56

Die toon vond ik een beetje terug in het andere topic. Overigs zal ik zeker niet ontkennen dat Darwin uit een goede merrielijn komt.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 17:33

Imo is het Roemer-bloed minstens zo waardevol en heeft dat er in combinatie met de sterke moederlijn van Darwin misschien wel voor gezorgd dat hij achteraf gezien waardevolle paarden heeft gegeven.

Ik heb niet voldoende verstand van dressuurpaarden om echt een zinnige bijdrage aan deze discussie te leveren, maar ik denk dat de invloed van Roemer op de vererving van Darwin ook zeker niet uitgevlakt kan worden!

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 17:39

lucas03 schreef:
korte pootjes en een super karakter Haha!

En is de huidige KWPN-fokker daar blij mee? Ik ben bang van niet Bloos

Drukt Darwin die stempel ook nog sterk als hij in de tweede of derde generatie zit of geeft hij dan icm met de juiste hengst fijne en wat modernere sportpaarden? Maw is de invloed van hem op beweging en karakter sterker dan op exterieur?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 17:42

Gomir fokken is combineren, stappen vooruit, stapje terug consolideren en verbeteren. Gezien het grote aantal hoogbenige paarden met rillerige karakters zou een hengst die dergelijke dingen doorgeeft op dit moment goed te pas komen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 17:45

Dat zie ik wel in, maar kun je dat een ander ook aan het verstand brengen. De mensen willen geen kortbenig paard en als het dier op de keuring volledig afgebrand gaat worden zie ik zo'n dier al heel snel via de achterdeur verdwijnen als recreatiepaard(dan is het karakter wel mooi meegenomen Clown ) en geen bijdrage meer leveren aan de fokkerij!

Vandaar mijn vraag waar hij sterker zijn stempel op lijkt te drukken als hij verder in de stamboom zit.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 17:46

DARWINAfstammelingen 1990 (veulens)
Deze hengst presenteerde een collectie royaal ontwikkelde, voldoende rijtypisch gebouwde veulens. Het hoofd is op zichzelf redelijk correct gebouwd, is echter iets lang en zou sprekender kunnen zijn, terwijl het oog weinig uitdrukkingsvol is; tussen de ogen is de neuslijn nog wel eens iets gewelfd. De hals heeft veel lengte, is goed gevormd en staat er goed op. De schoft is zeer lang en goed ontwikkeld. De schouder heeft veel lengte en vertoont doorgaans de goede ligging. De rug is meermalen lang en ook nog wel eens iets gezonken. De lendenen zijn goed aangesloten en gespierd. De croupe kon typischer en langer; de staart ligt er vaak hoog in. Het voorbeen is goed gesteld, goed ontwikkeld en meermalen lang gekoot. Het achterbeen is vaak lang en ook daar treffen we dikwijls een lange koot aan. Bij de geprikte veulens liet de kwaliteit van het achterbeen nog wel eens te wensen over. De gewrichten zijn over het algemeen fors ontwikkeld. De stap gaat de veulens gemakkelijk af en daarbij ruimen ze voldoende. In draf is er sprake van ruimte, balans en oprichting, maar doorgaans zou het achterbeen effectiever onder moeten treden. Enkele veulens bewogen zich echter superieur; een groot aantal had de neiging om de staart omhoog te steken en overmoedig rond te walsen.
De veterinaire bevindingen hebben betrekking op het in vier gevallen voorkomen van een voorvoet die kleiner en steiler is dan de andere. In één geval is een overbijt geconstateerd.

Kort samengevat: royaal ontwikkelde, voldoende rijtypische veulens die goed in balans en oprichting draven. Het achterbeen zou evenwel beter onder moeten treden.
Getoond: 30 veulens uit 171 dekkingen.

Afstammelingen 1994 (januari; 3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft Darwin voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Afstammelingen 1998 (januari; 7-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 7-jarige nakomelingen blijft de reeds geëxporteerde Darwin voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

Afstammelingen 2002 (januari; 11-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 11-jarige nakomelingen wordt Darwin definitief goedgekeurd.

PADDOX
Afstammelingen 2001 (september; veulens)
Paddox toonde een wisselende collectie, matig tot goed ontwikkelde, rijtypische veulens, die ruim voldoende in het rechthoeksmodel staan.
Het hoofd is sprekend. De nek is goed van lengte en vorm. De hals is goed van lengte en goed tot ruim voldoende van vorm. De schoft is goed van lengte en goed ontwikkeld. De schouder is doorgaans goed van lengte en ruim voldoende van ligging. De rug is meermalen gezonken, maar goed bespierd. De lendenen zijn doorgaans normaal gevormd en goed aangesloten. De croupe is goed van lengte en ruim voldoende van ligging. De broekspier is ruim voldoende van lengte. Het voorbeen is correct. De voorstand is meermalen frans. Het achterbeen is lang en gebogen. Het fundament is doorgaans teer en straalt kwaliteit uit. De hoeven zijn normaal gevormd.
De stap is zuiver en heeft ruim voldoende ruimte. De lichtvoetige draf heeft ruim voldoende ruimte en ruim voldoende souplesse. De veulens draven met een goede houding en een actief achterbeen. Het voorbeen wordt wisselend gebruikt. De veulens springen gemakkelijk in galop aan. De galop heeft voldoende ruimte. De afdruk is goed. Het voorbeen blijft iets vlak.
Geen bijzonderheden.
De kwaliteit van de moeders was wisselend.
Getoond: 14 veulens uit 46 in 2000 gedekte merries.

Afstammelingen 2005 (januari; 3-jarigen)
Naar aanleiding van de beoordeling/rapportage van zijn 3-jarige nakomelingen blijft Paddox voor de KWPN-fokkerij gehandhaafd.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 17:49

gomir schreef:
Dat zie ik wel in, maar kun je dat een ander ook aan het verstand brengen. De mensen willen geen kortbenig paard en als het dier op de keuring volledig afgebrand gaat worden zie ik zo'n dier al heel snel via de achterdeur verdwijnen als recreatiepaard(dan is het karakter wel mooi meegenomen Clown ) en geen bijdrage meer leveren aan de fokkerij!

Vandaar mijn vraag waar hij sterker zijn stempel op lijkt te drukken als hij verder in de stamboom zit.

Ik denk dat die termen kortbenig en langbenig een beetje TE zwart/wit genomen worden. Wil men van beiden het goede dan zal je die gericht moeten inzetten.
Met name het talent tot en de werkwilligheid om te presteren zijn grote pluspunten voor de huidige fokkerij