Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
sarabande schreef:....en zijn mogelijke invloed op de KWPN fokkerij

sarabande schreef:Vorige week had ik een discussie met de trainer van Saar over Darwin. Hij heeft hele beste paarden uit Darwin dochters gehaald.
Buiten Inspecteur en Paddox komt het bloed niet voor in de hengstenstapel.
Misschien toch interessant om eens in de merrielijnen te gaan zoeken, het bloed zal goed passen op al die hoogbenige dressuurtypjes die op dit moment zoveel furore in de keuringsringen maken, maar geen enkele overeenkomst hebben met de vrij zware paarden die de dienst uitmaken in de topsport.
En daar wil men toch voor fokken
Citaat:Darwin gaf paarden van het model "teckel". Korte pootjes dus.
En dat past niet echt in de hedendaagse (KWPN) fokkerij.
arie53 schreef:sarabande schreef:Vorige week had ik een discussie met de trainer van Saar over Darwin. Hij heeft hele beste paarden uit Darwin dochters gehaald.
Buiten Inspecteur en Paddox komt het bloed niet voor in de hengstenstapel.
Misschien toch interessant om eens in de merrielijnen te gaan zoeken, het bloed zal goed passen op al die hoogbenige dressuurtypjes die op dit moment zoveel furore in de keuringsringen maken, maar geen enkele overeenkomst hebben met de vrij zware paarden die de dienst uitmaken in de topsport.
En daar wil men toch voor fokken
Helemaal eens.![]()
sarabande schreef:arie53 schreef:
Helemaal eens.![]()
Ohhhh Arie hier moet ik even van bijkomen, ik ga mijn pc maar eens uitzetten
arie53 schreef:Die vermeende korte pootjes valt mee. Beter een paar goede stevige poten dan een paar lange wiebelende stelten.
Sammie schreef:Waarom zou het aan Darwin liggen en niet aan zijn vader Roemer??
Maar dat bedoelde ik niet. De overwinningen van Paddox en inspecteur worden toegeschreven aan Darwin en ik vraag me dan af waarom Darwin en niet aan Roemer. Roemer in de 2de of 3de generatie zorgt doorgaans nog steeds voor goede paarden en het is algemeen bekend dat dochters van Roemer 'beter' waren dan zijn zoons. lucas03 schreef:korte pootjes en een super karakter

) en geen bijdrage meer leveren aan de fokkerij!gomir schreef:Dat zie ik wel in, maar kun je dat een ander ook aan het verstand brengen. De mensen willen geen kortbenig paard en als het dier op de keuring volledig afgebrand gaat worden zie ik zo'n dier al heel snel via de achterdeur verdwijnen als recreatiepaard(dan is het karakter wel mooi meegenomen) en geen bijdrage meer leveren aan de fokkerij!
Vandaar mijn vraag waar hij sterker zijn stempel op lijkt te drukken als hij verder in de stamboom zit.