Veulen jonger dan een jaar, bekappen of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Laura

Veulen jonger dan een jaar, bekappen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 16:59

Wat vinden jullie, wel of niet doen?

TJolieke

Re: Veulen jonger dan een jaar, bekappen of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 17:08

Ik neem dat een (goede) hoefsmid dit wel kan beoordelen?

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 17:25

een paard moet je bekappen als ie daar aan toe is...

leeftijd zegt daarin niets....

als een hoef te lang is, afwijkend oid is, dan is het gewoon tijd om te bekappen...

simpel lijkt mij,,..

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 17:26

met 6 maanden ongeveer is mijn ondertussen jaarling voor het eerst bekapt. Is maar net of het nodig is of niet.

Jamayka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 17:35

Ik zou de HS er naar laten kijken. Als je een goede hebt, bekapt hij niet als het niet nodig is.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 18:25

Wel laten bekappen, al hoeft er maar een vriemeltje af. Het is namelijk een goede ervaring voor later.
Gelijk als ze de tweede dag buiten staan begin ik al met pootjes aaien en optillen. Ons veulen van dit jaar is ook bekapt (en stond gewoon stil), gewoon omdat het verzet van een veulen nog wel te houden is, maar een jaarling is zo sterk, die moet al weten dat het gewoon is en niet eng, die jaarling daar verliest ieder mens het van. Zo veel mogelijk in de hand zijn dat is de sleutel tot succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 18:27

Ja hoor altijd doen.
Juist op jonge leeftijd is een correcte beenstand belangrijk.

En ze worden er ook nog eens makkelijk van.
Zoals albert al zegt, zo'n kleintje is goed te houden en tegen de tijd dat ze ouder zijn vinden ze het al de gewoonste zaak van de wereld.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 18:33

Mijn veulen van bijna 10 weken is vorige week bij de smid geweest. Eerst erbij gestaan toen mijn haflinger gedaan werd, daarna was hij zelf aan de beurt. De smid heeft hem gewoon even voetjes laten geven en over zijn hoeven en kroonranden etc geaaid.
Vind het, naast uiteraard een stukje ervaring voor hem, ook zelf een fijn idee dat hij op deze manier vroeg kan zien of de ontwikkeling goed gaat. Vroegtijdig ingrijpen bij problemen is altijd zo belangrijk, en dat kan de smid beter dan wie dan ook als het gaat om beenstanden etc. Nu was de conclusie dat hij een mooi sterk beenwerk heeft. En dat hoop ik vaker te gaan horen Lachen

dozo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 19:31

Die van mij worden "gewoon bekapt", rasp erover en leren maar!!
Nee, lekker wachten tot ze 1 jaar zijn en ze vervolgens in de 7e verwurging moeten nemen, jij liever dan ik daarbij komt dat de hoefsmid hier helemaal niet blij van wordt.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 19:57

Die van mij was 11 dagen oud toen hij voor het eerst "gevijld" werd. ( milimeterwerk om beenstand te corrigeren hoeven zijn op een leeftijd van een paar dagen nog erg zacht) Er viel nog weinig te bekappen......
Het is een goede leerschool voor hem geweest want hij deed in het begin nogal moeilijk want hij was aan het twijfelen of hij zich "over zou geven" of door de muur heen zou denderen......
Week daarna hebben we maar eventjes wat intensiever met de hoefjes gepeuterd.... (net doen alsof) Ik ben blij dat ik dat gedaan heb. Ik kan hem nu overal borstelen. Toen hij 4 weken oud was mocht hij toekijken hoe mama haar hoeven werden bekapt.....
Veel mensen laten de hoefsmid al komen bij een jong veulen om de beenstand te corrigeren.

MissJeanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 20:02

Ik heb het die van mij ( gekocht met 7 maand) gelijk geleerd. Voetjes geven, later uitkrabben, en met 9 maand heb ik haar laten bekappen, toen was het nodig, en dat ging heel goed.
Nu ook, ze is inmiddels twee, heeft ze er veel voordeel van gehad.

Bekappen moet gewoon gebeuren, zeker bij zo'n jong dier dan moet de stand goed zijn. En als je op tijd begint met voetjes geven is het voor zo'n dier alleen maar normaal.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:44

Die van mij was bijna 4 maanden oud en de hoefsmid had nog nooit zo'n voorbeeldig veulen gehad! Ik trots! Het is dus een goede ervaring, bovendien vond ik de hoeven aardig lang worden, ze loopt immers alleen in de wei nu en doordat de hoefsmid de hoefjes even mooi rond vijlt, krijg je ook geen scheuren in de hoeven met dit droge weer.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:02

Ja hoor, alle veulens van ons komen bij de hoefsmid!
Al hoeft er nog geen eens een randje van af, het is al een goede ervaring voor ze!

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:28

Wij laten de veulens wel bekappen... Mijn veulen is nu 2.5 maanden oud en allang naar de hoefsmid geweest... Mama moest en dus deden we het veulen ook maar... Al is het maar een klein randje... het is een goede ervaring en ze leren ervan Tong uitsteken

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:06

ja, als dit nodig is en vaak is dat ook zo omdat een veulen / enter over het algemeen niet of nauwelijks op verharding / asfalt loopt.

racheltjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:20

Ik zou het alleen doen als het echt nodig is..

Parce

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 20:09

Hoe eerder je ermee begint hoe beter. Al pakt de hoefsmid (voor het veulen onbekende vreemde man met zeer vreemde geuren van andere paarden om zich heen en enge leren beenflappen om) alleen de voetjes maar op en doet er verder niets mee. Jonge dieren moeten leren stilstaan en vertrouwen hebben in 'enge' dingen die met ze gedaan worden. We hebben ons veulen (Arabiertje) voor haar 1e verjaardag regelmatig laten bekappen. De eerste keren ging ze een beetje springen maar ze had snel door dat het geen nut had, gaf toe en liet alles rustig over zich heenkomen. Zij is nu (1 jaar) ontzettend braaf bij de hoefsmid, kan je aan een los touwtje vasthouden Cool

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 08:36

Ik denk ook dat je er niet vroeg genoeg mee kan beginnen. Het bekappen en voetjes geven kan het veulen dan direct leren en je voorkomt dat er evt problemen met de hoeven optreden en kan deze als dit nodig zou zijn, bijsturen zodat het geen probleem voeten worden. De veulens bij ons op stal in opfok en elders werden allemaal regelmatig gecontroleerd door de smid en waar nodig bekapt.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:30

Gewoon met de andere paarden meenemen. De eerste keer vijl hij er maar een beetje aan maar ze raken wel aan de hoefsmid gewend. Gelukkig vind mijn hoefsmid het ook belangrijk en rekent dan nog niets. Maar hij weet ook dat hij er later het meest profijt van heeft.

ingdong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:33

ik zeg ook doen, al is het maar een friemeltje! T veulen leert erdoor rustig te blijven staan bij de hoefsmid.. Ik heb een groep verzorgpony's (bijna allemaal bij ons op stal geboren) en die hebben we allemaal van veulen af aan bekapt. En dat zijn nu echt voorbeeldpaardjes met beslaan!!!

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 10:36

De hoefsmid deed mijn veulentje gewoon met haar moeder mee. Even voetjes optillen, vijl er licht over en klaar.
Ze is nu nog steeds niet de makkelijkste met hoeven bekappen, maar het was een stuk slechter geweest wanneer we haar eerst een jaar maar wat hadden laten doen..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 12:46

Vanaf het begin gewoon mee nemen. Al word er alleen maar een vijl langs gehaald, het gaat om de ervaring. Vaak rekend de smid ook niet eens het volle bedrag als er eigenlijk net niets gedaan hoeft te worden.

Een veulentje kan je eventueel nog wel in de houdgreep houden, met een jaarling kan je dat vergeten.

paramejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 09:33

gewoon meenemen, en waarneer nodig er ook iets aandoen. al doende leert men toch?

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-06 10:24

Mijn veulen gaat ook binnen nu en 2 weken naar de smid. Merrie moet gedaan worden, en kan ze het ook mooi leren. Zoasl iedereen al zegt, hoe jonger ze zijn, hoe makkelijker in bedwang te houden!

gedupeerde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-06 01:22

Ik zou het ook doen, altijd goed om even naar de beenstand te laten kijken.
En ze doen een hoop ervaring op op deze manier