Is het stamboekpapier dit wel? En hoe zit dit met paarden zonder stamboekpapieren?
Ik weet niet of het hier goed staat
, anders graag verplaatsen!
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
, anders graag verplaatsen!
sarabande schreef:De nieuwe eigenaresse van onze 4 jarige heeft met de papieren van mij ook een schriftelijke verklaring gekregen dat ze betaald heeft en eigenaar is, ik ben de fokker er zit niemand tussen dus dat is sluitend bewijs.
Je denkt het nooit nodig te hebben, maar het is wel zo gemakkelijk om het achter de hand te hebben.
sarabande schreef:Jawel dat maakt wel uit ik kan namelijk aantonen dat dat paard nooit een andere eigenaar gehad heeft, niet alleen omdat het dekbewijs etc op mijn naam staat maar ook alle entingen etc door mijn Da hier gedaan zijn.
Een handelaar kan meestal niet juridisch aantonen dat hij/zij de eigenaar is/was

friesiszwart schreef:Het stamboekpapier is het eigendoms bewijs. en momenteel moeten alle paarden gechipt zijn. dus alle paarden hebben een papier. degene die in het bezit is van het papier is dus ook de eigenaar van het paard. Bij koop moet je er dan ook voor zorgen dat het papier meegegeven wordt en/of op naam overgeschreven wordt.
friesiszwart schreef:Het stamboekpapier is het eigendoms bewijs. en momenteel moeten alle paarden gechipt zijn. dus alle paarden hebben een papier. degene die in het bezit is van het papier is dus ook de eigenaar van het paard. Bij koop moet je er dan ook voor zorgen dat het papier meegegeven wordt en/of op naam overgeschreven wordt.
Alane schreef:
Het maakt niet uit of je als verkoper de fokker bent of een een handelaar. Het enige papier wat je aan de koper mee kunt geven is dat jij als verkoper eigenaar af bent.
Het eigendomsrecht bij paarden is niet zo heel erg simpel, als jij kunt aantonen dat jij in het grootste gedeelte voorziet in de levensbehoeftes van je paard ben je inprincipe eigenaar.
Daar is een uitspraak over geweest:
iemand was verzorger van een paard en voorzag in het grootste gedeelte in de levensbehoeftes van het paard (voer, stalling, DA hoefsmid) 'eigenaar' (de persoon die het paard kocht) wilde paard verkopen maar paard werd toegewezen aan de verzorger
orionneke schreef:Veel mensen zeggen als je er alles voor betaalt. Sommige mensen lenen hun paard uit, dus dan gaat dat niet op ook al heeft diegene de papieren en de kosten!!
Ik dacht laast al van, je hoeft de papieren enzo maar te hebben op te sturen en geen haan die er naar kraait bij het KWPN als je je paard laat overschrijven op jou naam....
, maar toch)