Paspoort geen eigendomsbewijs, wat wel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Myfairytale

Paspoort geen eigendomsbewijs, wat wel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 23:00

Zoals we allemaal weten is het paspoort GEEN eigendomsbewijs van je paard.
Is het stamboekpapier dit wel? En hoe zit dit met paarden zonder stamboekpapieren?

Ik weet niet of het hier goed staat Bloos , anders graag verplaatsen! Knipoog

Suzanne F.

Re: Paspoort geen eigendomsbewijs, wat wel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 08:14

Volgens mij is je stamboekpapier je eigendomsbewijs.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 08:19

Het meest overtuigende als eigendomsbewijs, juridisch dan, zijn rekeningen van je stalhouder of je DA.
Zodat je kan aantonen dat je de kosten van het onderhoud draagt.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 08:23

paspoort en stamboekpapieren zijn geen eigendomsbewijs. Het kan wel een begin zijn van een vermoeden van eigendom, maar daar koop je meestal niet zo veel voor. Degene die de lusten en de lasten van het paard draagt, is de eigenaar. Dus degene die de DA, hoefsmid, stallingskosten, materialen, voer etcetera betaalt, kan de eigenaar zijn. Meestal hangt het toch vooral samen met de feiten in de bepaalde situatie. Het beste is uiteraard een koopcontract waaruit blijkt dat de vorige eigenaar de eigenaar was (en dus bevoegd was hem aan jou te verkopen) en waarop jouw naam als koper staat vermeld.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 09:47

Ok... dus een soort van "contract" is zo'n beetje de enige manier...
Ik ondervind gelukkig geen problemen oid gelukkig!
Maar ik had het er zo over met mijn vriend en we wisten nu allebei niet goed hoe je nu dan moest tonen/bewijzen dat het paard van jou is...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 10:13

De nieuwe eigenaresse van onze 4 jarige heeft met de papieren van mij ook een schriftelijke verklaring gekregen dat ze betaald heeft en eigenaar is, ik ben de fokker er zit niemand tussen dus dat is sluitend bewijs.
Je denkt het nooit nodig te hebben, maar het is wel zo gemakkelijk om het achter de hand te hebben.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 11:55

sarabande schreef:
De nieuwe eigenaresse van onze 4 jarige heeft met de papieren van mij ook een schriftelijke verklaring gekregen dat ze betaald heeft en eigenaar is, ik ben de fokker er zit niemand tussen dus dat is sluitend bewijs.
Je denkt het nooit nodig te hebben, maar het is wel zo gemakkelijk om het achter de hand te hebben.

Het maakt niet uit of je als verkoper de fokker bent of een een handelaar. Het enige papier wat je aan de koper mee kunt geven is dat jij als verkoper eigenaar af bent.

Het eigendomsrecht bij paarden is niet zo heel erg simpel, als jij kunt aantonen dat jij in het grootste gedeelte voorziet in de levensbehoeftes van je paard ben je inprincipe eigenaar.

Daar is een uitspraak over geweest:
iemand was verzorger van een paard en voorzag in het grootste gedeelte in de levensbehoeftes van het paard (voer, stalling, DA hoefsmid) 'eigenaar' (de persoon die het paard kocht) wilde paard verkopen maar paard werd toegewezen aan de verzorger Haha!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 11:59

Jawel dat maakt wel uit ik kan namelijk aantonen dat dat paard nooit een andere eigenaar gehad heeft, niet alleen omdat het dekbewijs etc op mijn naam staat maar ook alle entingen etc door mijn Da hier gedaan zijn.
Een handelaar kan meestal niet juridisch aantonen dat hij/zij de eigenaar is/was

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 12:07

sarabande schreef:
Jawel dat maakt wel uit ik kan namelijk aantonen dat dat paard nooit een andere eigenaar gehad heeft, niet alleen omdat het dekbewijs etc op mijn naam staat maar ook alle entingen etc door mijn Da hier gedaan zijn.
Een handelaar kan meestal niet juridisch aantonen dat hij/zij de eigenaar is/was

Een fokker hoeft geen eigenaar te zijn Haha!
de levensbehoeften zijn belangrijker.
De handelaar zal vaak een kwitantie hebben van bewijs van aankoop, anders zou het wel een leuke 'handel' zijn voor particulieren... je verkoopt je paard aan een handelaar en haalt hem dan even vrolijk weer op Tong uitsteken

Zoals ik al eerder schreef is het eigendomsrecht bij paarden heel moeilijk en wordt een paard zo'n beetje gelijk gestelt aan een bankstel, wie hem heeft is de eigenaar.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:04

Het stamboekpapier is het eigendoms bewijs. en momenteel moeten alle paarden gechipt zijn. dus alle paarden hebben een papier. degene die in het bezit is van het papier is dus ook de eigenaar van het paard. Bij koop moet je er dan ook voor zorgen dat het papier meegegeven wordt en/of op naam overgeschreven wordt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 16:10

friesiszwart schreef:
Het stamboekpapier is het eigendoms bewijs. en momenteel moeten alle paarden gechipt zijn. dus alle paarden hebben een papier. degene die in het bezit is van het papier is dus ook de eigenaar van het paard. Bij koop moet je er dan ook voor zorgen dat het papier meegegeven wordt en/of op naam overgeschreven wordt.

Op mijn stamboekpapier staat dat het papier eigendom is en blijft van de stamboekorganisatie.
2 andere welshjes met papieren hebben geen los stamboekpapier. En een stamboek is niets meer of minder dan een rasvereniging die de afstamming en registratie van hun 'ras'paarden bijhoudt. Haha!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 16:14

friesiszwart schreef:

Nee, dat is niet zo, 2 paarden van mij die ik deze maand gekocht heb, zijn beiden gechipt, maar zijn stamboekpapierloos! Wel hebben ze een paspoort.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 16:15

Alane schreef:

Het maakt niet uit of je als verkoper de fokker bent of een een handelaar. Het enige papier wat je aan de koper mee kunt geven is dat jij als verkoper eigenaar af bent.

Het eigendomsrecht bij paarden is niet zo heel erg simpel, als jij kunt aantonen dat jij in het grootste gedeelte voorziet in de levensbehoeftes van je paard ben je inprincipe eigenaar.

Daar is een uitspraak over geweest:
iemand was verzorger van een paard en voorzag in het grootste gedeelte in de levensbehoeftes van het paard (voer, stalling, DA hoefsmid) 'eigenaar' (de persoon die het paard kocht) wilde paard verkopen maar paard werd toegewezen aan de verzorger Haha!

Oh, dat wist ik helemaal niet! Bloos

Niek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 17:19

Wij hebben een bont B-ponytje wat echt een "vuilnisbak-ras" is, deze staat dus ook niet ingeschreven bij een stamboek... maar heeft wel een paspoort, ook is hij nooit ziek.. alleen de entingen kunnen we de rekening van latenzien. stalling en voer hebben we geen rekeningen van, want hij eet mee met het voer van de koeien. hoe kunnen wij dat aantonen. startkaart?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 17:47

Veel mensen zeggen als je er alles voor betaalt. Sommige mensen lenen hun paard uit, dus dan gaat dat niet op ook al heeft diegene de papieren en de kosten!!

Ik dacht laast al van, je hoeft de papieren enzo maar te hebben op te sturen en geen haan die er naar kraait bij het KWPN als je je paard laat overschrijven op jou naam....

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-06 22:29

orionneke schreef:
Veel mensen zeggen als je er alles voor betaalt. Sommige mensen lenen hun paard uit, dus dan gaat dat niet op ook al heeft diegene de papieren en de kosten!!

Ik dacht laast al van, je hoeft de papieren enzo maar te hebben op te sturen en geen haan die er naar kraait bij het KWPN als je je paard laat overschrijven op jou naam....

Ja, precies! Ik vind het dus maar eng...
Er zal maar bij je thuis ingebroken worden! (ja, ik heb mijn waardevolle spullen allemaal in een kluis liggen Knipoog , maar toch)