Eerste veulen, maximum leeftijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kims

Eerste veulen, maximum leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 11:37

Vorig jaar heb ik een KWPN merrie gekocht met papieren. Ze is vorige week 10 jaar geworden en naar mijn weten heeft ze nog nooit een veulen gehad (ik moet KWPN nog eens opbellen). Ik weet helaas haar geschiedenis niet, maar ik weet wel dat ze vroeger op een stoeterij heeft gestaan en misschien dat ze daar wel ooit een veulen heeft gehad.

Nu mijn vraag: Wat is de maximumleeftijd waarop een merrie nog veilig een eerste veulen kan krijgen?
Ik ben een erge leek op dit gebied en ben nu overal informatie aan het zoeken maar het antwoord op deze vraag kan ik nergens vinden. Dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Groetjes!

SpiedSkeet

Re: Eerste veulen, maximum leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 11:55

Volgens mij ligt het niet puur en alleen aan de leeftijd van de merrie. Lichamelijke en geestelijke gezondheid staan voorop. De merrie moet in goede conditie zijn om een veulen ter wereld te kunnen brengen. Als je merrie 100% in orde is, dan zou het denk ik geen probleem moeten zijn. Alleen worden de risico's naarmate ze ouder wordt natuurlijk wel hoger

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 15:11

Ik zou zeker naar je merrie kijken, verkeerd ze in goede gezondheid kun je het altijd proberen. Vaak is het wel zo dat na hun 10e jaar het extra risico met zich mee "kan" brengen. Momenteel heb ik een 3 jarige merrie drachtig en volgend jaar wil ik mijn nu 10jarige merrie ook laten dekken. Zij heeft voor een paar jaar geleden al wel haar 1e veulen gehad. Ik voorzie er geen problemen mee, ze verkeerd nu in een goede conditie en gezondheid. Dan durf ik het zonder meer aan.

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 19:06

Mijn merrie is inderdaad gewoon 100% gezond (op een ontstoken oog na in 10 jaar tijd Knipoog ) dus het is het proberen waard?
Niet dat ik nu halsoverkop een hengst laat komen, want ik wil eerst veel meer informatie!

wat zijn de eventuele risico's van het te "laat" nemen van een veulen?
Bedankt!

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 22:20

mijn merrie is vorig jaar bvallen van haar eerste veulen op 12 jarige leeftijd. Merrie is wel helemaal in orde natuurlijk. Er is een gzond veulen uitgekomen Lachen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 15:53

zoekfunctie Schijnheilig

zelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 16:06

De moeder van mijn veulen(2 jaar nou), was 16 jaar toen mijn paardje geboren werd.
Ze is dit jaar weer opnieuw gedekt.

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-06 18:37

Sammie schreef:
zoekfunctie Schijnheilig

Aangezien deze het al tijden niet meer deed, had ik niet verwacht dat hij het nu wél zou doen...

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 20:04

Kipje schreef:
Mijn merrie is inderdaad gewoon 100% gezond (op een ontstoken oog na in 10 jaar tijd Knipoog ) dus het is het proberen waard?
Niet dat ik nu halsoverkop een hengst laat komen, want ik wil eerst veel meer informatie!

wat zijn de eventuele risico's van het te "laat" nemen van een veulen?
Bedankt!

De weersomstandigheden KIPJE...... ALs je "laat" je merrie dekt wordt het veulen dus laat in het jaar geboren en komt het als VEULENTJE al vroeg de winter in......
Onze merrie (Edalina) is 31 mei 20 jaar oud geworden geworden en is nu weer drachtig van LANDLORD.

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 11:32

Er zit zeker wel een leeftijd aan gebonden!!! Je behoort voor de 12de levensjaar het eerste veulen te hebben gehad... daarna kan je wachten tot ze 18 is met haar volgende veulen. 12 jaar is dus de leeftijd waarop ze een eerste veulen horen te rkijgen... daarvoor kan natuurlijk ook!! Dit is alleen veulens er op latere leeftijd (16 jaar bijv.) gezond uit te laten komen...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:18

Nagelbijten / Gniffelen

beccieloeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:29

hmmm...kan ik maar moeilijk geloven...volgens mij i er ook geen leeftijd aan verbonden...wat maakt het nou uit of het eerste veulentje op 6 jarige leeftijd of 14jarige leeftijd geboren wordt...natuurlijk zijn er meer gezondheidsrisico's, maar als je merrie in goede gezondheid is zie ik er geen probleem in...

sologirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:36

Ik zeg ook dat het alleen puur op gezondheid is gedaan... Het is beter voor je merrie en het veulen...

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:07

beccieloeken schreef:
hmmm...kan ik maar moeilijk geloven...volgens mij i er ook geen leeftijd aan verbonden...wat maakt het nou uit of het eerste veulentje op 6 jarige leeftijd of 14jarige leeftijd geboren wordt...

ho ho! Er wel degelijk een leeftijdsgrens die je aan kunt houden, waarbij je bij de ene merrie eerder zult moetenn zeggen: ho, deze niet meer en die andere kan nog wel. Merries die ná hun 16de hun eerste veulen krijgen vind ik zeer onverantwoordelijk. Ook voor de kwaliteit geldt dat het wel degelijk uitmaakt of de merrie 6 of 18 is. Uitzonderingen daargelaten, natuurlijk. Maar je kunt niet zeggen dat het helemaal niet uitmaakt hoe oud de merrie is voor een eerste veulen.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:41

Een kennis heeft hun 11 jarige merrie vorig jaar voor het eerst laten dekken, ook op 10 jarige leeftijd dus en dat ging allemaal goed. Ze hebben deze merrie nog niet zo lang en de vorige eigenaar heeft er alleen mee in de sport gelopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:43

Sammie kun je ook ontopic reageren en met wat meer dan een oneliner of zelfs nog minder?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:44

heb ik daarna ook gedaan Knipoog

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:45

Leetijd maakt niet uit, het gaat erom in welke conditie ze verkeren. Als de merrie gewoon gezond is maakt het geen verschil of het een 10 jarige merrie of een 4 jarige merrie is.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 12:47

Dus een paard van 28 die er op het oog goed uit zien en verder nog nooit een veulen heeft gehad vind jij geen probleem om te laten dekken?

jojopaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 09:02

Nou Sammie, dat is wat kort door de bocht. Als je wilt weten of je paard gezond is laat je haar eerst checken door de veearts. Zij kunnen een baarmoederonderzoek doen en de baarmoederhals controleren. De veearts kan een goede inschatting maken of de merrie geschikt is. Leeftijd is wel belangrijk, maar niet zaligmakend. De gezondheid van de merrie is belangrijker. Om in jouw vergelijiingen te blijven je dekt toch ook geen merrie van vier die veel te mager is en dof uit haar ogen kijkt en zware bloedarmoede heeft, omdat ze wel de goede leeftijd heeft? Gewoon goed laten adviseren door de veearts