Eerste veulen, maximum leeftijd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kims

Eerste veulen, maximum leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 11:37

Vorig jaar heb ik een KWPN merrie gekocht met papieren. Ze is vorige week 10 jaar geworden en naar mijn weten heeft ze nog nooit een veulen gehad (ik moet KWPN nog eens opbellen). Ik weet helaas haar geschiedenis niet, maar ik weet wel dat ze vroeger op een stoeterij heeft gestaan en misschien dat ze daar wel ooit een veulen heeft gehad.

Nu mijn vraag: Wat is de maximumleeftijd waarop een merrie nog veilig een eerste veulen kan krijgen?
Ik ben een erge leek op dit gebied en ben nu overal informatie aan het zoeken maar het antwoord op deze vraag kan ik nergens vinden. Dus ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Groetjes!

SpiedSkeet

Re: Eerste veulen, maximum leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 11:55

Volgens mij ligt het niet puur en alleen aan de leeftijd van de merrie. Lichamelijke en geestelijke gezondheid staan voorop. De merrie moet in goede conditie zijn om een veulen ter wereld te kunnen brengen. Als je merrie 100% in orde is, dan zou het denk ik geen probleem moeten zijn. Alleen worden de risico's naarmate ze ouder wordt natuurlijk wel hoger

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 15:11

Ik zou zeker naar je merrie kijken, verkeerd ze in goede gezondheid kun je het altijd proberen. Vaak is het wel zo dat na hun 10e jaar het extra risico met zich mee "kan" brengen. Momenteel heb ik een 3 jarige merrie drachtig en volgend jaar wil ik mijn nu 10jarige merrie ook laten dekken. Zij heeft voor een paar jaar geleden al wel haar 1e veulen gehad. Ik voorzie er geen problemen mee, ze verkeerd nu in een goede conditie en gezondheid. Dan durf ik het zonder meer aan.

Kims

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 19:06