Grote hengstenhouder als keurmeester?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jossie

Grote hengstenhouder als keurmeester?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 10:36

Er is tijdens de afgelopen centrale keuring van Haflingers een vraag gerezen over het feit of een grote nederlandse hengstenhouder als keurmeester kan en mag optreden.

Op de keuring Hoofddorp zagen we een wel zeer bekende hengstenhouder in de ring... als keurmeester . Deze meneer (die ik niet met naam en toenaam zal noemen) trad op als keurmeester in alle rubrieken, dus ook in de rubrieken waar nakomelingen van zijn hengsten ter keuring werden aangeboden. Is er dan nog wel sprake van een objectieve beoordeling?

Als men nakomelingen van zijn hengsten voorop laat lopen, krijg je "ja, hij keurt de nakomelingen van zijn eigen hengsten op kop, terecht of onterecht". Doen ze deze nakomelingen allemaal onderaan plaatsen is het ook weer een dubieuze uitslag.

Persoonlijk vind ik het niet kunnen, ik snap dat je als hengstenhouder kijk hebt op haflingers en dat je die kennis wilt gebruiken als keurmeester. Maar in feite is het belangenverstrengeling, hoe je het ook wend of keert. Op de hengstenkeuring in Den Bosch afgelopen jaar speelde een soortgelijke situatie, een keurmeester moest een hengst keuren die uit zijn eigen gefokte merrie afkomstig was. Ook belangenverstrengeling, maar dit loste deze man keurig op door een stapje naar achteren te doen als keurmeester en de betreffende hengst zelf niet te keuren.

In het geval van deze hengstenhouder wordt het erg moeilijk om een stap terug te doen als er nakomelingen van zijn hengsten/fokprodukten in de ring komen. In hoofddorp gebeurde dit dan ook niet...

Wat vinden jullie, mag een (grote) hengstenhouder actief keurmeester zijn? Graag met argumentatie .

Dees

Re: Grote hengstenhouder als keurmeester?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 10:49

Volgens mij gaat 'het echt grote geld' niet om in de wereld van de Nederlandse Haflingerfokkerij.
Er lijkt mij dus geen gevaar in steken, bij de Haflingers... dat is al niet zo'n grote groep, dus lijkt mij dat je dankbaar moet zijn voor een ieder die écht verstand heeft van het ras en die zich dan beschikbaar wil stellen.

ANDERS is dat bij rassen waar wél economische belangen kunnen gelden zoals bij de Friezen en de Warmbloed-sportpaarden. Het verschil tussen een goedgekeurde- dan wel afgekeurde hengst loopt dan in ettelijke modale jaarinkomens, en dan komt de eerlijkheid wel in gevaar.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 10:51

dees of er nu wel of niet groot geld in omgaat, keuringen moeten objectief en eerlijk zijn......... dus nee, ik vind dat dit niet zou mogen

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 15:27

Wat ik bedoelde te zeggen: de beoordeling zal waarschijnlijk wel 'naar eer en geweten' gaan, omdat er met 'vals spelen' toch geen geld is te verdienen.
Daar waar geld om de hoek komt kijken, is het lastig correct te blijven.
Maar waarom zou een keurmeester bij de Haflingers voor een minimaal gewin zijn goede naam op het spel zetten? Daar zoek ik in elk geval niets achter.

Dat is zeer zeker wel even anders bij KWPN en FPS Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 15:38

hmzzzz ego ???? Haha! Haha!

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 16:48

Dees schreef:
Wat ik bedoelde te zeggen: de beoordeling zal waarschijnlijk wel 'naar eer en geweten' gaan, omdat er met 'vals spelen' toch geen geld is te verdienen.
Daar waar geld om de hoek komt kijken, is het lastig correct te blijven.
Maar waarom zou een keurmeester bij de Haflingers voor een minimaal gewin zijn goede naam op het spel zetten? Daar zoek ik in elk geval niets achter.

Dat is zeer zeker wel even anders bij KWPN en FPS Knipoog

Is natuurlijk wel een beetje dubbel. Elke hengstenhouder gelooft toch in zijn hengst? Dus als hij een hengst heeft, maar een ander hoofdinkomen, dan mag het wel. Maar heeft hij een fokkerij/hengstenhouderij en leeft van de paarden, dan mag het niet.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 16:57

Relatief gezien zal een hengstenhouder met een haflinger net zoveel uit zijn hengst willen halen als een KWPN-hengstenboer.

Ik vind het dus ook niet kunnen.

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 19:54

Dees schreef:
Volgens mij gaat 'het echt grote geld' niet om in de wereld van de Nederlandse Haflingerfokkerij.
Er lijkt mij dus geen gevaar in steken, bij de Haflingers... dat is al niet zo'n grote groep, dus lijkt mij dat je dankbaar moet zijn voor een ieder die écht verstand heeft van het ras en die zich dan beschikbaar wil stellen.

ANDERS is dat bij rassen waar wél economische belangen kunnen gelden zoals bij de Friezen en de Warmbloed-sportpaarden. Het verschil tussen een goedgekeurde- dan wel afgekeurde hengst loopt dan in ettelijke modale jaarinkomens, en dan komt de eerlijkheid wel in gevaar.

hoezo minderwaard over een ras praten

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 20:16

Ik vind niet dat Dees het minderwaardig opstelt, ben het niet eens met haar visie, maar dat is iets anders Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 20:20

ik geloof ook dat dees het niet minderwaardig bedoeld........

gitje65

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 21:44

Ik weet niet wie er bedoeld wordt met betreffende hengstenhouder, maar ik vindt dat het absoluut niet kan! Of er nu veel of weinig geld mee gemoeits is doet er niet toe! Het is wel zijn brood!!! Betreffende persoon zou het zelf niet moeten willen!!! Ben nu wel benieuwd welke HH het is??? Iemand per PB??

ponymens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 08:31

Bij het New Forest mag een keurmeester geen hengstenhouder zijn.