Veulen kan niet alleen staan.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

roestig

Veulen kan niet alleen staan.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 08:46

Ik rijd al weer een tijdje op Fristi, maar haar Rusty kan niet alleen op stal staan(stijgeren, laten vallen) en heeft nu wonden op haar borst en benen, ik zet haar dus niet meer alleen op stal.. Laatste keer reed ik met het veulen erbij, ging prima, maar wat ik me nou afvraag, hoelang kan het veulentje meelopen? Is er een ander alternatief? Ze was het laatste veulen dus heeft nooit bij andere veulens gestaan, is erg bang voor andere veulens en paarden, kan dus niet met een ander paard staan..

Anoniem

Re: Veulen kan niet alleen staan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 10:15

Je bent goed bezig om van je veulen een evenwichtig en sociaal paard te maken, niet dus.
Flauwekul dat ze niet bij een ander paard kan staan, daar zou ik eerst eens mee beginnen. Je hebt geluk dat er geen ergere dingen zijn gebeurd tijdens het opsluiten in de stal.
Een veulen hoort zoveel mogelijk sociaal verkeer te hebben met andere veulens en paarden. Dat geef je je veulen niet en dan haal je de moeder ook nog eens weg. Als je merrie en veulen in een groep met andere paarden hebt staan en ze heeft een maatje kan je veel makkelijker gaan rijden dan nu. Als dat geen optie is zou ik sowiezo moeder er fijn bij laten staan.

BeauGeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 16:20

Frizzle, hoe oud is je veulen Rusty eigenlijk? Sowieso moet je een veulen nooit alleen op stal opsluiten. Als ze niet gewend zijn zonder elkaar te zijn, zal het veulen er echt alles aan doen om bij de moeder te kunnen komen en zichzelf dus verwonden. Het is altijd belangrijk dat je zoiets voorzichtig aanpakt/opbouwt en zorgt dat er bijv. een ander paard in de stal ernaast staat en er iemand bij blijft voor het geval er wat gebeurt. Ik rijd nu ook altijd op de merrie met het veulen erbij (omdat ik het alternatief niet heb van haar in een kudde plaatsen met andere merries/veulens), en dat gaat prima. Verder denk ik dat ze gewoon moet wennen aan de andere merries met veulens en dat het dan na een tijdje best goed zal gaan.

roestig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-06 09:28

Rusty is 'mijn' eerste veulen, ze staat op een friezenfokkerij en ze vinden dat ik Rusty niet bij Fristi mag laten lopen met rijden(doe ik laatste tijd) maar op stal moet zetten. Ze staat in de wei wel met andere paarden, maar niet met veulens, die zijn allemaal uit februari en staan apart zonder moeder.. Ze is op dat gebied niet sociaal, ze is bang voor andere 'veulens' maar het vreemde is dat ze niet bang is voor de oudere paarden, misschien omdat die 'veulens' achter Rusty aan rennen en alles.. Rusty is 1 maand.. Ik kan niet zelf kiezen of ze met hoeveel/welke paarden ze staan, is niet mijn eigen stalling! Hoe kan ik de moeder er bij laten staan op stal als ik rij met de moeder? Ze heeft maar 1 moeder.. Ze is nog vrij bang voor andere paarden, op 1 a-merrietje na, maar die komt nooit op stal, en is niet van mij dus kan haar ook niet op stal zetten, jullie moeten begrijpen dat ik het beste wil met Rusty, maar dat ik minder ervaring heb dan ik dacht, ik heb veulens van 5 - 12 maanden verzorgd, maar dat is heeel anders dan jonge veulens, op een fokkerij moeten ze er toch iets over weten? Ik twijfel er ook soms aan, maar ik weet niet wat wel/niet kan. Alles word me verteld wat ik moet doen en laten met het veulen, ik luister omdat ik wil dat het een goed paard word later, ze zeiken nu al dat Fristi en Rusty altijd bij elkaar zijn, dat ik moet wennen dat ze zonder elkaar zijn, hoe dan? Ik kan niet op 2 plaatsen tegerlijk zijn en ik kan moeilijk Fristi in de wei laten staan en Rusty borstelen ofzo, want Fristi raakt helemaal in paniek zodra Rusty meer dan 2 meter weg is of achter haar staat en ze kan haar niet zien.. Ik vraag hier om advies om dat ik dus toch te weinig ervaring heb met jonge veulens, maar ik wordt alleen maar afgekraakt zonder dat je vraagt waarom ze niet met een ander maatje op stal kan staan etc.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 09:43

Hoe wij het altijd doen: Wij halen de merrie eraf en er blijft iemand bij het veulen. Sowieso staan er in het stallencomplex bij ons paarden, en ook in de stal naast het veulen. Degene die met de merrie weg gaat gaat ook zo ver weg dat merrie en veulen elkaar niet kunnen horen. Dit is vaak dus zeker een km verderop! Degene die bij het veulen blijft stelt het veulen op zijn gemak en voert hem brok bij! Wij doen het bijvoeren van de veulens altijd als de merries er vanaf zijn, dus op den duur gaat het veulen het ook als prettig beschouwen om even van mams af te zijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 19:09

het scheiden van moeder en kind moet je langszaam aan op bouwen. je kunt niet in 1x de moeder meetrekken en lekker een uur gaan hobbelen. Het veulen moet leren dat de moeder weer terug komt. Dus rustig aan beginnen met bijv. 30 sec, 1 minuut, 2 minuut, 5 minuten enz. enz. zeker niet in 1x een uur alleen staan. Als je dit niet kunt of wilt, als je niet mag rijden met veulen aan de voet, als je het veulen niet bij een ander paard/veulen/kudde ect. kunt of wilt zetten is de oplossing alsnog heel simpel. Niet gaan rijden en gewoon lekker 6 maanden wachten. Moeder en kind hebben al zo weinig tijd met en voor elkaar, laat ze daar van genieten.

RZDLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 10:29

ik vind 1 maand wel jong, maar ik kijk ook vaak wanneer het veulen er zelf aan toe is. Bij mijn hengst van 2 jaar terug bijvoorbeeld waren we vroeger begonnen dan bij de merrie die we nu hebben, omdat deze merrie toch nog wat meer aan haar moeder hangt. Meestal begin ik dan met 5 á 10 minuutjes. Ik laat het veulen wel gewoon alleen in de stal, maar ze kunnen zich niet verwonden. die van mij is nu bijna 2 maanden en ik ga komende weken maar eens langzaam opbouwen.

Brennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 13:19

Mijn veulen heb ik eerst steeds maar een half uurtje zonder mama gelaten en dan stond haar moeder naast de stal, terwijl ik haar poetste, daarna stond ze 1 1/2 half uur alleen met mams in een weiland ernaast en nu staat ze bij een merrie van 24 jaar en mams lekker bij de andere paarden. Ik heb nooit problemen gehad alleen de eerste dag dat ze echt uit elkaar gingen toen hebben ze heel erg naar elkaar staan roepen, maar ze zijn toen zelfs niet door het draad gegaan. Je moet het dus veel geleidelijker doen, dan is er geen enkel probleem.

BeauGeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 13:34

Frizzle, het is lastig als je geen hulp hebt van iemand om het veulen te leren alleen te zijn, want alleen kun je er beter niet aan beginnen. Ik ben het ook helemaal met Sammie eens, je moet het echt opbouwen qua tijd. Het is jammer dat je van de stalhouderij niet met het veulen erbij mag rijden. Ik snap niet dat ze dat afkeuren en dat ze vinden dat ze (merrie en veulen) nu al te veel bij elkaar zijn. Zoals Sammie ook zegt, gun ze lekker de tijd met elkaar, voor je het weet is het veulen groot. Maar goed, misschien kun je toch proberen van iemand hulp te krijgen (een vriendin, of familie of iemand van de stalhouderij), zodat 1 persoon bij het veulen kan blijven (met brokjes) en jij 5 min. met de merrie weg kan. En dit vervolgens per dag (of wanneer je kunt) opbouwen qua tijd.

Succes!

snowylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 22:47

Ik nam mijn veulen eerst altijd mee, naar de bak,op buitenrit tot ze ong 2 maand oud was toen hebben we het steeds verder opgebouwd met alleen staan met haar zusje van 1 jaar oud en nog een paardje op stal. Dit ging super. En ik zou idd iemand vragen om je hierbij te helpen die kleintjes zijn niet makkelijk.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:23

Ik heb het weggaan bij de merrie van mijn veulen(nu paard) langzaam opgebouwd op de manier als sammie beschreven heeft De eerste keer echt alleen de merrie uit de stal deur dicht en meteen weer terug). Daar ben ik mee begonnen toen het veulen twee dagen oud was en heb ik heel langzaam op gebouwd naar een half uurtje. Ik ging dan heel vroeg opdat de andere paarden nog op stal stonden. Het veulentje bleef dan heel rustig op stal staan. Het veulen gaf ik in de tijd dat Mama weg was zijn veulenbrokjes. (dat heb ik de eerste weken niet gedaan, dat was iets later) Toen het veulen 3 maanden oud was bleef hij gewoon in de wei achter en kon ik gewoon een uurtje rijden. De andere paarden konden niet bij het veulen maar waren wel in het zicht.

Omdat er weinig andere veulens waren om mee te spelen heb ik hem redelijk vroeg afgespeent. (bijna 5 maanden oud) Hij dronk al bijna niet meer bij de merrie en de paarden moesten vanwege het natte weer op stal blijven. Hij is naar een opfokstal gegaan en is daar een heel sociaal paard geworden. Het afspenen was ook geen enkel drama. de merrie heeft een paar keer gehinnekt en had er daarna vrede mee.

Tolstoj was als veulen wel heel onafhankelijk. Na een week liep hij al heel ver van zijn moeder weg om vervolgens de schaapjes te gaan pesten. Of ging onder het schrikdraad door naar de andere paarden.
Het was een klein Extreme duivel

BleikjA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:53

Ik zou moeder en veulen gewoon nog even tussen de andere paarden laten lopen totdat het veulen goed aan de andere paarden is gewend. Dan laat je het veulen gewoon in zijn eigen kudde staan en neem je de moeder mee, wel langzaam opbouwen natuurlijk. Zo heb ik het gedaan en de eerste keer dat ik helemaal weg was (buitenritje van 15 min) heeft ze gewoon rustig in de wei gestaan en heeft niet een lopen hinniken. Ze was toen trouwens wel al ongeveer 4 maanden. De maanden daarvoor stond ze alleen met haar moeder en toen heb ik helemaal niet gereden o0f van het veulen weggeweest.
Als het veulen dus in de wei laat staan blijft in in zijn vertrouwde omgeving en met paarden die hij kent. Een paard zal niet zomaar bij zijn kudde weggaan. En met een maand is het veulen nog wel erg afhankelijk van zijn moeder dus ik zou nog even wachten met echt gaan rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:58

die van mij ging altijd in de wei met een ander veulen en andere merrie, uit het zicht van de bak..
in het begin ging ze wel hinniken natuurlijk, eigenaar van de merrie ging rijden, ik ging veulen afleiden met meelopen aan touwtjes en krabbelen en gewoon in de gaten houden, op een gegeven moment kon ze helemaal alleen zonder mams in de wei zonder dat ze ging hinniken of even in paniek raakte, mede door de andere merrrie en het andere veulen!