Veulen van 2/3maanden bekappen voor de keuring

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Niek123

Veulen van 2/3maanden bekappen voor de keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 22:22

Op 29juli hebben we de NRPS keuring in Tolbert.
Nu waren we aan het oefenen en zegt een kennis dat z'n hoeven bij geveild moesten worden, want dan staat hij er beter op en dat doet haast elke fokker wel. Nou daar heb ik nog nooit van gehoord. We hebben dit jaar voor het eerst een Nrps veulentje dus we zijn hier ook niet heel ver in. Maar we zitten al jaren in de Friese fokkerij. een aantal hele mooie eerste premies maar nooit bekapt. nu was ik benieuwd of jullie het veulentje bijveilen of bekappen voor een keuring ?

rowan17

Re: Veulen van 2/3maanden bekappen voor de keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 22:26

Die van ons is gisteren toevallig bekapt, hij moet morgen naar de keuring. Hij is ook ongeveer 3 maanden oud. Hij was superbraaf, ze leren er alleen maar van als je er zo vroeg mee begint Knipoog

Kady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 22:28

lente is vorige week ook bij de hoefsmid geweest, omdat we naar de keuring moesten (ofjaaa; hoefsmid naar hier Knipoog )
de voor voetjes waren geen probleem, maar de achterbeentjes dat vond ze niet prettig, maar dat is uiteindelijk toch super gelukt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 22:28

Als het nodig is wel bekappen, maar bij die van mij zat er laatst niks aan.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 22:30

Mijn veulen hoeft dan wel niet naar de keuring, maar de smit is hier 2 weken geleden geweest en heeft hem bekapt.
Het was dan ook wel erg nodig bij hem, moet ik zeggen!
Ik denk dat je alleen moet bekappen wanneer het echt nodig is.

Niek123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 22:50

ik vind het wel grappig, dat jullie dat doen, want ik heb er nog noooit van gehoord Knipoog

Lida

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 09:17

De mijne is vanaf zijn 6e week iedere 8 weken geweest nodig of niet
dan kon hij er aan gewend raken, als hij niet bekapt hoefde te worden
dan gewoon even met het hamertje erop tikken rondom en belonen.

Voorkomt veel problemen later.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 11:46

Niek123 schreef:
ik vind het wel grappig, dat jullie dat doen, want ik heb er nog noooit van gehoord Knipoog

Waar heb je nog nooit van gehoord?
Dat veulens bekapt moeten worden...?

Niek123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-06 12:18

wij doen pas met 6mnd maar meestal zijn onze veulens al snel verkocht. En misschien groeien de hoefjes bij onze veulens niet zo snel Haha!

nikkessen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 16:29

Ons veulen is twee maanden oud. Haar voetjes achter zijn deze week bekapt. Zij had lange tenen. Ik had van te voren goed geoefend. Het ging dan ook prima. En ze leren ervan.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 16:33

Er is een heel verschil tussen ...bekappen....of even bij veilen voor de keuring! Met twee maanden zal er denk ik bij de meeste veulens weinig te bekappen zijn! Het bijveilen is natuurlijk wel een goede oefening voor later!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 21:41

Mijn veulen is van 30 april '06.
Die is 11 juli toch echt bekapt geweest samen met de 7 anderen.
Zijn hoeven waren dus danig slecht, vooral lang en aan het scheuren dat een beetje vijlen weinig nut zou hebben...
Hij is dus met 2,5 maand bekapt.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 12:01

Normaal gezien kun je een veulen vanaf 3 maanden pas bekappen. Bijvijlen zou eventueel wel kunnen. Waarom vraag je het je smid niet even? Wij laten de smid ook altijd even kijken als ze een week of 6 oud zijn, hoeft er nog wel niets aan te gebeuren (omdat bekappen nog niet kan) maar hij kan al wel zijn mening geven over eventuele problemen aan de hoeven en wanneer ze voor het eerst bekapt moeten worden. Zo hebben wij er die na 3 maanden al bekapt worden, maar we hebben er ook die pas na 1 jaar voor het eerst bekapt worden! Oefenen is wel al heel goed om te doen, voetjes oppakken en met een hamer zachtjes op de hoef tikken. Vooral ook het lang voetjes oppakken is een pre om aan te leren!

O ja, bijna al onze veulens komen op keuringen. Dus sommige wel bekapt, sommige niet. Heeft nooit wat uitgemaakt, wij doen het niet voor de keuring alleen voor het welzijn.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 15:58

Veulens moeten regelmatig bekapt worden hoor! Die groeien net zo snel als bij een volwassen paard. Veulens met een afwijkende stand moeten soms zelfs al binnen enkele weken na de geboorte.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 18:37

Ik zei ook normaal gezien. Knipoog De hoeven zijn te week voordat ze 3 maanden oud zijn, bekappen wordt alleen eerder gedaan als het echt strikt noodzakelijk is om foute stand te corrigeren en dat het ook absoluut niet later kan.

Sammy_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 18:42

Niek123 schreef:
Op 29juli hebben we de NRPS keuring in Tolbert.
Nu waren we aan het oefenen en zegt een kennis dat z'n hoeven bij geveild moesten worden, want dan staat hij er beter op en dat doet haast elke fokker wel. Nou daar heb ik nog nooit van gehoord. We hebben dit jaar voor het eerst een Nrps veulentje dus we zijn hier ook niet heel ver in. Maar we zitten al jaren in de Friese fokkerij. een aantal hele mooie eerste premies maar nooit bekapt. nu was ik benieuwd of jullie het veulentje bijveilen of bekappen voor een keuring ?

leuk naar de keuring, gaan wij ook naar toe
Maar op de keurig sijn bijna alle veulens wel bekapt hoor..!!

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 09:31

onze veulens zijn nu ong 2 maand, en die gaan we binnenkort ff bekappen, want dat is wel nodig. voor de keuring moeten ze er wel netjes uitzien, maar alsd de hoefjes zelf nog kort zijn ga ik er niet aan vijlen