[H][KWPN]Terugfokken op Sultan? Graag jullie mening.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sandradeboer

[H][KWPN]Terugfokken op Sultan? Graag jullie mening.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 11:19

Ik ben benieuwd naar jullie ideeen over terugfokken op de hengst Sultan. Niet zo zeer of het verstandig is,
maar wel om welke kwaliteiten je zult verankeren.

Bij de hengst zit Sultan in de derde lijn (Jazz x Flemmingh x Sultan)

Bij de merrie in de vierde lijn (Scandic x Juventus x Bustron = Sultan)

Ik ben benieuwd!!
Laatst bijgewerkt door gomir op 21-07-06 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: tag in titel

ART_UMA

Re: Terugfokken op Sultan? Graag jullie mening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 13:06

Sultan lijkt me op zich goed om op terug te fokken, ik heb alleen niet gelijk een idee over de eigenschappen van Sultan's nakomelingen welke extra vast gelegd zouden worden. Misschien is dat het dus wel, geen uitschieters in een enkele eigenschap maar wel complete paarden met een goede houding en blijkbaar geschikt als dressuurpaard.
Met Jazz en Bustron is er trouwens ook lijnenteelt op Amor. Ik stel me zo voor dat een veulen uit deze combi veel houding heeft met wat massa en beweging, het zou mij op papier best passen.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 13:36

Ook een leuke hengst met Sultan bloed is Mantovani

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 13:46

ART_UMA schreef:
Met Jazz en Bustron is er trouwens ook lijnenteelt op Amor. Ik stel me zo voor dat een veulen uit deze combi veel houding heeft met wat massa en beweging, het zou mij op papier best passen.

Wat goed van je, dat is immers ook zo! Amor zit echter wel relatief 'ver weg'. Is dat van invloed zoveel generaties later?

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 14:21

Wilawander schreef:
Ook een leuke hengst met Sultan bloed is Mantovani

Heb even gegoogled, maar er komt geen afbeelding tevoorschijn. Heb je misschien een plaatje?

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:13

Moet je me even je emailadres sturen. Heb wel foto's van hem.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:54

Hij staat op watermolen.net dacht ik.

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 16:03

Sultan heeft/gaf zeer mooie paarden. Ik zag laatst een merrie van Sultan van 22/23 jaar, totaal niet uitgezakt en een fantastisch front. Deze merrie had trouwens een veulen van Johnson. Ik zou zeker terugfokken op Sultan, fantastische hengst!

Sultan
Afbeelding

Mantovani (Quattro x Sultan)
Afbeelding

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 16:42

Sjappie schreef:
Sultan heeft/gaf zeer mooie paarden. Ik zag laatst een merrie van Sultan van 22/23 jaar, totaal niet uitgezakt en een fantastisch front. Deze merrie had trouwens een veulen van Johnson. Ik zou zeker terugfokken op Sultan, fantastische hengst!

Ik raak steeds meer overtuigd Haha!
Laatst bijgewerkt door gomir op 21-07-06 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: foto's uit quote verwijderd

Xox

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 18:08

Mantovani staat op het moment volgens mij in Denemarken maar er is vast wel diepvries op de Watermolen

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 19:35

En mantovani komt nog eens uit een zeer goede moeder(lijn)

Basvdv

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 13:24

Sjappie schreef:

Dat veulen was niet bepaald een verbetering op de merrie, en heeft weinig hals vanuit de reina stam meegekregen...
(ik heb nl. een zeer zeer sterk vermoeden over welke merrie jij het hebt)

Sjappie

Re: [H][KWPN]Terugfokken op Sultan? Graag jullie mening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 15:44

@Basvdv. Ik weet niet meer precies hoe het Johnson-veulen eruit zag. Ik had alleen oog voor de merrie zelf Haha!. De keuze voor Johnson kan zonder de uitkomst te bekijken zeker wel goed begrijpen. Maar de merrie zelf...wat een droom...

Zitah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 13:53

Heel veel goede hengsten hebben in hun lijn Sultan zitten en ik heb het idee (weet niet of het zo is) dat je dat steeds positief kan terugzien.

Hij geeft inderdaad mooi front, gespierde en goedgebouwde paarden met sterke bewegingen. Het is het proberen waard. Ten slotte is fokken altijd een kwestie van proberen.

ElanII

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 12:42

Ik wil even reageren hier... niet omdat ik verstand heb van fokken, maar omdat ik zelf een rechtstreekse afstammeling van Sultan heb. 20 Jaar nu, superbraaf karakter. Ik ben nog iedere dag blij met hem Haha!
Voor foto's zie mijn profiel.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-06 14:06

sandradeboer schreef:
Sjappie schreef:

Ik raak steeds meer overtuigd Haha!

Oeps, beetje laat...

Sultan en die merrie stam van Van Arkel lieten mij beslissen om naar Johnson te gaan. Wilde het wel een keer gokken.

Ahum, al heb ik ze ook gereden waar je niet vrolijk van werd (en die Mantovani ziet er wel erg gewoon uit op de foto), zoals Excellent W, Graniet Zfdp, hun volle broer... mooie types, punt.

En It's otto als 3jarige gekend, en een Farmer uit een goede sultan merrie gehad, maar die waren niet echt "handzaam".

Maar zo'n mooie hengst verwacht je van dat ie toch een keer iets goeds geeft, nou dan toch in de 3e generatie. Net als Amor, Courville, Marco Polo etc deden en andere hengsten deden.

Als ik jou was zou ik het dus doen.

Succes!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 16:30

Ik heb zelf een tweejarige Gribaldi uit een Sultan merrie, en probeer in beeld te krijgen welke eigenschappen Sultan aan hem heeft doorgegeven. Voor zover ik er nu zicht op heb, zijn dat vooral zijn bewegingen ( hoewel hij wel het wat trage achterbeen van Gribaldi heeft meegekregen ), veel massa en zijn uiterst koele karakter ( ook mede dankzij Grib waarschijnlijk ).
Voor zover ik heb gehoord geeft Sultan vaak hele goede dressuurpaarden die goed kunnen bewegen, dus ik zou het denk ik wel doen. Die van mij heeft ook Amor er in zitten ( via de merrielijn ). Foto's: zie mijn profiel

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 17:32

Hij gaf met name mooie paarden. Mooie exterieurs.

Maar ehm dat trage achterbeen, kan ook van Sultan hoor Knipoog stond hij ook om bekend...

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-06 08:16

Dan heeft hij het in ieder geval van geen vreemde!

Javayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 08:50

Lijkt me een hele interessante keuze. Maar goed dat zeg ik ook als liefhebber. Ik heb een OO Seven x Sultan. Dat trage achterbeen herken ik trouwens totaal niet bij mijn paard, die is eerder trager op het voorbeen, maar dat zal meer door het onbreken aan kracht door zijn leeftijd komen.

Ik heb het idee dat hij z'n oogopslag, halsaanzet en ronde achterhand van Sultan heeft. én zijn koele, lieve en meewerkende karakter, al wordt dat ook aan OO Sevens kant doorgegeven. Hij heeft ook de onregelmatig getekende witte voeten van Sultan. Via OO Seven heeft mijn paard trouwens ook Amor in z'n bloedlijn zitten.

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-06 09:34

Sultan geeft goede nakomelingen en zou zeker op hem terug fokken.
Met name qua exterieur geeft hij mooie paarden, goed karakter en correcte bewegingen.