Vraagje over ijzers in de winter (24/7 buiten)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IceEva

Vraagje over ijzers in de winter (24/7 buiten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 07:25

Hoi hoi,

Mijn IJslander staat in de zomer vierkant op ijzers. Nu zat ik te denken kan ik in de winter de ijzers er nou gewoon oplaten of is het beter om ze eraf te halen, of evt. alleen voor.
Ze staat 24/7 buiten, heeft wel schuilmogelijkheden. Nu dacht ik ook met het uitglijden is het misschien beter dat ze eraf gaan. Aan de andere kan blijf ik wel buitenrijden in de winter...
Wie kan mij advies geven?

groetjes Kimmy

Wendy15

Re: Vraagje over ijzers in de winter (24/7 buiten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 12:53

Zelf heb ik mijn paard in de zomer op ijzers en in de winter op 'blote voeten'. Reden daarvoor is vooral dat ik in de zomer meer rij dan in de winter, maar daarbij vind ik het in de winter te glad op ijzers en als het gaat sneeuwen heb je daar weer problemen mee. In principe kan je als je gewoon zoveel mogelijk door de bermen rijdt best zonder ijzers in de winter, maar het is gewoon je eigen keuze. En daarbij hangt het ook van de hoeven van je paard af. Als die snel slijten of brokkelen kan je misschien beter voor ijzers kiezen. Of je probeert het gewoon een tijdje, bevalt het niet kan je haar zo weer op ijzers zetten. Succes met je keuze Lachen

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 14:20

Wendy15 schreef:
Zelf heb ik mijn paard in de zomer op ijzers en in de winter op 'blote voeten'. Reden daarvoor is vooral dat ik in de zomer meer rij dan in de winter, maar daarbij vind ik het in de winter te glad op ijzers en als het gaat sneeuwen heb je daar weer problemen mee. In principe kan je als je gewoon zoveel mogelijk door de bermen rijdt best zonder ijzers in de winter, maar het is gewoon je eigen keuze. En daarbij hangt het ook van de hoeven van je paard af. Als die snel slijten of brokkelen kan je misschien beter voor ijzers kiezen. Of je probeert het gewoon een tijdje, bevalt het niet kan je haar zo weer op ijzers zetten. Succes met je keuze Lachen

Er is hier niet veel de mogelijk om in de berm te rijden. Knipoog dan moet je al een stukje verder gaan rijden.
Ik wacht nog even op meer reactie's kan het natuurlijk altijd proberen.
Bedankt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:05

Ik kocht vorig jaar november Doma van Roskur's vader. Doma stond rondom op ijzers, (al mijn andere paarden staan iig 's winters op blote voeten) en in december sneeuwde het. Ik zet hier 's ochtends altijd de stallen open, alle paarden stormen dan gezellig met z'n allen naar buiten de wei in, en deed dat ook zonder er bij na te denken ook met Doma. Die gleed even weg, had toen door dat het glad was, en holde verder gezellig mee met de rest. Ze kreeg ook geen sneeuwklompen onder haar voeten, en had helemaal nergens last van. Kortom, geen problemen.

Ik heb haar overigens nu op plastic 'ijzers' staan. Dat bevalt me nog veel beter.
Dus dat lijkt me een prima alternatief als je wel ijzers nodig hebt, maar niet wilt glijden. Is iets duurder, maar gaat net zo lang mee als ijzers, en ze lopen er -vind ik - veel fijner op. Plastic geeft nl veel demping. Ik gebruik Hippoflex en Marathon 'ijzers' . Easywalker en Soulmates heb ik mindere ervaringen mee, of van horen zeggen dat het minder is.

www.kunststofbeslag.tk voor meer info....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:09

de mussen vallen dood van het dak Haha! en jij bent met de winter bezig Haha! Haha!

maargoed dier kan best zonder ijzers hoor, zeker als je toch niet meer zoveel naar buiten gaat

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 15:35

Ibbel schreef:
Ik kocht vorig jaar november Doma van Roskur's vader. Doma stond rondom op ijzers, (al mijn andere paarden staan iig 's winters op blote voeten) en in december sneeuwde het. Ik zet hier 's ochtends altijd de stallen open, alle paarden stormen dan gezellig met z'n allen naar buiten de wei in, en deed dat ook zonder er bij na te denken ook met Doma. Die gleed even weg, had toen door dat het glad was, en holde verder gezellig mee met de rest. Ze kreeg ook geen sneeuwklompen onder haar voeten, en had helemaal nergens last van. Kortom, geen problemen.

Ik heb haar overigens nu op plastic 'ijzers' staan. Dat bevalt me nog veel beter.
Dus dat lijkt me een prima alternatief als je wel ijzers nodig hebt, maar niet wilt glijden. Is iets duurder, maar gaat net zo lang mee als ijzers, en ze lopen er -vind ik - veel fijner op. Plastic geeft nl veel demping. Ik gebruik Hippoflex en Marathon 'ijzers' . Easywalker en Soulmates heb ik mindere ervaringen mee, of van horen zeggen dat het minder is.

www.kunststofbeslag.tk voor meer info....

Oke dat klinkt wel positief dus, ik ga het gewoon proberen. Mocht ze er veel last van hebben gaan ze eraf.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-06 15:36

KiWiKo schreef:
de mussen vallen dood van het dak Haha! en jij bent met de winter bezig Haha! Haha!

maargoed dier kan best zonder ijzers hoor, zeker als je toch niet meer zoveel naar buiten gaat

Je kunt er niet vroeg genoeg bij zijn toch. Clown
Ik ga in de winter wel veel naar buiten. Knipoog En voor Eva is het beter als ze met ijzers loopt doordat ze erg gevoelige voeten heeft ivm hoefbevangenheid.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 12:04

toen mijn Fjord nog op ijzers stond ging hij daarmee ook `s winters naar buiten. Je kan ook stiftgaten oid erin laten maken dan heb je meer grip mocht je in de sneeuw gaan rijden ofzo Tong uitsteken

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-06 12:58

haha in de sneeuw rijden! Haha! wel leuk. Knipoog