Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Wendy15 schreef:Zelf heb ik mijn paard in de zomer op ijzers en in de winter op 'blote voeten'. Reden daarvoor is vooral dat ik in de zomer meer rij dan in de winter, maar daarbij vind ik het in de winter te glad op ijzers en als het gaat sneeuwen heb je daar weer problemen mee. In principe kan je als je gewoon zoveel mogelijk door de bermen rijdt best zonder ijzers in de winter, maar het is gewoon je eigen keuze. En daarbij hangt het ook van de hoeven van je paard af. Als die snel slijten of brokkelen kan je misschien beter voor ijzers kiezen. Of je probeert het gewoon een tijdje, bevalt het niet kan je haar zo weer op ijzers zetten. Succes met je keuze
dan moet je al een stukje verder gaan rijden.
en jij bent met de winter bezig
Ibbel schreef:Ik kocht vorig jaar november Doma van Roskur's vader. Doma stond rondom op ijzers, (al mijn andere paarden staan iig 's winters op blote voeten) en in december sneeuwde het. Ik zet hier 's ochtends altijd de stallen open, alle paarden stormen dan gezellig met z'n allen naar buiten de wei in, en deed dat ook zonder er bij na te denken ook met Doma. Die gleed even weg, had toen door dat het glad was, en holde verder gezellig mee met de rest. Ze kreeg ook geen sneeuwklompen onder haar voeten, en had helemaal nergens last van. Kortom, geen problemen.
Ik heb haar overigens nu op plastic 'ijzers' staan. Dat bevalt me nog veel beter.
Dus dat lijkt me een prima alternatief als je wel ijzers nodig hebt, maar niet wilt glijden. Is iets duurder, maar gaat net zo lang mee als ijzers, en ze lopen er -vind ik - veel fijner op. Plastic geeft nl veel demping. Ik gebruik Hippoflex en Marathon 'ijzers' . Easywalker en Soulmates heb ik mindere ervaringen mee, of van horen zeggen dat het minder is.
www.kunststofbeslag.tk voor meer info....
KiWiKo schreef:de mussen vallen dood van het daken jij bent met de winter bezig
![]()
![]()
maargoed dier kan best zonder ijzers hoor, zeker als je toch niet meer zoveel naar buiten gaat
En voor Eva is het beter als ze met ijzers loopt doordat ze erg gevoelige voeten heeft ivm hoefbevangenheid.
wel leuk.