wat liever van shet, merrie/ruin/hengst

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

wat liever van shet, merrie/ruin/hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 23:30

ik vroeg me af wat jullie het liefste hebben qua geslacht in de omgang en waarom..
omdat ik weet dat shetten enorme donders zijn en heel anders dan rijpaarden vind ik het wel grappig om te weten waarom jullie voor welk geslacht zouden kiezen..

ik persoonlijk ben een mannenmens qua paarden, en zou dus ook voor een hengst gaan..
ik vind hengste in de omgang gewoon het leukst omdat ze zo lekker nieuwschierig en brutaal kunnen zijn en enorm showen!
en als je ze voor je hebt gaan ze voor je door het vuur (merrie's en ruinen ook wel maar ach Knipoog )

als 2e keuze zou ik voor een ruin gaan, ook vanwege de nieuwschierigheid en brutaalheid...

en als 3e keuze een merrie die ik nu heb Knipoog
merrie's zijn het rustigst van alle 3 de geslachten vind ik en kunnen zoooooooooo krengig zijn! Clown Knipoog

zo, en nu jullie keuzes en waarom! Knipoog

beccieloeken

Re: wat liever van shet, merrie/ruin/hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 23:45

mijn voorkeur gaat ook naar een hengst, er is niks wat het verzorgen en rijden van een hengst evenaard...zezijn idd lekker brutaal maar eens ze respect voor je hebben zijn ze de grootste schatten en bij het rijden is het heerlijk om die enorme krachtbron onder je lichaam te voelen dansen,klaar om iedere fractie van een seconde te gehoorzamen aan je commando's...

een ruin vind ik meestal erge flodders...en ze zijn idd braver dan een hengst, al moet ik eerlijk toegeven dat ik geen voorstander ben van het ruinen van hengsten, kvind het zo'n zonde...ach ja , das een andere discussie op zich...

verder vind ik een merrie het minst in de omgang en om mee te rijden omdat haar stemming echt heel hard kan veranderen van dag tot dag, de ene dag is ze zo zoet als honing en de dag erna speelt ze de zure pruim...hmmm...ach tis met mensen natuurlijk ook zo he, niet iedere dag is hetzelfde...wat is wel een enorm voordeel vind aan een merrie is het feit dat je een veulentje kan fokken...tis heerlijk om die kleine spruiten te zien opgroeien en je eigen merrie als trotse moeder te zien!!

zo zie je maar, aan elk geslacht zitten voor en nadelen en dan zijn er natuurlijk ook altijd uitzonderingen, ik ken ook ruinen die heus niet zo braaf zijn als van een ruin verwacht wordt en merries met hele lieve en geleidelijke karakters...hangt echt gewoon van het beesje af...

groetjes!!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 13:04

Ik kies een karakter, geen geslacht.

Ik heb merries en hengsten. Ruinen trekken mij niet zo, dat vind ik vaak van die sulletjes.

Dennis is mijn braafste en makkelijkste pony, ondanks dat hij hengst is (en regelmatig dekt). Hij is echt zo braaf en neemt je niets kwalijk. Af en toe wat enthousiast naar merries en onwijs lui, maar verder een lieverd.
Roos is echt mijn muts, niet iedereen kan met haar werken, maar als je er mee kan werken kan je er echt alles mee. Ze is gelukkig niet extreem hengstig oid. Als jij iets fout doe word je daar keihard op afgestraft (dan gaat ze in de ankers en dan zoek je het maar uit, dan moet je het echt eerst goed maken). Wat dat betreft een super leerpony.
Trendy is echt een kleuter, maar imo te makkelijk, niet scherp/fel/tuttig genoeg uit zich zelf. Die heeft echt nog wat tijd nodig om zich te ontwikkelen (ze is hier ook pas een maand of 3 en net zadelmak).

Uk is kwa karakter net Roos. Die hebben veel van elkaar, Uk is pas 2 dus geen idee hoe ze zich in het werk gaat ontwikkelen.
En Xavi (Uk's kleine broertje) is een leuke gezellige brutale aap en net 2,5 maand. Dus dat is ook nog afwachten hoe hij over een aantal jaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 14:10

de voorkeur gaat toch bij shetten meer naar de hengsten merk ik wel! grappig! bij rijpaarden gaat de keuze juist meer richting ruinen en merrie's!

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 14:11

Inderdaad, kiezen op basis van karakter, merries kunnen ook behoorlijk wat show verkopen hoor. Knipoog Ik heb zelf ook een merrie, erg pittig ding en met momenten een brutaaltje maar met kleine kinderen is het een schat van een pony.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 14:13

ja, maar het gaat niet om het karakter maar wat je het liefste hebt Knipoog (ik heb nu ook een merrie maar mijn voorkeur gaat toch uit naar hengsten, hoewel ik mijn merrie ook echt niet kwijt wil! ik gun niemand anders dat leuke ding Knipoog Clown )

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 14:15

Het liefst? Absoluut geen hengst. Ik heb een merrie, prima pony maar ze heeft enorm last van der hengstigheid. Een ruin heb ik ook maar vind ik eigl. niks aan. Kan je niet een keer mee fokken ofzo. Knipoog

edit: dan heb ik het wel over een fjord en haflinger. Mijn shet is overigens een merrie. Lachen

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 14:20

hengst mij vriendin had een hengstje en die was zooooooooo lief Lovers
en stoer in het begin had ze nog geen band met hem en toen had hij allemaal streken maar ze heeft echt een hechte band met hem gekregen hij is nu weer trug naar zijn oude baas omdat zij een grotere pony kreeg en dat was een merrie dus merrie en hengst kunnen niet goed samen Clown

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 14:33

ik heb een voorkeur voor hengsten. Ze zijn een stuk moeilijker dan merries en ruinen maar ik vind eht karakter van hengsten makkelijk dan van merries en ruinen. Merries willen nog wel eens beledigd of boos zijn en blijven dat ook dan vaak. Terwijl hengsten daar vaak geen last van hebben.

Kwa opvoeding zou ik liever geen hengst hebben omdat daar gewoon veel meer tijd in gaat zitten, je kan neit lekker knuffelen of wat dan ook maar moet altijd op je hoede zijn en consequent zijn en kan nooit iets door de vingers zien. Maar als ze eenmaal de pubertijd vorbij zijn heb je dan hele makkelijke paardjes

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:43

op op dit moment heb ik 2 vierjarige mini hengsten en ik moet zeggen...het bevalt me prima!
Merrie's trekken me helemaal niet..kan niet goed uitleggen waarom niet, maar ik heb er gewoon niks mee.

Een ruin vind ik vaak te suf maar en mooie grote voor de sulky dat lijkt me nog wel een keer wat.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 17:15

Ik ben bij alle dieren een mannenmens, dus ook bij paarden.
Een hengst dus, ik heb op een of andere manier niks met merries. Vrouwen zijn zo lastig..

Ronnie25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 19:28

ik heb totaal geen voorkeur, ligt bij mij echt bij het karakter
van de pony en wáár ik um voor nodig heb.

Maaik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 20:25

Wat is iedereen weer lekker positief over ruinen Clown
Toevallig is mijn ruin pas op zijn 5e gecastreerd en denk die dus ook nog dat die hengst is. Dus ik denk niet dat ik daarover kan oordelen.

Opzich zou ik liever een ruin/merrie willen hebben omdat je een hengst niet zomaar bij een kudde kan gooien met andere merrie's. Ook blijven die wat minder makkelijk achter 1 draadje staan etc.

Maar uitiendelijk gaat het mij gewoon om het karakter. Uit al die paardjes die ik heb moeten (in/door)rijden is wel gebleken dat hengsten/laat gecastreerde ruinen mij het meest trekken Lachen

RinskeMargot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 20:45

Het maakt mij niet uit, ligt ook heel erg aan het karakter van het paard.

Chessiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 20:46

Bij mij maakt het ook niet uit, heb nu een hengstje en hij is echt heel lief, je zou echt niet zegge dat het een hengst is Knipoog Maja mij maakt het eigenlijk niet uit..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 21:56

pfff, weer dat karakter gezeur..
ik val in herhaling:
LEES DIT A.U.B AANDACHTIG DOOR ZODAT IK NIET WEER HOEF TE HERHALEN
Shanna schreef:
ja, maar het gaat niet om het karakter maar wat je het liefste hebt Knipoog (ik heb nu ook een merrie maar mijn voorkeur gaat toch uit naar hengsten, hoewel ik mijn merrie ook echt niet kwijt wil! ik gun niemand anders dat leuke ding Knipoog Clown )

Laureentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 23:01

geef mij maar een shetlanderRUIN. Waarom? dan kan ik geen veulentjes fokken. Ben helemaal weg van die kleine bolletjes wol en als ik een merrie shet had dan had ik ook al een paar veulens gehad. Gelukkig heb ik een ruin. Hengst gaat niet want ik heb een merrie paard, die een keer in de drie jaar een veulen krijgt.(ja die wel, maar die kan ik ook verkopen, shetten zou ik moeilijk weg kunnen doen).

Nienke86

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 13:54

Hengste ben ik gek op Haha!
Ik zelf heb dan 2 ruintjes heb ik zewlf laten doen , want ze werden bij men ex verzorgpaard( nu verkocht) heel erg agresief heel raar maar ze beten hem heel erg , en dat vond ik niet kunnen dus heb ik ze geruint ( nu veel spijt van ) zitten papieren en alles bij dus had ze graag voor dekken en zo gehouden maar ja ik wist niet dat dat paard werd verkocht dus ja maja ik geef dus voorkeur aan hengsten Haha!
Maar ik zie hier een stuk of wat mensen zeggen ruinen zijn suf en sullig :S nou die van mij echt niet hoor !!

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 13:59

Mij maakt het niks uit. We hebben van alle 3 wat. We hebben een meegaande merrie, een koppige bok en een echte dame. De hengst is ontzettend lief, maar toont absoluut karakter. De ruin, is eigelijk moeilijker dan de hengst (en dat is zijn vader!)

Napie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 17:44

Liever geen merrie gezien vrouwen van nature wat wispelturig zijn.
Ik heb twee ruinen die laat zijn gecastereerd waardoor ze toch iets steviger zijn als ruinen die vroeger zijn gecastereerd. Kan altijd bij de kudde en laten zich niet al te veel aflijden door vrouwelijk schoon. Ze zijn mij brutaal genoeg.

Iesj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 17:48

Het ligt aan het karakter van het paard.
Je hebt ook hele lieve hengsten, waarvan je zou denken dat het een lieve merrie is Haha! .
Maar er zijn ook kreningige merrie's wat niet leuk is en dan denkt dat je een hengst wil.
Ik wil in ieder geval geen ruin, weet igg, niet zo precies waarom Haha!

lasimir

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 18:09

ik ben het met de meeste eens dat je in eerste instantie naar het karakter kijkt!
Persoonlijk kan ik beter overweg met merrie's. Rij af en toe de ijslander merrie van me zus en vind het echt een top beest, hardstikke eigenwijs maar dat vind juist wel een uitdaging om daardoor heen te komen en uiteindelijk lekker te kunnen rijden. Heb zelf een KWPN ruin gehad en ben daar L2 mee geworden. Ben er uiteindelijk mee gestopt omdat we er allebei geen plezier meer in hadden dus leek dat me de beste keus voor ons allebei. Heb nu een shetlander hengst van 2 maar moet eerlijk zeggen dat het niet altijd mee valt. Het ene moment staat ie hardstikke braaf en zodra er maar iets gebeurd heb je de poppen aan het dansen. Op het moment is hij echt heel erg bezig met rare dingen uithalen haha Haha! Moet er meestal wel om lachen maar soms heb ik echt wurgneigingen maarja dan krijg je een knuffel en is het weer goed Bloos Weet niet zo goed wat ik liever heb, vind het allemaal wel leuk. Merk wel dat ik het meest moeite heb met ruinen. Denk dat ik uiteindelijk toch voor de merrie's kies!

Groetjes

boroughlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 18:35

Ik vind een merrie leuker!! die heb ik namelijk zelf 2 zelfs:P echt super zijn lkkr eigenwijs:P

XxX henrike

bontegevaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 23:20

Ik heb zelf 4 ruintjes.Maar vind het stiekem toch wel jammer dat het geen hengsten meer zijn.
Vind hengsten toch altijd een super uitstraling hebben!

Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 18:58

Hengsten vind ik prachtig om te zien maar zo maar even een hengstje aan te schaffen, hmm nee dat zou ik niet zo snel doen maar aan de andere kant merrie's vind ik ook niet echt bijzonder dus dan wordt het toch maar de middenweg de ruin alhoewel een hengst wel mijn voorkeur heeft, ik weet niet waarom ze hebben gewoon een enorme aantrekkingskracht op mij hahaha.