kleuren arabier

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

kleuren arabier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 21:45

Welke kleuren kan een stamboek arabier hebben? Ik ben mij aan het orienteren en kom met name veel schimmels tegen.

Ik heb een jaarling gezien die een schimmel zal worden.

Als een jaarling een 'schimmel' wordt, betekend dit dat hij dan echt een schimmel wordt of ook helemaal wit kan worden?

Peterina

Re: kleuren arabier

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 13:26

De kleuren van arabier zijn vos, zwart en bruin. De meeste zijn vos of bruin, de meest gewensde is zwart. Schimmel is een zg 'veranderaar' en is in feite niet een kleur maar een aanpassing op de basis kleur.

Bij schimmel hebt je dus vos-schimmel, bruin-schimmel en zwart-schimmel.
Alle schimmels worden uiteindelijk wit, de vraag is alleen op welke leeftijd! De meeste schimmels (99%) zijn geheel wit tegen dat ze 20 jaar oud zijn.

Bont = bestaat niet bij arabieren. Wat wel bestaat en aanvaard wordt binnen de Studbook is de aanwezigheid van de Sabino gene dat wel voor frapante aftekeningen (en witte vlekken) kan zorgen.

Alle andere kleuren en/of patronen (appaloosa, enkele en dubbele verdunningen (palomino, champagne, dun/wildkleur, zilver) BESTAAT NIET bij een volbloed ras arabier en worden ook niet aanvaard door de Studbook.