[H][KWPN] Welke hengst voor 4-jarige stermerrie (v. Neostan)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tiko

[H][KWPN] Welke hengst voor 4-jarige stermerrie (v. Neostan)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 22:29

Welke hengst zou geschikt zijn voor deze merrie? Ze is zelf een Neostan X Jetset X Darwin.

Ze had een 7,5 voor de stap, 8 voor de draf, en een 7,5 voor de galop, dus qua gangen zit ze vrij goed. Voor exterieur had ze een 7, met als commentaar dat ze langgelijnder zou mogen zijn en hoger op haar benen zou mogen staan.

(Op onderstaande foto was ze hoog drachtig)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dit jaar heeft ze een veulen van Flemmingh, met het volgende resultaat:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ik ben erg benieuwd, kort gezegd, willen we dat ze haar mooie front en haar goede gangen doorgeeft, maar dat het veulen langer in zijn lijf is, en hoger op zijn benen staat. Verder het liefst een hengst die over het algemeen een gemakkelijk karakter doorgeeft, want deze merrie is erg dominant.

Sammie

Re: [H][KWPN] Welke hengst voor 4-jarige stermerrie (v. Neostan)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 23:48

Aan mooie hoofd foto's hebben we niet zoveel Vork. Correcte stand en gangenfoto's wel Haha!

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 08:19

Hoe staat ze op haar benen?

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 08:23

Als ze correct op haar benen staat, zou je bijv. Sir Sinclair of Rubiquil kunnen proberen. Sir Sinclair doet het zelf heel erg goed in de sport en de nakomelingen van Rubiquil kom je ook vaak tegen op de hogere geklasseerde wedstrijden. Ik denk dat je qua beweging wel goed zit, beide fokken een wat langer model door en behoud van het front.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:32

Ik zou persoonlijk gaan voor wat hoogbenige nakomelingen met wat meer knieheffing in het voorbeen. Ook zou je iets meer nek kunnen doorfokken en voor een dressuurpaard is een goede galop ook altijd belangrijk. Je zou kunnen gaan voor Johnson of Krack-C, Vivaldi of Uphill. Succes!

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 11:33

VValar schreef:
Als ze correct op haar benen staat, zou je bijv. Sir Sinclair of Rubiquil kunnen proberen. Sir Sinclair doet het zelf heel erg goed in de sport en de nakomelingen van Rubiquil kom je ook vaak tegen op de hogere geklasseerde wedstrijden. Ik denk dat je qua beweging wel goed zit, beide fokken een wat langer model door en behoud van het front.

Met Rubiquil zou ik voorzichtig zijn. Ik heb van hem redelijk veel kortbeninge langgelijnde nakomelingen gezien met een zware hals, bij deze merrie lijkt mij dat niet wenselijk. Plus dat Rubi niet sterk vererft. Ik zie toch vaak de moeders sterk in de veulens terug.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 12:21

Voor lange benen moet je bij Rilke{Ritual X Wendekreis} zijn ,nu 12 jaar grand prix dressuur in duitsland.
Afbeelding

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 13:39

Elisa2 schreef:
Voor lange benen moet je bij Rilke{Ritual X Wendekreis} zijn ,nu 12 jaar grand prix dressuur in duitsland.
Afbeelding

Persoonlijk ken ik deze hengst niet, maar ken wel een nakomeling. Foto op www.stalvandenhurk.nl
Daar staat een jonge Rilke x Habsburg en inderdaad super hoogbenig.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 15:48

sandradeboer schreef:
Met Rubiquil zou ik voorzichtig zijn. Ik heb van hem redelijk veel kortbeninge langgelijnde nakomelingen gezien met een zware hals, bij deze merrie lijkt mij dat niet wenselijk. Plus dat Rubi niet sterk vererft. Ik zie toch vaak de moeders sterk in de veulens terug.

Mee eens, Rubi vind ik niet hoogbenig vererven en idd meerdere malen kopieen gezien van de moeder. Hij geeft wel vaak z'n eigen koppie door.

Heb je al eens aan Upperclass gedacht? Duits bloed, hoogbenig, makkelijk te bewerken en z'n nakomelingen zijn vrij uniform. (die ik tot nu toe gezien heb)

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 16:13

Bij langgelijnd, hoogbenig denk ik direct aan Krack C en Flemmingh. Hoe bevalt het veulen van Flemmingh nu?

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 16:23

sandradeboer schreef:

Ik heb er daarentegen toch echt veel fijne beweging paarden van terug gezien. Ik kan niet zeggen dat ik ze allemaal keuringtoppers vond qua model, maar bewegingen zaten er wel in! Dat de moeders vaak in de veulens terug te zien zijn hoeft overigens helemaal niet nadelig te zijn. Het is maar net welke eigenschappen je wilt doorgeven/verankeren in je veulen die het eindprodukt een positieve, danwel negatieve draai kunnen geven.

sandradeboer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 16:40

VValar schreef:
sandradeboer schreef:

Ik heb er daarentegen toch echt veel fijne beweging paarden van terug gezien. Ik kan niet zeggen dat ik ze allemaal keuringtoppers vond qua model, maar bewegingen zaten er wel in! Dat de moeders vaak in de veulens terug te zien zijn hoeft overigens helemaal niet nadelig te zijn. Het is maar net welke eigenschappen je wilt doorgeven/verankeren in je veulen die het eindprodukt een positieve, danwel negatieve draai kunnen geven.

Helemaal mee eens! De vraag van de topic starter gaat met name over exterieurmatige zaken, vandaar dat ik een vraagtekentje zet bij deze combi. De Rubi's bewegen zonder meer goed!

Abrahams

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 07:32

Het halfzusje van mijn paard is een Rubiquil. Ik vind het zeer zeker geen kopie van de moeder en hoogbenig is ze ook wel. Zie voor een filmpje van haar www.ingeteblick.be. (link onderin "Adje"). Ik ken verder geen Rubiquil's dus misschien is zij een uitzondering. Ik heb een filmpje van haar als veulen zijnde en toen kon ze echt geweldig bewegen (op dit filmpje trouwens niet echt goed te beoordelen).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 22:02

sandradeboer schreef:
Elisa2 schreef:
Afbeelding

Persoonlijk ken ik deze hengst niet, maar ken wel een nakomeling. Foto op www.stalvandenhurk.nl
Daar staat een jonge Rilke x Habsburg en inderdaad super hoogbenig.

Ik heb er ook een super hoogbenige nakomeling van hem,en wat ik ervan gezien heb kun je best zeggen dat hij hoogbenig vererft.

Tiko

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-07-06 18:38

Sjappie schreef:
Bij langgelijnd, hoogbenig denk ik direct aan Krack C en Flemmingh. Hoe bevalt het veulen van Flemmingh nu?

In principe bevalt die veulen goed hoor. Wel vonden ze hem op de keuring iets kort op het voorbeen, en liet hij zich ontzettend slecht zien (constant zijn moeder dekken, en flinke galop-bok sessies), en zijn we laatste geplaatst. Veel paarden bij ons zijn gedekt met Flemmingh, en ik was wel benieuwd naar wat 'anders'.

Ik zal overigens nog even wat foto's laten zien waar ze totaal op staat.

Nils

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-06 21:38

oscar lijkt mij wel geschikt voor deze merrie, fokt maat door wat deze merrie wel kan gebruiken!
fokt ook het goeie achterbeen gebruik door.
ook met het front zit je wel goed met oscar!
je zou ook voor zijn zoon uphill kunnen kijken maar over zijn nafok is veel minder bekend...

Sjappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-06 14:47

Oscar is inderdaad niet zo verkeerd!

KahluaB

Re: [H][KWPN] Welke hengst voor 4-jarige stermerrie (v. Neos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 15:49

heey wat grappig Clown ;ik heb uit mijn Jetset D merrie een Neostan gefokt . Hij heeft wel wat van die van jou weg ! Hij meet trouwens wel 1.74 ..........

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 15:59

In mijn profiel staan 3 Rubiquil nakomelingen waarvan eentje gekeurd als dekhengst bij het NRPS en hij staat bij stal Hexagon ter dekking. Zijn volle broer ga ik binnenkort opnieuw gaan bekijken en hopelijk kan ik dan ook foto's nemen.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:47

Hier nog een fototje van mijn -verkochte- Neostan x Jetset D 3jaar en net een paar maand oh zadel (in wekelijkheid is hij langergelijnd ;komt door zijn manier van staan op de foto ) Afbeelding
Afbeelding
Dit is zijn moeder (ook niet zo'n fantastische foto)