Schimmelbont x schimmel =????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

passepartout

Schimmelbont x schimmel =????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 14:58

Kan iemand mij zeggen of uit ervaring spreken wat voor een kleur het veulen zou kunnen worden uit bovengenoemde combinatie.
Hoeveel kans is er om een effen veulen te krijgen? Dus bruin, zwart, vos.

Cupid

Re: Schimmelbont x schimmel =????

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 15:08

passepartout schreef:
Hoeveel kans is er om een effen veulen te krijgen? Dus bruin, zwart, vos.

Zijn de schimmels homozygoot of heterozygoot? Wanneer tenminste één van de twee ouders homozygoot is wordt het veulen 100% zeker ook schimmel.

Hoe het zit als beide ouders heterozygoot zijn weet ik zo niet. Ik ben wel benieuwd, want ik heb zelf namelijk een schimmelbonte merrie.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 15:16

Als de bonte hetrosygoot is heb je 50% kans op een effen veulen.

Als een van beide ouders homosygoot op schimmel is heb je 100% kans op een schimmel. Zijn ze beide hetrosygoot heb je 75% kans op een schimmel en 25% kans op een donker gekleurd paard.

passepartout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 16:57

Ik geen flauw idee of mams hetro- of homosygoot is.
Ze is een kleindochter van Samber en heeft momenteel een bruinbont veulen aan de voet.
Haar partner voor volgend jaar is misschien Rubels, maar dat ligt aan verschillende dingen of we hem wel of niet gebruiken en misschien is hij dan ook nog wel uit de dekking.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 23:20

Rubels is iig heterozygoot schimmel, hij geeft ook niet-schimmel nakomelingen. Als de merrie 1 niet-schimmel ouder heeft is ze ook zeker heterozygoot voor schimmel, als het veulen wat ze nu aan de voet heeft ook geen schimmel is weet je ook zeker dat de merrie heterozygoot is.

Als beide ouders heterozygoot zijn voor schimmel, dan is de kans dat het veulen schimmel wordt zoals Dennis al zegt 75%, en 25% kans op een niet-schimmel veulen.
De merrie draagt echter ook nog bont (ik neem aan heterozygoot), en heeft een kans van 50% om dat door te geven.

Dan kom je dus op:
37,5% kans op schimmel
37,5% kans op schimmel-bont
12,5% kans op bont
12,5% kans op effen

passepartout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-06 16:18

Dennis en Supertje: Super uitgelegd. Hier heb ik nu wat aan en ik snap het ook nog.

A10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 16:59

Blond mss, maar wat is schimmelbont?

Cupid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 10:12

Albertine_N schreef:
Blond mss, maar wat is schimmelbont?

Een bont geboren schimmel. Foto's van mijn schimmelbonte merrie staan in mijn profiel.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-06 12:44

Dat is de rede waarom mijn witje niet gedekt word door een bonte hengst. Veel te bang dat de vlekken verdwijnen Knipoog.

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 20:26

Aaaaah da's een leuk onderwerp:
Mijn veulen heeft een KWPN-moeder die vliegenschimmel is.
De vader van mijn veulen is OOK (blauw)schimmel (VDL Sydney)

Mijn veulen is VOS
We waren nog aan het twijfelen maar hij blijft voskleurig. We durven het pas in oktober definitief te zeggen OF ie vos is. Hij is nu aan het verharen bij zijn ogen en billetjes maar ook daar blijft hij vos-kleurig. Heterozygoot en homozygoot of hoe je het ook schrijven moet, ik snap er allemaal geen drol van.....
Is het ook in vriendelijkere taal ergens omschreven???
Op onderstaande website staat mijn (nu nog) vos kleurige veulen uit een vliegenschimmel-moeder en een blauwschimmel vader......
Het blijft een verrassing........

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 21:49

Downhill schreef:
Aaaaah da's een leuk onderwerp:
Mijn veulen heeft een KWPN-moeder die vliegenschimmel is.
De vader van mijn veulen is OOK (blauw)schimmel (VDL Sydney)

Mijn veulen is VOS
We waren nog aan het twijfelen maar hij blijft voskleurig. We durven het pas in oktober definitief te zeggen OF ie vos is. Hij is nu aan het verharen bij zijn ogen en billetjes maar ook daar blijft hij vos-kleurig. Heterozygoot en homozygoot of hoe je het ook schrijven moet, ik snap er allemaal geen drol van.....
Is het ook in vriendelijkere taal ergens omschreven???
Op onderstaande website staat mijn (nu nog) vos kleurige veulen uit een vliegenschimmel-moeder en een blauwschimmel vader......
Het blijft een verrassing........

Uit de moeder lijn EN de vader lijn van deze combinatie moet het toch geen verrassing zijn dat vos tot de mogelijkheden toebehoorde!
Sydney is NIET een blauwschimmel (= zwart + schimmel) maar een een bruin schimmel die zeker de vos gene draagt. Hij draagt ook maar een schimmel gene (is dus heterozygoot voor schimmel) dus is het ook best mogelijk dat het veulen net niet deze gene van hem heeft gekregen.
De moeder heeft niet allen de vos gene langs haar vaders kant geerfd maar heeft ook al een vos gekleurd veulen gehad ... dus hier ook zat er 50% kans erin. Daarbij heeft zij ook al 'niet-schimmel' veulens gehad wat haar ook heterozygoot schimmel maakt.
Met deze combinatie is het best mogelijk dat je veulen niet schimmel wordt en een vos blijft. Helaas zal je moeten wachten tot de vacht wisseling volgend jaar voorjaar voor zekerheid of hij schimmel is of niet. Mijn gok is een niet schimmel vos!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 22:22

heterozygoot en homozygoot uitleggen is moeilijk.
Een veulen krijgt bij de geboorte van beide ouders een deeltje mee, dat bepaalt welke kleur ze krijgen. Ze krijgen er dus 2. Als dit 2 dezelfde zijn, dan heet dat homozygoot. Als dit 2 verschillende zijn, is het heterozygoot.
Dit is een erg ingewikkeld deel van de biologie, erfelijkheidsleer heet het.
Ieder allel kan dominant of recessief zijn. Een dominant allel is het allel dat tevoorschijn komt. Als een bruine homozygote merrie bijvoorbeeld door een zwarte homozygote hengst wordt gedekt en het bruin is dominant, wat voor veulens krijg je dan? Je kan dit door schema's uitrekenen, hoop moeilijkheden (Was er verschrikkelijk slecht in). Zo kan je de kansen uitrekenen. Wil het je best verder uitleggen, maar dat is erg technisch, stuur maar een PB ofzo Knipoog

Peterina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 19:50

secricible schreef:
heterozygoot en homozygoot uitleggen is moeilijk.
Een veulen krijgt bij de geboorte van beide ouders een deeltje mee, dat bepaalt welke kleur ze krijgen. Ze krijgen er dus 2. Als dit 2 dezelfde zijn, dan heet dat homozygoot. Als dit 2 verschillende zijn, is het heterozygoot.
Dit is een erg ingewikkeld deel van de biologie, erfelijkheidsleer heet het.
Ieder allel kan dominant of recessief zijn. Een dominant allel is het allel dat tevoorschijn komt. Als een bruine homozygote merrie bijvoorbeeld door een zwarte homozygote hengst wordt gedekt en het bruin is dominant, wat voor veulens krijg je dan? Je kan dit door schema's uitrekenen, hoop moeilijkheden (Was er verschrikkelijk slecht in). Zo kan je de kansen uitrekenen. Wil het je best verder uitleggen, maar dat is erg technisch, stuur maar een PB ofzo Knipoog

Voor iedere geerfde eigenschap krijgt een veulen een gene voor die eigenschap van zijn vader en een gene voor die eigenschap van zijn moeder. Deze zg eigenschappen kunnen dominant of recessief zijn. Als ze dominant zijn dan 'tonen' ze en worden aangeduid in het genetica leer met Hoofd letters. Als ze recessief zijn dan 'tonen' ze niet en worden aangeduid in het genetica leer met kleine letters.

Heel simple uitleg: Bij paarden bestaan er MAAR twee kleuren, namelijk vos en zwart. Deze twee kleuren worden veroorzaakt door de uitwerking van de 'Extension' gene, aanduiding 'E'. Dit is een dominante gene die de zwarte kleur veroorzaakt. Zwart (dominant) wordt aangeduid met E en vos (recessief) met e. Vos is ALTIJD ee maar zwart kan EE (homozygoot) of Ee (heterozygoot) zijn. In het tweede geval Ee ziet de veulen uit (fenotype: hoe het uitziet) als een zwart gekleurde maar genetisch (genotype: welke genetisch materiaal) draagt het de zwarte en vos gene (kan dus beiden doorerven).

De meeste invloedbare 'veranderaar' op de basis kleuren is de Agouti gene (A). Deze gene heeft alleen een uitwerking op genotype zwart paarden (EE of Ee) en verdrijf de 'kleur' naar de uiteinden, mn benen, manen, staart, en maakt van een genotype zwart paard een fenotype bruin gekleurde paard. Er hoeft maar een Agouti gene aanwezig te zijn om deze uitwerking te tonen, Aa of AA. Een vos gekleurde paard kan de agouti gene dragen maar 'toont' geen uitwerking.

Een homozygoot bruin merrie (EE/Ee AA) x een homozygoot zwart hengst (EE aa) KAN ALLEEN bruin gekleurde veulens geven EE/Ee Aa.

Alle andere 'kleuren' en 'patronen' zijn veranderaars op de basis kleuren, vos en zwart, en er kunnen meerdere tegelijk aanwezig zijn, in heterozygoot of homozygoot vorm.
Bijvoorbeeld een heterozygoot zwart/vos (Ee) met agouti (A), met creme, met tobiano, met schimmel = een valk gekleurde pinto schimmel = bonte valk-schimmel die uiteindelijk geheel wit gaat worden! Haha!

VDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 14:45

AMEN Peterina...... !
Leest een stukje duidelijker!
Maar hoe komen die "vliegen" nou op een vliegenschimmel??
(Zie onderstaande site op foto's moeder)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-06 11:02

oke, zover ben ik er niet in thuis Tong uitsteken Ik ken alleen de biologielessen met erfelijkheidsleer Tong uitsteken

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-06 13:16

Downhill schreef:
Maar hoe komen die "vliegen" nou op een vliegenschimmel??
(Zie onderstaande site op foto's moeder)

Heb vernomen dat vos geboren schimmels uiteindelijk meestal vliegenschimmels worden......maar meer weet ik ook niet