Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
passepartout schreef:Hoeveel kans is er om een effen veulen te krijgen? Dus bruin, zwart, vos.
Albertine_N schreef:Blond mss, maar wat is schimmelbont?
. Downhill schreef:Aaaaah da's een leuk onderwerp:
Mijn veulen heeft een KWPN-moeder die vliegenschimmel is.
De vader van mijn veulen is OOK (blauw)schimmel (VDL Sydney)
Mijn veulen is VOS
We waren nog aan het twijfelen maar hij blijft voskleurig. We durven het pas in oktober definitief te zeggen OF ie vos is. Hij is nu aan het verharen bij zijn ogen en billetjes maar ook daar blijft hij vos-kleurig. Heterozygoot en homozygoot of hoe je het ook schrijven moet, ik snap er allemaal geen drol van.....
Is het ook in vriendelijkere taal ergens omschreven???
Op onderstaande website staat mijn (nu nog) vos kleurige veulen uit een vliegenschimmel-moeder en een blauwschimmel vader......
Het blijft een verrassing........
secricible schreef:heterozygoot en homozygoot uitleggen is moeilijk.
Een veulen krijgt bij de geboorte van beide ouders een deeltje mee, dat bepaalt welke kleur ze krijgen. Ze krijgen er dus 2. Als dit 2 dezelfde zijn, dan heet dat homozygoot. Als dit 2 verschillende zijn, is het heterozygoot.
Dit is een erg ingewikkeld deel van de biologie, erfelijkheidsleer heet het.
Ieder allel kan dominant of recessief zijn. Een dominant allel is het allel dat tevoorschijn komt. Als een bruine homozygote merrie bijvoorbeeld door een zwarte homozygote hengst wordt gedekt en het bruin is dominant, wat voor veulens krijg je dan? Je kan dit door schema's uitrekenen, hoop moeilijkheden (Was er verschrikkelijk slecht in). Zo kan je de kansen uitrekenen. Wil het je best verder uitleggen, maar dat is erg technisch, stuur maar een PB ofzo
Ik ken alleen de biologielessen met erfelijkheidsleer
Downhill schreef:Maar hoe komen die "vliegen" nou op een vliegenschimmel??
(Zie onderstaande site op foto's moeder)