Van 2de premie naar model merrie, wie legt het mij uit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wyoming

Van 2de premie naar model merrie, wie legt het mij uit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 14:43

Een fjorden merrie die ik ken gaat naar een keuring, krijgt een 2de premie mee naar huis met een aantal op en aanmerkingen oa op haar benen. Eigenaresse belt het stamboek voor uitleg en krijgt te horen dat het beter is om niet met deze merrie te fokken. Maar de merrie was al gedekt. Een jaar later gaat zij weer naar de keuring alleen nu op een andere locatie en wordt de merrie model verklaart (als ze de proeven afgelegt heeft). Ik vraag me nog steeds af hoe dat mogelijk kan zijn? wie oh wie?

Finnea

Re: Van 2de premie naar model merrie, wie legt het mij uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 14:45

Hoeveel punten had ze de 1e keer en de 2e keer?
Als het maar 1 of 2 punten zijn, dan is het nog te verklaren. Kan bv zijn dat de merrie er mooier voor stond...maar het klinkt wel een beetje raar.

wyoming

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-06 14:58

De punten weet ik niet, was ook al 4 jaar geleden de 1ste keuring maar geloof dat ze toen net de 2de premie haalde qua punten.

Erika83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 15:06

Hoeveel punten inderdaad, daar kan net een verschil inzitten zoals Yoline zegt. En hoe was de rest bij haar in de groep? Misschien was het over het algemeen niet zo'n hele goede groep. Maar het blijft inderdaad wel een beetje vaag.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 18:42

Ach wat is 1 puntje verschil tussen 34 en 35, wellicht was ze nu beter bespierd of van model. Daar hoeft ze dan nog geen beter cijfer voor de benen voor gehad te hebben.

Echter wil ze 1e klasse model worden dan moet ze toch 37 punten halen, dat is toch weer 2 punten hoger dan voor model nodig is.

Vlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 19:26

Het blijft toch een jury die de punten geeft. Misschien sprak je fjord deze jury net iets meer aan dan een andere jury...
En een paard kan best wel veranderen in een jaar!

Charret

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-06 07:31

Precies, het blijft de mening van een ander. Maar om nou te zeggen dat je beter niet kunt fokken met deze merrie. Zolang het geen beenafwijking is die kwalijk is zie ik niet in waarom niet? Ze zijn nog steeds geen dierenartsen!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 06:25

Somige beenafwijkingen zijn erfelijk dus snap wel dat iemand zo'n waarschuwing krijgt, omdat veel mensen als ze willen fokken de tekortkomingen van hun eigen paard niet meer zien. Echter fok je een bepaald erfelijk gebrek door dan is de paardenhouderij daar niet echt mee gedient (de rekening van de VA overigens wel Haha!.

idal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 18:32

ligt ook aan de leeftijd.
toen wij de eerste keer met kitty naar de keuring gingen was ze 3 jaar oud,en werd laatste van 15 merrie's (punten weden er toen nog niet bekend gemaakt,of ben het vergeten)
Met 5 jaar weer gegaan en toen werd ze dagkampioen.
Verder nog vele bekers gehaald.
Nu op 16-jarige leeftijd valt ze meestal bij de eerste 4.
Was gewoon een laatbloeiertje

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-06 15:37

ik had ook zo'n fjordje, vorig jaar naar de keuring in wijk, kreeg ze een tweede premie met 35 punten, aanmerking op haar benen (ze heeft schiefels) en ze was niet goed genoeg gespierd, had haar goed gereden en bespiering was nog niet optimaal maar best goed. Dit jaar weer geweest, ze heeft een veulen en dus niet echt meer gereden de laatste maanden en nu het veulen er naast loopt ook niet en kreeg ze 36 punten, dit is toch ook vreemd?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 11:31

Het blijft een "jury sport" waarin meningen een belangrijk punt zijn. Er wordt met meerdere juryleden gekeurd, dus het kan zó een paar puntjes per jaar schelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-06 13:33

Hypofocus schreef:
Het blijft een "jury sport" waarin meningen een belangrijk punt zijn. Er wordt met meerdere juryleden gekeurd, dus het kan zó een paar puntjes per jaar schelen.

Getuigt m.i. van een volslagen ontbreken van beleid bij betreffend stamboek....

Evy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 20:07

fjordowner18 schreef:
(...) en ze was niet goed genoeg gespierd, had haar goed gereden en bespiering was nog niet optimaal maar best goed. Dit jaar weer geweest, ze heeft een veulen en dus niet echt meer gereden de laatste maanden en nu het veulen er naast loopt ook niet en kreeg ze 36 punten, dit is toch ook vreemd?

Op de keuring verstaan ze onder 'bespierd' gewoon vet!
Dus toen je merrie een veulen naast zich had was ze wat dikker dan de vorige keer en dat kan al wat punten schelen!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 05:30

fjordowner18 schreef:
ik had ook zo'n fjordje, vorig jaar naar de keuring in wijk, kreeg ze een tweede premie met 35 punten, aanmerking op haar benen (ze heeft schiefels) en ze was niet goed genoeg gespierd, had haar goed gereden en bespiering was nog niet optimaal maar best goed. Dit jaar weer geweest, ze heeft een veulen en dus niet echt meer gereden de laatste maanden en nu het veulen er naast loopt ook niet en kreeg ze 36 punten, dit is toch ook vreemd?

35 punten is een 1e premie Haha! of bedoel je 2e klasse Model?
Btw moet je op de keuring spieren vrij vertalen naar vetpercentage, die fout heb ik ook ens gemaakt.
En een verschil tussen 35 en 36 pnt is niet zo groot gelukkig dus heel reeel.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-06 20:01

Vippie schreef:
fjordowner18 schreef:

35 punten is een 1e premie Haha! of bedoel je 2e klasse Model?
Btw moet je op de keuring spieren vrij vertalen naar vetpercentage, die fout heb ik ook ens gemaakt.
En een verschil tussen 35 en 36 pnt is niet zo groot gelukkig dus heel reeel.

hahaha nee ze had 34 punten ze kreeg net 1 puntje te weinig. Ik was al bang dat ze met bespiering geen spieren maar vet bedoelen, wie gaat nou zijn fjord vetmesten alleen voor keuring Clown

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-06 05:56

Je wilt niet weten hoveeel mensen dat doen. Maak me er zelf ook schuldig aan, althans niet echt vetmesten maar ze gaat wel een paar weken het land op en krijgt vakantie dan is ze net even wat voller op de keuring.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-06 14:44

Tja, maar niet alle juryleden zien graag vet.... Ik heb eens een opmerking gekregen dat ze véél te dun was, en er slecht van zou groeien. Terwijl ze er toen heel erg prima uit zag, ik kon nog net de ribben voelen, maar lang niet meer zien.
Jaren later was ze in behoorlijk rijke conditie, en dan krijg je toch een opmerking "Te vet" op je papiertje.

't is maar net welk jurylid je treft, en wat hij/zij graag ziet.